AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Min venninne har nettopp kjøpt seg en helt ny leilighet (flyttet inn i oktober 2013 da det var ferdigbygd). Leiligheten er den varmeste jeg har opplevd! Og hun har ikke varmen på. Vinduene står åpne men det hjelper ikke. Dette kan vel ikke være normalt? Og den ligger ikke midt i solsteiken heller, det er like ille på natta. Jeg sov der forrige helg og var klissvåt av svette da jeg våknet. Skjønner ikke at hun orker å bo der. Er det noen hun kan si fra til? Hun har ikke fått svar fra borettslaget. Anonymous poster hash: 182d2...dbd
Gjest KrissyHart Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 mulig det er en av disse som produserer varme selv. husker ikke hva de heter
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Skikkelig isolering? Anonymous poster hash: 7acc2...32e 4
strawberry Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Er der ventiler over vinduene? Kanskje de er lukket? Nyere hus har ofte lite av det, og da blir luften veldig fort innestengt og det blir varmt.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Passivhus? Anonymous poster hash: c7988...13a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Passivhus? Anonymous poster hash: c7988...13a Mulig.. det her er ute på Fornebu. Syns ventilasjonen burde være i orden på en så dyr leilighet. Det var like før jeg la meg på balkongen! Er eneste løsning at hun skaffer seg aircondition? Det var like ille i januar som nå. Anonymous poster hash: 182d2...dbd
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Er det noko form for sentralvarme? Litt usikker.. venninna mi er ganske fortvilet selv. Hun har mye vondt i hodet pga hun ikke får luftet ordentlig. Anonymous poster hash: 182d2...dbd
Vill Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Det vart vel opplyst i boligannonsa eller salgsrapport/oppgåva (kva det no heiter) kva oppvarming det er i bygget og leiligheten? Ho må nesten snakke med borettslaget og lese i papirene ho har. Då finn ho nok ut av det Kanskje kjøpe ei vifte, åpne vindauget på soverommet? 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Vi bor i et passivhus (leilighet) og der er det ekstremt varmt på soverommet. Vi har et egen ventilasjon på leiligheten og på vinteren når det 28,5 grader uten at noe varme står på (bare på soverommet). Helt grusomt. Som du sier så våkner jeg også gjennomsvett på natta eller jeg får ikke til å sove pga varmen. Resten av leiligheten er fint regulert. Vi må sove med døren åpen mot stua. Greit når vi er alene, men ikke like greit med overnattingsgjester. Vi fant årsaken til problemet. Det lå varmtvannsrør flere stede i gulvet på soverommet. Derfor blir det så varmt. De blir som vannbåren varme som står på for fullt hele døgnet. Jeg kan ikke ha opp soveromsvinduet pga naboer som røyker til alle døgnets tider. Jeg er dessverre en av dem som ikke tåler røyk. Har venninnen din vannrør i gulvet på leiligheten sin?Anonymous poster hash: a5f32...e86
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har også en leilighet av nyere dato med varmeresirkulering, og her er mye varmere enn alle andre steder jeg har bodd tidligere. Akkurat på soverommet blir det for varmt, ellers er det digg, bruker nesten ikke penger på oppvarming om vinteren. Løsningen her er å enten sove med døren åpen mot gangen dersom det ikke er veldig varmt ute, men jeg har også kjøpt en egen takvifte til soverommet som kjøler ned meg og luften når det er sommer og sol. Utrolig deilig, anbefales virkelig! Skulle gjerne sovet med vinduet åpent, men det blir for mye støy for min del. Evt kan man kjøpe aircondition for små rom, og dermed få den temperaturen som trengs. Nå skrev du ikke noe om hvordan luftesystem hun har, men hos oss er det tre innstillinger på ventilatoren for leiligheten, den laveste for når du er vekkreist, midten for hverdagene, og høyeste for når du dusjer eller trenger mer ventilasjon av andre grunner. Har hun stilt inn rett? Dersom jeg glemmer å skru opp når jeg kommer hjem fra ferie er leiligheten alt for tett. Anonymous poster hash: c6aca...091 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Takk for tips! Jeg skal høre med venninna mi om hun har sjekket ventiler etc. Hun får vel kjøpe seg aircondition eller vifte. Glad jeg ikke bor sånn, hadde blitt gal! TS Anonymous poster hash: 182d2...dbd
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Dette er litt skremmende med tanke på at jeg en dag kanskje kommer til å kjøpe meg et slikt Ny-hus. Rart det ikke er mer informasjon rundt pros/kons ved slike hus? Anonymous poster hash: 2e805...5dc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Dette er litt skremmende med tanke på at jeg en dag kanskje kommer til å kjøpe meg et slikt Ny-hus. Rart det ikke er mer informasjon rundt pros/kons ved slike hus? Anonymous poster hash: 2e805...5dc Virker som om hele den passivhus-greia har blitt rushet gjennom uten at man helt har tenkt gjennom konsekvensene av alle kravene. Anonymous poster hash: 571f1...047 1
Tiuren Skrevet 7. mai 2014 #15 Skrevet 7. mai 2014 Det kan være beregningene/utførelsen/innstilling av ventilasjonen som er feil. Jeg ville snakket med selger siden dette er en helt ny leilighet. Er det likt hos naboene?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #16 Skrevet 7. mai 2014 Kom forresten på en ting til. Hos oss kan man i styreboksen for ventilasjonssystemet i den enkelte leilighet skifte mellom sommer og vinterkassett i ventilatoren, og denne styrer mengden varmegjenvinning. Vinterstid høy gjennvinning, sommerstid ingen. Står feil kassett i anlegget når det ikke er kaldt ute blir det glovarmt inne! Dessuten kan snitt temperaturen i leiligheten innstilles her, standard er vel 25 grader, mens jeg har skrudd min mye ned. Be henne sjekke dette. Anonymous poster hash: c6aca...091
2shy Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 Jeg er så sensitiv for inneklima at jeg klarer ikke oppholde meg i passivhus mer enn halvtime før jeg får trykkende hodepine og pustebesvær. Jeg forstår ikke annet enn at folk vil få helseproblemer med å bo i så tette bygg over tid. Heller et gammelt hus med naturlig trekk! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå