AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #1 Skrevet 3. mai 2014 Jeg veier 66 kilo. Idealvekten er 53. Det siste året har jeg ikke beveget meg mye pga depresjon som følge av traumer. Nå har jeg kuttet godteri en god stund og beveger meg en del. Nettopp begynt i ny jobb også som ikke er stillesittende. Jeg teller kalorier, og får i meg rundt 1000 om dagen. Har sjekket stoffskiftet og det er normalt - bortsett fra anti-tpo som er >1300 (er nærliggende å tro at jeg har Hashimotos). To måneder nå med 1000 kalorier, bevegelse og null søtt - men ikke et gram ned i vekt. Hva feiler det meg? Jeg vet at kroppen kan gå i sparemodus ved kaloriunderskudd, men jeg burde jo gått ned et par kilo i løpet av de første par ukene? Begynner å bli rimelig motløs Anonymous poster hash: 2e53a...ec6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #2 Skrevet 3. mai 2014 Vel, svarene er som regel at man overvurderer det man forbrenner ved trening og/eller undervurderer hvor mye man spiser. 1000 er for lite uansett, legg deg i det minste på 1300. Regn ut hva som er din "TDEE" dvs. hvor mye du forbrenner ved daglig aktivitet (utifra dine mål osv.). Hvordan måler du kaloriinntaket ditt? Anonymous poster hash: 372a1...ede 3
Zinnia Skrevet 3. mai 2014 #3 Skrevet 3. mai 2014 Har du en stabil døgnrytme? Sover du godt? Har du en stabil måltidsrytme, og ro rundt måltidene? Gjør du enten avspenning, stressmestring og meditasjon hver dag? Hvordan trener du? Hvilken mat spiser du mer konkret? 1
mandel92 Skrevet 3. mai 2014 #4 Skrevet 3. mai 2014 Hvor høy er du da? Er du sikker på at idealvekta er 53? Kan jo hende at 66 kg er en fin vekt for deg. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #5 Skrevet 3. mai 2014 Har du en stabil døgnrytme? Sover du godt? Har du en stabil måltidsrytme, og ro rundt måltidene? Gjør du enten avspenning, stressmestring og meditasjon hver dag? Hvordan trener du? Hvilken mat spiser du mer konkret? Sover godt (tar pr tiden imovane men er snart tom). En typisk dag kan se ut slik: Frokost: 1 knekkebrød med gulost Lunsj: 2 knekkebrød med ost eller pølsepålegg og salatblad, tomat. Middag: 1 knekkebrød med gulost hvis ikke vi har varmmat. Hvis middag f.eks. 1 skive laksefilet + grønnsaker. Ikke noe mer. Vet det totalt sett er for lite, men ville teste kroppen litt og sjekke om den faktisk tar av et par kilo. Trening består av powerwalk på opptil en time. På jobben er det farting hit og dit og en del tunge løft. Er en ganske stressende jobb. Begynte å jogge for en måneds tid siden men fikk en lei halsbetennelse. Da måtte jeg kutte ut. Hosten har ikke bedret seg, men nå tror jeg det er pga pollenallergi. Venter brikanyl (astmamedisin) i dag, og har tenkt til å ta opp joggingen igjen. Drikker for øvrig mye vann.Anonymous poster hash: 2e53a...ec6
Gjest Runforit Skrevet 3. mai 2014 #6 Skrevet 3. mai 2014 Et eller annet sted feilberegner du. Om du hadde vært i underskudd så hadde du gått ned. Men i stedet for å sulte deg selv så burde du heller fokusere på nok og rett mat slik at kroppen holder forbrenningen i gang. Hvor høy er du? Hva er bevegelse? Trener du noe? Hva, hvor mye, hvor lenge og hvor hardt? Hva type mat spiser du? Hvordan ser en typisk matdag ut? (Hva mengder?) 3
Gjest Runforit Skrevet 3. mai 2014 #7 Skrevet 3. mai 2014 Ser du svarte samtidig som meg. Hvor høy er du? Og om du noen dager lever på 4 knekkebrød så er ikke du ute etter en sunn, sterk og fit kropp. Det der er veien til en kjempesmell evt spiseforstyrrelse. 11
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #8 Skrevet 3. mai 2014 Hvor høy er du da? Er du sikker på at idealvekta er 53? Kan jo hende at 66 kg er en fin vekt for deg. Er bare 162. 53 er fint, og er stort sett det jeg har veid opp gjennom. Har ligget på 51 også uten problem. Gikk opp 30 kilo under graviditet som endte i dødfødsel (uke 33). Derav depresjon, Hashimotos og what not. Har vært gravid tre ganger etter dødfødselen, men ender alltid i spontanabort. Nå vil jeg drøye prøving og få tilbake en fysisk sunn kropp. Vet ikke om kroppen min alene har gått i "depresjon", for jeg tør vedde på at vektnåla ikke hadde rørt seg selv om jeg ikke fikk i meg fast føde overhodet. Anonymous poster hash: 2e53a...ec6 1
Gjest Sobril Skrevet 3. mai 2014 #9 Skrevet 3. mai 2014 Et eller annet sted feilberegner du. Om du hadde vært i underskudd så hadde du gått ned. Men i stedet for å sulte deg selv så burde du heller fokusere på nok og rett mat slik at kroppen holder forbrenningen i gang. Hvor høy er du? Hva er bevegelse? Trener du noe? Hva, hvor mye, hvor lenge og hvor hardt? Hva type mat spiser du? Hvordan ser en typisk matdag ut? (Hva mengder?) Jeg ligger i underskudd. En typisk matdag har jeg notert ned her. Jeg VET at jeg ikke blir "fit" av dette, men er først og fremst ute etter å se om kroppen min faktisk er i stand til vektreduksjon. Jeg vet mye om kost og ernæring. Jeg vet at min "metode" ikke er ideell, men jeg vet også at jeg BURDE gått ned i vekt. Jeg spiser ikke en kalori mer enn hva jeg regner ut selv. Ingen unnasluntring eller småspising. Ingen sukker eller fett. Lurer rett og slett på om jeg har en eller annen sykdom (har blitt sjekket i hue og ræva, så noe mer enn hva som allerede foreligger burde de ha funnet ut).
Gjest Runforit Skrevet 3. mai 2014 #11 Skrevet 3. mai 2014 Jeg ligger i underskudd. En typisk matdag har jeg notert ned her. Jeg VET at jeg ikke blir "fit" av dette, men er først og fremst ute etter å se om kroppen min faktisk er i stand til vektreduksjon. Jeg vet mye om kost og ernæring. Jeg vet at min "metode" ikke er ideell, men jeg vet også at jeg BURDE gått ned i vekt. Jeg spiser ikke en kalori mer enn hva jeg regner ut selv. Ingen unnasluntring eller småspising. Ingen sukker eller fett. Lurer rett og slett på om jeg har en eller annen sykdom (har blitt sjekket i hue og ræva, så noe mer enn hva som allerede foreligger burde de ha funnet ut). Er du TS?
Gjest Sobril Skrevet 3. mai 2014 #12 Skrevet 3. mai 2014 Er du TS? Jepp. Dreit meg ut og glemte anonymknappen.
Zinnia Skrevet 3. mai 2014 #13 Skrevet 3. mai 2014 Sover godt (tar pr tiden imovane men er snart tom). En typisk dag kan se ut slik: Frokost: 1 knekkebrød med gulost Lunsj: 2 knekkebrød med ost eller pølsepålegg og salatblad, tomat. Middag: 1 knekkebrød med gulost hvis ikke vi har varmmat. Hvis middag f.eks. 1 skive laksefilet + grønnsaker. Ikke noe mer. Vet det totalt sett er for lite, men ville teste kroppen litt og sjekke om den faktisk tar av et par kilo. Trening består av powerwalk på opptil en time. På jobben er det farting hit og dit og en del tunge løft. Er en ganske stressende jobb. Begynte å jogge for en måneds tid siden men fikk en lei halsbetennelse. Da måtte jeg kutte ut. Hosten har ikke bedret seg, men nå tror jeg det er pga pollenallergi. Venter brikanyl (astmamedisin) i dag, og har tenkt til å ta opp joggingen igjen. Drikker for øvrig mye vann.Anonymous poster hash: 2e53a...ec6 Forslag til endringer som kan være verd å teste ut, om du føler de passer for deg: - Less på med mye mer grønnsaker og litt sunt fett (kokosolje, olivenolje, fiske/selolje, ghee/meierismør, avocado, linfrøolje osv) - bra at du drikker vann, men hold det mellom måltidene og bare om du faktisk er tørst. Og for at vannet skal være verdt noe må du ha mineraler i kroppen, de får du gjennom grønnsakene. - siden du sier du har en stressende jobb bør du gjøre noe aktivt hver dag for å ta ut stresset. Det trenger ikke være avansert, gjør det du selv føler passer. F eks, gå en liten tur hvor du bare nyter omgivelsene, gjør pusteøvelser (dette er veldig bra!) i 3 min, masser deg selv, mediter 5 min osv. - jogging er ganske belastende, kun jogging om du føler deg i form og ikke blir utslitt av det, kjempebra at du går hver dag, mye lett hverdagsbevegelse er viktig :-) 1
Gjest Runforit Skrevet 3. mai 2014 #14 Skrevet 3. mai 2014 Og DER røyk jeg på en anonym-smell Men du skriver at du vil ha en fysisk sunn kropp. 4 knekkebrød på en dag er jo det totalt motsatte av å være sunn og få en sterk og sunn kropp. 7
Gjest Sobril Skrevet 3. mai 2014 #15 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Men du skriver at du vil ha en fysisk sunn kropp. 4 knekkebrød på en dag er jo det totalt motsatte av å være sunn og få en sterk og sunn kropp. Målet er jo dette, men har forsøkt meg flere ganger på sunn mat/trening uten at det skjer noe. Altså - det funket i "gamle dager", men ikke nå. Jeg tester altså pr tiden ut kroppen, og lever på en diett som verken vil gjøre meg stram eller fit - men i teorien burde redusere vekten. Noe som ikke skjer. Og det er ikke slik at jeg tror jeg spiser lite, men i realiteten smugspiser smult i søvne om natta (eller kanskje det er nettopp det jeg gjør ). Endret 3. mai 2014 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #16 Skrevet 3. mai 2014 Du spiser altfor lite. Legg til 400kcal og du vil gå ned. Anonymous poster hash: 06cce...503
Zinnia Skrevet 3. mai 2014 #17 Skrevet 3. mai 2014 To bokanbefalinger om du er interessert: Audun Myskja - Sannheten om mat Diane Sanfilippo - Practical Paleo (siden du mistenker stoffskifte/hashimotos)
Gjest Runforit Skrevet 3. mai 2014 #18 Skrevet 3. mai 2014 Målet er jo dette, men har forsøkt meg flere ganger på sunn mat/trening uten at det skjer noe. Altså - det funket i "gamle dager", men ikke nå. Jeg tester altså pr tiden ut kroppen, og lever på en diett som verken vil gjøre meg stram eller fit - men i teorien burde redusere vekten. Noe som ikke skjer. Du må tenke livsstil ikke slanking. Om du over tid innarbeider gode vaner med nok sunn og næringsrik mat kombinert med trening så vil cm krympe og du vil nå idealvekten di naturlig. Med mindre du har en sykdom så er ikke kroppen og forbrenningen mer magisk enn at du ved moderat underskudd og nok aktivtet vil gå ned i vekt.
Zinnia Skrevet 3. mai 2014 #19 Skrevet 3. mai 2014 Målet er jo dette, men har forsøkt meg flere ganger på sunn mat/trening uten at det skjer noe. Altså - det funket i "gamle dager", men ikke nå. Jeg tester altså pr tiden ut kroppen, og lever på en diett som verken vil gjøre meg stram eller fit - men i teorien burde redusere vekten. Noe som ikke skjer. Det er fordi denne teorien er feil og har blitt grundig tilbakevist. Den holder ihvertfall ikke alene, man må ta kroppens biologi, fysiologi og hormonbalansen med i beregningen. En kalori er ikke en kalori! Hvor den kommer fra har stor betydning.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #20 Skrevet 3. mai 2014 Går du på medisiner? Det høres ut som kroppen din er "stuck" på ett eller annet vis ja. Å gå ned i vekt når man er deprimert, er ikke enkelt. Men igjen så hjelper det på depresjonene å gå ned i vekt og finne tilbake til sin egen vekt også. Å føle seg bra i seg selv, er en fin medisin. Jeg har selv vært syk pga PTS og så lenge jeg slet med angst og depresjoner, samt proppa i meg piller, så gjorde jeg ingen ting med vekta. Men så fort jeg begynte å føle meg bedre, så begynte hardtreningne og "slankingen". Har aldri direkte slanka meg, men bare forbedret kostholdet. Spiser mye mat og da mest grønnsaker og salat, samt litt rent kjøtt/fisk. Så lite prefabrikert mat som mulig og lite sukker. Samt et viktig tilskudd er D3-vitaminer og Magnesium. Tilførsel av dette ga meg det siste puffet tilbake til en frisk, slank og sterk kropp. Nå trener jeg styrke 3-4 dager i uka, samt yoga og løping. Det kunne jeg ikke for et år siden. For ett år siden slet jeg med store brennende smerter i hele kroppen, men nå er jeg helt smertefri. Jeg takker større doser med D3 for dette. Anonymous poster hash: 11042...005
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå