Gå til innhold

Gutten ble sendt hjem i fra SFO når ingen var tilstede


missfidget

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Lett for at det går surr når man ikke har faste dager, så da syntes jeg det er viktig med en avtale med SFO; hvordan skal vi gi beskjed og hva gjør vi dersom gutten har en annen oppfattning enn de på SFO?

Vet at på SFO der gutten min går er det stadig påståelige barn som hevder at de skal være med noen hjem, gå klokken 15 osv. Er det den minste tvil om hva som er rett tar de ansatte en tlf til foreldre for å sjekke.

Hvis gutten din hevdet at han skulle på SFO i dag, burde de ansatte der ikke sendt ham hjem, men tatt en tlf til deg for å sjekke, uansett kan det være greit å skrive slike ting i meldeboken slik at det ikke er rom for tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt!

Uansett om det er du eller SFO som har gjort en feil her, så synes jeg det er helt utrolig at de bare sender han hjem uten å sjekke at det er noen der når han sier at han skal på SFO. Har du gitt telefonbeskjed om at han skulle være der denne dagen er det i hvertfall deres ansvar. Synes du skulle ta dette opp med ledelsen i SFO så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

SFO bør få tilbakemelding slik at de forbedrer rutinene sine. Dette er uforsvarlig. Tenk om det hadde vært vinter og 10 kuldegrader og ingen naboer hjemme.

Jeg opplevde noe tilsvarende da datteren min ble syk i skoletiden i 3 klasse. Læreren sendte henne hjem. Hun hadde over 39 i feber da hun nesten kollapset i gangen hjemme etter å ha slitt seg gjennom høy snø på skoleveien. Jeg jobber turnus så jeg var heldigvis hjemme. Har få hjemmeværende naboer. Jeg ble skikkelig redd etter denne episoden. Ga tilbakemelding til skolen.

Synes skolen bør ringe foreldrene hvis barnet kommer tidligere hjem enn avtalt eller hvis de er i tvil om SFO plassen slik det var i ditt tilfelle. Gode rutiner på slike områder er kjempeviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO burde i det minsta ha ringt deg og spurt eller gitt beskjed, slik at du fikk tid til å skaffe barnepass eller komme deg hjem.

Uansett hvem som har gjort en feil (kommer jo litt an på hvilken avtale du har med SFO), så er det ikke forsvarlig å sende et barn hjem alene uten å vite om noen voksne var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier alltid å gi beskjed til SFO pr. mail for at jeg skal kunne dokumentere de beskjedene som er gitt, men likevel hjelper det jo lite hvis de bare sender ungen avgårde. Nå har min sønn egen nøkkel slik at han skal kunne gå hjem og låse seg inn hvis det ikke er kommet noen hjem ennå.

Jeg opplevde faktisk en lignende ting da skulle hente guttungen på skolen, da gikk han første semester i 1. klasse ved en annen skole enn det han gjør nå.

Jeg var fremme ved SFO kvart over fire, det var om vinteren og det var mørkt. Der så jeg sønnen min stå utenfor døren på SFO og kikke inn, skjønte jo ingenting. Da jeg går ut av bilen hører jeg at han gråter og roper, og da han endelig ser meg kommer han løpende bort. Da hadde altså alle på SFO gått HJEM for dagen!! Det viste seg at han hadde stukket hjemover, av en eller annen merkelig grunn. Han hadde ikke nøkkel da, så han visste at han ikke kunne låse seg inn, men likevel fòr han nå hjemover. Da han kom hjem skjønte han jo at ingen var hjemme, så han gikk tilbake til SFO. Men da hadde de altså låst og gått hjem.

Ingen der hadde oppdaget at han hadde stukket av, eller krysset av på listen at han var hentet av noen. Jeg ble mildt sagt rasende :evil: :evil: :evil: , guttungen var jo helt fra seg og følte seg nok ganske alene i verden før jeg kom! :grine: Visste ikke hva godt jeg skulle gjøre for han stakkars.

Jeg tok det opp med rektor neste dag, og sendte brev til skolesjefen i kommunen, men fikk aldri noe svar eller unnskyldning.

Rektor sa at SFO har ikke kapasitet til å passe på alle til enhver tid, og hvis ungen ikke var moden nok til å gå på SFO, så var det mitt problem. Jeg prøvde da å si at når det nå engang var 6-års skole og ungene ikke var så modne, så måtte de vel ha et tilbud som sto til det?? Men neida, det kunne ikke de garantere.

Så sånn var det, måtte bare leve med at ungen kunne stikke av uten at noen registrerte det, eller bli hentet av noen andre... Jeg så jo for meg hvordan han neste gang ble plukket opp av skumle menn på vei fra SFO og ingen visste han var borte før jeg kom. Skrekk og gru! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt din frustrasjon over denne saken.

Det som er viktig er gode rutiner på beskjedgivning, både fra deg og fra SFO.

Snakk med dem om hvilke rutiner dere bør ha, og i ditt tilfelle er det kanskje litt spesielt i og med at du ikke har faste dager, men bytter litt rundt på dem.

Vi som passer på deres mest verdifulle ting i livet, deres barn, er veldig opptatt av at det skal være bra og at vi har en god kommunikasjon med foreldrene.

Her har det nok skjedd en kommunikasjonsglipp som bær læres av og forbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Da sønnen min gik på SFO pleide jeg å sende med en lapp som han skulle levere dersom han enkelte dager skulle gå rett hjem, dette for at de ikke skulle lure på hvor det ble av ham. Kanskje du kan gjøre det samme de gangene han skal ha SFO på andre dager, send med en lapp slik at de er sikre på at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

SFO har så mange barn og holde styr på at dette her var ikke demmes skyld synes jeg.

Når det er såpass rotete som dette her så får du nok presentere en mer fast plan så alle ,ikke minst ungen din vet hvor tryggheten ligger.

Når sfo har 40 unger så synes jeg uansett at dette var en så liten glipp at den var harmløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, jeg ser du har fått mange gode råd.

Det verste her er vel og sende hjem en 7 år gammel gutt når gutten sier han skal være på SFO. Som du sier, selvfølgelig burde de i det minste tatt en telefon. Barn vet som regel hva de snakker om, så at de bare avfeide gutten, synes jeg er mest sjokkerende.

Det er vel klart at det er den du snakka med på tlf som har misforstått eller glemt avtalen. Du ringte jo og sa ifra, så er nok de på SFO som kanskje bør bli flinkere til og for eksempel notere ned beskjeder de tar imot. Så har de det der.

Håper virkelig ikke det der gjentar seg.

En 7åring skal slippe det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Barn vet som regel hva de snakker om, så at de bare avfeide gutten, synes jeg er mest sjokkerende.

Ja, de burde ringt og spurt. Men at barn på 7 år som regel vet hva de snakker om mht SFO er jeg ikke enig i. Har selv jobbet på SFO og barn vet slettes ikke alltid hva som er rett mht opphold. Men da ringer man som sagt hjem og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda Porit...

Er vel sant det... Men mange vet... Mange barn er opptatt av hva som skjer etterpå, hvem som heter, og slikt. Og den gutten hadde jo en viss peiling *smile* Han hadde jo rett begge ganger. Men man skal uasnett ikke bare sende hjem en 7åring, uasnett hvilken vei spm om SFO går... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er uansvarlig å sende hjem et barn som sier det skal være på SFO uten og kontakte foreldrene.

Og det med at de ikke hadde merket at gutten din var borte ? :o

Jobbet selv på SFO i høst og vinter (før jeg begynte i barnehage) vi hadde nesten 100 barn på SFO, men vi "mistet" aldri ett eneste barn, jeg har ihvertfall aldri opplevd det.

Syntes du kan ta det opp med styrer på SFO og be de ringe deg om det er uklarheter, ikke bare sende barnet hjem. Lite koselig for et lite menneske!

Det er også lurt å skrive evnt. beskjeder i en bok som barnet kan vise når de kommer. Vi hadde ihvertfall rutine på at vi spurte alle barna under oppropet (trinnvis) om de hadde beskjeder med hjemmefra.

Viktig med orden i skole/SFO/barnehage. Det er tross alt barnas sikkerhet det dreier seg om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Skjønner ikke helt hva du mener og hva som ble gjort...

Han skulle på SFO mandag og fredag og ble sendt hjem fra skolen på tirsdagen etter at han sa at han ikke skulle på SFO???

Eller hadde du glemt å gi beskjed om dagbytte...?

Hmm, ikke lett... Eller var det SFO som glemte at det ble gitt beskjed?? (noe jeg tror pga svar.. )

Om siste: Lag klare avtaler, ved tvil må de jo ringe?! Skriv lapp på "plass" eller ha en "dagbok" i sekken som sier om dere er på jobb eller hjemme etter skoletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er enig med de andre her om at Sfo burde ringt og sjekket med deg.

Her i vinter fikk jeg mitt livs største sjokk. Jeg ringte Sfo og skulle ha dem til å sende jr. som går i 3 klasse hjem. Jeg presenterte meg med navnet mitt, navnet på barnet og hvilken klasse han går i. Da fikk jeg beskjed om at en mann tidligere på ettermiddagen hadde ringt og sagt at gutten skulle gå. Jeg spurte flere ganger om hun var sikker på at det var Joakim i 3a. Ja, det var hun. Da måtte jeg jo legge på. Heiv meg rundt og ringte samboern min, faren til jr, farmor, farfar og de jeg kom på. Men ingen hadde ringt han hjem.

Til slutt så ringte jeg Sfo opp igjen. Da var jeg temmelig tett på å være hysterisk, og da hadde det gått nesten 20 min siden jeg snakket med dem første gangen. Vedk. som nå tar tlf. forteller meg at neida, dem hadde tatt feil. Det var en annen Joakim som hadde blitt ringt etter. Denne feilen hadde dem oppdaget med en gang dem hadde lagt på med meg.. MEN HVORFOR RINGTE DERE IKKE OG SA FRA spurte jeg.. Neeeei.. vet ikke helt jeg fikkjeg til svar da.

Neste morgen da Sfo åpnet, ringte jeg og snakket med baseledere (hun var ikke der dagen i forveien). Da hadde heldigvis en av de andre ansatte fortalt henne kort hva som hadde skjedd, og at jeg alltid presenterte meg med mitt navn og navn og klasse på barnet.. Gjett om det ble oppvask der...

Nå ser jeg bare frem til at jr. skal slutte på Sfo. Han går nå hjem tidlig på ettermiddagen og klarer seg fint i flere timer før jeg kommer hjem...

Du bør si fra til Sfo leder om hvordan du og barnet opplevde dette. Det skal ikke skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...