Gå til innhold

bryllupsgaven fra foreldrene mine...er jeg teit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss i februar, hadde et nydelig bryllup med fin underholdning og flotte gjester!

Vanligvis ville jeg aldri ha klaget på en gave, men syntes kanskje at dette ble litt vel spesielt.

Foreldrene mine har en helt "normal" økonomi. De drar på sydenferie ca 2 ganger i året, og storbyferie 2-3 ganger. De bruker en del penger på oppussing til hus og båt.

Så, da vi giftet oss, hadde jeg ingen forventninger til hva vi kom til å få. Men det er klart at underbevisstheten jobber litt, og man sammenligner seg kanskje litt med hva andre har fått. Vi fikk et gavekort på 2000 kr til en butikk. Dette hadde foreldrene mine (eller rettere sagt stefaren min også gitt til sin sønn da han giftet seg, og han sa til min mor at det ikke var nødvendig med mer).

Bryllupet har vi dekket helt selv, bare så det er sagt.

Er det jeg som er smålig? Mannen i huset har ikke sagt så mye. Sikkert fordi han ønsker å holde seg mest mulig nøytral, men jeg merker jo at han synes at det kanskje var litt "lite".

Misforstå meg rett, jeg vil IKKE virke utakknemlig, men synes kanskje det er litt spesielt å få like mye fra sine foreldre som man får fra søsken? (tilnærmet).

Og da når jeg har snakket med venner som har fått opp i mot det tidobbelte av sine foreldre (det hadde jeg ALDRI forventet).

Hjelp meg her, og sett meg på plass dersom det er jeg som er helt idiot!

Anonymous poster hash: 2cd18...52e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er utakknemlig! Blir kvalm når jeg hører sånt..

Anonymous poster hash: a49f4...83c
  • Liker 27
Gjest Pheel
Skrevet

Mener du at de normalt sett pleier å dra på ganske dyre feriereiser 4-5 ganger hvert år, og skal det også i år?

Siste der er jo ganske viktig om er riktig, for ellers kan det jo hende de plutselig har fått noe trangere budsjett eller økonomiske problemer.

Er det veldig stor familie? Isåfall kan man jo heller ikke forvente at alle skal få mye, eller sammenlikne seg med hva andre får som er enebarn f.eks selvom foreldrene har ca. samme økonomi.

Men uansett, hva kan du gjøre? Er du litt skuffet og mener du har rett til å være det, så får du jo være det og komme over det igjen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sagt at du er utakknemlig, helt til jeg leste at du fikk mindre enn dine søsken.

Jeg synes ikke foreldre skal forskjellsbehandle, og da burde de ha gått etter hva din mor har gitt barn tidligere, ikke hva din stefar har gitt sine barn tidligere.

Så om dine søsken fikk betydelig mer, så kan jeg forstå at du er litt sår, faktisk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De drar på ferier hvert år. Har vært på to storbyferier til nå i år, en sydenferie. I sommer skal de til syden igjen, og en storbyferie i desember. Så økonomien har nok (dessverre) ikke endret seg.

Familien vår er nok ikke særlig stor, nei. Jeg er den siste på maaaange år som var foran alteret, og det er ikke sånn at vi har hatt bryllup hvert år (jeg har vært i 5 bryllup med min familie gjennom oppveksten, og er 29).

Jeg kan jo ikke gjøre noe med det, det er klart. Men jeg lurer på hva som kanskje er vanlig?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at du er utakknemlig, helt til jeg leste at du fikk mindre enn dine søsken.

Jeg synes ikke foreldre skal forskjellsbehandle, og da burde de ha gått etter hva din mor har gitt barn tidligere, ikke hva din stefar har gitt sine barn tidligere.

Så om dine søsken fikk betydelig mer, så kan jeg forstå at du er litt sår, faktisk.

det er mulig jeg uttrykket meg dårlig.

de ga like mye som foreldrene mine (nesten) i bryllupet vårt.

AnonymBruker
Skrevet

Hun skriver ikke at søsknene fikk mer, hun skriver at hun ikke fikk mer fra sine foreldre enn hun fikk fra sine søsken.

Anonymous poster hash: 9d082...1ef

• Liker 10
Skrevet

Ok, om du fikk likt med dine egne søsken og sammenligner deg med andre, venner osv - så synes jeg ikke du har noe å være sår for, selv om dere kanskje fikk mer av svigers. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå leste jeg på et par artikler som jeg fant via google, at snittet lå på ca 10tusen.

Vi fikk betydelig mer av svigers, uten at det nødvendigvis er et tema.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du forventet å få mye mer tydeligvis. Og er skuffet. Men synes du er litt utaknemlig. Hva den enkelte gir er opp til seg selv, og noen vil prioritere seg selv.

At man gifter seg er ikke noen automatikk at foreldre skal bla opp en masse penger. Vær glad for det man får kanskje, og ikke vær så grådig? Og ikke sammenlikn deg med andre.

Anonymous poster hash: ac3df...d60
  • Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du har noen grunn til å være sår.

• Liker 2
Skrevet

Er jo ikke noe å gjøre med da. Hvor kjip er du ikke hvis du klager over gaven

• Liker 2
Skrevet

Synes du er utakknemmelig her. Du må huske på hva som var normale gaver da de giftet seg f.eks, de bruker jo det som referanseramme. Og selv om de har råd til å gi dyrere gave, så er det vel ikke sånn at man alltid skal gi akkurat så mye man har råd til og ikke mer. Det virker vel som du og mannen din har en god økonomi og at dere selv sånn sett ikke trenger mer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du forventet å få mye mer tydeligvis. Og er skuffet. Men synes du er litt utaknemlig. Hva den enkelte gir er opp til seg selv, og noen vil prioritere seg selv.

At man gifter seg er ikke noen automatikk at foreldre skal bla opp en masse penger. Vær glad for det man får kanskje, og ikke vær så grådig? Og ikke sammenlikn deg med andre.

Anonymous poster hash: ac3df...d60

men når man aldri har hørt om noen som har fått så lite før, og i tillegg leser om hvor mye alle andre får, så begynner jo tankene å spinne?

• Liker 1
Skrevet

Vel... Jeg synes det var ganske lite. Bryllup er en stor begivenhet, og 2000 kr er vel mindre enn det mine foreldre kjøper til meg i bursdagsgave. (3000-4000 kr vanligvis). Jeg hadde nok blitt litt skuffet over den gaven hvis jeg fikk den til bryllupet. Foreldrene mine har nok satt baren litt høyt mtp gaver da.

Så er jeg vel uttaknemlig jeg også, men det får så være!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vel... Jeg synes det var ganske lite. Bryllup er en stor begivenhet, og 2000 kr er vel mindre enn det mine foreldre kjøper til meg i bursdagsgave. (3000-4000 kr vanligvis). Jeg hadde nok blitt litt skuffet over den gaven hvis jeg fikk den til bryllupet. Foreldrene mine har nok satt baren litt høyt mtp gaver da.

Så er jeg vel uttaknemlig jeg også, men det får så være!

ts her.

jeg har også fått bursdagsgaver til rundt 2000, og i mitt hode bør det kanskje være et skille mellom bursdag og bryllup?

ser jo at jeg fremstår som en drittunge på denne tråden, men må lufte tankene..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I alle himmelens dager... Jeg blir kvalm av slik utakknemmelighet.

Anonymous poster hash: a3c71...cb9
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er mulig jeg uttrykket meg dårlig.de ga like mye som foreldrene mine (nesten) i bryllupet vårt. Anonymous poster hash: 2cd18...52e

Men hva folk synes er "nok" varierer fra person til person. Jeg gir feks mine søskenbarn like mye i gave som deres tanter/onkler gjør. Og i bryllup/konfirmasjon gir jeg mer. Jeg tror (men vet ikke) at det kommer av generasjonsforskjellen - litt eldre mennesker oppdagterer seg sent på pengeverdi.

Din mor tenkte muligens at hun jo fikk 2000 kr i gave av sin mor da hun giftet seg med din stefar, så da får du det og. Og så glemte hun et sted på veien at de giftet seg i 1990 og at en del har skjedd med pengeverdien på veien?

Med gaver er det sånn at en ikke kan verken forvente eller bli sur. Men å gi 2000 kr når en bruker 100.000+ i ferieturer hvert år fremstår som gnient. Det signaliserer høyt og tydelig at "du er verdt mindre for meg enn en helgetur til Praha" og som datter kan vel hvem som helst forstå at det er en sur beskjed fra sin mor. Som en altså bare må finne seg i og ta til etterretning.

Et annet alternativ er at det er din stefar som betaler turene for begge. I så fall var kanskje 2000 kr alt din mor personlig klarte å skrape sammen?

Anonymous poster hash: a7403...5e2

• Liker 6
Gjest Ingaborga
Skrevet

Synes det var veldig lite, jeg fikk 2500kr fra hver av foreldrene mine(skilt) til konfirmasjonen min, og jeg var den som fikk minst av foreldrene mine i vennegjengen. Forventer egentlig mer til bryllupet hvis jeg gifter meg(...).

Skrevet

ts her.

jeg har også fått bursdagsgaver til rundt 2000, og i mitt hode bør det kanskje være et skille mellom bursdag og bryllup?

ser jo at jeg fremstår som en drittunge på denne tråden, men må lufte tankene..

Ja, skjønner godt at du ble litt skuffet / betenkt over det. Det burde jo definitivt være et skille på bursdag / bryllup. Nesten så jeg tenker at de har en annen gave i ermet.

De har altså ikke bidratt noen ting på å betale selve bryllupet? For hvis de har gjort det, så regnes jo vanligvis det som gaven.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...