Gå til innhold

Hjelp til styrketrening!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig begynt å trene styrke. Siden jeg ikke har trent noe særlig før, har jeg et par økter i uka og tar heller flere etterhvert. Men jeg kan utrolig lite om dette, og trenger derfor tips til gode øvelser. Lurer også på hvor tungt jeg bør løfte for eksempel. Bør jeg begynne litt lett, eller heller ha litt motstand? Har til nå tatt 12x3 på de fleste øvelser. Bør jeg ta mer og lettere, eller færre og tyngre?

Beklager teite spm, men er som sagt helt grønn på området! På forhånd takk :)

PS: Målet er forresten å bli sterkere+fettforbrenning, ikke nødvendigvis å få markerte muskler. Sistnevnte skal en del til med mitt utgangspunkt :-P Er forresten dame, 25år, om det skulle ha noe å si.

Anonymous poster hash: a3c65...891

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det også en guide for dummies på de forskjellige apparatene som står på senterne?

Anonymous poster hash: dd14a...446

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Finnes det også en guide for dummies på de forskjellige apparatene som står på senterne?

Det står ofte på maskinene.

Skrevet

De har øvelsesguide på fitnessbloggen.no for eksempel. Ellers kan du jo gå hjem å google de forskjellige maskinene og se hvordan det gjøres, evt. spør en ansatt om veiledningstime eller hjelp. Jeg har sittet mye på nettet å kikket på utførelse selv :fnise:

Skrevet

Vil anbefale frivekter, men ikke om du ikke vet hva du gjør. Er det mulighet for veiledningstime på ditt senter? Baseøvelsene som markøft, knebøy og benkpress er fine å ha med. Begynn gjerne med å løfte rund 80% av det du klarer og øk etterhvert :) jeg ville løftet 8x3, men er fint å variere med høyreps og lavreps trening (men dette kommer senere).

Veiledningstime er uansett veien å gå, de kan også sette opp program for deg, evt kan du finne et nybegynner program på nett og be dem vise deg de øvelsene. Jeg begynte med veiledning, trente det programmet en mnd og ba om ny veiledning til mer avanserte øvelser. Fortsatte sånn en stund, før jeg kjøpte mitt første program fra Silje mariela, og har egentlig fortsatt å kjøpe fra henne :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale frivekter, men ikke om du ikke vet hva du gjør. Er det mulighet for veiledningstime på ditt senter? Baseøvelsene som markøft, knebøy og benkpress er fine å ha med. Begynn gjerne med å løfte rund 80% av det du klarer og øk etterhvert :) jeg ville løftet 8x3, men er fint å variere med høyreps og lavreps trening (men dette kommer senere).

Veiledningstime er uansett veien å gå, de kan også sette opp program for deg, evt kan du finne et nybegynner program på nett og be dem vise deg de øvelsene. Jeg begynte med veiledning, trente det programmet en mnd og ba om ny veiledning til mer avanserte øvelser. Fortsatte sånn en stund, før jeg kjøpte mitt første program fra Silje mariela, og har egentlig fortsatt å kjøpe fra henne :)

Det er dessverre ikke mulig med veiledning her, nei. Men jeg har funnet et bra nybegynnerprogram på fitnesbloggen, som jeg tenkte å bruke i noen uker framover. Det er med 3x8-10 på et par,av øvelsene og 2x8-10 på resten. Ca. 10 øvelser hver gang, bl.a. knebøy, planke og benkpress. Har startet litt rolig, og legger på vekter etterhvert som jeg føler jeg klarer antall rep. godt og med grei teknikk. Tenkte å trene 2-3 ganger i uka.

Høres dette ut som en plan? Noe jeg burde endre på?

TS

Skrevet

Det er dessverre ikke mulig med veiledning her, nei. Men jeg har funnet et bra nybegynnerprogram på fitnesbloggen, som jeg tenkte å bruke i noen uker framover. Det er med 3x8-10 på et par,av øvelsene og 2x8-10 på resten. Ca. 10 øvelser hver gang, bl.a. knebøy, planke og benkpress. Har startet litt rolig, og legger på vekter etterhvert som jeg føler jeg klarer antall rep. godt og med grei teknikk. Tenkte å trene 2-3 ganger i uka.

Høres dette ut som en plan? Noe jeg burde endre på?

TS

Helkroppsprogram er supert å begynne med! Så kan du avansere til splitt etterhvert om du vil trene fler dager i uka :) Husk å ikke tren samme muskelgruppe to dager på rad, hvile er like viktig for progresjon som selve treningen :)

Høres helt greit ut med tanke på antall reps og at du fokuserer på teknikk før du begynner å løfte tungt :) Vær nøye på teknikken, særlig i knebøy og benkpress, lett å få skader i disse øveldene. Husk rett rygg og hælene i bakken på knebøy, tyngdepunktet skal ligge på hælet. Er også en ide og presse knærne litt ut i det du går ned, det gjorde ikke jeg i begynnelsen og fikk litt problemer med knærne..

Skrevet

Helkroppsprogram er supert å begynne med! Så kan du avansere til splitt etterhvert om du vil trene fler dager i uka :) Husk å ikke tren samme muskelgruppe to dager på rad, hvile er like viktig for progresjon som selve treningen :)

Dette er en av de oppleste og vedtatte tradisjonelle sannheter som i praksis viser seg å ikke være helt bunnsolid. OK, det er ikke noen spesielt god ide å kjøre de samme muskelgruppene til utmattelse flere dager på rad, men hvis man stort sett holder seg på et mer moderat nivå er det mye å hente på høy treningsfrekvens. Mange utøvere i f.eks. styrkeløft trener nå for tida fullkropp 4-6 ganger i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte i ny jobb der jeg løp i trapper med tunge kasser hver dag i mange timer av gangen, var det ikke snakk om noe restitusjon dagen etter. Var bare å begynne å slepe seg opp trappene med nye kasser neste dag, selv om jeg gjerne var så stiv og støl at jeg knapt greide kle av meg på kvelden. Ikke spiste jeg proteinpulver eller energibarer heller.

Synes dette med restitusjon er fryktelig oppskrytt. Bare fordi man fikk noen svettedråper i pannen er det god nok grunn til å trøkke i seg masse mat og gjøre ingenting de neste to dagene, virker det som. I tillegg til at veldig mange av Norges befolkning tror de dør av dehydrering dersom de ikke tar en slurk vann hvert tiende minutt, minst!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt greit ut med tanke på antall reps og at du fokuserer på teknikk før du begynner å løfte tungt :) Vær nøye på teknikken, særlig i knebøy og benkpress, lett å få skader i disse øveldene. Husk rett rygg og hælene i bakken på knebøy, tyngdepunktet skal ligge på hælet. Er også en ide og presse knærne litt ut i det du går ned, det gjorde ikke jeg i begynnelsen og fikk litt problemer med knærne..

Bra det høres greit ut! :) Takk for råd!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...