Gå til innhold

Fylla har skylda ? Eller er det som blir gjort i fylla er egentlig det man vil gjøre ellers?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eks samboeren var stygg med meg både fysisk og psykisk da han drakk seg full.

Vi var i lag i 9 år men kun det siste året av forholdet at han gjorde dette mot meg. Han begynte å drikke litt oftere pga han var sykemeldt og kunne ikke jobbe på en stund. Så han drakk og var ofte lei seg for at han ikke hadde jobb osv.

Hele 3 ganger rakk han å slå meg, dytte meg og voldta meg før jeg klarte å endelig avslutte forholdet. I ettertid har vi snakket ut om det og han ønsket meg lykke til og han forstod at det han gjorde var galt.

Jeg har ikke snakket med han på ett år nå men jeg har ett spørsmål til dere.

Er det noen som har opplevd det samme? Han var aldri truende etter bruddet men jeg føler likevel at han kunne gjort det igjen selv om han ikke var full. Han er litt hissig og har dårlig lunte liksom.

Tror dere han angrer på det? Tror dere han ikke ville gjort det igjen? Alkohol kan ikke få skyld for dette men det ble likevel gjort pga alkohol. Og jeg har lenge vært redd han skulle oppsøke meg og gjøre det igjen. Og er litt redd for det ennå.

Bør jeg glemme hele greien? Jeg tror jeg har fått ettervirkninger først nå året etterpå. Jeg tenkte ikke så mye på det før....

Blir det bare verre tror dere?

Anonymous poster hash: 7a70c...72c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva han tenker og føler er vanskelig for oss å svare på, men det er godt mulig han angrer. Han må nesten svare på det selv.

Men egentlig burde det nesten være litt irrelevant om han angrer, for man skal ikke være voldelig mot kjæresten sin, punktum. Godt mulig han aldri er voldelig igjen, men det er problemet med å være i et voldelig forhold: man er aldri sikker. Den latente volden kan være like ille og vanskelig å forholde seg til.

Jeg sier ikke at du nødvendigvis bør glemme det, jeg kommer aldri til å glemme den volden jeg har blitt utsatt for. Men for min egen skyld har jeg valgt å legge sinnet bak meg, jeg orker ikke å bli bitter og la det prege livet mitt lenger.

Uansett, hvis du fremdeles er redd bør du egentlig bare holde deg unna og oppsøke hjelp. Jeg kan anbefale krisesenteret, de hjalp meg etter bruddet med min eks. Frykten for volden satt langt inni meg lenge etter at vi slo opp - og jeg kan i perioder kjenne på det ganske sterkt ennå.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Fylla har skylda, ja. Men man har selv skylda for fylla...

Anonymous poster hash: 85b5f...d17
Skrevet

Fylla har skylda, ja. Men man har selv skylda for fylla...

Fylla har faen ikke skylda, nei.

At man gjør ting i fylla man ikke ville gjort edru er utvilsomt; som for eksempel å strippe på nachspiel, synge karaoke høyt i evighet, fortelle kolleger man aldri snakker med at "jeg har bare schååååå sansen for deg asssss!" - ja. Men man har grenser.

Uansett hvor full jeg hadde vært ville jeg ikke vært voldelig, eller vært kjempeslem i ordene mot noen jeg bryr meg om. Det får være grenser for ansvarsfraskrivelse!

Gjest Blomsterert
Skrevet

Vi kan ikke vite om han angrer, men når han klarer å gjenta slike ting, uavhengig alkoholinntak eller ikke, så er det noe fundamentalt feil.

Du opplevde det kanskje traumatisk da det skjedde, og derfor sliter nå.

Kanskje du burde snakke med fastlegen din så du får en terapeut å snakke med?

Skrevet

Til en viss grad, grenser blir visket ut, men samtidig har du den røde linja du ikke krysser. Jeg har hvertfall aldri gjort noe som har kryssa den, selv om jeg tidvis tror jeg er noen helt andre. Aldri vært Hu som vil være spermsøppelkasse på doen på utestedet, det er en veldig rød linje for meg, men samtidig har jeg rota med folk jeg aldri ville sett på ellers.

Samme den ene kvelden jeg var slem. Ja, jeg var ei ordentlig fitte og hadde fått noe merkelige greier for meg, men det kunne ikke falt meg inn selv i den tilstanden å gå løs på de. Med andre ord vil jeg si at man kan forsterke dårlige trekk, men ting som ikke ligger i din natur kommer heller ikke frem i fylla. Unntaket er vel langvarig misbruk, men det forandrer mennesker på generell basis.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har googlet dette selv, mange ganer. Står ymse. Det jeg tror og synes virker logisk er at disse menneskene har det i seg, men som edru klarer de å passe seg, for på det intelligente plan vet de hva som er rett og galt og de kontrollerer seg. Når de på fylla ikke klarer å kontrollere dette, da vises disse dårlige egenskapene. De er der alltid, men de slipper ikke ut når hodet er klart og barrierene er i orden. Det er nin teori.

Anonymous poster hash: 69432...e99

Gjest ashanti
Skrevet

Jeg har googlet dette selv, mange ganer. Står ymse. Det jeg tror og synes virker logisk er at disse menneskene har det i seg, men som edru klarer de å passe seg, for på det intelligente plan vet de hva som er rett og galt og de kontrollerer seg. Når de på fylla ikke klarer å kontrollere dette, da vises disse dårlige egenskapene. De er der alltid, men de slipper ikke ut når hodet er klart og barrierene er i orden. Det er nin teori.

Dette tror jeg også kan stemme godt, uten at jeg har forsket på det. Har hatt en kjæreste som ble helt spinnvill i fylla, men det var ikke sånn at han var så fryktlig uskyldig i edru tilstand. Det ble bare mer ekstremt og voldsomt når han var full.

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er aldri en unnskyldning. Har så mange erfaringer med folk, hvor jeg har blitt overrasket over hva som har kommet fram i fylla og hva folk gjør.
Når jeg har snakket alvorlig med dem i edru tilstand, så har det alltid en rot i virkeligheten.

Anonymous poster hash: a98be...310
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet med meg selv at det jeg sier på fylla er sant, men noe overdrevet. Nå vet jeg ikke hva jeg sier og gjør når jeg er alt for full riktignok. Er jo ting en ikke husker, men tror ikke jeg er stygg i kjeften. En annen venninne slenger mye med leppa på fylla og når jeg tenker meg om, var hun ikke spesielt snill som barn. Hun frøs ut og mobbet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...