Gå til innhold

Kan man si man har lest en bok hvis man har hørt den som lydbok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du?

Anonymous poster hash: c8869...4b5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil jo bli feil å si at man ikke har lest den...

Skrevet

Ja.

Gjest Naria
Skrevet

Nei, for man har ikke lest den. Det riktige blir å si at man har hørt den på lydbok.

• Liker 5
Gjest Evans
Skrevet

Nei, da har du jo hørt en bok. Ikke lest en bok.

Skrevet

Hvorfor ikke bare si at man har hørt den på lydbok?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er meg revnende likegyldig.

Anonymous poster hash: b069c...def
Gjest Winza
Skrevet

Nei da kan du si du har hørt den

Gjest Winza
Skrevet

Det er meg revnende likegyldig.

Anonymous poster hash: b069c...def

Hvorfor kommentere da?

• Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Nei siden man har ikke lest den.

Du kan si du har hørt en bok. Men du kan ikke si du har lest den når du ikke har lest den

• Liker 1
Skrevet

Ja det kan du. Men man kan jo tilpasse det sammenhengen litt. Hvis noen spør deg om du har lest den og den boka kan du si ja om du har hørt den, men hvis noen sier at de ikke kom seg igjennom en bok fordi den var lang og tung å lese synes jeg man skal si at man har hørt den.

• Liker 3
Gjest Timber
Skrevet

Det står akkurat det samme i en bok som det er på en lydbok. Minus evt illustrasjoner da. Men om man skal være gramatisk korrekt, så har man ikke lest den.

Problemet ofte når man sier at man har hørt den, så trur alt for mange mennesker at man bare har hørt om boka. Ikke hørt hele boka.

AnonymBruker
Skrevet

Så alle vi som av forskjellige årsaker ikke kan lese er nødt til å passe på og si at vi har hørt en bok fremfor at vi har lest den? "Jeg har hørt til ekamen"?

Anonymous poster hash: 0a8f9...028

• Liker 2
Skrevet

Ja, digger lydbøker. Genialt å høre på når man gjør nislakke ting som å brette klær. Digispilleren er min venn. Hører akkurat nå på Mors Gaver. Er vel samma om man har hørt den eller lest den vel.

Gjest Timber
Skrevet

Så alle vi som av forskjellige årsaker ikke kan lese er nødt til å passe på og si at vi har hørt en bok fremfor at vi har lest den? "Jeg har hørt til ekamen"?

Om ikke, tråkker du sikkert noen på tærne. ;) Selv om jeg trur folk flest er eksempel glad for at man hører på bøker i bilen, om man kaller det lese eller ikke.

Inneholdet er uansett det samme. :)

Skrevet

Hva mener du?

Anonymous poster hash: c8869...4b5

Nei,da har du fått med deg en framføring av et stykke litteratur gitt av en skuespiller.

Det er å overvære en forestilling av innholdet i en bok og ikke å ha lest den.

Skrevet

Ja, digger lydbøker. Genialt å høre på når man gjør nislakke ting som å brette klær. Digispilleren er min venn. Hører akkurat nå på Mors Gaver. Er vel samma om man har hørt den eller lest den vel.

Det vIlle jeg ikke si. For om du leser den selv så er det ikke teaterkunst involvert.

En lydbok er en tolkning av et litterært verk som framføres av en skuespiller. Altså får du levert en oppsetning.

Noe du ikke får om du leser litteraturen selv.

Skrevet

Om ikke, tråkker du sikkert noen på tærne. ;) Selv om jeg trur folk flest er eksempel glad for at man hører på bøker i bilen, om man kaller det lese eller ikke.

Inneholdet er uansett det samme. :)

Du får levert innholdet når du hører på det.

Når du leser det selv foretar du en egen tolkning og lager dine egne bilder uten innblanding fra måten skuespilleren leser teksten på.

Så det er ikke det samme,nei.

Opplevelsen av innholdet blir nemlig en annen når tolkningen av teksten er din egen...

• Liker 1
Skrevet

Du har pugget til eksamen og forberedt deg.

Det er noe annet enn å ta til deg en kulturell opplevelse og et litterært verk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...