Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student med 50% stilling og samboer er ferdig utdannet. Vi betaler 50% på alle utgifter stort sett, men det hele er ganske nytt for oss og jeg ser nå at blant annet matbudsjettet har blitt veldig stort. Det gjør meg fortvilet for han vil nok ha sin standard som er mye høyere enn min, men det blir så dyrt. Hvordan bli enige?

Anonymous poster hash: f0ae3...1c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han får kjøpe sitt av den maten som koster mye. Live within your means!

Anonymous poster hash: 0b2e3...2f9
AnonymBruker
Skrevet

Bare si det til ham - du har mindre og vil bruke mindre. Hvis han vil ha dyrere mat får han handle dyrere til seg selv.

Anonymous poster hash: 66c85...125
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her jobber jeg fullt, mens kjæresten/samboer jobber 50%. Her legger vi standarden etter den som tjener minst, men jeg betaler for en del ting hvis vi skal kose oss ekstra. Jeg har ikke hjerte til at han skal blakke seg bare fordi jeg vil og har råd til å spise biff en gang i mellom, eller reise for den saks skyld.

Nå er det jeg som eier leiligheten, så jeg betaler alt lån, så det er en kostnad jeg tar. Han betaler inn 4500 kr per måned til meg som dekker fellesutgifter (dekker fyring/internett/vaktmestertjenester/varmtvann/tv), strøm, internett (oppgradering av nettet), mat og en liten slant til symbolsk leie. Dette gjør at han har nå mye bedre råd enn han noen gang hadde da han leide rom i kollektiv.

Ts: Hvis han absolutt vil ha et høyt forbruk synes jeg det er han som skal ta den kostanden. Det er nå så. Men ikke skjønner jeg at man klarer å sitte og se på at kjæresten har det vesentlig dårligere enn selv. Jeg vil gjerne at kjæresten min skal ha det bedre og derfor er det også jeg som dekker en del av vårt forbruk, rett og slett fordi jeg vet kjæresten min ikke kan ta seg råd til det samme som meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Hva betyr at han har høyere standard? Er maten dyrere, sunnere, økologisk eller bare mer luksus ?

Gjest Blomsterert
Skrevet

Han burde bidra mer når han har høyere krav til innkjøp samt har høyere inntekt.

For meg er det uforståelig at ikke han ser det som en selvfølge.

Skrevet

Du må bare være ærlig og si at med den økonomiske situasjonen du er i så synes du det er nødvendig å være litt mer nøktern i matinnkjøpene. Si hva du tenker deg som et matbudsjett du kan betale halvoarten av. Så får han velge om han vil gå ned i standard, kjøpe inn litt luksus til seg selv, eller bidra ekstra.

Skrevet

Jeg ville bare forklart situasjonen, at dere enten må få lavere forbruk, eller at han bidrar mer.

Det enkleste er vel at han betaler litt mer for mat, ingen som vil gå ned i standard. Si at dere har ca 5k i utgifter på mat, så betaler du 2 og han 3. eller at dere kutter forbruket til 3-4k. Du burde hvertfall ikke betale mer enn det du ville hatt om du bodde alene.

Jeg er i samme situasjon som kjæresten din og synes det er rimelig å betaler noe mer, så lenge dama tar utdannelse.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

Vi hadde en liten prat om det i dag. Det er jo ingen av oss som synes at vi sløser, men jeg foreslo at vi i hvertfall skal sette opp et matbudsjett for det kom fram at han også synes det var litt høyt for hans del.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr at han har høyere standard? Er maten dyrere, sunnere, økologisk eller bare mer luksus ?

Det er nok litt blandet. Jeg har ikke behov for full middag hver dag. Særlig ikke i eksamensperioden slik som nå. Jeg får dekket middag på jobb når jeg jobber sent, mens nå blir det middag x2 de dagene samt at det er skikkelig mat hver dag. I tillegg er alle råvarene bedre og det koster jo ekstra. Han har pleid å ha et mye høyere matbudsjett alene enn meg.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...