Gå til innhold

Potetsalat uten sukker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det går an å få tak i ferdig potetsalat uten tilsatt sukker? Blir gal av at det skal være sukker i alt mulig!

Anonymous poster hash: e8a38...9f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke lage den selv? Smaker tusen ganger bedre!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke lage den selv? Smaker tusen ganger bedre!

joda, men av og til så har jeg behov for å kjøpe med noe i farten til div

Anonymous poster hash: a233b...c86

Skrevet

Vet ikke om noen ferdigpotetsalater, men en gjenganger her i huset er:

Basis:

- Løk. Velg en eller flere. (purre, vårløk, hvitløk, gul løk, rød løk, gressløk, ramsløk).

- Urter. Hvilken som helst egentlig, men flatpersille og kruspersille er mine favoritter.

- Rømme. Jeg pleier å velge Røros sin.

- (ev majones, gir en litt mindre syrlig smak)

- Salt, pepper, chiliflak/cayennepepper

- Nedkjølte kokte poteter. Velg noen som er kokefaste, og ikke kok dem lengre enn du må.

Det skal være godt med urter og passelig med løk. Nok rømme/majones til å dekke alle potetene, men ikke så mye at de svømmer.

Kutte og blandejobben tar maks 10 minutter. Potetene koker du på 20 om du deler dem opp.

Bland gjerne i potetene når de er varme, men la de lufte seg godt etter du har helt av vannet. La potetsalaten stå en time eller to kaldt før du serverer. Da trekker potetene til seg mer smak.

Gjest Nightwich
Skrevet

Poteter er fulle av stivelse som kroppen omdanner til sukker så en potetsalat uten sukker er umulig :)

Det lille de tilsetter er ingenting

Skrevet

Poteter er fulle av stivelse som kroppen omdanner til sukker så en potetsalat uten sukker er umulig :)

Det lille de tilsetter er ingenting

Fulle av stivelse vil jeg ikke si de er. Det er ca 16% av vekten som er karbohydrater. Pittelitt er mono- eller disakkarider, resten er langkjedet stivelse. Det er omtrent likt for søtpotet, selv om denne egentlig ikke er potetfamilien.

Det spesielle med vanlig potet er at avkjølt potet får et større innhold av resistent stivelse. Prosessen kalles retrogradering. Hvor mye det er vet jeg ikke, men ren potetstivelse består så og si bare av det.

Denne resistente stivelsen kan ikke spaltes til glukose, men bakteriefloraen i tarmen kan omdanne den til kortkjedede fettsyrer som kan brukes til energi av cellene i tarmen.

Les mer om RS her: http://authoritynutrition.com/resistant-starch-101/

Potet er på mange måter inne i varmen igjen i paleo-miljøet, og i enkelte lavkarbokretser. Det betyr likevel ikke at det er fornuftig å ha et kosthold med enorme mengder potet.

Gjest Achlys
Skrevet

Vet ikke om noen ferdigpotetsalater, men en gjenganger her i huset er:

Basis:

- Løk. Velg en eller flere. (purre, vårløk, hvitløk, gul løk, rød løk, gressløk, ramsløk).

- Urter. Hvilken som helst egentlig, men flatpersille og kruspersille er mine favoritter.

- Rømme. Jeg pleier å velge Røros sin.

- (ev majones, gir en litt mindre syrlig smak)

- Salt, pepper, chiliflak/cayennepepper

- Nedkjølte kokte poteter. Velg noen som er kokefaste, og ikke kok dem lengre enn du må.

Det skal være godt med urter og passelig med løk. Nok rømme/majones til å dekke alle potetene, men ikke så mye at de svømmer.

Kutte og blandejobben tar maks 10 minutter. Potetene koker du på 20 om du deler dem opp.

Bland gjerne i potetene når de er varme, men la de lufte seg godt etter du har helt av vannet. La potetsalaten stå en time eller to kaldt før du serverer. Da trekker potetene til seg mer smak.

Denne skal prøves! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...