AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #1 Skrevet 2. mai 2014 Jeg og far har delt omsorg og han er vanligvis flink med barnet og gjør det som kreves. Men han er forferdelig dårlig på å holde tidsskjema og holde seg oppdatert. - Han har nylig flyttet til en annen kommune i påvente av å finne seg ny leilighet i vår kommune. Nav i den nye kommunen vil ikke dekke barnehagen barnet går i, fordi det er i en annen kommune og 30min unna. Så nå har han tenkt å bare godta det å ta barnet ut av barnehagen den uken det er hos han, uten å tenke på at det da blir et helvete å få tilbake fulltidsplassen når han flytter tilbake hit. I tillegg synes jeg ikke det er noe god idé å ta barnet ut av barnehagen annenhver uke, bare for å være hjemme heller. En annen ting er at han til stadighet kommer for sent til barnehagen. Han går på rehab.kurs om dagen pga. yrkesskade, og må følge ett tidsskjema. Men det driter han i. Han står opp for sent, skylder på at det er kø, og barnet rekker ikke frokost i barnehagen, samtidig som han selv kommer for sent på kurs. Det har skjedd 3-4 ganger nå på kort tid, og når jeg ber han stå opp tidligere for å unngå kø, skylder han på at det er vanskelig å få barnet opp av sengen tidligere. Hvilket bare er tull.. Han tenker ikke på det at når barnet til stadighet kommer midt i frokosten, at barnevernet kanskje på ett tidspunkt kan bli innblandet pga. hans manglende evne til å møte opp i tide. I tillegg roter han bort alt av papirer/regninger osv. og får ikke med seg når det skjer noe i barnehagen. Om de skal på tur en dag og må ha med noe spesielt, eller om det er FAU-møte eller noe annet i regi av FAU som hsn må delta på, etter som han er med der. Jeg er så lei dette styret, jeg synes han er ansvarsløs når det gjelder de viktige tingene. Jeg ønsker å få hovedomsorg, til tross for at han er flink med barnet på alle andre måter og vil det beste for barnet. Hva synes dere? Hvordan ville dere reagert om barnefar holdt på sånn?Anonymous poster hash: a5738...713
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #2 Skrevet 2. mai 2014 Hvorfor fikk du barn med han da? Anonymous poster hash: 9587b...5fa 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #3 Skrevet 2. mai 2014 Jeg hadde blitt irritert, fordi han i ytterste konsekvens presser meg tå veie opp for sin sløvhet og meg først-holdning. Skjønner godt at du ønsker hovedomsoeg, men vil han gå med på det tror du?Anonymous poster hash: 5e215...a37
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #5 Skrevet 2. mai 2014 Hvorfor fikk du barn med han da? Anonymous poster hash: 9587b...5fa Spar deg Anonymous poster hash: 38d3b...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #6 Skrevet 2. mai 2014 Gjør vel ikke noe at barnet ikke rekker frokost i barnehagen, må jo være mye bedre for barnet å spise hjemme med far. Aldri skjønt meg på foreldre som ikke kan gi frokost hjemme.Anonymous poster hash: f452b...d08
burugla40 Skrevet 3. mai 2014 #7 Skrevet 3. mai 2014 Om barnevernet skulle bli innblandet, (noe jeg tviler på hvis omsorgen for barnet ellers er god), er dette bare en fordel for deg om du ønsker hovedomsorgen. Det er ikke deg som kommer under lupen da i tilfelle men han. Du mister vel ikke fulltidsplassen, selv om ungen er der annenhver uke så lenge det betales for plassen og han/dere forklarer situasjonen? Men hvem skal ta seg av ungen når han er på kurs i den uken ?
Gjest Magdalene Skrevet 3. mai 2014 #8 Skrevet 3. mai 2014 Gjør vel ikke noe at barnet ikke rekker frokost i barnehagen, må jo være mye bedre for barnet å spise hjemme med far. Aldri skjønt meg på foreldre som ikke kan gi frokost hjemme.Anonymous poster hash: f452b...d08 Her spiser de felles frokost kl 9 i bhg. Bhg anbefaller at barna kommer til denne, da ofte dagens lekekamerater avtaler ting under frokosten, og at man da lettere havner utenfor om man ikke er der til frokost. Har ingen ting med at jeg ikke gidder å gi barna frokost hjemme.
Blackbird Skrevet 3. mai 2014 #9 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Jeg og far har delt omsorg og han er vanligvis flink med barnet og gjør det som kreves. Men han er forferdelig dårlig på å holde tidsskjema og holde seg oppdatert. - Han har nylig flyttet til en annen kommune i påvente av å finne seg ny leilighet i vår kommune. Nav i den nye kommunen vil ikke dekke barnehagen barnet går i, fordi det er i en annen kommune og 30min unna. Så nå har han tenkt å bare godta det å ta barnet ut av barnehagen den uken det er hos han, uten å tenke på at det da blir et helvete å få tilbake fulltidsplassen når han flytter tilbake hit. I tillegg synes jeg ikke det er noe god idé å ta barnet ut av barnehagen annenhver uke, bare for å være hjemme heller. En annen ting er at han til stadighet kommer for sent til barnehagen. Han går på rehab.kurs om dagen pga. yrkesskade, og må følge ett tidsskjema. Men det driter han i. Han står opp for sent, skylder på at det er kø, og barnet rekker ikke frokost i barnehagen, samtidig som han selv kommer for sent på kurs. Det har skjedd 3-4 ganger nå på kort tid, og når jeg ber han stå opp tidligere for å unngå kø, skylder han på at det er vanskelig å få barnet opp av sengen tidligere. Hvilket bare er tull.. Han tenker ikke på det at når barnet til stadighet kommer midt i frokosten, at barnevernet kanskje på ett tidspunkt kan bli innblandet pga. hans manglende evne til å møte opp i tide. I tillegg roter han bort alt av papirer/regninger osv. og får ikke med seg når det skjer noe i barnehagen. Om de skal på tur en dag og må ha med noe spesielt, eller om det er FAU-møte eller noe annet i regi av FAU som hsn må delta på, etter som han er med der. Jeg er så lei dette styret, jeg synes han er ansvarsløs når det gjelder de viktige tingene. Jeg ønsker å få hovedomsorg, til tross for at han er flink med barnet på alle andre måter og vil det beste for barnet. Hva synes dere? Hvordan ville dere reagert om barnefar holdt på sånn?Anonymous poster hash: a5738...713 Husker ikke detaljene i din forrige post om dette men hvis plassen betales fullt ut, så burde det at barnet ikke er der annenhver uke spille liten rolle for selve plassen sin del. Når det gjelder barnet og dette sine behov er det jo en ganske annen sak. Hvor "viktig" det er å delta på frokosten eller ikke er forskjellig fra barn til barn. Det samme med å være i barnehagen annenhver uke. Noen ville takle det bra/greit nok for en periode, for andre ville det være veldig vanskelig å bytte sånn. Hvordan dette er for ditt barn vet du best selv. Og barnehagen har vel tanker om dette også? Jeg vil tro det er mildt sagt uheldig at et barn må bytte sånn. Det at far så tydelig driter i å følge opp ting rundt barnet syns jeg er bekymringsfullt og jeg forstår at du både engster og irriterer deg. Barnehagen har vel noen innspill her også forresten.. Hva med en samtale med barnehagen sammen med far? I værste fall, hvis han fortsetter på samme måten og barnet ikke ser ut til å ha det bra, ville jeg tatt en telefon til barnevernet og så holdt barnet hjemme hos meg selv så h*n fikk stabilitet i hverdagen - til han viser bedre takter... Poenget er ikke å ta fra far barnet men få ham til å innse hvor ustabilt denne tilværelsen blir for barnet. Hvis det er snakk om 1 år så burde du kunne overta omsorgen til han er mer på fote igjen. Endret 3. mai 2014 av Blackbird 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #10 Skrevet 3. mai 2014 Siden han er på rehab med nav, kan det sakyldes økonomi ang bhg? Vet ikke hvor stor skade han har men det kan gjøre noe med han, og alle som har vært borte fra jobb pga sykdom vet hvor det sliter. Syns du er streng. At du ønsker hele ansvaret...tvilsomt at du får det på dette grunnlaget. Syns du tar bare hensynt il deg Anonymous poster hash: 9eba9...43d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #11 Skrevet 3. mai 2014 Gjør vel ikke noe at barnet ikke rekker frokost i barnehagen, må jo være mye bedre for barnet å spise hjemme med far. Aldri skjønt meg på foreldre som ikke kan gi frokost hjemme.Anonymous poster hash: f452b...d08 Hadde enda alle bare hatt tid til å spise frokost hjemme med barna... Anonymous poster hash: a5738...713
Herandjetzt Skrevet 3. mai 2014 #12 Skrevet 3. mai 2014 Hvorfor fikk du barn med han da? Anonymous poster hash: 9587b...5fa sukk, alltid noen som må.... og ja, familievernkontoret nå. ingen skam og mye å vinne for dere alle. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #13 Skrevet 3. mai 2014 Husker ikke detaljene i din forrige post om dette men hvis plassen betales fullt ut, så burde det at barnet ikke er der annenhver uke spille liten rolle for selve plassen sin del. Når det gjelder barnet og dette sine behov er det jo en ganske annen sak. Hvor "viktig" det er å delta på frokosten eller ikke er forskjellig fra barn til barn. Det samme med å være i barnehagen annenhver uke. Noen ville takle det bra/greit nok for en periode, for andre ville det være veldig vanskelig å bytte sånn. Hvordan dette er for ditt barn vet du best selv. Og barnehagen har vel tanker om dette også? Jeg vil tro det er mildt sagt uheldig at et barn må bytte sånn. Det at far så tydelig driter i å følge opp ting rundt barnet syns jeg er bekymringsfullt og jeg forstår at du både engster og irriterer deg. Barnehagen har vel noen innspill her også forresten.. Hva med en samtale med barnehagen sammen med far? I værste fall, hvis han fortsetter på samme måten og barnet ikke ser ut til å ha det bra, ville jeg tatt en telefon til barnevernet og så holdt barnet hjemme hos meg selv så h*n fikk stabilitet i hverdagen - til han viser bedre takter... Poenget er ikke å ta fra far barnet men få ham til å innse hvor ustabilt denne tilværelsen blir for barnet. Hvis det er snakk om 1 år så burde du kunne overta omsorgen til han er mer på fote igjen. Han skal rekke kurs til en viss tid, og barnet MÅ derfor spise frokost i barnehagen. Og da MÅ han også komme til tide. Det er policy'n i barnehagen, at barna som skal være med på frokost, bør komme litt før, det gjelder vel resten av landet og.. Alle kan så klart komme for seint noen ganger, men han lar det jo gjenta seg hele tiden. Når det gjelder viktigheten av å rekke frokost, eller gå i barnehage annenhver uke, så er problemet mer at jeg tenker langsiktig. Javel, så slutter barnet å gå i barnehagen annenhver uke, fordi far ikke har råd til sin del av barnehageregningen, men om 2-3 måneder er han tilbake i vår kommune, skal komme seg ut i arbeidslivet igjen osv. og da er det ingen garanti for at vi får tilbake barnehageplassen i uken hans. Jeg synes bare dette er så unødvendig kaos, vi hadde kanskje ikke dødd av å ta en tur på familievernkontoret, nei.. - TS Anonymous poster hash: a5738...713
Blackbird Skrevet 3. mai 2014 #14 Skrevet 3. mai 2014 Han skal rekke kurs til en viss tid, og barnet MÅ derfor spise frokost i barnehagen. Og da MÅ han også komme til tide. Det er policy'n i barnehagen, at barna som skal være med på frokost, bør komme litt før, det gjelder vel resten av landet og.. Alle kan så klart komme for seint noen ganger, men han lar det jo gjenta seg hele tiden. Når det gjelder viktigheten av å rekke frokost, eller gå i barnehage annenhver uke, så er problemet mer at jeg tenker langsiktig. Javel, så slutter barnet å gå i barnehagen annenhver uke, fordi far ikke har råd til sin del av barnehageregningen, men om 2-3 måneder er han tilbake i vår kommune, skal komme seg ut i arbeidslivet igjen osv. og da er det ingen garanti for at vi får tilbake barnehageplassen i uken hans. Jeg synes bare dette er så unødvendig kaos, vi hadde kanskje ikke dødd av å ta en tur på familievernkontoret, nei.. - TS Anonymous poster hash: a5738...713 Jeg er helt enig med deg om at dette er bare tull og rot og veldig unødvendig for et lite barn å måtte gjennom. Hvis det altså er snakk om bare 2-3 MND så er det vel ikke noe å lure på??! Her er det du som må ha hovedomsorgen når han så tydelig ikke evner å følge opp noe som helst ang. barnet! Dersom han ikke ser viktigheten av dette så må du (som den voksne) ta ansvar ved å avtale et møte med familievernkontoret og finne ut hvordan veien skal gå videre for barnets beste.
Gjest Magdalene Skrevet 4. mai 2014 #15 Skrevet 4. mai 2014 Men godtar i det heletatt bhg at barnet går annenhver uke? Om man har 50% plass her, så får man ikke gå annenhver uke, men 2, og 3 dager i uken, annenhver gang. 2
Britt Banditt Skrevet 4. mai 2014 #16 Skrevet 4. mai 2014 Men godtar i det heletatt bhg at barnet går annenhver uke? Om man har 50% plass her, så får man ikke gå annenhver uke, men 2, og 3 dager i uken, annenhver gang. Dette tenkte jeg og. Dessuten er det vel ikke bare å redusere plassen heller. Sannsynligvis må dere belage dere på å betale for full plass, og da får du betale da. Det er snakk om kort tid.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #17 Skrevet 4. mai 2014 Det er da ikke et stort tap at barnet ikke spiser frokost i barnehagen hver dag, sånn utviklingsmessig, så hvis barnehagen ringer barnevernet pga frokosten så er det noe alvorlig galt med barnehagen. Jobber i barnehage og flere spiser aldri frokost, ringe barnevernet??? Tror at barnevernet hadde ledd av oss. Hvis det er 50% plass i en periode og dere betaler 100% så er det null problem. Men eller så skjønner jeg din frustrasjon, prøv familievernkontoret. Anonymous poster hash: 45e65...301 2
ViljaH Skrevet 4. mai 2014 #18 Skrevet 4. mai 2014 Det er jo et problem hvis barnet ikke får med seg frokost og blir gående sulten til lunsj.
Gjest constance90 Skrevet 4. mai 2014 #19 Skrevet 4. mai 2014 Kan dere ikke finne en løsning hvor du dekker hans del av BH regningen til han flytter tilbake til kommunen? Skriv en avtale på hva summen blir og så får han betale tilbake etterpå. Så får barnet forsette i barnehagen og beholde plassen sin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå