Gå til innhold

Barn som er kresne matveien. Hvordan få de til å spise fisk? Fortvilet:(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn på 3 og 6 år, som er ganske kresne når det gjelder mat. De vil sjelden smake noe nytt, og dette plager meg. Er skilt fra barnefar, og har hovedomsorgen.

Problemet oppstod nok delvis pga. av at jeg ville gjøre den nye tilværelsen deres så bra og lite konfliktfylt som mulig - og lot dem da slippe unna med å ikke ville spise det jeg hadde laget til middag, og la dem spise noe annet i stedet.

Uansett, jeg innser at jeg må sette hardt mot hardt nå, men aner ikke hvordan.

De har kusiner og fettere på ca. samme alder, som elsker laks, torsk - altså "vanlige" fiskeretter. Vil at også mine skal begynne å like dette, før det er for "sent"(når blir det egentlig for sent?).

Er det noen har noen tips til hvordan jeg kan tilberede fiskeretter slik at barn vil ha det? Er det noen smaker som gjør måltidet mer attraktivt for dem?

Lurer også på om noen har prøvd det å nekte barna å spise noe annet om de ikke vil ha middag? Hvor lang tid tar det før det funker? Tenker på om vi skal spise middag i 16-tiden, men at de ikke vil ha maten og at jeg da ikke lar dem spise noe annet den dagen - med mindre de ombestemmer seg og vil prøve middagsmaten senere på kvelden....

Anonymous poster hash: eff0a...01b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du ønsker å ta tak i dette :) Vet om altfor mange som forer opp ungene sine på findus fiskepinner og billige gilde-pølser pga de ikke vil spise noe annet.

Har selv vokst opp med utrolig kjedelige fiskeretter, men lager fisk på helt andre måter nå.

Feks:

Fiskeburger - serveres med hamburgerbrød og salat

Fiskepakke (inspirert av Trine). Pakk fisk og grønnsaker i folie og stek i ovnen, så blir det en overraskelse hva som er i den når ungene åpner.

Fisketaco

Fiskewraps

Hjemmelagde fiskepinner

Jeg bruker alltid fersk fisk, det smaker mye bedre enn den fryste. Kjøper heller ikke lettsaltet torsk pga den etter min mening burde skiftet navn til "ihjelsaltet".

Jeg vokse opp med å fiske fisken selv og sløye den. Har mange fine minner fra barndommen hvor vi fisket på kvelden og kokte den sent på kvelden når vi kom hjem. Tror det er mye av grunnen til at jeg er så glad all slags sjømat idag. Kanskje en idè for å gjøre fisken litt "artigere" ? :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: cd3b2...1c7
  • Liker 3
Gjest constance90
Skrevet

Hjemmelaget fiskegrateng og supper er også kanongodt!

Skrevet

Størstejenta her er også kresen, og ren fisk er noe hun ikke takler å spise.

Løsningen her er å lage fiskemat, for det spiser hun. Fiskekaker, hjemmelagde fiskepinner, plukkfisk, fiskegrateng, fiskeburger, seikaker.... mulighetene er mange:)

AnonymBruker
Skrevet

Du sier det selv, at du har latt barna slipe unna. Og jeg tror barn som er kresne har fått tillatelse til det hjemmefra. Så går det en tid, så blir det et problem.

Barna skal ikke ha noe før middag, og de skal ikke belønnes med noe annet heller.

Når maten servers så skal de sitte på plassene sine. At de ikke spiser, er greit.

Du kan lage maten noe morsom, enn eks bare vanlig stekt eks.

Lag en fiskegryte eks, fordekk fisken med fine grønnsaksfarger .Og en god saus selvfølgelig.

Om de spør hva det er så sier du gryte. Unngå ordet fisk. For å venne barna til fisk, unngå de sorter som har en utpreget smak som sei eks.

Torsk, steinbit er hvit, fin fisk.

Om de protestyerer bare for å protestere, så skal avtalen være at de skal smake. Hører du ordet Liker ikke, helt greit,men ikke noe anen mat.

Verste jeg hører er unger som sutrer og skriker liker ikke liker ikke.

Lær ungene til å si nei takk

Anonymous poster hash: 467cf...00b
  • Liker 2
Skrevet

Kommer litt ann på hvordan barnet er. Jeg har ei som også er kresen i matveien og vil ha all mat ren - altså ikke blandet i eller med noe annet og det legger vi til rette for.

Vi har en regel her hjemme, og det er at hun må smake. Hun får lov å spytte det ut om hun ikke liker det, men hun må smake. Har tatt sin tid (hun er 5 år nå) å komme hit vi er nå, at hun smaker uten at hyggen rundt bordet er ødelagt, så er vel tålmodighet og å være prinsippfast som hjelper.

Skrevet

La ungene være med på å lage fiskepinner. Gutten min på 3 år spiser aldri så mye som da han har vært med å laget maten selv. Masse, søl, mye kos og lett å få i dem sunn mat :)

Skrevet

.. klippe klippe.. jeg tror barn som er kresne har fått tillatelse til det hjemmefra. Så går det en tid, så blir det et problem. ... klippe klippe..

Anonymous poster hash: 467cf...00b

Det trenger ikke være slik, det kan være andre årsaker som ikke sees for utenforstående.

• Liker 3
Skrevet

Det trenger ikke være slik, det kan være andre årsaker som ikke sees for utenforstående.

Den sier jeg meg enig i. Har to døtre, som begge har vokst opp med samme kosthold og matrutiner. Den ene er altspisende, og den andre er kresen. Har aldri laget alternativ mat til kresenpetteren, men likevel er det enkelte matvarer hun ikke takler, som f.eks ren fisk.

• Liker 2
Skrevet

Den sier jeg meg enig i. Har to døtre, som begge har vokst opp med samme kosthold og matrutiner. Den ene er altspisende, og den andre er kresen. Har aldri laget alternativ mat til kresenpetteren, men likevel er det enkelte matvarer hun ikke takler, som f.eks ren fisk.

Jeg har 3 som spiser alt og ei som spiser svært lite. Dog er hun typisk prematurspiser ifl Spiseteamet, og det handler ikke om at vi har behandlet henne anderledes når det kommer til mat og spising.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok mine også per i dag ikke "takler" ren fisk. Men er det mulig å endre på det?

Mange fine, kreative forslag så langt. :) Men lurer på om det er noen unger som aldri takler ren fisk?

Anonymous poster hash: eff0a...01b

AnonymBruker
Skrevet

Moren min prøvde alt; makt og tvang, servere det så det ikke så ut som fisk osv. Jeg har ikke spist fisk siden jeg flyttet hjemmefra. Sikkert like greit da jeg har funnet ut i voksen alder at jeg er allergisk mot sjømat.

Anonymous poster hash: e9e41...e0c
  • Liker 1
Skrevet

Å tvinge, nekte, straffe barn fordi de ikke liker maten synes jeg er slemt, man forandrer også smaken etterhvert som man vokser til.

få barna til å være med å lage maten, velge ut mat- gjør mat til noe kos og hygge tror jeg er mye bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn må alltid smake på all maten, men de trenger ikke spise opp det de ikke liker. Spesielt den eldste har vært veldig kresen, men saaaaaakte men sikkert har han blitt tøffere, liker mer, og synes det er gøy å smake. De elsker nå fisk og grønnsaker, hurra!

Anonymous poster hash: 95530...466
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

EN venninne av meg har en sønn som innbiller seg at han bare liker oksekjøtt. Hun lager fiskeburgere som hun farger med gato negro så de blir mørke og sier at det er hamburger. Han spiser og koser seg. For han tror det er okse. Kan det være et tips?

Jeg var kresen på fisk når jeg var liten jeg og. Spiste fiskegrateng og fiskeboller og sånne ting. Men likte ikke fisk. Men så var jeg i selskap når jeg var sånn 7-8 hos en tante og hun hade laget helstekt laks i ovnen med masse tilbehør som jeg likte. Den helstekte fisken var så spennende, hadde ikke sett sånn før. Og plutselig digget jeg laks.

Så det er kanskje en ide å gjøre det spennende? Dra på fisketur også, så de får se og tilberede fisken sammen med deg og gjør det til en greie.

Anonymous poster hash: 50947...d2d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror at mange som har problem med at ungene ikke liker maten ikke er så gode på å lage mat. Bruk mer spennende tilbehør og krydder. Å kamuflere fisken kan være lurt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Servér heller laks enn torsk, torsk smaker gørrkjedelig! Syntes det helt fra jeg var liten og synes det fremdeles...

Anonymous poster hash: 9a88b...359
Skrevet

Jeg er selv ikke oppvokst med fisk som mat. Hva har det ført til i voksen alder? Jo jeg spiser ikke fisk i det hele tatt. Jeg spiser ferdig retter som fiskegrateng fiskeboller fiskekaker seibiff med løk etc men der stopper det. Jeg er livredd for vanlig fisk og får jeg det servert sitter jeg gjerne og pirker i maten etter ben. Tror opplæring med å like fisk må komme tidlig fra man er liten. Gjør som andre her har foreslått. Lag maten spennende og si ikke at det er fisk.

AnonymBruker
Skrevet

Servér heller laks enn torsk, torsk smaker gørrkjedelig! Syntes det helt fra jeg var liten og synes det fremdeles...

Anonymous poster hash: 9a88b...359

Samme her. Torsk liker jeg ikke enda.

Anonymous poster hash: 50947...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...