Gå til innhold

Utenlandsk fyr - jeg er dårlig i engelsk...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har møtt en mann som er utvekslingsstudent her i byen jeg bor. Han er fra egypt men snakker veldig bra engelsk.

Jeg liker han veldig godt, men gruer meg til å møte han hver gang fordi jeg er så dårlig i engelsk. Blir veldig mye "eeeeeeeh" og gestikulering....

Hva er den beste måten å lære seg dagligdags engelsk fort? Jeg haaaatet engelsk på skolen, og gjør det egentlig fortsatt. Men etter jeg traff denne fyren har jeg fått lyst til å lære meg det.

Anonymous poster hash: ad9f6...df4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les, les og les engelske bøker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett på en DVD og dropp norsk teksting

Anonymous poster hash: 1d98b...fa5
AnonymBruker
Skrevet

Sett på en DVD og dropp norsk teksting

Dette skjønner jeg ikke helt. Hvis jeg slår av teksting, det er vel bedre å faktisk ha på tekst, og hvis det da blir sagt et ord jeg ikke forstår så står det i teksten under? Skrur jeg av teksten går jo det ordet jeg ikke skjøntemeg hus forbi

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg ikke helt. Hvis jeg slår av teksting, det er vel bedre å faktisk ha på tekst, og hvis det da blir sagt et ord jeg ikke forstår så står det i teksten under? Skrur jeg av teksten går jo det ordet jeg ikke skjøntemeg hus forbi

Det handler ikke kun om ordforråd, men om setningsoppbygning og om å rett og slett bli vant til å bruke språket uten å støtte seg til norsk. Har du på norsk teksting legger du ikke like godt merke til hva de sier på engelsk.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville sett engelsk film med engelsk tekst. Da får du med deg alle ordene, både hvordan de uttales og hvordan de staves.

Også ville jeg pratet mye engelsk. Du kan også melde deg inn i et engelsk forum på nett og skrive innlegg der, for å øve deg i å bruke engelsk.

• Liker 4
Gjest Idollet
Skrevet

Den beste måten er å prate språket selv.

• Liker 1
Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Gjest Tris
Skrevet

I begynnelsen føles det kleint å snakke engelsk, men så snart du forteller deg selv at det går bra og du ser at du husker og lærer mer da blir det mye enklere. Jeg er ikke perfekt i engelsk, men jeg prøver å holde meg til enkle ord og setninger som ikke kan misforstås.

Skrevet

Du kan snakke masse med meg :danse:

Skrevet

Jeg har møtt en mann som er utvekslingsstudent her i byen jeg bor. Han er fra egypt men snakker veldig bra engelsk.

Jeg liker han veldig godt, men gruer meg til å møte han hver gang fordi jeg er så dårlig i engelsk. Blir veldig mye "eeeeeeeh" og gestikulering....

Hva er den beste måten å lære seg dagligdags engelsk fort? Jeg haaaatet engelsk på skolen, og gjør det egentlig fortsatt. Men etter jeg traff denne fyren har jeg fått lyst til å lære meg det.

En enklere begynnelse enn å lese bøker på engelsk kan være å lese tegneseriestriper på engelsk. De er jo ikke lengre enn at du kan slå opp hvert ord som du ikke måtte forstå uten å bruke mer enn noen minutter på en stripe.

Garfield har temmelig enkelt språk. Dilbert er litt mer avansert, men det er fremdeles bare en enkelt stripe hver dag som du skal prøve å skjønne. Det fins haugevis av tegneseriestriper på engelsk rundt på nettet, du burde klare å finne noen som du liker og som gir deg passelige utfordringer i engelsk.

Du kan bruke Google Translate til å oversette det du ikke skjønner. Det er imidlertid ikke alltid den gir helt korrekt oversettelse, spesielt gjelder det hvis du setter inn et sammensatt uttrykk. Du ser det vel hvis det blir meningsløst på norsk, i så fall kan du heller sette inn ett og ett ord i Google Translate.

Du bør få litt muntlig stimulering også, ikke bare skriftlig. Søk på "english tutorial" på Youtube, så finner du et lass med videoer. Prøv å hør på tonefallet. De fleste har jo en aksent når de snakker et annet språk, og nordmenn har en svært karakteristisk aksent. Stjerneeksempel: Thor Heyerdal. Det er ingen skam å ha en aksent, men det kan være litt vanskelig å forstå folk med et tonefall som er veldig annerledes enn "korrekt" engelsk, så prøv å lær deg forskjellene mellom norsk og engelsk tonefall. "Tonefall" er "intonation" på engelsk, så gå på Youtube og søk på "English intonation".

• Liker 1
Gjest Cartman
Skrevet

Ikke stress med det. I Egypt er det mange som ikke snakker engelsk i det hele tatt, noe denne utvekslingsstudenten er vant med. Bodde med en kar fra Polen. Han syntes nordmenn generelt var gode i engelsk. Alle kunne svare han hvis han lurte på noe. Greia er vell bare at vi ikke alltid tørr å snakke engelsk selv om vi kan. Litt rar uttale og feil ordvalg får gå. Det er trossalt ikke morsmålet vårt.

Hvis denne egyptern er noe å samle på, så bryr han seg mer om deg enn engelsk ferdighetene dine.

AnonymBruker
Skrevet

Er game of thrones en bra serie når det kommer til å lære seg engelsk? Har lasta den ned nå..

AnonymBruker
Skrevet

Se serier/filmer uten tekst og gjerne les litt engelsk også. Tegneserier eller aviser.

Og så prøv å tenk på engelsk også.

Anonymous poster hash: 8684d...609

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...