Gå til innhold

Ny streik?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Leste på text-tv på tv2 at det er muligheter for at en ny transport-streik kan starte idag...Forhandlingene holder på, og skal eter planen være avsluttet klokken 15....

Så er det bare å vente i spenning...

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke flyplasstreiken du tenker paa, da?

Jeg fikk panikk da jeg saa at flyplassene kanskje kunne streike fra neste uka av, siden jeg reiser hjem paa tirsdag og skal levere oppgaven jeg har skrevet dagen etter. Ble lettet da jeg saa i selve artikkelen at det var snakk om fra torsdag av. Uansett ille, men da kommer jeg meg ihvertfall hjem.

Etter alle disse streikene vi har hatt i Norge naa (har heldigvis sluppet unna dem den siste maaneden, siden jeg har oppholdt meg utenlands), tror jeg de fleste er rimelig leie, og at et blir vanskeligere og vanskeligere for de streikende aa vinne sympati blant folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor
Leste på text-tv på tv2 at det er muligheter for at en ny transport-streik kan starte idag...Forhandlingene holder på, og skal eter planen være avsluttet klokken 15....

Så er det bare å vente i spenning...

Clea

Jeg mener det ikke ble noe ny transport streik. Leste det på text - tv i går.

Jeg tror det er fly streiken du tenker på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Ny matstreik avverget

Oslo (ANB):

Et flertall i Transportarbeiderforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Prifo stemte ja til avtalen som avsluttet transportarbeiderstreiken i vår. HSH er glad for transportarbeidernes ja.

Resultatet i mandagens uravstemning gjør at det ikke blir noen ny streik i transportsektoren, skriver Dagens Næringsliv.

Ettersom et flertall stemte ja til avtalen med Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH), kan forbrukere over hele landet puste lettet ut. Det samme kan HSH.

– Vi er glad for at uravstemningen ga en tilslutning til avtalen som HSH og de tre forbundene forhandlet fram den 25. mai. Avtalen innebærer at det innføres et virkemiddel for å styrke samarbeidet i bedriftene og klubbenes anseelse uten at dette innebærer en urettferdig forskjellsbehandling mellom organiserte og uorganiserte arbeidstakere. Vi håper at dette virkemiddelet nå kan utnyttes til beste for arbeidstakerne, klubbene og bedriftene, sier forhandlingsleder Kim Nordlie i HSH.

Forbrukerne slipper nå en ny runde med tomme butikkhyller og matvaremangel. Vårens streik varte i fem uker og de streikende kjempet for et eget lønnstillegg for fagorganiserte. Dette kravet ble imidlertid ikke innfridd, men arbeidstakerne fikk i stedet arbeidsgiverne med på å etablere et fond i hver bedrift som skal bidra til å øke organiseringen.

Leder i Transportarbeiderforbundet, Per Østvold, karakteriserte resultatet som en 3-2-seier til arbeidstakersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Var transport-streik jeg tenkte på... Det stod at transport-arbeiderne diskuterte resultatet av den forrige streiken, og vurderte om de skulle gå ut i streik igjen for å få ennå mer goder. (Og siden folk gikk mann av huset etter forrige streik hadde de nok fått innvilget ønskene sine raskere......)

Det stod senere den dagen at det ikke ble streik, transport-arbeiderne var fornøyde med det de allerede hadde oppnådd... :)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...