Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min helt nye kjæreste har gitt meg klamydia. Dette er noe han har blitt smittet med før han møtte meg, men jeg synes det er utrolig ekkelt.

Har jeg rett til å reagere?

Anonymous poster hash: a6d1f...ede
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du reagere da ?

Om det var før han møtte deg har du da ingenting med det og det er da din egen "dumskap" som ikkje sjekket dere før dere eventuellt begynte å knulle.

Anonymous poster hash: 86451...7f1
  • Liker 4
Gjest KrissyHart
Skrevet

nei, du har jo ikke brukt kondom. regner med han ikke visste han hadde det, da ville han nok tatt medisin

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Såklart har du det. Dra til legen din og få kur.

Anonymous poster hash: 41b14...5f2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reager i vei du, og pakk i deg antibiotika, men hvis du vil beholde han som kjæreste så ikke bruk det mot han i all fremtid.

Anonymous poster hash: 55243...549

• Liker 2
Skrevet

Når man går inn i et nytt forhold og skal ha ubeskyttet sex synes jeg man skylder hverandre å sjekke opp sånne ting først :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Visste han at han var smittet da? Om ikke så må du ta halve ansvaret som ikke brukte kondom.

Anonymous poster hash: 798e2...114
  • Liker 2
Skrevet

Han/dere burde egentlig ha sjekket dere før dere hadde sex ja. Men da burde du ha bedt han om å sjekke først, evt brukt kondom også bedt han sjekke seg før dere fortsatte uten kondom.

Syns det blir litt for dumt å bli sinna nå i etterkant.

Selvfølgelig kan du reagere, men ta det med ro!

Klamydia er (dessverre) ganske vanlig, men ikke det verste man kan få hvis man behandler det.

Ta deg en tur til legen, det går bra. Også skal typen din også til legen. Også tar dere en pause fra sex uten kondom hvertfall.

• Liker 1
Gjest KrissyHart
Skrevet

vær glad det ikke var herpes

• Liker 1
Skrevet

Du kan reagere på at du ikke har spurt han om han hadde testet seg da dere valgte å hoppe i høyet uten kondom.

Skrevet

Jeg synes ikke du har særlig stor rett til å reagere..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Dere som sier at det er lurt at begge sjekker seg før de har sex sammen; Enig i dette, men jeg er litt usikker på hvordan man går frem!

Etter at det ble slutt med min eks, gikk jeg til gynekolog og tok klamydiaprøve (+celleprøve, sopprøve, kjente etter at det ikke gjorde vondt enkelte steder) for å "sjekke meg".

Er det noe annet jeg kunne tatt prøve av for å sjekket meg mot kjønnssykdommer hos gynekolog?

Jeg har ikke symptomer herpes, kjønnsvorter, gonore osv - men hvordan sjekker man dette hos gynekolog?

Og hva sier man til en fyr? At han skal la fastlegen se på penisen hans? Og ta en klamydiaprøve? Eller hvilke andre slags prøver skal man si at fastlegen kan ta av han?

Poenget er; Hvilke kjønnssykdommer er det normalt å sjekke seg mot før man går over til ny partner? Klamydia bare? Eller hele pakka med gonore,hiv,herpes,kjønnsvorter osv?

Anonymous poster hash: 36780...3cd
AnonymBruker
Skrevet

Det er slik man lærer, TS, klamydia er heldigvis ikke det verste du kunne blitt smittet med og er rimelig enkelt å bli kvitt. Ring legen og fortell om situasjonen :)

Jeg hadde også reagert, men samtidig ville det vært min feil i og med at jeg ikke hadde tatt ansvar og brukt kondom.. Bare husk dette om det blir en gang du får en ny partner, bruk kondom og spør/ta tester før dere har ubeskyttet sex.

Anonymous poster hash: 5fbe5...878
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Dere som sier at det er lurt at begge sjekker seg før de har sex sammen; Enig i dette, men jeg er litt usikker på hvordan man går frem!

Etter at det ble slutt med min eks, gikk jeg til gynekolog og tok klamydiaprøve (+celleprøve, sopprøve, kjente etter at det ikke gjorde vondt enkelte steder) for å "sjekke meg".

Er det noe annet jeg kunne tatt prøve av for å sjekket meg mot kjønnssykdommer hos gynekolog?

Jeg har ikke symptomer herpes, kjønnsvorter, gonore osv - men hvordan sjekker man dette hos gynekolog?

Og hva sier man til en fyr? At han skal la fastlegen se på penisen hans? Og ta en klamydiaprøve? Eller hvilke andre slags prøver skal man si at fastlegen kan ta av han?

Poenget er; Hvilke kjønnssykdommer er det normalt å sjekke seg mot før man går over til ny partner? Klamydia bare? Eller hele pakka med gonore,hiv,herpes,kjønnsvorter osv?

Da jeg fikk min første kjæreste, sa jeg rett ut at om han ville ha sex med meg måtte han teste seg (han er en del år eldre enn meg). Vi bestilte time hos legen og gikk sammen. Du kan sikkert få time hos gynekolog, men det tar gjerne en del tid. Legen/gynekologen tar seg av resten. Jeg husker ikke hvilke tester som ble tatt, men det var iallefall HIV, herpes, klamydia og syfilis (?). Husker ikke helt, men Google vet det nok :P

Skrevet

Det finnes et eget senter for smittsomme kjønnssykdommer i de fleste byer, hvor man kan gå og sjekke seg gratis. Eller man kan gå til fastlegen og si man skal sjekke alt av kjønnssykdommer. Da tar man blodprøver, underlivsprøver, lege ser over etter tegn på infeksjon. Blodprøvene sjekker syfilis, hiv, osv. Så vet man, før man kutter kondom!

Gjest Blomsterert
Skrevet

Min helt nye kjæreste har gitt meg klamydia. Dette er noe han har blitt smittet med før han møtte meg, men jeg synes det er utrolig ekkelt.

Hvis du mener "reagere"betyr å bli sint på ham, så nei. Altså...dere er helt ferske kjærester, og dere har hatt ubeskyttet sex.

Det har han også åpenbart hatt med andre, og kanskje du også?

Uansett. Kom deg til lege, og ikke vær urimelig mot din nye kjæreste.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk min første kjæreste, sa jeg rett ut at om han ville ha sex med meg måtte han teste seg (han er en del år eldre enn meg). Vi bestilte time hos legen og gikk sammen. Du kan sikkert få time hos gynekolog, men det tar gjerne en del tid. Legen/gynekologen tar seg av resten. Jeg husker ikke hvilke tester som ble tatt, men det var iallefall HIV, herpes, klamydia og syfilis (?). Husker ikke helt, men Google vet det nok :P

Ok :) hiv og syfilis er jo lite sannsynlig da, men sikkert lurt å sjekke dersom man har hatt mange partnere ja :) men herpes og kjønnsvorter er det vel ikke så mye å gjøre med dersom en har det? Det er jo kronisk og kan blusse opp i perioder og smitte uansett? Med mindre man bruker kun kondom hver gang.. Gonore vet jeg ikke hvordan man tester for, men det gir vel en del symptomer?

Har inntrykk av at klamydia er det folk sjekker seg for, og intet mer.......

AnonymBruker
Skrevet

Jeg smittet min kjæreste med klamydia da vi ble sammen. Jeg visste ikke at jeg hadde det, og det var kjæresten min som tok det opp. Flaut der og da, men testet meg hos legen og fikk med kur til begge to. Jeg tok det nok værre enn min kjæreste. Men syns det blir for dumt at du skal "reagere" på dette. Du har vel også hatt andre sexpartnere før din kjæreste.

Anonymous poster hash: 7a72c...fdd

• Liker 2
Skrevet

Hva skal du reagere på? Vil ikke tro at han leitet etter ett bytte, for så å smitte henne....

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er å sjekke for klamydia, fordi det er så vanlig, og ikke alltid gir symptomer, og hiv, fordi det er såpass alvorlig, og heller ikke gir symptomer. Syfilis er også på fremmarsj, så mange steder sjekker de for det også som standard, bla på olafiaklinikken i oslo. Herpes, gonore osv gir vanligvis symptomer, så det sjekker man ved mistanke.

Anonymous poster hash: f1743...d0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...