Gå til innhold

Telefonselgere *arg*

14062003

Anbefalte innlegg

Om du ikke liker å lese sutreinnlegg, så gå glatt videre. Dette er sutring fra ende til annen!

Etter å ha blitt ringt opp av en selger fra Telenor Mobil og han ikke ga seg da jeg fortalte at jeg har reservert meg (for flere år siden), ble jeg irritert. Han merket dette og jeg fikk blåst ut av meg at jeg aldeles ikke ville ha noe med det konsertet han solgte for å gjøre.

Selgeren prøvde seg med at jeg måtte re-resevere meg hver 3. måned. Jeg vet at jeg ikke trenger det! Selgeren prøvde seg så på at jeg måtte ha gitt feil opplysninger til Reservasjonsregisteret! Jeg vet at jeg ikke har gjort det! Så mente selgeren at jeg var kunde av Telenor Mobil og at de dermed kunne ringe meg. Jeg er ikke kunde av Telenor Mobil lenger! Ex-kunder er ikke kunder og da skal de ikke ringe meg!

Han lovte etter hvert at jeg aldri skulle bli ringt opp igjen. Men: "men du, før vi avslutter denne samtalen må jeg informere deg om våre fantastiske produkter"! Det gå'kke an!

Så i dag har jeg vært på leting etter hans leder for å få vite hvorfor de faktisk ringer meg. Jeg hater Telenor og vi jobbet noe sinnsykt med å ikke bli ringt opp på privatnummeret - først da vi henviste til konkrete paragraver i loven og henviste til forestående politianmeldelse ga de seg. Etter hva jeg har fått med meg har Post- og Teletilsynet og/eller Forbrukerombudet og/eller norsk rettsvesen avgjort at Telenor ikke har lov til å ringe ex-kunder.

Så til dagens hovedfrust: jeg måtte ringe 6 forskjellige ganger for å ikke oppnå noenting. Ingen visste noe som helst, bare satte meg videre. Den ene gangen kom jeg til en stakkar som var teknisk sjef for intranettet til Telenor - han visste jo ingenting om salgsavdelingen og vaskingen av lister mot reservasjonsregisteret... Ikke så rart at jeg kom feil kanskje - fyren på sentralbordet virket helt på tur! Satt og tygde tyggegummi, stønnet og oiet seg. Tastet en og en tast på tastaturet (trodde alle på sånne steder kunne touch, jeg!)... Og så ble han sur når jeg ikke hadde et spesifikt navn å skulle til (kundeservice sa informasjonsavdelingen).

Får gjøre nye forsøk i morgen, når jeg har roa meg litt... Men det er garantert: jeg blir aldri Telenorkunde igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Det er ikke vits å prøve å ringe....du vil mest sannsynlig ikke få noe svar.

Telenor vet veldig godt at det de gjør er ulovlig, men de gjør det likevel, "tross alt...de har jo tilgang til alle telefon-nummer i Norge, så hvorfor ikke?"..... :roll:

Hvis selgerne får "nei" fra kunden er det ikke alltid de registrer det på dataen, for de får kjeft fra sjefene hvis de har for mange "nei" i forhold til "ja".....

Svarene du fikk (som at du må re-registrere deg, bla bla), det er ting telenor-selgerne (og andre telefon-selgere) blir opplært til å si.....

Å klage til bedriften hjelper ingenting (annet enn at kanskje kunden blir tilfredstillt av at vedkommende i andre enden sier de skal ta seg av problemet).....Tror forbrukerrådet har fått inn en del klager både ang. telenor og andre selskap...Disse klagene hjelper derimot bedre...

Det er min erfaring hvertfall...

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med noen høyere oppe i hierarkiet. Jeg skrev en krass klagemail til H&M for noen måneder siden, og siden jeg ikke fant noen annen emailadresse så sendte jeg den liksågodt til H&M Norge. Jeg fikk en lang beklagende mail fra en av de øverste gutta, og han hadde tatt det opp både med distriktslederen og butikksjefen der episoden skjedde. Butikksjefen tok også kontakt. Så det er en mulighet?

Hissige telefonselgere kan man bli gal av... Kan ikke fatte at noen vil jobbe med det heller. Selv kan jeg ofte høre om det er tlf salg med en gang, så før de får presentert seg spør jeg om de skal selge noe. Da kommer de ut av hele remsen sin, blir litt forfjamset og er lettere å avvise. Ikke vent til de er ferdige med innledningsforedraget sitt, for da forventer de motstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med noen høyere oppe i hierarkiet.

Jepp, jeg skal fortsette jakten på "ansvarlige for vasking av lister mot reservasjonsregisteret for salgsavdelingen"! Er ikke hvemsomhelst jeg skal snakke med nei.

Ikke vent til de er ferdige med innledningsforedraget sitt' date=' for da forventer de motstand...[/quote']

Takk for rådet, men jeg kan det der allerede. Med én gang jeg skjønner at det er selger, så bryter jeg tvert og sier "jeg er resevert mot telefonsalg, hvorfor ringer du meg?". Det funker umiddelbart på de aller, aller fleste.

Jeg må si at det er ytterst få som ringer meg etter at jeg har vært registrert i sikkert 3 år altså. Men når de gjør det og er så forbanna påtrengende - og det er ulovlig og særs irriterende, da ...

Ja, kanskje jeg skulle prøve Forbrukerombudet? Forbrukerrådet har lite med reklame/salg å gjøre, men mer med kjøp ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ja, kanskje jeg skulle prøve Forbrukerombudet? Forbrukerrådet har lite med reklame/salg å gjøre, men mer med kjøp ...

Ja, det anbefaler jeg deg å gjøre. Jeg skrev en mail til Forbrukerombudet angående uønsket reklame utenfor døren. Etter en ukes tid fikk jeg en kopi av et klagebrev de hadde sendt til de aktuelle leverandørene :) Jeg ble virkelig imponert.

Hvis du blir plaget med telefonsalg, så bør du si noen velvalgte ord om hva Datatilsynets har sagt om ulovlig telefonsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är så irriterande när telefonsäljare ringer trots att man är sprärrad - och ännu mer irriterande att de inte accepterar när man säger ifrån.

Min man brukar avsiktligt käfta med dem och fördröja samtalstiden, han till och med säger det; Nu pratar jag med dig, för du har ringt mig trots att jag är spärrad. Du kommer inte kunna sälja nåt till mig men jag uppehåller din tid så du inte hinner igenom din ringlista och inte kan göra så många kontakter som du borde.... bla bla bla...

DE har också väldigt svårt att bara lägga på, de svarar och försöker bemöta hans frågor och tiden går... he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet som telefonselger... :oops:

Men vi drev _ikke_ sånn som det der! Listene vi fikk var vasket, og skulle det skje at vi traff på noen som hadde reservert seg, så hadde vi klar beskjed om å unnskylde oss, legge på, samt å kaste telefonnummeret.

Hvis vi likevel prøvde å selge til denne stakkaren som var reservert, så ventet det en liten reprimande etterpå. Disse folkene jeg jobbet for, svensker faktisk, var skikkelig nøye på å respektere reservasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druscilla: som sagt fungerer det som aller oftest at jeg sier vi er reservert. Takk og lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte

Jeg var i lang tid veldig plaget av disse automatiske oppringningene. Tok jeg telefonen brøt det bare. Jeg ble mer og mer forbannet. Dette skjedde jo 10-12 ganger i døgnet i ukevis. (Jeg reserverte meg for telefonsalg for 7 måneder siden).

Så, en dag traff jeg et menneske i andre enden, stakkars fyr.

Han fikk all den oppsamlede @$3!!!!£$$@@@!!! :kjempesinna: jeg hadde på lager rett i fjeset. Han la på. Siden har det vært stille på min telefon, gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til alle sammen.

Hvis dere har InTouch, kan dere sette denne opp slik at alle hemmlige nummer går direkte til telefonsvareren på f.eks. mobiltelefonen deres. Vi har IKKE blitt plaget av selgere siden vi gjorde dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som samme dusten som ringte oss fra Telenor for noen dager siden. Mannen tok telefonen og sa at vi var reserverte, men fjompen i andre enden ga seg ikke. Så at gubben ble mer og mer forbanna, så lurte han på om telefondusten kunne vente til han hadde tatt kaffekjelen som sto på plata (vi drikker ikke kaffe).......Da gubben hadde lagt fra seg røret gikk han ut og fortsatte å snekre på huset. Han fikk ut en del aggresjon der og jeg regner med at Telenorfyren ble lei av å vente til slutt. Selv gidder jeg ikke en gang å svare på telefoner som ringer fra skjult nummer.

Fikk også en telefon fra en overivrig selger fra Sjømannsmisjonen. Han ga seg heller ikke og jeg øsa ut akkurat hva jeg mente til han. Tipper han ikke ringer mer.

Heldigvis respekterer de fleste oss når vi sier vi er reserverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ba om navnet hans og firmaet han jobbet for. Snakker ikke med ukjente sa jeg. De ringer jo ikke direkte fra firmaet som de presenterer. Dette er ofte unge selgere som får lønn etter hva de selger.

Jeg la fram at jeg var registrert og bla bla. Han kom med så mye dumt at det var ikke sant.

Så etter han var ferdig ringte jeg sjefen for firmaet og fortalte at neste gang ble de meldt til forbrukerk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til alle sammen.

Hvis dere har InTouch, kan dere sette denne opp slik at alle hemmlige nummer går direkte til telefonsvareren på f.eks. mobiltelefonen deres. Vi har IKKE blitt plaget av selgere siden vi gjorde dette! :D

Problemet er at veldig mange vanlige mennesker har skjult nummer, og de vil man jo helst snakke med når de ringer. Vi registrerte oss for 4-5 år siden og jeg kan telle på én hånd hvor mange telefonselgere som har ringt. De fleste er veldig hyggelige når vi sier vi er registrert og beklager og sier de skal stryke oss av lista og siden har vi ikke hørt fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ba om navnet hans og firmaet han jobbet for. Snakker ikke med ukjente sa jeg. De ringer jo ikke direkte fra firmaet som de presenterer. Dette er ofte unge selgere som får lønn etter hva de selger.

Jeg la fram at jeg var registrert og bla bla. Han kom med så mye dumt at det var ikke sant.

Så etter han var ferdig ringte jeg sjefen for firmaet og fortalte at neste gang ble de meldt til forbrukerk.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Slik oppringning kan meldes til datatilsynet for klaging.

Skjønner godt du ble sur, og de var ikke lite frekke!!

http://www3.brreg.no/oppslag/reservasjon/om_resreg.jsp

Selskaper og organisasjoner som benytter adresselister til direkte reklame, har et selvstendig ansvar for å få oppdatert adresselistene mot Reservasjonsregisteret. Hvis du har mottatt reklame som du mener er i strid med din reservasjon, bør du kontakte den som har sendt deg reklamen og kreve ditt navn slettet fra adresse- og telefonlister. Datatilsynet har laget en brevmal som du kan bruke. Fører ikke det fram, kan du henvende deg til Datatilsynet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei :-?

Jeg jobber i dag som telefonselger...

Jobber fo et firma som er leid inn av Tele2.

Listene vi ringer fra har vi fått tilsendt av post og teletilsynet... De skal være vasket og vi har fått beskjed om og beklage og legge på skulle vi møte på mennesker som har reservert seg. Listene er langt fra feilfrie....

Det jeg stiller meg spørrende til er om folk der ute tenker over at det er mennesker akkurat som dere som ringer rundt?

Har dere tenkt på at det dere utstråler av negativitet mot telefonselgeren når dere prater med han får dere tilbake og på denne måten blir samtalen utrolig negativt ladet?

På min jobb er det alle type mennesker som jobber...

Jeg har foreksempel hjelpepleier utdannelse, men siden plassen jeg bor på ikke kan gi meg mere enn en 13 prosent stilling har jeg sett meg nøt til og forsørge barna mine på en annen måte. Jeg får 100 kr timen og jeg kan love dere det er hardt arbeid...

Jeg er så psykisk sliten av kjefting og smelling noen ganger at jeg er helt kjørt, men ofte møter jeg på fantastiske mennesker som jeg har lange samtaler med uten at jeg selger dem noenting... sånne samtaler gjør hverdagen min bedre...

telefonselgere er mennesker di også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hei :-?

Jeg jobber i dag som telefonselger...

Jobber fo et firma som er leid inn av Tele2.

Listene vi ringer fra har vi fått tilsendt av post og teletilsynet... De skal være vasket og vi har fått beskjed om og beklage og legge på skulle vi møte på mennesker som har reservert seg. Listene er langt fra feilfrie....

Det jeg stiller meg spørrende til er om folk der ute tenker over at det er mennesker akkurat som dere som ringer rundt?

Har dere tenkt på at det dere utstråler av negativitet mot telefonselgeren når dere prater med han får dere tilbake og på denne måten blir samtalen utrolig negativt ladet?

På min jobb er det alle type mennesker som jobber...

Jeg har foreksempel hjelpepleier utdannelse, men siden plassen jeg bor på ikke kan gi meg mere enn en 13 prosent stilling har jeg sett meg nøt til og forsørge barna mine på en annen måte. Jeg får 100 kr timen og jeg kan love dere det er hardt arbeid...

Jeg er så psykisk sliten av kjefting og smelling noen ganger at jeg er helt kjørt, men ofte møter jeg på fantastiske mennesker som jeg har lange samtaler med uten at jeg selger dem noenting... sånne samtaler gjør hverdagen min bedre...

telefonselgere er mennesker di også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja, derfor er jeg høflig.

Men jeg undrer meg over hvorfor disse selgerene eks påstår at man må registrre seg hver 3. måned. Og en som ringte til meg begynte å argumentere IMOT meg når jeg sa jeg var registrert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAA. Jeg jobber med kundeservice selv og vet at det er dritt å prøve å være hyggelig når motparten bare er drittforbanna.

Men dette gjaldt ikke en ærlig selger. Dette gjalt en som brøt loven gang på gang på gang - selv om jeg påpekte det!

Og da blir jeg forbanna!

I morgen skal jeg lete videre etter sjefen til denne personen jeg snakket med. Eller gjerne sjefens sjef. Så får vi se om det blir nødvendig å gå videre til Forbrukerombudet eller ikke... Hmm, Poirot nevnte noe om Datatilsynet? Fortell gjerne mer, jeg er lutter øre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Hmm' date=' Poirot nevnte noe om Datatilsynet? Fortell gjerne mer, jeg er lutter øre![/quote']

Vet ikke mer, men jeg la ved en link.

Sjekk også her:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...3/1060953177.89

Dette er fra august i fjor.....

Si ifra, du!!!!

http://www.datatilsynet.no/dtweb/art_1189.html

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...3/1045224866.95

http://www.jusstorget.no/article/frontpage...y=49&ArtKey=177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...