Teriyaki Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Hei. Hvordan gjør dere det med pottetrening? Gutten vår på 2,5 år er fysisk sett klar. Han kan holde seg kjempelenge, klarer å knipe igjen etter en liten stund hvis han glemmer seg og tisser, og han klarer å slippe slik at han tisser når han selv vil. Grunnen til at vi stadig har uhell er todelt: Det ene er at han glemmer av at han ikke har bleie på, og det er jo greit nok. Det er en tilvenningsfase. Det som er hovedproblemet, er at han hater både potte og do. Før var han veldig glad i å øve seg på potten, men dette var lenge før han var klar til å slutte med bleie. Det vi har gjort de siste par dagene for å motivere han, er at vi har ordnet en "tissebok", hvor han får velge seg ut ett klistremerke for hver gang han setter seg ned på potten og prøver. Vi har ikke krav om resultater enda i og med at han overhode ikke har lyst til å sitte på potten, så akkurat nå er det bare det å prøve som er fokuset, men selvsagt med ekstra mye ros når han tisser i potten, noe som hittil bare har skjedd en gang. Jeg hadde trodd han skulle bli kjempemotivert av klistremerkene, og det ble han jo i den forstand at han stadig maste om klistremerker og ville bare ha det, men han vil likevel ikke gå på potten/doet, så da blir det jo ikke klistremerker. Han har to klistremerker hittil, hvor det ene kom som et resultat at han bæsjet seg ut, men var da villig til å sette seg på potten for å se om det kom mer etterpå. Må vi bare fortsette og satse på at det løsner etter hvert? Jeg vet ikke hvorfor han ikke vil sitte på potten, men vi må vel bare fortsette å motivere han? Jeg vet at bare han blir villig til å gå på potten flere ganger for dag så vil han nok fort bli bleiefri da han har overraskende god kontroll over blæra. Noen andre tips til hvordan motivere han? Vi har prøvd å snakke med han om hvor flott det var når han satt på potten forledendag og det kom masse tiss, og da blir han jo stolt, men likevel ser det ut til at han ikke føler disse klistremerkene er verdt det i forhold til å måtte gå på potten først. Vi skal på langtur i sommer, og det hadde vært supert om han hadde vært bleiefri til da.
Gjest Riskjeks Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Min erfaring er dessverre at det ikke er så mye man kan gjøre. Å spise, sove og gå på do er de få tingene man ikke kan tvinge barna til, det må rett og slett komme når de er klare for det. Å dra på ferie med en "nysluttet" unge er jo ikke spesielt praktisk, lettere med bleiebarn da.
^^Belle^^ Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Hvordan er han med å gå på do da? Vi har en super do-sak med trapp på som gjør ting mye enklere. Hun sitter stødig (hun er redd for å dette nedi doen selc om vi har doring til henne) og det er stas å klare å klatre opp selv. Kiddyloo heter det, jeg kjøpte på Barnas Hus.
Nuttery Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Moren min forteller at jeg likte ikke å bruke potte.. Det eneste jeg gjorde var å "kjøre" rundt med den, ettersom den var i form av en bil... Fikk til slutt sånn ekstrasete tilpasset for barn på toalettet, og krakk. Det var bedre. Husker jeg syntes det var skikkelig ekkelt å gå på potte.
Teriyaki Skrevet 4. mai 2014 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2014 Han liker dessverre ikke doet heller. Har hørt om kiddyloo ja, men de har det ikke her i byen. Vi tvinger han selvsagt ikke, men prøver å motivere.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Jeg prøvde noen ganger, men ga opp. Etter en stund fant jeg fram potta igjen og satte den da i stuen. Da ble potta flittig brukt. Gikk veldig raskt derfra til å gå på do. Plutselig en dag fant hun ut at det var på tide å kutte bleiene. Samme kvelden ville hun heller ikke ha på seg bleie på natten. Gikk veldig bra, kun hatt få uhell i om natten og kankje ett uhell hver andre uke i bhg. Det at hun kom over på storbarnsavdeling satte virkelig fart i sakene. Ta det med ro. De slutter til slutt Anonymous poster hash: cfa26...de1
Sushi Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Vi tok bare av bleia, forklarte at hun måtte gå på potta/do om hun måtte tisse eller bæsje, og lot henne gå helt naken nedentil så mye som mulig. Hun hadde aldri truse på de første månedene (har lest at det kjennes ut som bleie). Enten gikk hun i bare genser eller kjole, eller med løse, myke bukser. Når uhellene kom sa vi bare "Oisann! Tisset skal i potta, vet du. Neste gang må du gå på potta når du skal tisse". Ikke noe dramatikk eller kjeft, men heller ikke godkjenning i form av "det går bra, det gjør ikke noe". I tillegg satte vi henne jevnlig på potta mellom slagene, men det blir selvsagt vanskelig når han ikke vil. Ville prøvd å lokke med lesing eller en morsom leke som er forbehold tiden han sitter på potta eller do. Edit: Og så proklamerte vi selvsagt stolt til besteforeldre osv. at xx har slutta med bleie, og de sa "har du slutta med bleie?! Nei og nei så stor jente du er blitt!" slik at hun ble veldig stolt selv. Endret 4. mai 2014 av Sushi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå