Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hva mener dere er greit å gå i hvis man ikke har på seg bunad? Og du som ikke skal ha på deg bunad; hva har du på deg?

Føler dere at det er noe man absolutt IKKE kan gå med på 17 Mai?

OG hva er det verste du har sett noen gå i på 17 Mai?

Kjøpte nylig en kjole som jeg tenker å gå med på 17 mai http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/festkjoler/oneness-1115/frill-shoulder-dress-173074-5234/

Er dette en grei kjole å bruke? (Ta i betrakning at jeg ikke har like store pupper som denne modellen hehe)

AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er ikke dette en ok kjole å bruke på 17. mai.

Hvorfor er det for enkelte(unge jenter særlig) om å gjøre å vise mest mulig av intime kroppsdeler nå det er snakk om å pynte seg?

Jeg grøsser når jeg ser noen i slikt antrekk på 17. mai, i konfirmasjon e.l

Anonymous poster hash: 542c1...4b3
  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig syntes det er litt voldsomt den nasjonalismen som oppstår denne éne dagen i året, hvor det plutselig oppstår en regel om å dekke til skuldre og knær, akkurat som i min fars hjemland hvor de er muslimske. Merkelige greier. Jeg har ikke bunad og jeg orker ikke å kjøpe en maxikjole eller kjerringkjole bare for å please alle i bunadsmafiaen. Holder meg hjemme på dagtid, så slipper jeg å bli lynsjet på youngstorget.

Anonymous poster hash: 005cd...970
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tror ikke det handler om å dekke seg mest mulig til, men å vise at man respekterer Norge. Hadde du respektert om noen omtrent blottet alt i en kort kort kort kjole på din egen konfirmasjon/17.mai eller julaften? Fokuset draes bort fra selve "hovedinnslaget" med denne dagen, altså; Norges grunnlovsdag. Også spesielt siden det er 200års jubileum.

Den kjolen er ikke ok å bruke. Finn en som sitter løsere.

http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/glamorous-100212/three-layer-frill-dress-737311-987/ denne viser jo det meste, men den sitter ikke tett.

http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/byoung-113/solei-dress-113369-1429/ med en blazer over er denne kjempe fin!

http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/only-589/rosie-heart-lace-dress-590385-5337/

http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/vila-479/tribe-dress-490125-2530/

http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/sisters-point-913/killer-dress-913867-6469/ Det er heller ikke en regel om at man kun må bruke kjoler til over kneet. Dette er en flott annledning til å bruke maxikjoler :)

Edit:

Jeg mener ikke at alle må gå med super konserative kjoler fordi det er 17.Mai, jeg mener simpelt at man kan ha litt respekt denne dagen, det er ikke en fyllefest. Jeg driter i hva du har på når du drikker jeg dritings.

Endret av dillyduzit
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal kjolene se så billige ut som mulig? Om man lurer på hva slags kjole man skal gå med, så se for deg at kjolen bør passe i en konfirmasjon eller dåp, der du er i kirken og også møter besteforeldregenerasjonen. Det behøver ikke dermed sagt å se kjærring ut, men for party-party og masse hud, blir feil. Ikke skal det være bling-bling heller, men enkelt og pent.

Søte kjoler er innafor: http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/soaked-in-luxury-110/pleaty-dress-111297-5843/

Med en blazer, så blir denne fin: http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/just-female-2311/lumo-dress-231031-29/

Korte kjoler er greit, så lenge den ikke er for trang og viser for mye hud ellers: http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/vila-479/peta-l-s-dress-480524-83/

Supersafe kjole: http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/byoung-113/tella-dress-113337-6183/

Anonymous poster hash: aefab...114
Gjest Eurodice
Skrevet

Dette er en parodi på den første tråden om de "horete" kjolene, tenker jeg :fnise:

Gjest Pheel
Skrevet

Dyp utrigning og/eller veldig kort skjørt/kjole er ikke passende. (Som i hvilken som helst annen sammenheng, forøvrig.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den var kjempefin! Bare ha en hakke eller kåpe eller noe utpå, søte ballerina sko og sånn fin blomsterkrans i håret som man kan kjøpe? Jeg kunne faktisk ha godt sånn jeg skrev selv :)

Anonymous poster hash: 3a684...61a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den var kjempefin! Bare ha en hakke eller kåpe eller noe utpå, søte ballerina sko og sånn fin blomsterkrans i håret som man kan kjøpe? Jeg kunne faktisk ha godt sånn jeg skrev selv :)

Jakke*

Skrevet

Tror ikke det handler om å dekke seg mest mulig til, men å vise at man respekterer Norge. Hadde du respektert om noen omtrent blottet alt i en kort kort kort kjole på din egen konfirmasjon/17.mai eller julaften? Fokuset draes bort fra selve "hovedinnslaget" med denne dagen, altså; Norges grunnlovsdag. Også spesielt siden det er 200års jubileum.

Det er ikke noe likhetstegn mellom respekt og klesdrakt. Jeg synes ikke man respekterer Norge mer ved å gå rundt og fordømme andre nordmenn fordi de kler seg i noe en selv ikke ønsker å kle seg i på 17. mai, det være seg en festdrakt fra Sparkjøp, en kort kjole eller slappe hverdagsklær.

Mitt råd er at de som mister fokus på Norges grunnlovsdag og 200-årsjubileet på grunn av noen korte kjoler kanskje bør konsentrere seg litt mindre om å lete etter feil med andre og litt mer om å hygge seg.

Jeg synes man skal gå med det man selv vil, også på 17. mai. Man kan gjerne unngå for eksempel Nazi- og/eller skrekkfilmkostymer og generelt holde seg innenfor sedelighetsgrensene, men ellers har det lite å si. I litt større byer går man uansett såpass mye i kø at man knapt ser hva folk har på seg uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe likhetstegn mellom respekt og klesdrakt. Jeg synes ikke man respekterer Norge mer ved å gå rundt og fordømme andre nordmenn fordi de kler seg i noe en selv ikke ønsker å kle seg i på 17. mai, det være seg en festdrakt fra Sparkjøp, en kort kjole eller slappe hverdagsklær.

Mitt råd er at de som mister fokus på Norges grunnlovsdag og 200-årsjubileet på grunn av noen korte kjoler kanskje bør konsentrere seg litt mindre om å lete etter feil med andre og litt mer om å hygge seg.

Jeg synes man skal gå med det man selv vil, også på 17. mai. Man kan gjerne unngå for eksempel Nazi- og/eller skrekkfilmkostymer og generelt holde seg innenfor sedelighetsgrensene, men ellers har det lite å si. I litt større byer går man uansett såpass mye i kø at man knapt ser hva folk har på seg uansett.

Jeg er, til en viss grad, enig med deg at man skal gå med det man selv liker. Men en billig party-partykjole tar seg ikke så bra ut når man går rundt med små barn og bunadskledde folk rundt seg. Man er ikke alene i denne verden. Greit å være individualist, men ikke tråkk andre på tærne.

Jeg så jo selv en ung jente med en gjennomsiktig liten kjole i fjor, og det var mange som flira, pekte og tok bilder av henne. Vil man seg selv så vondt altså?

Og når de legger ut tråder her og ber om tilbakemelding, så får de også ;) Da har vi får fulle rett til å si hva vi mener om kjolen. Hadde TS bestemt seg for å gå i kjolen med hodet hevet og gitt blaffen i hva alle andre skulle mene om denne, så hadde ikke TS lagt ut denne tråden heller. Men TS er heldigvis usikker, og da kan vi få lov å fortelle henne at dette ikke funker på 17-mai. Ikke på dagtid i hvert fall. Skal TS på et realt party på kvelden, så kan hun fint bruke kjolen (etter mørkets frembrud). Men går da med noe penere på dagtid.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er, til en viss grad, enig med deg at man skal gå med det man selv liker. Men en billig party-partykjole tar seg ikke så bra ut når man går rundt med små barn og bunadskledde folk rundt seg. Man er ikke alene i denne verden. Greit å være individualist, men ikke tråkk andre på tærne.

Jeg så jo selv en ung jente med en gjennomsiktig liten kjole i fjor, og det var mange som flira, pekte og tok bilder av henne. Vil man seg selv så vondt altså?

Og når de legger ut tråder her og ber om tilbakemelding, så får de også ;) Da har vi får fulle rett til å si hva vi mener om kjolen. Hadde TS bestemt seg for å gå i kjolen med hodet hevet og gitt blaffen i hva alle andre skulle mene om denne, så hadde ikke TS lagt ut denne tråden heller. Men TS er heldigvis usikker, og da kan vi få lov å fortelle henne at dette ikke funker på 17-mai. Ikke på dagtid i hvert fall. Skal TS på et realt party på kvelden, så kan hun fint bruke kjolen (etter mørkets frembrud). Men går da med noe penere på dagtid.

Jeg ville følt meg mer tråkket på tærne over at noen skulle diktere hva jeg kunne og ikke kunne ha på meg. Tror ikke små barn vil ta noen som helst skade av å se en slik kjole, med mindre foreldrene aser seg opp over den. Da ville jeg heller fokusert på å lære barna toleranse. Om noen flirer, peker og tar bilder av noen som går i en liten kjole, så synes jeg det sier mer om dem enn om personen i kjolen.

Selvsagt har alle rett til å si hva de mener om kjolen. Men når man trekker inn respekt for landet, å ta fokus vekk fra grunnlovsdagen og tråkke andre på tærne som argument, da kan jeg også si at jeg synes det fremstår som svært fordømmende og intolerant og at det er mer hensiktsmessig å legge fokus på å hygge seg fremfor å dømme andre.

Uansett, siden det tydeligvis finnes mange som ser med argusøyne på andres klesdrakt på 17. mai, så kan TS enten velge å glede disse ved å kle seg i «tekkelige» penklær som ikke viser former eller mye hud, eller å gi blaffen i hva andre synes og ta på seg det hun selv synes er fint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at samfunnet er for fordømmende. Men så lenge det er slik, så må man bare ta hensyn til det. Jeg ser ofte antrekk jeg selv ikke ville blitt sett død i, men jeg anser ikke personen under klærne for et mindreverdig menneske av den grunnen. Men et godt førsteintrykk gir det ikke. Selv om man ønsker å fære fordomsfri, så er alle dette til en viss grad. Noen mye mer enn andre.

Og når det gjelder 17-mai, så synes jeg faktisk man skal kle seg litt mer tekkelig. Fordi 17-mai handler om landet og oss som et samfunn - ikke om at en jente vil vise frem sin kropp.

Og igjen så synes jeg det er fult lovlig å komme med sin mening når man legger ut en tråd her og ber om tilbakemeldinger. Da er jeg ærlig og sier hva jeg mener om kjolen. Men som sagt så må TS gjerne bruke kjolen på fest på kvelden, men på dagtid så funker den ikke. Min mening.

Skrevet

Synes ikke den kjolen var særlig passende for 17. Mai. Nå bryr jeg meg ikke så mye om 17. Mai-feiringen heller, men jeg synes likevel ikke det er kult å være den som "skal vise frem pupper og rompe" på en sånn dag når man skal "respektere landet sitt".

Dersom man likevel vil ha kort kjole, synes jeg f.eks denne: http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/kjoler/only-589/rosie-heart-lace-dress-590385-5337/ var litt mer tildekket siden den ikke er så tilsettende. Sammen med noe rødt eller blått vil jeg si det er et fint 17. Mai-antrekk.

• Liker 1
Skrevet

Nå kommer ikke jeg til å vise så mye pupper, siden jeg er veldig flatbrystet. Hadde tenkt til å dekke meg til med en jakke i tillegg og ikke ha altfor store hæler. Jeg har ikke valgt kjolen for å vise meg fram, men fordi den er fin. Men er helt greit at dere mener dette altså, haha. Nå har jeg ikke sett kjolen på enda, så kanskje jeg endrer mening etter jeg har prøvd den :)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er greit om jentene går slutty kledd på nasjonaldagen, men da syns jeg i det minste de kunne hedret denne dagen med å iføre seg en truse under den korte kjolen med det norsk flagget. Og går de truseløs denne dagen kunne de i det minste farget venusberget i rødt,hvitt og blått.

Anonymous poster hash: 84a99...069
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest svarene her er jeg evig taknemlig for at jeg har bunad.

Anonymous poster hash: 98b20...e63
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg ville følt meg mer tråkket på tærne over at noen skulle diktere hva jeg kunne og ikke kunne ha på meg. Tror ikke små barn vil ta noen som helst skade av å se en slik kjole, med mindre foreldrene aser seg opp over den. Da ville jeg heller fokusert på å lære barna toleranse. Om noen flirer, peker og tar bilder av noen som går i en liten kjole, så synes jeg det sier mer om dem enn om personen i kjolen.

Selvsagt har alle rett til å si hva de mener om kjolen. Men når man trekker inn respekt for landet, å ta fokus vekk fra grunnlovsdagen og tråkke andre på tærne som argument, da kan jeg også si at jeg synes det fremstår som svært fordømmende og intolerant og at det er mer hensiktsmessig å legge fokus på å hygge seg fremfor å dømme andre.

Uansett, siden det tydeligvis finnes mange som ser med argusøyne på andres klesdrakt på 17. mai, så kan TS enten velge å glede disse ved å kle seg i «tekkelige» penklær som ikke viser former eller mye hud, eller å gi blaffen i hva andre synes og ta på seg det hun selv synes er fint.

Jeg kan vært helt enig i at fordømmelsene står regelrett i kø i slike tråder, og jeg klarer ikke helt å fatte hvorfor en så stor mengde mennesker blir helt rigide i sin opptatthet av å bestemme hva andre mennesker kan få lov til å kle seg og føle de feirer et land, en grunnlov og en frihet.

Enkelte av bunadene kan vel heller ikke si å akkurat være i den kategorien som 'ikke viser former'.... og jeg er selv en av de 'skyldige' akkurat der med beltestakk hvor, like it or not, puppene skal svulme ut av livstykket. Og hvor det brikkevede beltet skal og må snøres stramt slik at det er beltet som bærer vekten av stakken (og den veier det den gjør).

Så altså har vi da en bunad som fremhever livet og puppene.... i stor grad.

Men, den går klar fordi den er vel omtrent den eneste bunaden som ikke er rekonstruert.

Legger et bilde her som hver og en kan evaluere med hensyn til hva som skjer når modellen er mer brystfager enn magasinet Bunad sin nydelige modell er.

Oda2%20ramme.jpg

Når folk pynter seg, gledes over grunnlovsjubilèet, feirer nasjonaldagen... så klarer jeg ikke finne hverken sinne eller indignasjon over at unge kvinner viser en kløft eller et lår som demonstrerer ungdom og nytt liv.

Om det regner kattunger velger jeg en drakt som er lettere å holde tørr og et par sko uten lærsåle.

Om det ikke regner, eller bare yrer litt, så er det stakken med rød understakk, jakke og dufsesko...og regnbeskyttelse utenpå.

Til begge alternativ den obligatoriske 17.mai sløyfen :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg tror du misforstod hva jeg skrev. Jeg dømmer ikke personen under kjolen, men jeg får feil førsteinntrykk. Av respekt mener jeg at man ikke behøver å blotte det ene og det andre på den ene dagen i året hvor omtrent hele Norge er ute. 17.Mai er ikke en fyllefest fra 0800 til 1800. Da kan man heller bruke en annen kjole som er mer respektabel for å deretter å bytte senere på dagen. Jeg er ikke en person som stirrer, tar bilder eller peker på hun som har valgt å ta på seg noe kan være en mulighet for blotting, jeg får bare et dårlig førsteintrykk og dersom jeg får det, er nok ikke jeg den eneste.

Som jeg skrev så kunne jeg egentlig ikke brydd meg mindre, men i fjor så jeg en som gikk med rumpa bar, spradene rundt på torget med 1000 mennesker tilstedet, jeg ønsker simpelt bare ikke at TS eller noen andre som vil velge en kjole som er simpelt for kort, skal gjøre det samme.

/ Skrevet på ipad, beklager om noen av settningene mistet litt kontekst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...