Gå til innhold

Matoljer

Anbefalte innlegg

Gjest Cuddly
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på Maisolje, Rapsolje og Soyaolje?

Er ikke alle tre "allroundere", eller jeg feks. ha soyaolje når jeg popper popcorn?

Grunnen til at jeg spør er egentlig at de var fri for soyaolje da jeg handlet... :-x kunne jeg bare tatt raps (som for øvrig var kjempebillig)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har litt forskjellig smak da. Og soyaolje tåler ikke høye temperaturer og bør derfor ikke brukes til steking. Men ellers kan du bruke akkurat det som passer deg.

Gjest Cuddly
Skrevet

Men soyaolje smaker ingenting?

Bruker den i muffins feks., går mais- eller rapsolje like bra?

Skrevet

De har alle en svak smak da, men den har ikke så mye å si. Soyaolje går fint i matlaging, det er den jeg bruker hvis det skal være olje i kaker og bakverk. Men mais- og rapsolje går også bra. Så lenge det er en nøytral olje går det fint. Olivenolje ville f.eks. bli litt for spesielt i en kake.

• 2 uker senere...
Skrevet

Til steking av mat (høy temperatur), bruker jeg Cocosa, som er en kokosolje. Denne tåler den høye temperaturen best av alle, har ingen smak, og skal ikke være skadelig ved høy temperatur, slik mange andre oljer er.

Fås kjøpt på helsekosten!

Gjest Esther
Skrevet

Rapsolje tåler også høy temperatur - jeg bruker bare den til steking ...

Skrevet

Jeg liker ikke å steke i raps olje. Dvs det er muilg det er forskjellig fra et merke til et annet...men den rapsoljen jeg hadde sist luktet det ekkelt av....ikke moro å stå å lage god mat også lukter det så ekkelt at man ikke har lyst til å spise den engang ;)

Gjest GreenSky
Skrevet

Kanskje den var harsk hvis det luktet ekkelt av den.

Skrevet

Steker i olivenolje, jeg.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg bruker aller helst solsikkeolje, til alt jeg trenger olje til. Mais olje er jeg ikke så glad, men raps olje syns jeg er helt greit hvis de ikke har solsikkeolje. Olivenolje er best til salater ol.

Gjest Lady-M
Skrevet

Oljer med store mengde umettede fettsyrer må IKKE brukes til steking ved høy varme! Mange er ikke klar over dette, men disse fettsyrerene er svært ømfintlige for høye temperaturer, hvor de oksideres og mister sine helsefremmede effekter. I stedet blir de rett og slett skadelig for kroppen. Det er derfor de helst skal oppbevares kaldt.

Solsikkeolje og oliven olje (extra vrigin) er best egnet til steking, men ikke for høy varme.

Gjest Catwoman
Skrevet
Solsikkeolje og oliven olje (extra vrigin) er best egnet til steking, men ikke for høy varme.

Har alltid hørt at extra virgin ikke skal varmes opp jeg, at smaken eller noe ødelegges av det?

Men Lady-m er det forskjell på oljer med hovedsaklig enumettede eller hovedsaklig flerumettede fettsyrer i forhold til oppvarming? Tenkte på om feks. de oljene med mest enumettede fettsyrer tåler bedre oppvarming ol.?

Gjest Lady-M
Skrevet

De som har mest enumettede fettsyrer egner seg bedre til oppvarming, som olivenolje.

De med mest flerumettede bør absolutt ikke brukes til oppvarming.

Skrevet

Jeg synes også at raps olje lukter rart, men bruker det noen ganger. Mest glad i oliven, men det er vel vanen.. Kan noen fortelle meg hva jeg bruker sesamolje til??! Den lukter jo nøtter og er sikkert veldig god til de rette tingene. Men flaska står rimelig urørt i skapet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...