Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg sittet for meg selv å grublet på dette med at flere og flere prater om "gode gener". De referer da til mennesker som gjerne blir ansett som pene har veldig gode gener. Og utifra det jeg har lest så er det naturlig for kvinner å søke seg til en mann med gode gener for å produsere et friskt avkom, selvfølgelig vil jo da ungen også få disse genene og vil ha lettere for å reprodusere seg og overleve.

Men det jeg har grublet mest på er jo det faktum at det finnes vel ingen statistikk over at "pene" mennesker har mindre sykdommer enn andre? Jeg kjenner flere "pene" mennesker som har alvorlige kreftsykdommer som går i arv i familien bla...Er det da egentlig så gode gener?

Dette er som sagt bare MINE tanker i mitt hode så skjønner om det ikke var så lett å forstå...

Anonymous poster hash: a5143...ff2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så egentlig med det du sier så setter du pene mennesker veldig høyt?

Anonymous poster hash: 1824d...e05

AnonymBruker
Skrevet

Så egentlig med det du sier så setter du pene mennesker veldig høyt?

Jeg forstår ikke helt hvor du fikk den konklusjonen fra? :jolie:

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det ingen garanti på noe som helst. Men vi er genetisk disponert for å bli tiltrukket til de med gode gener som er fertile, sunne og vil produsere gode avkom.

Alder er jo en side her, som de fleste er kjent med. Ellers er de feminine proporsjonene i ansiktet relatert til mengden ostrogen - de klassiske feminine trekkene som store oyne og lepper, liten nese, vek hake og smalt kjeveparti korresponderer til kvinnelig kjonnshormon som igjen reflekterer hennes feminine egenskaper (eller morsinnstinkt om du vil).

Langt, skinnende hår er tegn på god helse, samme gjelder huden. Tennene reflekterer også hennes egen mors helse og livsstil under svangerskapet (da dårlige livsstil og spesielt medisiner kan ha effekt på fosterets tenner).

Dette er bare en rekke ting, og det er alltid massevis av unntak. Men det er selvsagt en grunn til at vi er disponert til å like noen ting og ikke andre.

Anonymous poster hash: 0a543...cad
Gjest alegria
Skrevet (endret)

Når man snakker om gode gener tror jeg de fleste sier det av utseendemessige grunner, ikke helsegrunner - så det er vel heller ingen som påstår at mennesker med gode gener (utseendemessig) har mindre sykdommer enn andre? Skjønner ikke helt hvor du får det fra.

Hvis man har valget mellom en mindre pen mann og en ordentlig kjekk mann med samme helsemessig standard vil jo man mest sannsynlig gå for den kjekke (dette er kun for å gi et eksempel, skjønner jo at man ikke velger partner basert kun på utseende - men dersom man kunne valgt om mannen skulle vært mindre pen eller pen tror jeg de fleste ville at mannen skulle vært pen)

Endret av alegria
  • Liker 1
Skrevet

det finnes vel ingen statistikk over at "pene" mennesker har mindre sykdommer enn andre? Jeg kjenner flere "pene" mennesker som har alvorlige kreftsykdommer som går i arv i familien bla...Er det da egentlig så gode gener?

Genetikk er visstnok et komplisert fag, hører jeg det sies. Jeg tror jeg skal være forsiktig med å uttale meg om fagfeltet, men jeg tror du har noe rett i det du sier. Det sies at det er mindre genetisk arvelige sykdommer i Brazil enn i noen annen befolkning i verden. Brazil har så storte genetiske variasjoner gjennom portugisisk slaveri og annen innvandring. Det er en salig suppe mennesker av ulikt opphav.

AnonymBruker
Skrevet

Når man snakker om gode gener tror jeg de fleste sier det av utseendemessige grunner, ikke helsegrunner - så det er vel heller ingen som påstår at mennesker med gode gener (utseendemessig) har mindre sykdommer enn andre? Skjønner ikke helt hvor du får det fra.

Det jeg mener er jo at mennesker med utseendemessig gode gener IKKE har mindre sykdommer enn andre og derfor høres det veldig rart ut når jeg hører folk si " den familien har så gode gener" fordi de er "pene" men omtrent samtlige stryker med av tarmkreft.

Gjest alegria
Skrevet

Det jeg mener er jo at mennesker med utseendemessig gode gener IKKE har mindre sykdommer enn andre og derfor høres det veldig rart ut når jeg hører folk si " den familien har så gode gener" fordi de er "pene" men omtrent samtlige stryker med av tarmkreft.

Jeg forstod det, og svarte jo basert på det? Når noen sier at en familie har gode gener sier de det som regel ikke fordi familien er frisk, men heller fordi familiemedlemmene er pene.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstod det, og svarte jo basert på det? Når noen sier at en familie har gode gener sier de det som regel ikke fordi familien er frisk, men heller fordi familiemedlemmene er pene.

Ja men da er det jo egentlig ikke så gode gener likevel? Det er det JEG syntes både høres og blir helt feil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja men da er det jo egentlig ikke så gode gener likevel? Det er det JEG syntes både høres og blir helt feil.

Jeg tror du bommer litt. Når man snakker om "gode gener" i dagligtale tenker man på hvilke fysiske trekk man er velsignet med fra naturens side. Ansiktsform, kroppsform, osv. Gode gener i faglig forståelse dreier seg nok mer om hvordan genene er satt opp med arvelige defekter eller ikke. Tarmkreft og andre former for kreft er kanskje genetisk betinget. Dette er den typen genfeil man da snakker om som dårlige gener i medisinsk forstand. Det har dog lite med hvor pene man ser ut ;)

Endret av Arcturus
Gjest alegria
Skrevet

Utseendemessig gode gener, jo. Og det er jo det folk mener også. Man kan fortsatt ha gode gener selvom noen få i familien har dødd av kreft o.l.
Gjest alegria
Skrevet

Jeg tror du bommer litt. Når man snakker om "gode gener" i dagligtale tenker man på hvilke fysiske trekk man er velsignet med fra naturens side. Ansiktsform, kroppsform, osv. Gode gener i faglig forståelse dreier seg nok mer om hvordan genene er satt opp med arvelige defekter eller ikke. Tarmkreft og andre former for kreft er kanskje genetisk betinget. Dette er den typen gener man snakker om som "dårlige gener". Det har dog lite med hvor pene man ser ut ;)

Riktig, det jeg også tenker. :)
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bommer litt. Når man snakker om "gode gener" i dagligtale tenker man på hvilke fysiske trekk man er velsignet med fra naturens side. Ansiktsform, kroppsform, osv. Gode gener i faglig forståelse dreier seg nok mer om hvordan genene er satt opp med arvelige defekter eller ikke. Tarmkreft og andre former for kreft er kanskje genetisk betinget. Dette er den typen genfeil man da snakker om som dårlige gener i medisinsk forstand. Det har dog lite med hvor pene man ser ut ;)

enig når du sier det på den måten at det er to forskjellige ting ja. da fikk jeg lettet litt på det også

AnonymBruker
Skrevet

Har sett mange vakre par med mindre pene barn. Og omvent.

Anonymous poster hash: f7754...60a

• Liker 1
Skrevet

Å ha "gode gener" innebærer jo ikke at man ser bra ut. Det handler like mye om å være sykdomsfri, være talentfull, atletisk, ha gode sosiale og kognitive evner. Utseendet er bare en liten del av det.

Tror ikke noen søker seg til en vakker partner utelukkende for å få vakre barn. Tror de fleste av oss mest av alt ønsker oss friske barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sett mange vakre par med mindre pene barn. Og omvent.

Anonymous poster hash: f7754...60a

Vakre par ser av en eller annen grunn ut til å få mindre pene barn, men de blir pene når de vokser opp.

Anonymous poster hash: 7991d...9a7

AnonymBruker
Skrevet

Alle har gode og dårlige gener. Men når folk slenger ut om at andre har gode gener så tenker de fleste kun på utseendet.

Anonymous poster hash: 3fb01...6ed
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har du tenkt på at menneser som er "gale" eller åndssvake-ofte har et dårlig utseenet også?

De ser ofte " ikke rett ut" i de flestes øyne.Man kan se på lang avstand-at det feiler de noe-bare pga utseendet.Så jo-utseendet avslører mye genetikk....

Anonymous poster hash: d2b3b...916

Skrevet

Jeg mener å ha lest et sted at kvinner tiltrekkes av intelligens, status, humor og personlighet generelt i mye større grad enn det menn gjør, og jeg tror nok kanskje det er kvinners måte å finne "gode gener" på. Er mannen pen er jo selvfølgelig det et umiddelbart blikkfang i tillegg, men jeg tror nok at kvinner legger mer vekt på det indre enn det ytre, og at menn gjør det omvendte, uten at jeg sier at det er standarden. Bare en teori jeg har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har du tenkt på at menneser som er "gale" eller åndssvake-ofte har et dårlig utseenet også?De ser ofte " ikke rett ut" i de flestes øyne.Man kan se på lang avstand-at det feiler de noe-bare pga utseendet.Så jo-utseendet avslører mye genetikk.... Anonymous poster hash: d2b3b...916

har møtt flere mennesker som kan bli karakterisert som "gale" og de ser helt normale ut, noen ganske pene også. For å utvikle psykisk sykdom er det ofte en miljøkomponent som må til i tillegg til gener, og slik er det også med mange fysiske sykdommer. Så det du sier holder ikke vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...