Gå til innhold

Et sunt kosthold, for nybegynner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke mett uten brødskiver med helst nugatti på. Melk til.

Middager er fiskeboller, koteletter, pizza, laks, kyllingfilet, taco, wok, pannekaker med betasuppe, pølsegrateng med makaroni osv

Tilbehør er saus, poteter og grønnsaker til det meste.

Kveldsmat er rundstykker eller brødskiver med nugatti, skinke, hvitost eller annen pålegg som kaviar og egg.

Så har jeg lest litt på internett idag, men sitter nå og er mer fortvilt enn opplyst. Det står mye forskjellig fra sted til sted- fett eller ikke. Stivelse er fyfy, men havregrøt er likevel et must på andre nettsider.

Protein, fett, karbo, frukt og grønt. Cottage cheese og kesam. Avokado.

Banan og søte frukter er tydeligvis fy fy. Men helt greit et annet sted. Nøtter er sunt, men spiser du for mye legger du på deg.

Kalorier, kaloriunderskudd, forbrenning. Sukk.

Er faktisk litt på gråten, hvorfor føles det som jeg prøver å lese til en eksamen bare fordi jeg vil se etter oppskrifter og tips til ENKLE forandringer i kostholdet, slik at jeg kan både gå ned i fett på kroppen, ha nok næring til å opprettholde muskler, og ikke føle at jeg er på slanking? Jeg vil ikke være sulten. Jeg vil kunne kose meg, men for å kose meg må jeg finne hvilken mat jeg kan spise og lage til både meg, barna under utvikling og en mann som også har godt av å få sunn mat.

Dagens utblåsning fra en fortvilt TS som har mistet matlysten og hater å lage mat. Fordi maten jeg lager smaker så og si søppel.

Anonymous poster hash: 9d783...30d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt nugattien til kvardags. Uansett kva sunt kostholdsregime ein er på så er ikkje nugatti fleire gongar for dag ein del av pakka. Et masse grønsaker (ikkje frukt), det er noko som passar uansett kva kosthold ein svergar til ;) Elles er det vel eit godt råd generelt i livet å ikkje overdrive i noko retning. Den gode, gamle gylne middelveg ;) Ta heller tida til hjelp og gå ned i fettprosent over tid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt med å bytte ut lyst brød med grovt brød, vanlig pasta med fullkornspasta, fint mel med grovt mel, margarin med olje, vanlig ris med fullkornsris, vanlig kjøtdeig av storfe med karbonaedeig/kyllingkjøttdeig osv. Dette er enkle, små forandringer som kan bety mye for helsen din :) Så ville jeg fokusert på å få i meg en viss mengde frukt/grønnsaker hver dag og fisk minst en gang i uka. Man trenger virkelig ikke bli helt helsefreak over natta..

Anonymous poster hash: ca681...734
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med branflakes, banan og rosiner med melk til frokost? Det spiser jeg og føler det metter i lengden. Før var det mye brød., Middagene dine høres gode og varierte ut, fisk, kjøtt og kylling. Prøv middager med mindre brød/deig, altså mindre pizza og tacolefser, og mer middager med kun kjøtt og grønnsaker og litt ris/pasta på siden. Ris og pasta er alltid villris/ grov pasta. Prøv søtpoteter, pastinakker og masse grønsaker bakt i ovn, med kjøtt og god saus til? Kremet pasta med laks? Løk og potet suppe er deilig! Korriander og gresskar suppe også. Salater med masse digg i, advokado, fetaost, grønsaker, god dressing, kyllingbiter., Personlig er det ikke noe jeg aldri spiser, i allefall ikke mat-messig. Snop og slikt holder jeg til en dag i uken. Ellers drikker jeg mye te og vann, så og si aldri brus. Det blir alltid en god del aktivitet i uken også. Liker ikke trene på treningssenter, holder meg heller ute, i skog og mark, sykler, styrketrening kan lett gjøres hjemme. :)

Anonymous poster hash: 91ecb...a78
AnonymBruker
Skrevet

Lag mye mat fra bunnen av, bytt ut hvetemel med fullkornsprodukter, spis moderate mendger av både sunne karbohydrater og sunt fett, spis grønnsaker av alle farger.

Anonymous poster hash: 37785...f35
AnonymBruker
Skrevet

100 % fullkornsbrød. Null Nugatti, men heller lavkaloripålegg. Kutt ut margarin på brødskiva. Spis gjerne Skyr eller Cottage Cheese.

Kutt ut pizza og taco. Fortsett med wok med masse grønnsaker. Wok gjerne med fisk eller kyllingkjøtt, men på tallerkenen skal det være mest grønnsaker. Gå over til fullkornsris og dropp poteter og saus til middag.

Frukt er mer godteri og skal derfor ikke spises hele tiden, men mer for kos en gang i blant.

Anonymous poster hash: 3ed1b...855
Gjest multibox
Skrevet

Kosthol er faktisk ikke så veldig hokus pokus.

Finn ut hvor mange kcal du trenger i løpet av en dag. Og tilpass maten din etter det, og pass på å treffe macroene dine.

F.eks om du trenger 2000kcal om dagen så spiser du det om du er fornøyd med vekten din. Legg til ca 500kcal om du skal opp i vekt, og trekk fra ca 500 dersom du skal ned.

Prøv å fordel macroene dine til ca 40% protein, 40% karbohydrater og 20% fett.

Skrevet

Veldig mange overkompliserer dette med kosthold. Og man får råd om å bytte ut noen produkter med lavenergi-versjoner av samme produktet. Høyproteinversjoner, lavfett, etc.

"Finn ut hvor mye energi du trenger og fordel energien etter en gitt brøk".

Sunn mat er ikke vanskelig.

Velg ekte, næringsrike matvarer som er så nært sin opprinnelige form som mulig. Hele, uprosesserte, uraffinerte matvarer. Støtt lokale produsenter om du kan. Spis dyr, egg, sjømat, grønnsaker, frukt og tradisjonell mat. Velg fett fra (økologisk om du får tak i) dyr, fisk, kokosnøtt, avocado, oliven og kaldpressede oljer. Drikk vann og ekte kjøttkraft. Spis fermentert mat som yoghurt, kefir, kombucha, surkål eller andre laktofermenterte grønnsaker.

Ikke vær redd for organmat. Det er naturens vitaminpiller.

Spis til du er mett.

Still kritiske spørsmål rundt ernæring og vitenskap. Grunnen til at du får så mange sprikende råd er fordi dårlige råd sprer seg fort, og temaet er for omfattende til at man klarer å studere noe godt nok med de metodene som finnes.

Selv har jeg også valgt å ekskludere korn fra kostholdet mitt. Om du vil det er opp til deg selv, men jeg angrer ikke. Anbefaler uansett å prøve det i et par måneder. Mange får magetrøbbel av korn uten at de vet det helt selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bytt feks ut nuggati skiva med havregryngrøt med frosnebringebær namnam. Ellers til middag så lager jeg hvertfall feks kyllingfilet, kalkun eller karbonadedeig stekt med litt krydder og med søtpotet og massevis av grønnsaker på siden. Spis masse frukt til mellommåltid og snack på nøtter.

Stek ikke maten i masse smør men max 1ss med extra oliven olje (eller feks vita oljen)

Anonymous poster hash: e9e54...5cb

AnonymBruker
Skrevet

overkompliserer

Drikk ekte kjøttkraft.

kombucha, surkål eller andre laktofermenterte grønnsaker.

organmat

Rette fua som feis! Dette er absolutt overkomplisert for en nybegynner som fremdeles er på Nugatti-stadiet. Tror personens første skritt er å spise usøtet yoghurt og kutte sjokolademelk, heller enn å prøve seg på fermentering, drikking av kraft og kyllinglever til middag.

Anonymous poster hash: f96b4...b6b

• Liker 1
Skrevet

Rette fua som feis! Dette er absolutt overkomplisert for en nybegynner som fremdeles er på Nugatti-stadiet. Tror personens første skritt er å spise usøtet yoghurt og kutte sjokolademelk, heller enn å prøve seg på fermentering, drikking av kraft og kyllinglever til middag.

Anonymous poster hash: f96b4...b6b

Nå har jo det seg faktisk slik at du får kjøpt dette i butikken, men det later ikke til at du forstod hva overkompliseringen var myntet på. Jeg kan jo for ordens skyld gjenta det:

"Velg ekte, næringsrike matvarer som er så nært sin opprinnelige form som mulig. Hele, uprosesserte, uraffinerte matvarer. Støtt lokale produsenter om du kan. Spis dyr, egg, sjømat, grønnsaker, frukt og tradisjonell mat. Velg fett fra (økologisk om du får tak i) dyr, fisk, kokosnøtt, avocado, oliven og kaldpressede oljer"

Med det mener jeg at en ikke trenger å regne på hvor mye protein, karbohydrater og fett en skal ha basert på en kalkulasjon av antatt daglig forbruk. Det er også irrelevant om man spiser 20 eller 23,2% protein, eller 50, 70 eller 150g karbohydrater per døgn.

Men jeg tar litt selvkritikk. Fermentert mat virker truende, og det er ikke noe alle liker - med en gang. Spesielt ikke organmat. Det var derfor jeg skrev at en ikke skal være redd for det.

Av en eller annen grunn er leverpostei ganske utbredt i Norge. Dette er jo organmat som de fleste spiser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter uendelig stor pris på at dere vil hjelpe meg, virkelig :)

Har fulgt tråden uten å svare før nå, og kommet frem til at dere har rett. Jeg må begynne i det små, for å klare overgangen fra Nugatti til supersunt ;)

Er overrasket over tilbakemeldingen, synes det florerer med aggressive tilbakemeldinger over store deler av forumet. Skulle gjerne gitt en og hver av dere en bukett som takk. Dere er veldig snille som setter av tid til meg og gir meg tips.

Siden de første postene kom har jeg byttet ut all pasta med fullkorn, pakket vekk Nugatti bakerst i skapet til neste helg, bakt grovere brød selv, laget mer salat og grønnsaker til hver middag. Prøver å ta det hele litt rolig, for da jeg startet tråden følte jeg at jeg gapte over noe jeg ikke skjønte noe av :)

Føler jeg er på rett spor :biggrin:

TS

• Liker 7
Skrevet

Jeg setter uendelig stor pris på at dere vil hjelpe meg, virkelig :)

Har fulgt tråden uten å svare før nå, og kommet frem til at dere har rett. Jeg må begynne i det små, for å klare overgangen fra Nugatti til supersunt ;)

Er overrasket over tilbakemeldingen, synes det florerer med aggressive tilbakemeldinger over store deler av forumet. Skulle gjerne gitt en og hver av dere en bukett som takk. Dere er veldig snille som setter av tid til meg og gir meg tips.

Siden de første postene kom har jeg byttet ut all pasta med fullkorn, pakket vekk Nugatti bakerst i skapet til neste helg, bakt grovere brød selv, laget mer salat og grønnsaker til hver middag. Prøver å ta det hele litt rolig, for da jeg startet tråden følte jeg at jeg gapte over noe jeg ikke skjønte noe av :)

Føler jeg er på rett spor :biggrin:

TS

Supert! Jeg er fan av at man tar det i det tempoet man ønsker. Noen foretrekker "cold turkey", mens andre, som jeg, foretrekker en gradvis overgang.

Et annet tips er å melde seg på diverse kurs. Det er veldig i vinden med tradisjonsmat og flere avholder kurs i alt fra enkle matlagingskurs til mer avanserte kurs i tradisjonsmat.

Jeg kan forresten anbefale en matlagingsside som ikke fokuserer på sunn mat, men på teknikk. Mye avansert utstyr, men også mye om teknikk, metode, osv.

http://www.chefsteps.com

Det viktigste er at du tar kontroll over det velger å spise slik at du vet hva som er i det.

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange overkompliserer dette med kosthold. Og man får råd om å bytte ut noen produkter med lavenergi-versjoner av samme produktet. Høyproteinversjoner, lavfett, etc.

"Finn ut hvor mye energi du trenger og fordel energien etter en gitt brøk".

Sunn mat er ikke vanskelig.

Velg ekte, næringsrike matvarer som er så nært sin opprinnelige form som mulig. Hele, uprosesserte, uraffinerte matvarer. Støtt lokale produsenter om du kan. Spis dyr, egg, sjømat, grønnsaker, frukt og tradisjonell mat. Velg fett fra (økologisk om du får tak i) dyr, fisk, kokosnøtt, avocado, oliven og kaldpressede oljer. Drikk vann og ekte kjøttkraft. Spis fermentert mat som yoghurt, kefir, kombucha, surkål eller andre laktofermenterte grønnsaker.

Ikke vær redd for organmat. Det er naturens vitaminpiller.

Spis til du er mett.

Still kritiske spørsmål rundt ernæring og vitenskap. Grunnen til at du får så mange sprikende råd er fordi dårlige råd sprer seg fort, og temaet er for omfattende til at man klarer å studere noe godt nok med de metodene som finnes.

Selv har jeg også valgt å ekskludere korn fra kostholdet mitt. Om du vil det er opp til deg selv, men jeg angrer ikke. Anbefaler uansett å prøve det i et par måneder. Mange får magetrøbbel av korn uten at de vet det helt selv.

Kan jeg spørre hva du spiser til frokost, lunsj og kvelds hvis du ikke spiser noe korn? Jeg sliter med magen og spiser derfor svært lite brød. Men spiser CC med hjemmelaget korn blanding om morran og føler at jeg blir mett. Egg og knekkebrød blir jeg ikke mett av. Så hvis jeg skal kutte ut korn så vet jeg ikke hva jeg skal spise.

Skrevet

Kan jeg spørre hva du spiser til frokost, lunsj og kvelds hvis du ikke spiser noe korn? Jeg sliter med magen og spiser derfor svært lite brød. Men spiser CC med hjemmelaget korn blanding om morran og føler at jeg blir mett. Egg og knekkebrød blir jeg ikke mett av. Så hvis jeg skal kutte ut korn så vet jeg ikke hva jeg skal spise.

Jeg har hovedsaklig to typer frokoster jeg prøver å holde meg til. Det hender selvsagt at jeg spiser andre ting.

1. Tidlig morgen, dårlig tid. Eller rett på trening 1-2 timer etter frokost: Smoothie med egg, omega3-olje, fløte, vaniljepulver, 1/2 banan (ev litt avocado), 1 scoop nøytralt proteinpulver, kreatin, og frosne bringebær. Justerer konsistens med vann.

2. God tid. Kjøtt 100-150g avhengig av hva jeg har tilgjengelig. Kan være alt fra biffrester, kyllingrester, kjøttpålegg. Regner i dette tilfellet egg også som "kjøtt", i såfall blir det minst 3stk, men gjerne 4. I tillegg til dette en god neve assorterte nøtter.

Et tredje valg jeg har, som det hender jeg velger når jeg har litt søtsug er gresk/tyrkisk/russisk yoghurt, bær og nøtter. Ingen honning, ingen annen søtning enn den som finnes i bærene. Bruker gjerne fløte for å justere konsistensen og få opp fettprosenten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hovedsaklig to typer frokoster jeg prøver å holde meg til. Det hender selvsagt at jeg spiser andre ting.

1. Tidlig morgen, dårlig tid. Eller rett på trening 1-2 timer etter frokost: Smoothie med egg, omega3-olje, fløte, vaniljepulver, 1/2 banan (ev litt avocado), 1 scoop nøytralt proteinpulver, kreatin, og frosne bringebær. Justerer konsistens med vann.

2. God tid. Kjøtt 100-150g avhengig av hva jeg har tilgjengelig. Kan være alt fra biffrester, kyllingrester, kjøttpålegg. Regner i dette tilfellet egg også som "kjøtt", i såfall blir det minst 3stk, men gjerne 4. I tillegg til dette en god neve assorterte nøtter.

Et tredje valg jeg har, som det hender jeg velger når jeg har litt søtsug er gresk/tyrkisk/russisk yoghurt, bær og nøtter. Ingen honning, ingen annen søtning enn den som finnes i bærene. Bruker gjerne fløte for å justere konsistensen og få opp fettprosenten.

Men er ikke nøtter også en form for korn? Hva går egentlig under korn?

Banan er en type frukt jeg ikke tåler. Heller ikke noe særlig fløte, melk og sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jo det seg faktisk slik at du får kjøpt dette i butikken, men det later ikke til at du forstod hva overkompliseringen var myntet på. Jeg kan jo for ordens skyld gjenta det:

"Velg ekte, næringsrike matvarer som er så nært sin opprinnelige form som mulig. Hele, uprosesserte, uraffinerte matvarer. Støtt lokale produsenter om du kan. Spis dyr, egg, sjømat, grønnsaker, frukt og tradisjonell mat. Velg fett fra (økologisk om du får tak i) dyr, fisk, kokosnøtt, avocado, oliven og kaldpressede oljer"

Med det mener jeg at en ikke trenger å regne på hvor mye protein, karbohydrater og fett en skal ha basert på en kalkulasjon av antatt daglig forbruk. Det er også irrelevant om man spiser 20 eller 23,2% protein, eller 50, 70 eller 150g karbohydrater per døgn.

Jeg spiser relativt sunt, men har aldri hørt om "organmat" og "fermentert mat"? Kan du fortelle meg hva dette er for noe? Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: c3d5b...81c

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags nøtter spiser du? En mix av alle slagene, eller? Har hørt at macadamianøtter er de sunneste? :)

Anonymous poster hash: 25deb...418

Skrevet

Men er ikke nøtter også en form for korn? Hva går egentlig under korn?

Banan er en type frukt jeg ikke tåler. Heller ikke noe særlig fløte, melk og sånt.

Nøtter er ikke korn. Korn er en form for gress. Noen nøtter er heller ikke nøtter, men frø eller belgfrukter. Eksempler på dette er cashew og peanøtter, men også mandler og kokos-"nøtt".

Mange bruker kokos-"fløten" i smoothies. Det kan være et alternativ om du vil øke fettinnholdet i en smoothie. Olivenolje er også et alternativt, men det gir jo ganske mye olivensmak.

Jeg spiser relativt sunt, men har aldri hørt om "organmat" og "fermentert mat"? Kan du fortelle meg hva dette er for noe? Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: c3d5b...81c

Fermentert mat er mat som er fermentert med bakterier, eller symbiotiske gjær- og bakteriekulturer. Eksempler på dette er: Tradisjonell surkål, yoghurt, kefir, surmelk, tjukkmelk, ost (!), kombucha-te, osv. Grunnen til at dette er sunt er fordi det bidrar til den positive tarmfloraen.

Organmat er innmat. Hjerte, lunge, lever, etc. Inneholder ofte mye mer vitaminer og sunne fettsyrer. Noen type lever inneholder for mye og man må være forsiktig med inntaket. Et søkt eksempel er isbjørnlever som kan gi overdose av vitamin-A dersom man spiser for mye.

Hva slags nøtter spiser du? En mix av alle slagene, eller? Har hørt at macadamianøtter er de sunneste? :)

Anonymous poster hash: 25deb...418

Jeg spiser mandler (som strengt tatt botanisk ikke er en nøtt, visstnok), pecan, hassel, valnøtt, pistasj, macadamia, osv.

Jeg tror sistnevnte blir kalt sunnest fordi den inneholder minst omega 6, som kan være en utfordring dersom du har et veldig stort inntak av nøtter, eller frø-oljer. Jeg spiser ikke så mye nøtter at jeg tenker på det.

Omega3-rike nøtter, som sikkert er veldig sunne, har en tendens til å harskne veldig fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...