Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Min samboer jobber kun 50% og i dag ble hun drit forbannet på meg. Dette fordi via andre samtaleemner så kom vi inn på at hun tjente så lite grunnet at hun bare jobbet 50%.
Hun beskylte meg for å være sykt opptatt av hennes økonomi og at det var ikke mitt problem at hun tjente lite.
Vi har ikke felles øknomi, men vi har en ordning som gjør at jeg betaler mestparten av huslånet + en rekke av de faste utgiftene. (bil, strøm +++ betaler jeg og hun ser aldri regningen)
Jeg ble egentlig ganske irritert over at hun kan mene at jeg ikke har noe med lønnen hennes. Det er min lønn som gjør at vi ligger 12 fremfor planen på boliglån, at vi har ny bil osv.
Er det bare slik at damer forventer at vi gutta skal betale å stresse mest mulig for å varte dem opp pengemessig, mens man samtidig får kjekt fordi man ikke gjør nok husarbeid.

Anonymous poster hash: 057c6...946
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber hun 50% og du 100%, så mener jeg at hun skal ta mest av husarbeidet. Hva gjør hun de dagene hun er hjemme da?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da må du jo gå for en mer rettferdig delingen og gjøre økonomi til en felles aktivitet som dere gjør i lag. Om hun ikke vet hva familien a/s koster så har du jo satt deg selv i den fella.

Anonymous poster hash: aac41...50e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer jobber kun 50% og i dag ble hun drit forbannet på meg. Dette fordi via andre samtaleemner så kom vi inn på at hun tjente så lite grunnet at hun bare jobbet 50%.
Hun beskylte meg for å være sykt opptatt av hennes økonomi og at det var ikke mitt problem at hun tjente lite.
Vi har ikke felles øknomi, men vi har en ordning som gjør at jeg betaler mestparten av huslånet + en rekke av de faste utgiftene. (bil, strøm +++ betaler jeg og hun ser aldri regningen)
Jeg ble egentlig ganske irritert over at hun kan mene at jeg ikke har noe med lønnen hennes. Det er min lønn som gjør at vi ligger 12 fremfor planen på boliglån, at vi har ny bil osv.
Er det bare slik at damer forventer at vi gutta skal betale å stresse mest mulig for å varte dem opp pengemessig, mens man samtidig får kjekt fordi man ikke gjør nok husarbeid.

Vel, jeg vil tro at du da er lur nok til å eige rundt 75% av huset (eller tilsvarende andel som du betaler i lån) samt bilen og alle de andre tingene du betaler for? Om du har gjort et annet valg er det din feil at du er dumsnill.

Ellers så er det nok slik at en liten andel mennesker forventer å bli forsørget fordi de gjør noen den "tjeneste" å være sammen med dem. Det lureste er naturligvis å da enten ha vanntette skott og separat økonomi samt være veldig klar over at du betaler for partneren (i den gammeldagse "betale for sex" betydningen) som dermed neppe er glad i deg, eller finne seg en annen partner.

Anonymous poster hash: 707a7...11a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva som er avtalen her, men om dere bidrar ulikt økonomisk (fordi hun ikke gidder å jobbe fulltid?) så regner jeg med hun tar tilsvarende økt andel av husarbeidet.

Er det derimot en midlertidig ordning fordi hun studerer, så synes jeg man kan være fleksibel og den med mest inntekt kan bidra litt ekstra i en periode uten å forvente annet tilbake enn en gjentjeneste om situasjonen skulle snu en dag.

Hvis hun ikke studerer, og ikke mener hun skal bidra ekstra med husarbeid, og dere har lik eierandel i hus og bil, så bør hun naturligvis skjerpe seg og begynne å betale 50% av utgiftene også.

Anonymous poster hash: 4470f...f61
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dama di er urimelig. Veldig urimelig. Kanskje hun allerede har det veldig psykisk vondt fordi hun tjener så mye mindre enn deg, og ble opprørt og gikk i selvforsvar fordi du traff spikeren på hodet. Enten det, eller så er hun utrolig lite reflektert og ser det som sin rettighet å leve på dine penger. Har dere ikke barn sammen er det egentlig bare å dumpe henne neste gang hun anklager deg for å ikke gjøre husarbeid. Alt av husarbeid utgjør fortsatt mindre enn 50% av en stilling, og hun får attpåtil betalt for det fra deg.

Anonymous poster hash: 91bf1...d09

• Liker 8
Gjest Idollet
Skrevet

Ja, mange gjør det. Selv om kvinner har begynte å tjene mer, så er det ingen økning i parforhold der kvinner tjener mer enn mannen. Dette er fordi dette er noe kvinner stort sett forventer, nemlig at mannen skal ta seg av henne. Så det blir med andre ord lønnen hennes + det du tjener. I tillegg til at du skal ta halve husarbeidet. Egentlig er vi slaver.

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Morsomt å lese hvordan kvinner her inne legger skylden på TS.

"Det er din skyld"

"Du har satt deg selv i den situasjonen"

"Du er dumsnill, takk deg selv"

Og samme logikk gjelder ikke for kvinner om situasjonen var snudd på hodet.

Kvinner skal aldri ta ansvar for noe - med en gang situasjonen er snudd må gutta ta ansvar for seg selv..selvfølgelig!

Logikk? :)

• Liker 7
Gjest Linneah2013
Skrevet

Her er det på tide du setter foten ned. Krev at hun betaler halvparten av alle faste utgifter, som normale folk gjør. Du sier ikke noe om barn , antar da at dere ikke har noen, så derfor bør hun få full jobb, og til det skjer, tar hun alt av husarbeid. Frekk som få, den dama di, synes jeg.

Gjest Linneah2013
Skrevet

Da må du jo gå for en mer rettferdig delingen og gjøre økonomi til en felles aktivitet som dere gjør i lag. Om hun ikke vet hva familien a/s koster så har du jo satt deg selv i den fella.

Vi må jo gå utifra at dama hans er voksen, så da vet hun at husleie, strøm, internett, forsikringer, huslån osv må betales. Eller mener du alle damer er tilbakestående?

Skrevet (endret)

Når dere bor sammen så blir det jo litt feil å si at det ikke er "ditt problem", når det faktisk er slik at du betaler på alt og hun ikke ser regningene en gang. Du sier at dere ikke har felles økonomi?
vel, om dere bor sammen, så blir det jo i bunn og grunn det uansett. Du lar henne jo ikke sulte fordi hun har brukt opp alle sine penger på vas. Ikke sant?
Så da blir dette "ditt problem" også.
Hadde det vært slik at dere hadde et barn(eller flere) og at dere hadde en "avtale" om at hun skulle ta seg av barna og at du forsørger (SLAPP AV FEMINISTER! Han kan så klart være den som er hjemme og hun ute i jobb) familien, så er det jo en helt annen sak.

Men når det ikke er slik (?) så jeg synes du har "rett" til å være grinete.

Endret av Madelene B
  • Liker 2
Gjest Snuppi
Skrevet

Hei Ts!

Jeg synes ikke at du er urimelig!

Hvorfor jobber hun bare deltid?

Om hun har mulighet burde hun jobbe fulltid, ikke bare for å spe på økonomien hjemme men også spare opp pensjonspoeng.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber hun 50% og du 100%, så mener jeg at hun skal ta mest av husarbeidet. Hva gjør hun de dagene hun er hjemme da?

Har ikke særlig kontroll på hva hun gjør, men en god del TV-titting er det og så ser jeg hun poster en del på face. Jeg var ikke så veldig opptatt av å gjøre mindre husarbeid, jeg var mest frustrert over at hun kunne mene at hennes lønn ikke var min sak.

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som vi ikke har all informasjon her. Hun ble sur fordi dette "kom opp via andre samtaleemner". Hva var det akkurat du sa?

Selvsagt skal begge bidra. Men det er selvsagt feil å ha en ordning for så å bli irritert eller nedsettende overfor den andre. Enten har dere helt separat okonomi eller delt. Dere må selvsagt finne en rettferdig ordning som begge er enige i og holde dere til den. Ikke bare gli inn i et system og så gå og klage over det.

Hvis du ikke synes slik dere har det nå er rettferdig, så tar du det opp på en saklig måte og finner et svar. Jeg forstår jo at det er frustrerende når noen er negative uten å ta tak i roten av problemet.

Og ja, jeg ville sagt det samme til en kvinne som syntes mannen snyltet på henne. Hun kan ikke godta en ordning og så gå og furte.

Anonymous poster hash: 46cb6...1bf
  • Liker 5
Skrevet

Min første tanke er at hun er veldig urimelig, men vi vet jo ikke HVORFOR hun jobber halv tid eller hva avtalen er. Er det fordi dere har små barn og du jobber mye er hun ikke urimelig. Er dere uten barn og hun bare vil ha masse fritid er hun helt på jordet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo ikke helt lett å komme til en mer fornuftig fordeling uten at hun tjener mer, eller at jeg tjener mindre. Hadde jeg tjent mindre så måtte vi mao hatt en mindre leilighet osv. Jeg har hintet noen få ganger om at hun kunne betale halvparten av noen enkeltregninger som service på bilen osv (det er hun som bruker den mest) og da har hun bare blitt sur. Så lenge jeg har råd så går det jo greit at jeg betaler det, jeg reagerer bare på at hun mener at det ikke er min sak. Hadde hun jobbet 100% så hadde jeg kanskje kunne betalt mindre eller hun kunne betalt mer ned på lånet.

I tilegg har vi barn og jeg ønsker ikke å redusere levestandarden dem opplever.

• Liker 1
Skrevet

Men svar på hvorfor hun jobber 50% da, ellers kan vi ikke mene noe!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er at hun er veldig urimelig, men vi vet jo ikke HVORFOR hun jobber halv tid eller hva avtalen er. Er det fordi dere har små barn og du jobber mye er hun ikke urimelig. Er dere uten barn og hun bare vil ha masse fritid er hun helt på jordet.

Vi har barn, men jeg bruker nok mest tid på dem. (hadde du spurt henne så ville hun sagt hun er mye sammen med barna, men det er fordi hun regner med tiden som i dag hvor jeg var barnevakt mens hun gikk fra butikk til butikk)

Hun har svært mye fritid.

Jeg har vært sammen med henne veldig lenge og under studietiden hintet jeg om at hun burde få seg en deltidsjobb. (jeg hadde opptll flere). Da var hennes svar "Jeg trenger å få slappet av, det er så hektisk på skolen". Jeg så aldri henne med noen skolebøker hjemme. Hun liker å gjøre ting som hun selv vil.

AnonymBruker
Skrevet

Men svar på hvorfor hun jobber 50% da, ellers kan vi ikke mene noe!

Hun påstår at det bare er 50% stillinger tilgjengelig. (hun er sykepleier)

Hun er veldig kresen på hvor hun vil jobbe og så lenge hun baserer seg på at hun skal jobbe akkurat med x på plass y så er det sikkert sant, men det finnes mange andre steder hvor hun kunne fått 100%. I tilegg tar hun aldri ekstravakter (noe jeg er sikker på hun kunne tatt hvis hun ville)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ha venninner som jobber halv tid grunnet a de som tam ha valgt å satse på mannens karriere og at han jobber masse. Da tar selvfølgelig dama husarbeidet og mesteparten med barna, det er jo derfor hun jobber mindre, for å få familien til å gå rundt. Dette er en avtale, han tjener mest penger, hun gjør mest hjemme. Han hadde altså ikke hatt muligheten til samme karriere hvis hun også ville satse.

Da skulle det bare mangle at han betaler det meste.

Dette gjelder jo uansett kjønn.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...