AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #1 Skrevet 2. mai 2014 Hei! Jeg flyttet inn i en splitter ny leilighet for 3 mnd siden. Hvitevarer på kjøkkenet er integrert. Oppvaskmaskinen lukter altså død og pine og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har forsøkt å skylle alt nøye før jeg setter det inn, slik at det ikke skal bli matlukt. Det hjelper egentlig ikke noe særlig, vil si ca 30% av lukten forsvinner på denne måten. Så jeg lurer fælt på hva det er som egentlig stinker sånn? Når jeg nettopp har kjørt en vask lukter den greit, men det tar ikke lang tid før lukten kommer igjen. Har forsøkt maskinrens flere ganger allerede og det har INGEN effekt. Hva kan dette komme av? Det har jo ikke bodd noen her før meg, leiligheten ble ferdig bygd i november 2013, men flyttet ikke inn før januar 2014. Noen som har noen ideer til hva jeg kan gjøre? Tips/triks? Anonymous poster hash: 8397a...521
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #2 Skrevet 2. mai 2014 Tømt silen? Mye kan skje under bygging, kan ligge noe i sluk å lukte. Maskinen er jo ikke brukt, og om dette var fra dag en så er det noe annet enn oppvasken. Du har jo klageretten din. Ta kontakt med utbygger Anonymous poster hash: 8eb74...256
plix Skrevet 3. mai 2014 #3 Skrevet 3. mai 2014 Ja her høres det ut som silen, filteret eller sluken (alt ettersom hva man kaller det) har samlet herlige rester som nå ligger og råtner
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #4 Skrevet 3. mai 2014 Ja her høres det ut som silen, filteret eller sluken (alt ettersom hva man kaller det) har samlet herlige rester som nå ligger og råtner Jeg har ikke så god greie på slikt, men hva menes med silen? Jeg har sjekket "sluket" og det er helt rent der, sikkert fordi jeg skyller jo alt av oppvasken så godt for matrester fordi jeg er redd for at det var derfor..:/ men mener dere at det kan ligge noe i rørsystemet eller noe slikt? TsAnonymous poster hash: 8397a...521
plix Skrevet 3. mai 2014 #5 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Jeg har ikke så god greie på slikt, men hva menes med silen? Jeg har sjekket "sluket" og det er helt rent der, sikkert fordi jeg skyller jo alt av oppvasken så godt for matrester fordi jeg er redd for at det var derfor..:/ men mener dere at det kan ligge noe i rørsystemet eller noe slikt? TsAnonymous poster hash: 8397a...521 Silen er vel egentlig det samme som filteret, (sluken) utifra det jeg mente Jeg kom til å tenke på noe. Det lukter "kloakk" av vaskemaskin, oppvaskmaskin, vask og andre ting som har avløp etter lang tid uten å ha vært i bruk. Det er en mulighet at du bare må bruke maskinen litt før lukten gir seg, og skulle ikke det gi seg er det tid for å leke detektiv. Demontere litt, eller kjøre maskinrens, åpne rør osv osv Ønsker deg lykke til! Endret 3. mai 2014 av plix
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #6 Skrevet 3. mai 2014 Kjøp sånn vaskemaskinrens. Vask alltid på høyeste temperatur dersom du har flere innstillinger. Vår kan kjøres på 55 og 65 og jeg kjører alltid på 65 Anonymous poster hash: 2ef2f...6ad
Antoinette Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Jeg ville spylt opp rørene og sjekket om det kan ligger noe der feks. ei død rotte etc. Og det er selvsagt viktig å skylle godt før man setter i maskinen og kjører rens regelmessig.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Jeg hadde akkurat samme problemet som ts, men jeg prøvde et gammelt kjerringråd hvor jeg tok en vask med såpekammeret full av Zalo. Funket utrolig bra. Har nå gått 5 mnd og den gamle lukten er ikke kommet tilbake. Lykke til! Anonymous poster hash: beae9...80f
Spaghetti Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Tror det er lurest å kjøpe en sånn maskinrens i stedet for å bruke Zalo.Jeg ville spylt opp rørene og sjekket om det kan ligger noe der feks. ei død rotte etc. Og det er selvsagt viktig å skylle godt før man setter i maskinen og kjører rens regelmessig.Hvis man har en nyere maskin er det nok ikke nødvendig å skylle i det hele tatt, med mindre man har mye matrester (og det burde ikke gå i vasken uansett). Endret 4. mai 2014 av Spaghetti
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 Tror det er lurest å kjøpe en sånn maskinrens i stedet for å bruke Zalo. Hvis man har en nyere maskin er det nok ikke nødvendig å skylle i det hele tatt, med mindre man har mye matrester (og det burde ikke gå i vasken uansett). Jeg prøvde ALT. Rensket sluk, sil, filter og kjøpte maskinrens. Ingenting funket. Det ble litt bedre, men etter et par vask vare det like ille igjen. Etter jeg prøvde zalo-trikset så var all lukt vekk, merkelig nok. Vet ikke om det er noen spesille stoffer i Zalo, men den tok ihvertfall knekken på lukten. Anonymous poster hash: beae9...80f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #11 Skrevet 4. mai 2014 Evt hvis det er defekt vannlås, så kan det komme lukt Anonymous poster hash: 00271...d9a
Spaghetti Skrevet 4. mai 2014 #12 Skrevet 4. mai 2014 Jeg prøvde ALT. Rensket sluk, sil, filter og kjøpte maskinrens. Ingenting funket. Det ble litt bedre, men etter et par vask vare det like ille igjen. Etter jeg prøvde zalo-trikset så var all lukt vekk, merkelig nok. Vet ikke om det er noen spesille stoffer i Zalo, men den tok ihvertfall knekken på lukten.Anonymous poster hash: beae9...80f Jeg brukte Zalo en gang i oppvasken. Ble bare kaos med skum og sånn, og møsse tørket såpe innvendig. Har hatt god erfaring med maskinrens.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #13 Skrevet 4. mai 2014 Jeg brukte Zalo en gang i oppvasken. Ble bare kaos med skum og sånn, og møsse tørket såpe innvendig. Har hatt god erfaring med maskinrens. Hysj! Anonymous poster hash: beae9...80f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #14 Skrevet 4. mai 2014 Personen som anbefaler Zalo prøver bare å lure deg... Det blir visstnok skum over hele huset om man bruker det. Anonymous poster hash: d739e...d80
Anehan Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 Når oppvaskmaskinen er ferdig og du har ryddet ut av den - lukker du døra da? Fukt skaper lukt, og jeg fikk det tipset om å ikke lukka døra, men ha den på gløtt, hos lokal kjøpmann for å unngå lukt 😊
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 Forsøk å kjøre en tom maskin på høyeste varme med eddik i vaskemiddelkammeret. Det er effektiv og billig luktfjerner og rens og kan brukes i både oppvaskmaskin og vaskemaskin. Anonymous poster hash: 79162...298
Rosebud Skrevet 5. mai 2014 #17 Skrevet 5. mai 2014 Støtter høy varme og tom maskin med eddik. Gjerne et par ekstra skyllinger. Vær sikker på at alle pakninger, rister og sluk er rent. Alternativt har jeg også brukt salmiakk som fjerner fett både i maskinen og rørene. IKKE zalo, har gjort den tabben en gang, tom for pulver og tenkte det kunne funke med en dæsj zalo, brukte kanskje 1/3 fullt såpekammer og det FOSSET skum utover halve kjøkkenet. Ung, nyutflyttet og dum at the time. Så hold deg til ting som ikke skummer;-) funker det ikke ville jeg klagd til håndtverker og/eller produsent.
Britt Banditt Skrevet 6. mai 2014 #18 Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde akkurat samme problemet som ts, men jeg prøvde et gammelt kjerringråd hvor jeg tok en vask med såpekammeret full av Zalo. Funket utrolig bra. Har nå gått 5 mnd og den gamle lukten er ikke kommet tilbake. Lykke til! Anonymous poster hash: beae9...80f :hoho: Utrolig bra om TS hadde gått på denne!
Scherbatsky Skrevet 6. mai 2014 #19 Skrevet 6. mai 2014 Jeg vasker oppvaskmaskinen med sitronsyre med jevne mellomrom, for å forhindre at lukt dannes. En runde eddik, en runde sitronsyre, hvis ikke ville jeg ringt etter hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå