AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Hei! Jeg har havnet i en kinkig situasjon, tror jeg.. Jeg har de siste 2 mnd jobbet for et vikarbyrå, men valgte selv å ikke forlenge oppdraget da perioden utløp, fordi det var så sinnsykt mye å gjøre at det gikk utover helsa. Siden jeg valgte det selv, har jeg ikke meldt meg arbeidsledig. Jeg skal også møte vikarbyrået til uka, da kontaktpersonen min allerede hadde noe for hånden. Jeg har en "attraktiv" jobbakgrunn og har ikke engstet meg stort for å plutselig stå på bar bakke, og har reserver nok til å takle et par uker uten inntekt. Men så, skjer det.. Jeg har stått i kø for operasjon en periode nå, og NÅ fant sykehuset at tiden var inne - om to uker. Rekonvalenstiden er minimum 4-6 uker, som jeg normalt ville gått sykemeldt. Men hva skjer nå? Er det noen her inne som vet om jeg har krav på noe som helst? Er helt rådvill. Anonymous poster hash: eddcd...0fd
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Meld deg ledig først og fremst, så har du karantenetid på to måneder siden du selv sa opp. Etter det kan du bli sykmeldt og få dagpenger. Anonymous poster hash: 7aaf9...a44 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Problemet er at dette skjer nøyaktig på samme tidspunkt som karantenen. Har jeg virkelig ikke krav på noe? Jeg er jo ikke arbeidsfør da?Anonymous poster hash: eddcd...0fd
Spaghetti Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Hva med å spørre byrået? Har du ikke krav på noe så har du ikke krav på noe.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Det er forskjell på å si opp en stilling og ikke forlenge et vikariat. Snakk med NAV og hør hvilke rettigheter du har. Anonymous poster hash: 4da2b...507
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Det er forskjell på å si opp en stilling og ikke forlenge et vikariat. Snakk med NAV og hør hvilke rettigheter du har. Anonymous poster hash: 4da2b...507 Ikke ift karantenetid.Anonymous poster hash: fade2...871 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Personer som midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid Hvis du på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned, og du fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid, eller har vært i arbeid i mindre enn fire uker kan du ha krav på sykepenger fra NAV. Likestilt med arbeid er tidsrom hvor du har fått dagpenger, sykepenger, pleie-, opplærings- og omsorgspenger - samt foreldre- og svangerskapspenger. Ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 12-5, vil også kunne gi rett til sykepenger dersom en har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. For å få sykepenger må du godtgjøre at du taper inntekt og at inntektstapet minst tilsvarer grunnbeløpet. Du kan få sykepenger fra den 15. dagen etter sykmeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør 65 prosent av sykepengegrunnlaget hvis du ikke er i arbeid, og 100 prosent hvis du er i arbeid når du blir sykmeldt. Du søker om sykepenger ved å fylle ut alle feltene på brevet.8 Egenerklæring på Krav om sykepenger del D av "Vurdering av arbeidsmulighet/Sykmelding". Du må i tillegg fylle ut skjema NAV 08-47.05 «Krav om sykepenger midlertidig ute av inntektsgivende arbeid». Når du velger skjema NAV 08-47.05, kommer du til skjemaveilederen. I denne veilederen skal du krysse av for hvilke vedlegg og hva slags dokumentasjon du legger ved søknaden. Du får også opp et førstesideark. For at vi skal kunne behandle søknaden din raskt og effektivt, ber vi deg sende inn det som står nevnt i førstesidearket. Legg førstesidearket øverst i forsendelsen/brevet.https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+s%C3%A6rskilte+grupper Anonymous poster hash: fade2...871
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Tusen takk for hjelpen! Da er det jo håp for meg! *juble*Anonymous poster hash: eddcd...0fd
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Hei! Jeg har havnet i en kinkig situasjon, tror jeg.. Jeg har de siste 2 mnd jobbet for et vikarbyrå, men valgte selv å ikke forlenge oppdraget da perioden utløp, fordi det var så sinnsykt mye å gjøre at det gikk utover helsa. Siden jeg valgte det selv, har jeg ikke meldt meg arbeidsledig. Jeg skal også møte vikarbyrået til uka, da kontaktpersonen min allerede hadde noe for hånden. Jeg har en "attraktiv" jobbakgrunn og har ikke engstet meg stort for å plutselig stå på bar bakke, og har reserver nok til å takle et par uker uten inntekt. Men så, skjer det.. Jeg har stått i kø for operasjon en periode nå, og NÅ fant sykehuset at tiden var inne - om to uker. Rekonvalenstiden er minimum 4-6 uker, som jeg normalt ville gått sykemeldt. Men hva skjer nå? Er det noen her inne som vet om jeg har krav på noe som helst? Er helt rådvill.Anonymous poster hash: eddcd...0fd Meld deg ledig fra den dato du sluttet, karenstid, så får du sykemelding fra lege den dato du blir innlagt. Det er samme sum som dagpenger Anonymous poster hash: e3ccc...b8f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 Ts her. Jeeez... Nå har jeg lest gjennom arbeidsavtalen fra vikarbyrået. Ser ut som jeg har rett på 100% sykemelding derfra såfremt det ikke har gått 14 dager etter siste oppdrag. Jeg skjærer altså klar med EN dag. Nå fikk jeg helt vondt i magen. De har virkelig gjort et varp når de ansatte meg for kun så kort tid siden.. Vet ikke om jeg orker gjøre krav på det, en gang.Anonymous poster hash: eddcd...0fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå