AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #1 Skrevet 3. mai 2014 Ei jeg kjenner er helt åpen om at hun og mannen røyker hasj minst 1-3 ganger i uka. Hun trappet visst ned (men slutta ikke) da hun ble gravid, men det tok seg opp igjen etter fødselen. Både hun og mannen røyker inne, de sitter i sofaen og røyker mens babyen er i lekegrind eller vugge i samme rom. De har terrasse med utgang fra stua, men de vil ikke gå ut for å røyke. De mener at det er mer uansvarlig å gå ut (og dermed gå frs ungen i noen minutter) enn det er å røyke i rommet ungen er i. Jeg har vurdert sterkt å komme med en bekymringsmelding til barnevernet. Ville du kontaktet barnevernet? Hvis nei, hva skal til for at du kontakter dem?Anonymous poster hash: eba47...e58
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #2 Skrevet 3. mai 2014 Ja, barnevernet kan faktisk ta prøver av barnet for å bekrefte hasjrøyking. Du kan si til foreldrene at om de ikke stopper nå så varsler du Anonymous poster hash: 27db0...bbc
Cottonera Skrevet 3. mai 2014 #4 Skrevet 3. mai 2014 Ja, jeg ville nok ha gjort det. Å røyke hasj med barn i rommet synes jeg er utrolig uansvarlig, spesielt med tanke på at småbarn er utrolig sårbare. Dessuten synes jeg at barn skal kunne slippe å se foreldrene sine ruset. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #5 Skrevet 3. mai 2014 Varsle. Ikke gi dem et ultimatum om at enten stopper de eller så varsler du, da blir de bare flinkere til å lyve og til å skjule røykingen. Anonymous poster hash: c01e2...60a 1
Miss moneypenny Skrevet 3. mai 2014 #6 Skrevet 3. mai 2014 Dette er jo ikke noe å lure på engang. Ring! 3
Gjest Funky Punk Skrevet 3. mai 2014 #7 Skrevet 3. mai 2014 Jeg ville varslet barnevernet. Ikke så mye pga hasj, men fordi de røyker inne med barnet til stede 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #8 Skrevet 3. mai 2014 Du burde ringe bv. Det er absolutt ikke greit å være ruset når man er hjemme med barn og hvertfall ikke når man ruser seg i samme rom som barnet! Vil si at det er uansvarlig og ikke melde om du er klar over at dette skjer.Anonymous poster hash: 88178...01b 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #9 Skrevet 3. mai 2014 Takk for svar alle sammen! Jeg kommer absolutt til å ringe. Jeg fikk høre dette fra moren selv i går. Jeg aner ikke hvorfor hun sa det, men så hadde hun hatt litt vin. Jeg lufta det for en venninne senere, hun ble helt bestyrtet over at jeg ville ringe. Hun er en av de som ikke fordrar BV (hatt litt med de å hjøre når hun var liten). Jeg har lest så mye her på KG også om hvor fælt det har vært for enkelte å havne i BVs "klør". Det er godt å høre at jeg ikke overreagerer når jeg vil ringe i alle fall. Jeg syns at å røyke med ungen tilstede er drøyt! Anonymous poster hash: eba47...e58
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #10 Skrevet 3. mai 2014 Jeg gir blanke i om folk røyker hasj. Men en er skrudd i hodet om en gjør det i samme rom som barn! Ja, i samme hus vil jeg si. Nei fyfaen. Anonymous poster hash: b6286...58a 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #11 Skrevet 3. mai 2014 Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Slik jeg har forstått det har barnevernet nulltoleranse overfor narkotikabruk, men jeg er ikke sikker. Jeg synes det er uansvarlig at mor røykte hasj under svangerskapet, og at det røykes foran barnet. Men hvordan er de ellers som foreldre? Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å skape problemer for barnet og foreldrene, med mindre jeg visste at det var omsorgssvikt inne i bildet. Kanskje du heller skulle snakket med dem? Hadde du tenkt annerledes om situasjonen hvis de røykte i et annet rom enn barnet eller ute? Jeg var i en liknende situasjon selv. Jeg kjenner er par hvor han røyker hasj så å si hver dag, men gjør det ikke sammen med barnet, eller sånn at barnet kan se det. Moren røyker ikke i det hele tatt, barnet har det bra, og de er begge gode foreldre. Så jeg valgte å ikke ringe, men jeg snakket isteden med henne om mannen hennes. Jeg var litt bekymret fordi faren jo er ruset til stadighet når han er sammen med barnet. Men hun fortalte meg at siden han røyker så ofte, oppleves han ikke som annerledes i det hele tatt. Anonymous poster hash: 12348...583
tussi84 Skrevet 3. mai 2014 #12 Skrevet 3. mai 2014 Man bør ikke røyke hasj hjemme eller i nærheten av barnet i det hele tatt. Det også på veranda eller utenfor leilighet. Barna lærer etter hva de voksne gjør og vil derfor ha med seg inn i voksenlivet at det å røyke seg fjern foran barn er greit. Skal absolutt foreldrene røyke hasj får de røyke et annet sted. Langt vekk fra barnet. Kontakt bv og rådfør deg ang situasjonen i det minste.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #13 Skrevet 3. mai 2014 Jeg syntes det skal alt for mye til slik generelt for at folk ringer BV. Noen jeg mener er feil. Når hensynet til mulig overtramp på foreldrene blir større enn bekymringen for barnet, bør man ta et par runder med seg selv. Anonymous poster hash: a7416...63d 2
Irja Skrevet 3. mai 2014 #14 Skrevet 3. mai 2014 Ring!!! At Mor/far røyker litt hasj når ungen ligger i senga si på et annet rom, er noe heeeeeelt annet. Dette er grusomt :-(
Gjest constance90 Skrevet 3. mai 2014 #15 Skrevet 3. mai 2014 Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite 1
anniewal Skrevet 3. mai 2014 #16 Skrevet 3. mai 2014 Jeg syntes det skal alt for mye til slik generelt for at folk ringer BV. Noen jeg mener er feil. Når hensynet til mulig overtramp på foreldrene blir større enn bekymringen for barnet, bør man ta et par runder med seg selv. Anonymous poster hash: a7416...63d Men man er jo redd for mulig overtramp på barna og! Hvis man er redd for å ta kontakt med BV, fordi man ikke er sikre på om foreldrene gjør noe galt, vil det jo nødvendigvis også gå ut over barna dersom mistanken ikke var riktig.
minister-mio Skrevet 3. mai 2014 #17 Skrevet 3. mai 2014 Syntes det verste her er at de røyker inne med barnet i rommet. Og det argumentet med at det er bedre enn å gå fra barnet er det dummeste jeg har hørt! Det er jo bare å gå en av gangen. Mor går på terrassen og tar en røyk mens far er med barnet og så omvendt! Herre gud! 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #18 Skrevet 3. mai 2014 Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Slik jeg har forstått det har barnevernet nulltoleranse overfor narkotikabruk, men jeg er ikke sikker. Jeg synes det er uansvarlig at mor røykte hasj under svangerskapet, og at det røykes foran barnet. Men hvordan er de ellers som foreldre? Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å skape problemer for barnet og foreldrene, med mindre jeg visste at det var omsorgssvikt inne i bildet. Kanskje du heller skulle snakket med dem? Hadde du tenkt annerledes om situasjonen hvis de røykte i et annet rom enn barnet eller ute? Jeg var i en liknende situasjon selv. Jeg kjenner er par hvor han røyker hasj så å si hver dag, men gjør det ikke sammen med barnet, eller sånn at barnet kan se det. Moren røyker ikke i det hele tatt, barnet har det bra, og de er begge gode foreldre. Så jeg valgte å ikke ringe, men jeg snakket isteden med henne om mannen hennes. Jeg var litt bekymret fordi faren jo er ruset til stadighet når han er sammen med barnet. Men hun fortalte meg at siden han røyker så ofte, oppleves han ikke som annerledes i det hele tatt. Anonymous poster hash: 12348...583 Dette ER jo omsorgssvikt. Her er det snakk om voksne mennesker som setter egne behov for rus forran barnets vel og ve. "Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å skape problemer for barnet og foreldrene" med slike holdninger blandt folk er det ikke rart at mange barn får en dårlig oppvekst, skjerp deg. Ts, selvfølgelig ringer du bv. Fordi foreldrene ruser seg mens de har omsorg for et lite barn og fordi de utsetter barnet for det ved å røyke inne i samme rom som barnet er. Anonymous poster hash: b08a0...e5f 1
kaffekjærring Skrevet 3. mai 2014 #19 Skrevet 3. mai 2014 At ikke du har ringt allerede det kan jeg ikke skjønne... herregud.. RING! 1
Binta Ba Skrevet 3. mai 2014 #20 Skrevet 3. mai 2014 De røyker HASJ i samme rom som ungen er i? Ikke under ei vifte på kjøkkenet engang? Wow...den er hinsides drøy.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå