AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #1 Skrevet 3. mai 2014 Har så lyst på en hund og så langt er det disse to rasene jeg har kommet til. Har aldri hatt hund før, men lest at disse to rasene er lettlærte, har såkalt allergivennlig pels og er fine hunder å ha. Som de fleste andre jobber jeg jo, så jeg må ha en hund som tåler å være alene noen timer hver dag (jeg har mulighet til å være hjemme med hunden i 6 uker før jeg må begynne å jobbe igjen, jeg kommer til å være mellom jobber en liten stund og tenkte det var en fin tid å skaffe hunden på). Så - er det noen som har en av disse rasene og kan fortelle litt om livet med dem? Er de ålreite førstegangshunder? Anonymous poster hash: 530fb...341
Gjest Anastasia Skrevet 3. mai 2014 #3 Skrevet 3. mai 2014 Japansk spisshund er min favoritt! Jeg har passet en i flere år og det er flotte hunder. Pelsen er lettstelt og for meg som er allergisk reagerer jeg ikke på disse hundene.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Jeg har japansk spisshund En nydelig hund som får mye oppmerksomhet ute på tur. Pelsen er lett å holde ren, den er såkalt selvrensende. Hvis hunden blir skitten så bare vent til den har tørket og børst av skitten med en hundebørste eller håndkle Min hund takler fint å være hjemme alene mens vi er på jobb en hel arbeidsdag. Har bodd både i blokk og hus med den, ingen klager på bråk mend vi var borte av naboene i blokka. Vår hund er også flink til å tilpasse seg vårt aktivitetsnivå. Han blir ikke utålmodig hvis det blir litt kortere turer en periode pga mye annet som skjer. Men han kan også være med på joggeturer og gå lange turer med oss. Det eneste problemet med vår hund er at han er veldig redde for fremmede og vokter huset sitt en god del. Dette jobber vi en del med, har hatt hundetrener hit også så vi håper det går over med trening. Hører om at de fleste jeg vet av som har japansk spisshund ikke har dette problemet med vokting og fremmedfrykt, men man kan alltids få en med de genene. Broren til min hund fra samme kull er helt lik i den oppførselen, mens søstrene hans ikke er det. Rart med det... Lykke til med valget av hund Anonymous poster hash: 4518e...4c4
Gjest Anastasia Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Jeg har japansk spisshund En nydelig hund som får mye oppmerksomhet ute på tur. Pelsen er lett å holde ren, den er såkalt selvrensende. Hvis hunden blir skitten så bare vent til den har tørket og børst av skitten med en hundebørste eller håndkle Min hund takler fint å være hjemme alene mens vi er på jobb en hel arbeidsdag. Har bodd både i blokk og hus med den, ingen klager på bråk mend vi var borte av naboene i blokka. Vår hund er også flink til å tilpasse seg vårt aktivitetsnivå. Han blir ikke utålmodig hvis det blir litt kortere turer en periode pga mye annet som skjer. Men han kan også være med på joggeturer og gå lange turer med oss. Det eneste problemet med vår hund er at han er veldig redde for fremmede og vokter huset sitt en god del. Dette jobber vi en del med, har hatt hundetrener hit også så vi håper det går over med trening. Hører om at de fleste jeg vet av som har japansk spisshund ikke har dette problemet med vokting og fremmedfrykt, men man kan alltids få en med de genene. Broren til min hund fra samme kull er helt lik i den oppførselen, mens søstrene hans ikke er det. Rart med det... Lykke til med valget av hund Anonymous poster hash: 4518e...4c4 Hvilken oppdretter valgte du? Jeg har veldig lyst å få meg en japansk spisshund, nå passer jeg bare en av og til. Men har droppet det pga jeg bor alene og jobber 8-16 osv. Tror likevel jeg hadde taklet det siden jeg er aktiv, går mye turer etc.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #6 Skrevet 7. mai 2014 Japansk spisshund er min favoritt! Jeg har passet en i flere år og det er flotte hunder. Pelsen er lettstelt og for meg som er allergisk reagerer jeg ikke på disse hundene. Takk for svar :-) heller veldig mot japansk spisshund! Men kan du fortelle litt om størrelsen på den? Hvor stor blir den som voksen? Anonymous poster hash: 530fb...341
Gjest Anastasia Skrevet 7. mai 2014 #7 Skrevet 7. mai 2014 Takk for svar :-) heller veldig mot japansk spisshund! Men kan du fortelle litt om størrelsen på den? Hvor stor blir den som voksen? Anonymous poster hash: 530fb...341 Kommer an på om det er tispe eller hannhund du skal ha da. Men generelt sett blir de vel 30-35 cm i høyde. Men ser større ut pga pelsen! Den jeg passer har klippet seg og nå ser han mye mindre ut. De er så fine hunder, anbefaler de virkelig! Pelsstellet er veldig greit, jeg pleier bare tørke av potene og børste han. Håper å få meg en japaner jeg også, ikke bare være hundepasser av og til Lykke til, fortell hvordan det går!
Tabris Skrevet 7. mai 2014 #8 Skrevet 7. mai 2014 Jeg har en japansk spisshund. Det er to ting jeg synes det er viktig å være klar over: 1. De er spisshunder. Dvs at de er individualister og er ikke førerorientert som BC og schäfer. De er mer selvstendige og er ikke alltid interessert i hva eieren måtte mene og ville. De er absolutt lettlærte, men de har ikke den utholdenheten og motivasjonen som gjeterhunder har. 2. De bjeffer lett. De er avlet for å være levende innbruddsalarmer, og det høres. De har lav terskel for å varsle, og har en høy og kvass bjeffelyd. Dette kan roes ned med trening, men det vil aldri forsvinne helt. Noe å være klar over. Ellers er det litt pelsstell med dem og de røyter en del, men det er mindre pelsstell enn man kanskje skulle tro. De holder seg lett rene. Ellers er de herlige turkamerater, er med på lange turer men tåler også fint rolige dager. (Småhunder bør ikke undervurderes, de trives best med godt med mosjon og aktivisering de også ). Ellers er det noe patella, HD og AA i rasen, det bør du være obs på før du bestemmer deg for hvor du vil ha valp fra. Hør om foreldrene er fri for disse tingene.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 Jeg har en japansk spisshund. Det er to ting jeg synes det er viktig å være klar over: 1. De er spisshunder. Dvs at de er individualister og er ikke førerorientert som BC og schäfer. De er mer selvstendige og er ikke alltid interessert i hva eieren måtte mene og ville. De er absolutt lettlærte, men de har ikke den utholdenheten og motivasjonen som gjeterhunder har. 2. De bjeffer lett. De er avlet for å være levende innbruddsalarmer, og det høres. De har lav terskel for å varsle, og har en høy og kvass bjeffelyd. Dette kan roes ned med trening, men det vil aldri forsvinne helt. Noe å være klar over. Ellers er det litt pelsstell med dem og de røyter en del, men det er mindre pelsstell enn man kanskje skulle tro. De holder seg lett rene. Ellers er de herlige turkamerater, er med på lange turer men tåler også fint rolige dager. (Småhunder bør ikke undervurderes, de trives best med godt med mosjon og aktivisering de også ). Ellers er det noe patella, HD og AA i rasen, det bør du være obs på før du bestemmer deg for hvor du vil ha valp fra. Hør om foreldrene er fri for disse tingene. Takk for advarsler :-) det at de er selvstendige, gjør det det mer utfordrende å lære dem opp? Jeg vil absolutt sørge for å kjøpe fra noen som er flinke på rasen og som så langt det er mulig er sykdomsfrie. Tror jeg må lese meg opp litt mer på rasen - og hund generelt - men tror det vil bli en flott berikelse i livet mitt med en hund Anonymous poster hash: 530fb...341
Sapientia Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Japansk Spisshund og Malteser er jo to ganske ulike raser. Selv hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde valgt japansk spisshund, vel vitende om alle Tabris sine advarsler. Spisshunder er min favorittgruppe av hunder, og jeg har da også levd med egne eksemplarer i over 20 år nå (men en annen rase). Jeg liker hunder som er litt egne og sta. Men ja, de er vanskeligere å lære opp, vanskeligere å motivere til å lære nye ting enn en mer førerorientert rase. Maltesere ser jeg for meg at er litt vimsehunder, synes de fleste selskapshundrasene er det. Men de få jeg har møtt på virker veldig trivlige. Uansett hvilken rase du havner på så lykke til med jakten på den rasen og det individet som passer nettopp deg best
Tabris Skrevet 13. mai 2014 #11 Skrevet 13. mai 2014 (endret) Takk for advarsler :-) det at de er selvstendige, gjør det det mer utfordrende å lære dem opp? Jeg vil absolutt sørge for å kjøpe fra noen som er flinke på rasen og som så langt det er mulig er sykdomsfrie. Tror jeg må lese meg opp litt mer på rasen - og hund generelt - men tror det vil bli en flott berikelse i livet mitt med en hund Anonymous poster hash: 530fb...341 Ja, det gjør det mer utfordrende og lære dem opp. Men for all del, de er jo noen av de mest omgjengelige og enkle av alle spisshundrasene, vil jeg tro. De er faktisk veldig lettlærte når man bare finner det som motiverer dem. Man må bare være klar over at det er en spisshund man har, ikke en border collie. Fordelen med japaner er jo at selv om det er en spisshund, så er det en selskapshund. Dvs at de jevnt over har kort radius, lite jaktinstinkt og er temmelig kosete og sosiale. Men her er det vel individuelle forskjeller også. Send meg gjerne PM hvis du har flere spørsmål. Endret 13. mai 2014 av Tabris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå