Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter litt med å finne god mat til lange sykkelturer (3-6 timer terreng i hovedsak). Jeg har en del intoleranser, bl.a gluten og laktose, så sportsbarer er utelukket. Har til nå blitt mye bananer og litt mandler, men når turene blir lengre og lengre merker jeg behovet for mer næring :)

Jeg er usikker på om jeg tåler sportsdrikker, ellers hadde dette vært et godt alternativ. Er ikke så lett å få med seg knekkebrød heller, de blir fort til smuler i sekken! Gel er jeg også usikker på, men jeg skal undersøke dette mer.

Noen som har tips?

Anonymous poster hash: 15249...a17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med stormkjøkken og kos deg?

Ikke det? Nei, da får du lage dine egne sportsbars da. Du kan begynne med å lage grovt nøttesmør, av selvkomponert nøtte/mandelblanding. Ha i honning og druesukker, noen ss god olje (peanøttolje f.eks.). Kjør i blender. Bland i tørket frukt, Form til pølser. Glaser de som du gjør med kandiserte epler. Ikke tjukt lag, kun så de holder i hop. Evt. dypp i smeltet mørk sjokolade som du tåler. Kan så rulles i frøblanding.

Du trenger jo hurtig energi kombinert med noe som avgir langsommere. Hva du bruker er vel hva du kan spise, tilberedt sånn at du kan spise det like lettvint som sportsbar eller banan.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppskrift :) Kan ikke bruke honning eller tørket frukt dessverre, så der forsvinner mye energi bort. Samme med mørk sjokolade.

Men skal prøve å få til resten, kanskje bruke peanøttsmør i stedet for honning/frukt.

Stormkjøkken blir vanskelig, men skal vurderes til lange koseturer :)

Skrevet

Tørket kjøtt/tørrfisk? Beef/turkey jerky?

Skrevet

Takk for oppskrift :) Kan ikke bruke honning eller tørket frukt dessverre, så der forsvinner mye energi bort. Samme med mørk sjokolade.

Men skal prøve å få til resten, kanskje bruke peanøttsmør i stedet for honning/frukt.

Stormkjøkken blir vanskelig, men skal vurderes til lange koseturer :)

På en lang sykkeltur trenger du både langsomme og raske karbohydrater. Da jeg så overskrifta hadde jeg tenkt å foreslå sportsbarer, men så ser jeg at du ikke tåler det. Men tåler du ikke tørka frukt heller? Det er jo stort sett bare sukkerarter og fiber.

Enegrigeleer er bra for å gi et boost mot slutten av en langtur/konkurranse, men som eneste energikilde er det litt begrensa. Jeg har sykla lange turer og konkurranser med kun bananer og geleer, men da har jeg blitt sur i magen etterhvert og slitt med å få ned mer gele.

Sportsdrikk gir en del karbohydrater, men hvis du sykler ofte er det ikke å anbefale, siden det ødelegger tenna.

Peanøttsmør inneholder mye fett, litt proteiner og fint lite karbohydrater, så det er ikke noen optimal mat på langturer. Fins det ikke noen soyaprodukter som ikke inneholder gluten?

Ellers så kan du ta sjansen på denne:

http://highfive.co.uk/product/energize/energybar

Jeg sitterer:

EnergyBar contain oats which are not certified as gluten free, there is a small risk they could therefore be cross contaminated with other cereal which is the case with all uncertified oats. The random testing we have completed on EnergyBar have shown gluten levels to be well below the gluten free threshold set to 20 parts per million by EU legislation.

AnonymBruker
Skrevet

Svigerfar sverger til fiskekaker på lange sykkelritt som Trondheim-Oslo. Finnes det gluten- og laktosefrie fiskekaker?

På lange turer med bagasje lager han en blanding av makaroni, tømatbønner, skinke og ost. Hvis du finner glutenfri makaroni og laktosefri ost kan du prøve det.

Anonymous poster hash: 86307...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...