Gå til innhold

Trenger råd. 15 mnd og søvn. Blir gal!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente på 15 mnd som våkner mange ganger gjennom kvelden (etter hun er lagt og har sovnet)

Hun våkner ca 07 på morgenen. Dagsoving fra 11-13. Dette går supert! Trøtt og klar for senga 18.30-19.00. Veldig urolig når vi legger henne. Armene fekter, hun er stressa, ler, gråter.. Etter 1 1/2 time har hun som regel sovnet. Fra 20.30-23.00 våkner hun som regel 7-10 ganger. Gråter, får vann, vi trøster og styrer. Typ 15 min senere er det på'n igjen. Når vi ligger der titter hun henne tiden bak seg for å se at vi fremdeles er der..

Har kommet inn i en ond sirkel.. Hun sover på madrass på gulvet - i en tynn sovepose for å roe en stressa kropp. Uten denne sovner hun ikke.. Jeg legger meg inne hos henne i 23 tiden. Da sover hun nesten uten unntak uavbrutt frem til 07.

Hun ligger vel der bare å venter på at jeg skal komme å legge meg, tenker jeg? Sprinkelsenga er et helvete. Hun nekter å sove der. Gråter til hun kaster opp :-(

Nå er vi helt på felgen her. Det blir mye krangling og dårlig stemning her hjemme. To slitne og frustrerte foreldre. Om 3 måneder begynner jeg i jobb og hun i bhg.. Må snart få orden på dette.

Hva kan vi gjøre??

Anonymous poster hash: cd1a0...405

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun her har jeg lært en del av:

Husker ikke helt hvilken video jeg lærte mest av, men hun har stort sett noe fornuftig å si. Titt på flere videoer enn de jeg har postet her...

Noe av nøkkelen ligger i å ikke gi etter, for hver gang du gir etter gar barnet ditt "vunnet" og vil fortsette som før. Du skal selvfølgelig behandle barnet ditt bra og vise omsorg, men vær samtidig konsekvent.

En annen ting er å prøve å lage en "bedtime routine" som varer en stund, og f.eks. inkluderer lesing på senga, å ta på pyjamas, pusse tenner osv slik at hun kommer i sovemodus og i underbevistheten nærmer seg søvn gradevis. Denne rutinen bør være ganske lik hver dag, og være en positiv greie for henne slik at hun ikke begynner å sutre med en gang. Det tar noen dager å få henne til å komme inn i denne rutinen, men etterhvert fungerer det slik at hun sovner ikke lenge etter at rutinen er ferdig.

Endret av OlaP
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er tilfelle hos dere, men her tulles det mye på kvelden hvis han har sover for lite på dagen. På den alderen din er nå sov han ca 12-15 på dagtid. Våknet han før 14, var det bare styr. Går det å forlenge/forskyve dagssovingstifspunktet slik at hun ikke er altfor trøtt når hun legger seg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er tilfelle hos dere, men her tulles det mye på kvelden hvis han har sover for lite på dagen. På den alderen din er nå sov han ca 12-15 på dagtid. Våknet han før 14, var det bare styr. Går det å forlenge/forskyve dagssovingstifspunktet slik at hun ikke er altfor trøtt når hun legger seg?

Mulig den siste våkenperioden blir for lang ja.. Hun er jo trøtt når vi leger henne, men veldig stresset.

Vi har rutine med kveldsmat, pysj, tannpuss og lesing på senga.

I dag våkner hun 06. Ikke snakk om å sove lenger. Greit nok.. så var hun stuptrøtt kl 09.30. Sov til 11.30. Lys våken. Det blir jo en langt periode til 18.30-19.00. Jeg bør vel ikke legge før heller?

Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som slet med at sønnen våknet alt for tidlig på morgenen, og også mange ganger iløpe av natten. Hun begynte rett og slett å legge i ungen en time tidligere på kvelden (18 istedet for 19), og ungen sov faktisk lengre på morgenen, og mye roligere nattesøvn.

Om dette er en metode som vil funke på andre kan jeg ikke uttale meg om, men det er jo alltids verdt et forsøk. :) Og så ville jeg selvfølgelig også ha snakket med helsestasjonen for tips og råd, men det regner jeg med du har gjort.

Endret av Lillemini
Skrevet (endret)

Mulig den siste våkenperioden blir for lang ja.. Hun er jo trøtt når vi leger henne, men veldig stresset.

Vi har rutine med kveldsmat, pysj, tannpuss og lesing på senga.

I dag våkner hun 06. Ikke snakk om å sove lenger. Greit nok.. så var hun stuptrøtt kl 09.30. Sov til 11.30. Lys våken. Det blir jo en langt periode til 18.30-19.00. Jeg bør vel ikke legge før heller?

Min er snart 2,5 år og hadde fortsatt ikke klart seg fra 11.30 til legging. Hva med to sovinger på dagen? Endret av marihihia
AnonymBruker
Skrevet

Vi sleit med noe lignende i flere måneder. Tok fort halvannen time å legge og ikke uvanlig med ny runde etter en time eller to. Til slutt ga vi opp og kapitulerte, nå legges hun i vår seng og sover mellom oss. Vi har fått kveldene tilbake, hun sovner på maks et kvarter, trygg og god og med et smil om munnen. Og det viktigste er jo at om hun unntaksvis våkner på kvelden så er hun lett å trøste og sovner igjen med en gang. Hun sover bare en gang om dagen men litt senere enn din, fra halv tolv til to/ halv tre.

Finn en løsning du trives med, vi orket ikke så mye gråting hver kveld. Men noen har jo hatt hell med litt "strengere" metoder. Lykke til! Det blir uansett bedre etter hvert. :)

Anonymous poster hash: 435f7...64c

AnonymBruker
Skrevet

Min er snart 2,5 år og hadde fortsatt ikke klart seg fra 11.30 til legging. Hva med to sovinger på dagen?

Vi gikk fra 2 til 1 soverunder for et par måneder siden. Hadde en liten god periode da. Så følte at "yes, nå har vi knekt koden!!" at hun sov for

Mye.. To soverunder gjorde at kvelden ble laaang. Var ikke trøtt før 20-21

AnonymBruker
Skrevet

Vi sleit med noe lignende i flere måneder. Tok fort halvannen time å legge og ikke uvanlig med ny runde etter en time eller to. Til slutt ga vi opp og kapitulerte, nå legges hun i vår seng og sover mellom oss. Vi har fått kveldene tilbake, hun sovner på maks et kvarter, trygg og god og med et smil om munnen. Og det viktigste er jo at om hun unntaksvis våkner på kvelden så er hun lett å trøste og sovner igjen med en gang. Hun sover bare en gang om dagen men litt senere enn din, fra halv tolv til to/ halv tre.

Finn en løsning du trives med, vi orket ikke så mye gråting hver kveld. Men noen har jo hatt hell med litt "strengere" metoder. Lykke til! Det blir uansett bedre etter hvert. :)

Anonymous poster hash: 435f7...64c

Vi gjør det jo omtrent som

Dere. Hun ligger på dobbeltseng-madrass på gulvet. (15 cm høy) jeg sover som regel der inne. Da er det helt stille. Det et når jeg ikke ligger der på kveldstid at hun våkner HELE tiden.

Grunnen til at hun ikke ligger i dobbelsenga vår, er at den er for høy og hun kan dette ut..

Hun er altså ikke fornøyd før jeg ligger der hele tiden....

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun er en særlig sensitiv unge? Les boka Særlig sensitive barn. Noen barn takler ikke at du er streng og konsekvent, men trenger mye omsorg og støtte, kos og trygghet. De blir lett hyper og stressa fordi de blir fort overstimulert, noe som gjør det vanskelig å roe seg.

Anonymous poster hash: eda9e...c40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...