AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Jeg bor i en eldre leilighet og det er så sykt kaldt her, ca 14 grader inne nå. Er det virkelig normalt? Om vinteren synker temperaturen inne til under 8 grader. Kipt med så høye strømutgifter året rundt omtrent:( Hilke måneder i året har du på varme? Er det noe jeg kan gjøre for å få det varmere uten å bruke strøm? Vinduene er nettopp byttet ut. Anonymous poster hash: 7db78...917
Djungelvrål Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Ja når det er bare 10-12 grader ute har man på varme, det har de fleste. Har på varme fra ca august-mai, altså ca 10 mnd i året. Endret 4. mai 2014 av KG dama
Gjest Funky Punk Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Har varmovnen på stua på max fra november til og med april. Normalt sett så kan varmen her senkes litt i mai og september, og normalt sett så har jeg ovnen av juni-august. Tidligere denne uken så skrudde jeg ned varmen ganske mye da det var opp mot 20 varmegrader her, mens de siste dagene har den stått på max Endret 4. mai 2014 av Funky Punk
Gjest M1A Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 På badet har vi som regel alltid på noe varme så ikke det blir kjølig der når vi dkal skifte på babyen/bade babyen. Ikke greit for babyen å ligge naken når det er kaldt :-) Ellers står gjerne varmepumpa på i stua, slok at vi holder en jevn temperatur der vi oppholder oss mest. I resten av huset har vi ingen ting på på sommerhalvåret. På vinteren har vi på varmekablene i gangen og på kjøkkenet i tillegg. Altså: På vinteren har vi på varmekabler som dekker ca 50% av underetasjen (inkludert badet) samt varmepumpa i stua (åpent ut mot kjøkkenet så det også varmes opp). På sommerhalvåret har vi på varmekabler kun på badet, pluss varmepumpa. Vi har aldri på varme i andre etasje, det trenger vi ikke. Den varmes opp med varme fra første etasje som stiger. På de varmeste dagene slår vi selvsagt av alt :-) Man fyrer da ikke bare for gøy :-)
Cata Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Jeg har på varmeovn så lenge det blir for kaldt inne hvis jeg slår den av... 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Hva slags utetemperatur er det da? Vi har naturligvis varme på enda, det er 2 plussgrader ute og altså behov for litt oppvarming for at det skal holde seg rimelig behagelig inne. Men på sommeren har vi ikke varme på annet enn på badet. Er leiligheten deres veldig utett så blir det jo vanskelig å holde varmen, så det høres ut som det skulle være etterisolert. Ellers hjelper tykke matter på gulvene, tykke gardiner, være flink til å holde dører og vinduer helt lukket (ikke noe stående på gløtt for lufting - luft heller i noen få minutter med alle vinduene på vidt gap, for så å lukke alt igjen), stenge døra til rom som ikke trenger å være varme (yttergang, soverom etc). Bruk vedfyring på vinteren hvis mulig, og ha på ullsokker og langermet overdel inne. Anonymous poster hash: 04d31...43e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Er varmekabler en efektiv måte å spre varem på? Lurer på om jeg kanskje bør sette på de, eller er det mer effektivt meg panelovn da? Anonymous poster hash: 7db78...917
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Bor i oslo, er ca 10 grader ute nå tror jeg. Anonymous poster hash: 7db78...917
Gjest Funky Punk Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Er varmekabler en efektiv måte å spre varem på? Lurer på om jeg kanskje bør sette på de, eller er det mer effektivt meg panelovn da?Anonymous poster hash: 7db78...917 Er ikke det mye dyrere å bruke da?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 Bor i blokk med radiator, som aldri er skrudd på. Jeg er veldig lite glad i varme, men dessverre holder leiligheten på varmen som ingen annen. Akkurat nå er det 27 grader her. Med vinduet oppe på de kaldeste dagene om vinteren kan jeg i beste fall få det ned i rundt 18 grader. Anonymous poster hash: f1951...e72
Løvefrøken Skrevet 4. mai 2014 #11 Skrevet 4. mai 2014 Det snødde godt her i går, så vi har varmen fortsatt stående på ja 1
Rosalie Skrevet 4. mai 2014 #12 Skrevet 4. mai 2014 (endret) EDIT: Leste startinnlegget på nytt, og ser at du bor i gammel leilighet, TS. Har du hørt med styret om det er planer om etterisolering? Dette skrev jeg da jeg trodde TS bodde i gammelt hus: Gammelt hus = isolasjonen er med stor sannsynlighet helt ødelagt, dersom det i det hele tatt har vært isolert. Dersom man isolerte, så brukte man leire, avispapir, sagflis etc som isolasjonsmateriale inne i veggene, og med årene siger den nedover. Ergo er huset nå uisolert. Å etterisolere kan være en ganske stor jobb, men bør gjøres for å få et bedre bomiljø. Man sparer da også mye i fyringsutgifter, da man slipper å "fyre for kråka". http://www.dinside.no/857684/bor-du-etterisolere Endret 4. mai 2014 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #13 Skrevet 4. mai 2014 Vi har 7 grader ute, så det er huskaldt. Varmepumpen går hele tiden Anonymous poster hash: 15693...fb8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #14 Skrevet 4. mai 2014 Vi har 7 grader ute, så det er huskaldt. Varmepumpen går hele tiden Anonymous poster hash: 15693...fb8
Anglofil Skrevet 4. mai 2014 #15 Skrevet 4. mai 2014 Nei. Jeg slo av alle varmeovner i starten av mars. Fordelen/ulempen med å ha liten leilighet og naboer på alle kanter. Mvh Yvonne 2
Thorn Skrevet 4. mai 2014 #17 Skrevet 4. mai 2014 Har bare på en liten panelovn på 400 watt i stua, ellers ingenting. Stuet vekk den gode ovnen for en uke siden, fordi jeg skulle ha besøk og det var så varmt likevel. Nå er det knappe 16 grader her... Litt i kaldeste laget!
Tante-Sofie Skrevet 4. mai 2014 #18 Skrevet 4. mai 2014 Nei, slutter å ha varme på når det er ca 0 grader. Jeg trives best når det er rundt 18 grader.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #19 Skrevet 5. mai 2014 Nei. 8 grader ute men vi har normalt med klær på (minsten stiller i ull) synes ikke det er kaldt inne selv om det ikke er veldig isolert og jeg vanligvis er en frysepinn. Drar ikke fram varmeovnen nå som det er mai sparer der vi spare kanAnonymous poster hash: e81bb...d68
Rosalie Skrevet 5. mai 2014 #20 Skrevet 5. mai 2014 Bor i blokk fra slutten av 50-årene. Bruker radiatorer på stue og kjøkken kun når det er kuldegrader ute. Blir nok varme fra leilighetene rundt. Nå skal vi bytte vinduer, så da trenger vi nok å bruke enda mindre varme. Har for øvrig oppvarming og varmtvann inkludert i felleskostnadene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå