Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange artikler om det å være fattig i Norge.

Når er man egentlig fattig? Altså hva er deres personlige mening om det å være fattig? Når er man det og når er man det ikke?

Kjør debatt:-)

Anonymous poster hash: 4d970...170
Videoannonse
Annonse
Gjest KrissyHart
Skrevet

man er fattig når man må velge mellom regninger og mat

• Liker 10
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg synes man er fattig hvis man ikke har råd til å spise sunt, eller ikke har råd til å kjøpe eller leie bolig med bad+kjøkken+stue+1 soverom per person i et hvilket som helst fylke.

Skrevet

Når man ikke har råd til å betale regningene sine, når man ikke har råd til å bytte ut klær som er ødelagte og ikke har råd til mat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man er fattig hvis man ikke har råd til å spise sunt, eller ikke har råd til å kjøpe eller leie bolig med bad+kjøkken+stue+1 soverom per person i et hvilket som helst fylke.

Oi, da er det mange fattige i landet... :(

Anonymous poster hash: 4d970...170

• Liker 8
Gjest Gjest
Skrevet

Den var fin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når sunn mat blir en mangelvare.

Om du ikke har penger til lege, tannlege.

At du må spare så mye på strømmen at du velger å fryse

Anonymous poster hash: e57ca...1b8
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uenig, det spørs hva slags regninger det er snakk om.. Har man mye kreditt og forbrukslån blir det fort store regninger.. Det betyr ikke at man er fattig, det betyr at man har dårlig økonomi forståelse og styring..

Om man søker sosialstønad så dekker ikke den "tulleregninger" og gjeld, sosialstønad dekker livsopphold - altså penger til husleie, strøm, forsikringer og mat på bordet.. Det aller nødvendigste altså...

Anonymous poster hash: 500f0...ccd

• Liker 5
Gjest KrissyHart
Skrevet

mener de basic regninger

Gjest Timber
Skrevet (endret)

Dersom man har et nøkternt forbruk som står til inntekten sin, ikke bor fullstendig over evne og likevel ikke får endene til å møtes, så er man fattig i mine øyne. At man ikke har råd til mat noen ganger, fordi man må få betalt strømregningen og slike ting.

Man er ikke fattig om man ikke har råd til en fire roms leilighet på beste vestkant i Oslo, bare fordi man er fire i familien.

Endret av Timber
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns man er fattig når man ikke har råd til basic ting som mat eller klær. Også syns jeg man er fattig når man gjør sitt beste og klarer seg så godt man kan på det man har, men det er fullstendig krise om f.eks vaskemaskina ryker en måned og man ikke har mulighet til å kjøpe ny. Man har heller ikke penger til overs for å spare en buffer.

Samtidig skal det veldig godt gjøres å ikke har råd til dette her i Norge om man har en normal jobb. Om folk bare hadde vært litt villige til å flytte på seg, så ville man ha klart seg veldig bra. F.eks flytte til ei mindre bygd for å få mindre husleie, eller flytte til en annen kant av landet for å klare å få en heltidsjobb. En heltidsjobb her i Norge betaler altså ikke så voldsomt lite, det skal være nok til at man klarer seg. Er klar over at verden ikke er så svart hvit at løsningen uansett er at man må flytte på seg, men i flere tilfeller kan det hjelpe.

Husker en sak Aftenposten hadde for noen år(?) siden om en alenemor midt i tjukkeste oslogryta som kalte seg fattig. Hun hadde ikke råd til nye klær, sende ungen i bursdagsselskap, osv. Hun syns jeg ikke synd i. Hun hadde "gode" forklaringer på hvorfor hun ikke kunne flytte ut fra Oslo (det var vel pga barnet), men jeg mener at det skader ikke å prøve. Barn er tilpassningsdyktige og selv om det innebærer å flytte fra familie, så mener jeg at det er verdt det om det kan føre til f.eks en halvering i husleia og bedre spillerom i økonomien. Mange mennesker er utrolig lite løsningsorientert!

Vi har faktisk gjort dette selv, flyttet pga økonomi og jobbtilbud, vekk fra alt av familie og kontaktnett. Det gikk aldeles strålende og var virkelig verdt det.

Er enig med de over her at man ikke er fattig om man ikke klarer å betale regninger pga dårlig økonomistyring. Mine foreldre er begge trygdede og har ikke økonomisk kontroll. Vi hadde ikke penger til mat flere ganger i oppveksten min pga de hadde brukt opp alle pengene på bare tull i begynnelsen av månden. Da er man ikke fattig, når pengene vanligvis ville strukket til.

Anonymous poster hash: af0c2...c3f
  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns man er fattig når man ikke har råd til basic ting som mat eller klær. Også syns jeg man er fattig når man gjør sitt beste og klarer seg så godt man kan på det man har, men det er fullstendig krise om f.eks vaskemaskina ryker en måned og man ikke har mulighet til å kjøpe ny. Man har heller ikke penger til overs for å spare en buffer.

Samtidig skal det veldig godt gjøres å ikke har råd til dette her i Norge om man har en normal jobb. Om folk bare hadde vært litt villige til å flytte på seg, så ville man ha klart seg veldig bra. F.eks flytte til ei mindre bygd for å få mindre husleie, eller flytte til en annen kant av landet for å klare å få en heltidsjobb. En heltidsjobb her i Norge betaler altså ikke så voldsomt lite, det skal være nok til at man klarer seg. Er klar over at verden ikke er så svart hvit at løsningen uansett er at man må flytte på seg, men i flere tilfeller kan det hjelpe.

Husker en sak Aftenposten hadde for noen år(?) siden om en alenemor midt i tjukkeste oslogryta som kalte seg fattig. Hun hadde ikke råd til nye klær, sende ungen i bursdagsselskap, osv. Hun syns jeg ikke synd i. Hun hadde "gode" forklaringer på hvorfor hun ikke kunne flytte ut fra Oslo (det var vel pga barnet), men jeg mener at det skader ikke å prøve. Barn er tilpassningsdyktige og selv om det innebærer å flytte fra familie, så mener jeg at det er verdt det om det kan føre til f.eks en halvering i husleia og bedre spillerom i økonomien. Mange mennesker er utrolig lite løsningsorientert!

Vi har faktisk gjort dette selv, flyttet pga økonomi og jobbtilbud, vekk fra alt av familie og kontaktnett. Det gikk aldeles strålende og var virkelig verdt det.

Er enig med de over her at man ikke er fattig om man ikke klarer å betale regninger pga dårlig økonomistyring. Mine foreldre er begge trygdede og har ikke økonomisk kontroll. Vi hadde ikke penger til mat flere ganger i oppveksten min pga de hadde brukt opp alle pengene på bare tull i begynnelsen av månden. Da er man ikke fattig, når pengene vanligvis ville strukket til.

Kanskje hun hadde en barnefar som nektet henne og flytte ut av Oslo?

• Liker 3
Gjest KrissyHart
Skrevet

hvorfor skal enkeltsaker være fasiten for alle?

at et kvinnfolk bodde midt i oslo og var fattig, uten og vurdere utflytting betyr ikke at alle gjør det.

jeg bor ikke i oslo, og jeg har bare 4500 i husleie, men er fortsatt fattig.

nettopp pga jeg ble syk før jeg var 26 og har ikke kunnet jobbe meg opp sparepenger eller verdier

sliter med å få uføretrygden som jeg har krav på, pga trenering innad i nav.

så da sitter jeg her da.. finner du noen billigere husleie for meg et annet sted.. for all del,

fortell meg det gjerne.

Gjest Ingaborga
Skrevet

Synes noen er fattig når de må låne penger fra barnas sparekonto for å få det til å gå rundt.

Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært fattig...måtte lete i containere etter mat. Eller måtte ikke, men ville ha de pengene jeg hadde til å bruke på såpe, dasspapir, deodorant osv.

Anonymous poster hash: a7949...96d
AnonymBruker
Skrevet

Det er arbeidsledighet i hele Norge, mange som sliter med å få jobb

Å be folk flytte når flåten er skyvet ut, blir feil.

Anonymous poster hash: 2f19b...0ef
AnonymBruker
Skrevet

Det er arbeidsledighet i hele Norge, mange som sliter med å få jobb

Å be folk flytte når flåten er skyvet ut, blir feil.

Edit; å be folk flytte på bygda for å skaffe jobb og rimeligere boliger. Hva skal det hjelpe på?

Gjest Eurodice
Skrevet

Edit; å be folk flytte på bygda for å skaffe jobb og rimeligere boliger. Hva skal det hjelpe på?

De som tror dette er så lettvint, bor sikkert i byer. Det er vel ganske logisk og sier seg selv at det er mye vanskeligere å få seg arbeid på landsbygda enn i mer urbane strøk.

• Liker 1
Gjest KrissyHart
Skrevet

ja, hadde det vært jobber på bygda, så hadde boligprisene vært sådan etter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...