AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #1 Skrevet 3. mai 2014 Leste nettopp en historie på face. Det skal liksom være en stil en 2. klassing har skrevet om kua. For Guds skyld, historien er søt, men jeg tenker at den er skrevet av en voksen nettopp for å få oss andre voksne til å trekke på smilebåndet. Alle kommenterer med likes og smileys, mens jeg ikke gidder å la meg lure Hva tenker dere? "Ting du ikke vet om kua ! Kua er et husdyr, men den kommer også utenfor huset. Den lever ofte på landet, men den kommer også inn til byen, men bare når den skal dø. Men det bestemmer den ikke selv. Kua har syv sider. Den øverste siden, den nederste siden, den forreste siden, de bakerste sidene, den ene siden, den andre siden og den innvendige siden. På den fremste siden sitter hodet og det er fordi hornene skal ha noe å sitte fast på. Hornene er av horn og de er bare til pynt. De kan ikke bevege seg, men det kan ørene. De sitter ved siden av hornene. Kua har to hull foran i hodet, de kalles ku-øyer. Kuas munn kalles mule, det er nok fordi den sier muuhh. På den bakerste siden sitter halen. Den bruker den til å jage vekk fluer med, så de ikke faller ned i melka og drukner. På den øverste siden og den ene siden og den andre siden, er det kun hår. Det heter ku-hår og har alltid samme farge som kua. Fargen til kua heter kulør. Den nederste siden er den viktigste for der henger melka og når budeia åpnerkranene så renner melka ut. Når det tordner så blir melka sur, men hvordan den blir det har jeg ikke lært meg ennå. Kua har fire ben, de heter ku-ben. De kan også brukes til å trekke ut spiker med. Kua spiser ikke så mye, men når den gjør det spiser den alltid to ganger. De fete kuene lager helmelk. Når kua har dårlig mage lager den ost. I osten er det hull, men hvordan den lager hullene har jeg heller ikke lært ennå. Kua har god luktesans, vi kan lukte den på lang avstand. Kuas valper heter kalver. Kalvens far heter okse og det gjør kuas mann også. Oksen lager ikke melk og er derfor ikke et pattedyr. Den som kommer og henter kua når den blir gammel heter ku-fanger. Den sitter ofte foran på biler. Så blir kua slaktet, man heller melka på pappkartonger som vi kan kjøpe på butikken. Kuas fire ben blir sendt til snekkeren, det kalles gjenbruk. Som man kan se er kua et nyttig dyr og derfor liker jeg kua veldig godt. Kommentaren fra læreren var ! " Jeg har aldri sett noe liknende " :-)"Anonymous poster hash: 39301...40e 6
absinthia Skrevet 3. mai 2014 #2 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Denne er inspirert av en bok med innsamlede stiloppgaver og annet festlig som kom ut på 80-tallet. Ser it som den har blitt noe utbrodert. Har boka i bokhylla, så jeg får sjekke. Her er boka https://bokelskere.no/bok/kua-har-fire-hjoerner/65644/ Endret 3. mai 2014 av absinthia 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #3 Skrevet 3. mai 2014 Jeg googlet og fant dette; http://lillestua.wordpress.com/2011/09/10/under-kua-henger-melken/ Anonymous poster hash: be5c6...339 2
Miss moneypenny Skrevet 3. mai 2014 #4 Skrevet 3. mai 2014 Nei barn har jo ikke fantasi, så de kan absolutt ikke finne på noe selv... 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #5 Skrevet 3. mai 2014 En 2. Klassing klarer ikke skrive en så lang stil!Anonymous poster hash: 62ff3...362 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #6 Skrevet 3. mai 2014 En 2. Klassing klarer ikke skrive en så lang stil!Anonymous poster hash: 62ff3...362 Tenker jeg også. Mulig den er bygget på en fortelling. Barn har fantasi, men at en unge tar et hvert ord som kan ha annen betydning og gjør om til denne tror jeg ikke noe på. Ungen kan mye om diverse i så fall. Anonymous poster hash: 98695...711
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #7 Skrevet 3. mai 2014 Kuben og kulør? En åtteåring leker neppe med ord på den måten. Det er så mange elementer i fortellingen som tilsier at et barn ikke har skrevet den. Denne historien er skrevet av en voksen. Garantert. Anonymous poster hash: 98695...711 12
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #8 Skrevet 3. mai 2014 Jeg trekker ikke på smilebåndet av historier "fra barnemunn", enten de faktisk er derfra eller annetsteds fra. Anonymous poster hash: 3eb1f...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #9 Skrevet 3. mai 2014 Herregud har moren skrevet stil for ungen??? Og i tillegg lagt den ut på face for å skryte? Hva skjer med verden:O Helt klart ikke skrevet av en 2.klassing!Anonymous poster hash: 8fd48...0da 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 En 2. Klassing klarer ikke skrive en så lang stil!Anonymous poster hash: 62ff3...362 Noen andreklassinger vil klare dette, jo... Jeg skrev en 40-siders "krim"(med litt stor skrift og en tegning i ny og ne, riktignok) da jeg gikk i første for mange år siden, det vil vel da tilsvare dagens andreklasse? Om DENNE er skrevet av en andreklassing vet jeg derimot ingenting om, tviler vel på det jeg også, men det er ikke lengden på teksten som får meg til å tvile.Anonymous poster hash: 32fd2...6a4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 En 2. Klassing klarer ikke skrive en så lang stil!Anonymous poster hash: 62ff3...362 Denne historien var på 377 ord, ikke fult en side i word. De fleste andreklassinger jeg kjenner til klarer fint å skrive historier på denne lengden uten problemer. Flere bruker også ord som er brukt her. Det er veldig stor forskjell på 8-åringer. Men om denne er skrevet av en andreklassing eller ei, det er vel heller usikkert. Reagerer like mye på kommentaren som skal ha kommet fra læreren. Anonymous poster hash: e9b03...5d7
Genesis Skrevet 6. mai 2014 #12 Skrevet 6. mai 2014 Leste nettopp en historie på face. Det skal liksom være en stil en 2. klassing har skrevet om kua. For Guds skyld, historien er søt, men jeg tenker at den er skrevet av en voksen nettopp for å få oss andre voksne til å trekke på smilebåndet. Alle kommenterer med likes og smileys, mens jeg ikke gidder å la meg lure Hva tenker dere? "Ting du ikke vet om kua ! Kua er et husdyr, men den kommer også utenfor huset. Den lever ofte på landet, men den kommer også inn til byen, men bare når den skal dø. Men det bestemmer den ikke selv. Kua har syv sider. Den øverste siden, den nederste siden, den forreste siden, de bakerste sidene, den ene siden, den andre siden og den innvendige siden. På den fremste siden sitter hodet og det er fordi hornene skal ha noe å sitte fast på. Hornene er av horn og de er bare til pynt. De kan ikke bevege seg, men det kan ørene. De sitter ved siden av hornene. Kua har to hull foran i hodet, de kalles ku-øyer. Kuas munn kalles mule, det er nok fordi den sier muuhh. På den bakerste siden sitter halen. Den bruker den til å jage vekk fluer med, så de ikke faller ned i melka og drukner. På den øverste siden og den ene siden og den andre siden, er det kun hår. Det heter ku-hår og har alltid samme farge som kua. Fargen til kua heter kulør. Den nederste siden er den viktigste for der henger melka og når budeia åpnerkranene så renner melka ut. Når det tordner så blir melka sur, men hvordan den blir det har jeg ikke lært meg ennå. Kua har fire ben, de heter ku-ben. De kan også brukes til å trekke ut spiker med. Kua spiser ikke så mye, men når den gjør det spiser den alltid to ganger. De fete kuene lager helmelk. Når kua har dårlig mage lager den ost. I osten er det hull, men hvordan den lager hullene har jeg heller ikke lært ennå. Kua har god luktesans, vi kan lukte den på lang avstand. Kuas valper heter kalver. Kalvens far heter okse og det gjør kuas mann også. Oksen lager ikke melk og er derfor ikke et pattedyr. Den som kommer og henter kua når den blir gammel heter ku-fanger. Den sitter ofte foran på biler. Så blir kua slaktet, man heller melka på pappkartonger som vi kan kjøpe på butikken. Kuas fire ben blir sendt til snekkeren, det kalles gjenbruk. Som man kan se er kua et nyttig dyr og derfor liker jeg kua veldig godt. Kommentaren fra læreren var ! " Jeg har aldri sett noe liknende " :-)"Anonymous poster hash: 39301...40e Hvis denne er skrevet av en 8-åring skulle jeg likt å vite hva denne personen driver med i dag. For da er vedkommende intet annet enn begavet.
Susan Sto Helit Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Denne er inspirert av en bok med innsamlede stiloppgaver og annet festlig som kom ut på 80-tallet. Ser it som den har blitt noe utbrodert. Har boka i bokhylla, så jeg får sjekke. Her er boka https://bokelskere.no/bok/kua-har-fire-hjoerner/65644/ Jeg husker også historien fra den boka. Mener å huske dette var en bok der de hadde samlet inn gullkorn fra mange barn. Altså er det ikke ETT barn, men mange, som har kommet med hver sine påstander, og så er disse samlet i en bok. Mener forfatteren var lærer og hadde notert seg disse gjennom sin karriere.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Fetteren min kunne glatt skrevet noe slikt da han var liten. Husker jeg leste stilen han hadde skrevet en gang, han gikk vel kanskje i andre klasse. Han hadde beskrevet at sjøen blinket i solen, han kjente lukten av saltvann osv. Men han har alltid vært svært skoleflink da.Anonymous poster hash: 180ef...ddf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå