AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #1 Skrevet 3. mai 2014 Er på jakt etter den perfekte familiehunden for oss og blar gjennom side på side med valper og omplassering. Er det lett å selge alle disse hundene? Hva skjer med de som ikke blir solgt? Avliver oppdretter dem for å ikke dumpe priser på rasene.., ? Vi har landet på en flott omplasseringshund men har ikke fått svar enda så det kan jo være at de som ligger det er solgt også at ikke annonsene blir oppdatert. Anonymous poster hash: 2e967...d3b
Sapientia Skrevet 3. mai 2014 #2 Skrevet 3. mai 2014 Jeg som oppdretter ville aldri funnet på å avlive en valp/hund fordi om den ikke ble solgt umiddelbart. Ble den aldri solgt så hadde den blitt her hos meg. Så lang har jeg ikke hatt noe problem med å selge de få valpene jeg har hatt riktignok. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #3 Skrevet 3. mai 2014 Betryggende😊tror du da det kan være lurt å ta kontakt direkte med oppdrettere siden vi ikke ønsker oss valp? Kan de ha flere hunder de ikke fikk solgt som er over valpeperioden? TSAnonymous poster hash: 2e967...d3b
Frisørdama Skrevet 3. mai 2014 #4 Skrevet 3. mai 2014 Tror ikke en oppdretter avliver en frisk valp/hund bare fordi den ikke blir solgt med en gang, men jeg har jo sett flere ganger at valper blir solgt rimeligere etter en stund grunnet alder. Det er mange oppdrettere som selger unghunder eller voksne som ikke kan avles på eller er ferdig med avel, så det er bare å kontakte oppdrettere av rasen dere ønsker og høre med de.
Stormborn Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Men folkens... Det er ikke bare oppdrettere som selger bikkjer på Finn! Mange av disse bakgårdsavlerne må tilslutt avlive. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Men folkens... Det er ikke bare oppdrettere som selger bikkjer på Finn! Mange av disse bakgårdsavlerne må tilslutt avlive. Huff så fælt, kan de ikke la seriøse oppdrettere holde på avl😔Anonymous poster hash: 2e967...d3b
Rotemor Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Huff så fælt, kan de ikke la seriøse oppdrettere holde på avlAnonymous poster hash: 2e967...d3b Enig i at det kan være mye uheldig avling, men det finnes mange fornuftige folk som velger å få valper uten at de nødvendigvis er "profesjonelle oppdrettere" Det er ikke en beskyttet tittel man har utdannet seg til. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Jeg skjønner at det ikke er en egen utdannelse men dersom det er slik det blir sagt her at oppdretter beholder og har plass til valpene de ikke får solgt til useriøse oppdrettere som avliver de valpene de ikke får solgt så holder jeg meg til oppdretter! Anonymous poster hash: 2e967...d3b
Rotemor Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Definer oppdretter da? Jeg vil nok ha valper engang. Er jeg oppdretter da? Det er nok ikke vanlig at folk avliver valper. Det er ingen her som kan bekrefte hvor mye det foregår, såvidt jeg kan se.
Frisørdama Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Teknisk sett er du oppdretter når du kjøper en hund du får valper på, hvis du skal ta ordet fra hverandre og tenke sånn. Du dretter jo da opp valper. Men en seriøs oppdretter har jo gjerne et oppdrettsnavn, er medlem i nkk og raseklubber feks, de leter etter best mulig individer av rasen og stiller ut hundene og får de vetrinærsjekket for alle evnt sykdommer før de får valper som blir registrert og får stamtavle og alt annet den skal før den blir solgt. Andre som ikke følger det meste av dette vil bli ansett som useriøse kjøkkenoppdrettere.... Endret 4. mai 2014 av Frisørdama 1
Rotemor Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 "useriøse kjøkkenoppdrettere" er ikke nødvendigvis verken dårligere oppdrettere eller mennesker. Man kan ikke være så kategorisk var det jeg ville frem til. Samtidig som jeg inderstreker at jeg forstår at det foregår mye hyss her som i alle andre tenkelige situasjoner der man har mulighet til å tjene lettvinte penger.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Det at en oppdretter er registrert og har et navn kan være en falsk trygghet. Finnes utrolig mange useriøse oppdrettere der ute. Vet om de som driver med fast oppdrett, og de driver omtrent null trening med valpene. Dvs. at når eierne kommer og henter valpene har de ikke hatt noen form for sosialiseringstrening, trening for å bli husrein etc. Det er latterlig. Samtidig kjenner jeg til "private" oppdrettere som har hatt ett eller to kull som har brukt all sin tid i de 8 ukene fram til levering på valpene. Når eierne henter valpene får de valper som er veldig godt sosialiserte, forstår kommandoer som "sitt" etc. og som er godt i gang med dotrening. Så det gjelder å ikke la seg lure. Grundig research er tingen. Anonymous poster hash: ff5f2...b25 2
xxhmj Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Det jeg har opplevd istedenfor avlivning er at de setter ned prisen, settes ut på fôravtale eller rett og slett gir den bort til de som ikke har 10.000-12.000 å bruke på hund. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå