Gå til innhold

Skadet katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! I dag kom katten min hjem etter en tur ute i hele natt. Han er ofte ute om nettene, da han er en typisk utekatt. Han kom inn i morges litt slapp og avvikende. Jeg prøvde å skjekke han, og fant litt blid i pelsen på halen (langhåret). Jeg finner ikke sår, og halen henger rett ned, han løftet den litt, men når jeg løfter den og slepper den, detter den rett ned i stedet for å "sige" ned som den vanligvis gjør. Han har lagt seg for seg selv i hele dag, og knurra (ikke freste!!!) til meg, broren og hunden vår.. Han pep litt, og sutra når jeg tok på bakparten hans.. Har nå lagt meg igjen og passet på at han IKKE får gå ut før jeg ser noe forandring..

Hva kan ha skjedd? Hva bør jeg gjøre? Er forresten 2 mil til dyrlege, så vil helst slippe å kjøre inn før jeg vet at jeg burde.. Tips?

Anonymous poster hash: 1c71d...02b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt dyrlege snarest. Slapp katt som tydelig har vondt i bakpart/hale bør sjekkes. Katter er mestre i å skjule smerter så det at den så tydelig har vondt er en klar beskjed til deg om at du bør ta deg bryet med å kjøre de 2 milene for å hjelpe pusen.

Anonymous poster hash: 9fdb3...819
  • Liker 4
Skrevet

Heisann! I dag kom katten min hjem etter en tur ute i hele natt. Han er ofte ute om nettene, da han er en typisk utekatt. Han kom inn i morges litt slapp og avvikende. Jeg prøvde å skjekke han, og fant litt blid i pelsen på halen (langhåret). Jeg finner ikke sår, og halen henger rett ned, han løftet den litt, men når jeg løfter den og slepper den, detter den rett ned i stedet for å "sige" ned som den vanligvis gjør. Han har lagt seg for seg selv i hele dag, og knurra (ikke freste!!!) til meg, broren og hunden vår.. Han pep litt, og sutra når jeg tok på bakparten hans.. Har nå lagt meg igjen og passet på at han IKKE får gå ut før jeg ser noe forandring..

Hva kan ha skjedd? Hva bør jeg gjøre? Er forresten 2 mil til dyrlege, så vil helst slippe å kjøre inn før jeg vet at jeg burde.. Tips?

Anonymous poster hash: 1c71d...02b

Kan det være at han har blitt påkjørt av en bil?

Noen ganger er det indre skader uten at det er synlige sår.

Blod i pels kan også ha kommet fra nese eller fra å ha bitt seg i kinnet/tungen.

Kanskje har han blitt sparket av hest, også.

Hvis det er bakparten som er slapp og vond, så kan han jo også ha vært i et tre til han hoppet ned og skadet ryggraden.

Eventuelt at den har skadet ryggen på en annen måte/n blitt tråkket på/ at noe tungt har falt ned på den.

Du bør egentlig ringe vetrinæren og be om råd der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte på en katt en gang, og den ble akkurat sånn.

Anonymous poster hash: 38ae7...a07
  • Liker 1
Skrevet

Kan det være at han har blitt påkjørt av en bil?

Noen ganger er det indre skader uten at det er synlige sår.

Blod i pels kan også ha kommet fra nese eller fra å ha bitt seg i kinnet/tungen.

Kanskje har han blitt sparket av hest, også.

Hvis det er bakparten som er slapp og vond, så kan han jo også ha vært i et tre til han hoppet ned og skadet ryggraden.

Eventuelt at den har skadet ryggen på en annen måte/n blitt tråkket på/ at noe tungt har falt ned på den.

Du bør egentlig ringe vetrinæren og be om råd der.

Langt til nærmeste hest xD

Oppdatering:

I dag virker han piggere, og vil ha mye oppmerksomhet!!

Skrevet (endret)

Kontakt dyrlege snarest. Slapp katt som tydelig har vondt i bakpart/hale bør sjekkes. Katter er mestre i å skjule smerter så det at den så tydelig har vondt er en klar beskjed til deg om at du bør ta deg bryet med å kjøre de 2 milene for å hjelpe pusen.

Anonymous poster hash: 9fdb3...819

Ok! Skal nok gjøre det, må bare få tid når de åpner :))

Edit: han vil veeeldig gjerne gå ut, bør jeg slippe han ut? Er usikker siden han alltid et så lenge ute D:

Endret av TinaHA
Skrevet

Kan være så enkelt som at han har sloss, og blitt bitt i halen. Men, det finner dyrlegen ut når du kommer deg dit.

Hadde en slik pus jeg og, for litt siden, da fikk jeg vite at dem hadde inn mange katter med halebitt nå på denne tiden av året.

Hold han inne til du får time med dyrlege.

Skrevet

Kan være så enkelt som at han har sloss, og blitt bitt i halen. Men, det finner dyrlegen ut når du kommer deg dit.

Hadde en slik pus jeg og, for litt siden, da fikk jeg vite at dem hadde inn mange katter med halebitt nå på denne tiden av året.

Hold han inne til du får time med dyrlege.

Tusen takk for tips!

Skrevet

Ok! Skal nok gjøre det, må bare få tid når de åpner :))

Edit: han vil veeeldig gjerne gå ut, bør jeg slippe han ut? Er usikker siden han alltid et så lenge ute D:

Han vil mest sannsynlig på do...

Skrevet

Hvis du ikke har vært hos veterinæren enda, så bør du få han dit fortest mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det har vært litt for mange slike tråder om katter i det siste... Så: tror du at katten kan ha vondt tar du den til dyrlege med en gang siden katter er veldig flinke på å skjule smerte. Får helt vondt inni meg av slike spørsmål når det er tydelig at pusen har det vondt :(

Anonymous poster hash: 073e1...f0d

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det har vært litt for mange slike tråder om katter i det siste... Så: tror du at katten kan ha vondt tar du den til dyrlege med en gang siden katter er veldig flinke på å skjule smerte. Får helt vondt inni meg av slike spørsmål når det er tydelig at pusen har det vondt :(

Anonymous poster hash: 073e1...f0d

Først og fremst: det er ikke sikkert han har vondt. Han har det mye bedre nå, og han er piggere. Det var derfor jeg laget tråden. Jeg ville høre om det bare er innbilning som familie har sagt, eller il jeg byrde betale den prisen det koster for en skjekk.

Jeg ville ikke oppta dyrlege som er veldig opptatt fra før med noe som bare er innbilning -.-

Har fått tid i dag klokka 5, skal kastreres med det samme

AnonymBruker
Skrevet

Flott at du kastrerer, håper og tror at pusen har det bare bra :)

Anonymous poster hash: 73c95...796
  • Liker 1
Skrevet

Flott at du kastrerer, håper og tror at pusen har det bare bra :)

Anonymous poster hash: 73c95...796

Katten har det bra! Kastrerigen gikk flott og jeg fikk med meg alt.. Han har blitt bitt av en annen katt, i halepartiet som de ofte går etter.

Fått antibiotika pga infeksjon og feber!! Tusen takk for tips :))

Skrevet

God bedring til lille pusen :catmilk: Ja, er visst ofte det oppstår hale-heng pga bitt i halepartiet. Godt du kastrerte da, for regner med det er ukastrerte som ypper til bråk.

Håper det går fint med både deg og pusen framover :pasha:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...