snagglepusnos Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 For en uke siden gikk den ene katten vår bort, og vi har en katt igjen. De har bodd sammen mer eller mindre hele livet og har hatt et godt forhold med mye kos og lek. Den siste uken har katten som er igjen blitt ekstremt selskapssyk og kosete. Vi har også mange katter rundt i nabolaget og de har begynt å komme opp på vår veranda, spesielt en spesiell katt. Når katten vår ser den setter den i et voldsomt hyl og laget et voldsomt leven. Dette har hun ikke gjort tidligere når hun er inne (hun er 9 år). Hun er heller ikke tur lenge av gangen og kommer raskt inn hvis det er noen andre katter i nærheten. Kan hun ha blitt mer engstelig av å være alene? Litt rotete innlegg kanskje,men lurer jo også på om jeg kanskje tillegger katten vår følelser som jeg egentlig sitter med selv..?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Ja, mener det. Hadde to katter og da den ene døde i høst ble den andre veldig klengete, urolig og trengte masse kos og nærhet. Spiste mindre. Gikk over etter en tid, eller det vil si at det ihvertfall ble bedre og det virker som den katten som er igjen har det bedre. Anonymous poster hash: 2de4a...92a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Katter føler sorg ja. Katten min ble mer kosete, var ikke lenge ute og ville hele tiden ha oss i nærheten. Anonymous poster hash: 98b49...e13
Eolin Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 uansett hva andre sier om at katter ikke bryr seg og er kalde. min erfaring er at dette ikke stemmer. de er tilknyttet mennesker og katter - gjerne med noen favoritter. jeg har også erfart at katter kan merke når man er trist, og dermed prøve å trøste på forskjellige måter. så om katten faktisk er trist over tapet, eller trøster deg er ikke lett å vite, men det er ikke noen tvil om at tapet har påvirket katten.
Minya Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Katter kan føle savn på samme måte som vi kan. Det er helt tydelig at katten din savner sin livskamerat, men hun merker også at du er opprørt og det påvirker henne like mye, så hun forsøker nok å trøste deg. Litt sånn felles skjebne, felles trøst. Kattene våre gjør noe av det samme når en av oss ikke er hjemme på en stund. Særlig når en av oss reiser på tur alene, da går kattene rundt i huset og leter etter den som ikke er hjemme, som om de sier; Jeg er helt sikker på at det pleier å være to av dere altså! Gamlepus virret rundt og lette i en uke da HrMinya var på jobbreise for et par år siden. Den andre uka survet hun på stolen hans, før hun ble litt muntrere til sinns den tredje uka. Da han kom hjem igjen løp hun rett til døra og hilste ham velkommen hjem, noe hun som regel ikke gjør på daglig basis, så det var tydelig at hun hadde savnet "pappa".
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Jeg tror så absolutt at katter kan føle på tap av en kattekompis ja! Da jeg fikk min katt for 4 år siden var han en svært utrygg og redd kattunge. Jeg har i alle år øvd på å være ute med han i sele, men han har vært for redd til å tørre å være ute. De to første årene var han derfor innekatt og alenekatt, og han var fornøyd med det. Men så fikk han katteselskap i ett år, før det ble slutt mellom meg og eksen. Dette har virkelig satt spor i katten min. Nå står han på døra og mjauer og vil ut hver eneste dag(selv om han fortsatt er livredd for alt som beveger seg ute), og er generelt sett mer rastløs. Jeg er heldig og får låne mine foreldres katt i ny og ne, og de to går veldig godt overens med hverandre, og da totalforandres min katts adferd. Da har jeg plutselig to katter som sover på hver sin plass hele dagen. På meg virker det som at det båndet mellom to katter trumfer over alle bånd katter har til mennesker. Katten min har veldig separasjonsangst og er veldig knyttet til meg i den grad at det er vanskelig for andre å passe han. Men så lenge han har selskap i kompisen sin så forsvinner plutselig separasjonsangsten og katten blir mye roligere.Anonymous poster hash: 00446...4ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå