Gå til innhold

Såperester i mat og alt av kjøkkenartikler

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trenger tips og råd, har i det siste merket at mine kjeler,stekepanner, glass og alt man kan komme på, har såperester på seg, ikke direkte synlig, men man legger merke til når det bobler såpeskum av kjelen med pasta og pulverkaffen smaker litt såpeaktig, til tross for jeg skyller av alt sammen flere ganger før bruk og under håndoppvasken. Kan det også ha en sammenheng med at jeg har brukt billig rema 1000 oppvaskmiddel?..har bytta over til zalo uten den store bedring.

Endret av Hobbykokken92
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Zalo og sunlight har jeg god erfaring med, men jeg har ikke prøvd det oppvaskmiddelet som du nevner.

Dersom du vasker kjøkkenutstyret med zalo og skyller grundig, må da eventuelle rester av det billigoppvaskmiddelet forsvinne. Jeg kan ikke tenke meg noe annet.

Anonymous poster hash: e28f9...81b

AnonymBruker
Skrevet

Det var

V

E

L

D

I

G

mye luft.

Kanskje det er smaksløkene dine som spiller deg et puss. Er det bare du som har kjent såpesmaken eller har andre kjent smaken også?

Anonymous poster hash: c9077...789
  • Liker 6
Skrevet

Hvor mye vaskemiddel bruker du? Hvis du bruker veldig mye kan det gjøre det vanskeligere å bli kvitt. Det skal være nok med en dråpe eller to til en normal kjøkkenvask.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har hittil bare brukt en dråpe pr gjenstand, men er nok ikke helt innbilsk at jeg bare jeg smaker det, for når jeg skal skylle kaffekoppen etter brukt den, så bobler det opp som jeg nettopp skulle hatt tatt en dråpe i koppen uten å ha gjort det :O

TS

Endret av Hobbykokken92
Skrevet

Har hittil bare brukt en dråpe pr gjenstand, men er nok ikke helt innbilsk at jeg bare jeg smaker det, for når jeg skal skylle kaffekoppen etter brukt den, så bobler det opp som jeg nettopp skulle hatt tatt en dråpe i koppen uten å ha gjort det :O

TS

Kjære deg, det er meningen å bruke en dråpe til en hel oppvaskkum med gjenstander, ikke til hver enkelt gjenstand. Hvis du fyller oppvaskummen med varmt vann, og så tilsetter en dråpe eller to med oppvaskmiddel vil du nok se at det blir bedre. Aller først bør du kanskje vaske de gjenstandene som skummer noen ganger i varmt vann helt uten såpe, så du blir kvitt såperestene.

• Liker 4
Skrevet

Jepp, bruk mindre såpe med mindre det er krise. Og skyll til slutt i hett vann. Jeg syns aldri jeg får vekk såpen ved kort skyll i kaldt vann...

• Liker 1
Skrevet

Takker for tilbakemeldingen Sølvrosen :) Men til tross for jeg vasker uten såpe så går det ikke bort :O skyller og skyller i varmt vann og skrubber med kosten...,gir nesten opp og begynner å vurdere å kjøpe nytt for så ta oppvasken, slik dere nevner det :)

Skrevet

Fryktelig så såpa satt fast!

Eddik skal fjerne såperester i oppvaskmaskin og på badet, så du kan prøve det. Du kan prøve å fylle en balje eller vasken med varmt vann, tilsette en kopp eddik (7%) og skyll gjenstandene godt i dette. Jeg klarer ikke å finne noen kilde for blandingsforhold, så du får prøve deg litt frem :vetikke:

I følge denne artikkelen hjelper det i hvertfall på plastikk, og det virker fordi det senker pHen

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville sjekket hodet mitt.

Det er jo bare å skylle til det ikke skummer mer.

Anonymous poster hash: 596e3...a7d

• Liker 2
Skrevet

Jeg trenger tips og råd, har i det siste merket at mine kjeler,stekepanner, glass og alt man kan komme på, har såperester på seg, ikke direkte synlig, men man legger merke til når det bobler såpeskum av kjelen med pasta og pulverkaffen smaker litt såpeaktig, til tross for jeg skyller av alt sammen flere ganger før bruk og under håndoppvasken. Kan det også ha en sammenheng med at jeg har brukt billig rema 1000 oppvaskmiddel?..har bytta over til zalo uten den store bedring.

Skyller du oppvasken godt etter at du har vasket i Zalo? Det kan jo hende at det er mangel på dette som gjør at du kanskje har såperester. Du må også passe på hvor mye oppvaskmiddel du bruker. Med Zalo skal det ikke så mye til.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til psykolog!

Anonymous poster hash: 9cfab...de6

• Liker 2
Skrevet

Jeg lærte av bestemor at oppvask skal skylles i kaldt vann, ikke varmt.

På hytta har vi ikke oppvaskmaskin, der bruker jeg vanlig Zalo. Har aldri merket et eneste lite "hint" av såpesmak på noe. Bruker en liten sprut Zalo i vannet (ikke på hver ting som skal vaskes)

AnonymBruker
Skrevet

"Boblene" er nok bare vannbobler/-skum.

Anonymous poster hash: 087c5...987
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte av bestemor at oppvask skal skylles i kaldt vann, ikke varmt.

På hytta har vi ikke oppvaskmaskin, der bruker jeg vanlig Zalo. Har aldri merket et eneste lite "hint" av såpesmak på noe. Bruker en liten sprut Zalo i vannet (ikke på hver ting som skal vaskes)

Jeg har alltid lært at oppvasken skal vaskes i vann som er så varmt hendene dine tåler det, og skylles i vann som er så varmt som oppvasken tåler. Dvs. i praksis så varmt du kan få det ut av krana. Dette er så vidt jeg forstår av hygienehensyn. Skyller du i kaldtvann må det da også være mye mer jobb å tørke oppvasken?

Anonymous poster hash: 011f3...dbd

Skrevet

Tror jeg ville sjekket hodet mitt.

Det er jo bare å skylle til det ikke skummer mer.

Anonymous poster hash: 596e3...a7d

Hehe, såpass oppegående er jeg :P Men når man skyller tingene sine mer enn 20-30 ganger etter hverandre og ennå så skummer det, så skjønner nok både du og jeg at det er noe som ikke stemmer :P

Skrevet (endret)

Jeg har alltid lært at oppvasken skal vaskes i vann som er så varmt hendene dine tåler det, og skylles i vann som er så varmt som oppvasken tåler. Dvs. i praksis så varmt du kan få det ut av krana. Dette er så vidt jeg forstår av hygienehensyn. Skyller du i kaldtvann må det da også være mye mer jobb å tørke oppvasken?

Anonymous poster hash: 011f3...dbd

Jeg vasker som regel alt i varmt vann så varmt som krana kan gi. Skyller alle gjenstandene 3 ganger og setter dem til tørk :)

"Boblene" er nok bare vannbobler/-skum.

Anonymous poster hash: 087c5...987 når det legger seg en såpekant i kaffen og spagetti-vannet :)

Kan være, men tviler når kaffen og spagetti-vannet har en tydelig såpekant og det gjerne bobler som jeg skulle nettopp ha tilsatt Zalo :O

Fryktelig så såpa satt fast!

Eddik skal fjerne såperester i oppvaskmaskin og på badet, så du kan prøve det. Du kan prøve å fylle en balje eller vasken med varmt vann, tilsette en kopp eddik (7%) og skyll gjenstandene godt i dette. Jeg klarer ikke å finne noen kilde for blandingsforhold, så du får prøve deg litt frem :vetikke:

I følge denne artikkelen hjelper det i hvertfall på plastikk, og det virker fordi det senker pHen

Nok en gang takk for hjelpen sølvrosen, setter pris på rådene :) Har prøvd litt av hvert, har tilsatt en bøtte med vann og brun eddik med 7 %. Men dette så ikke ut til å hjelpe, så jeg tok helte vann og eddik i kassarollene og pannene og lot det koke og deretter skylle det av, noen av dem ble bedre, mens andre bobler forsatt like mye.

Så må nok prøve noen av de rådene på den siden du sendte meg ;)

Endret av Hobbykokken92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...