AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #1 Skrevet 2. mai 2014 Dere som har 11åringer, hva forventer dere av dem? Har de tidsbegrenset data? Eller får de være på data/ nettbrett så mye de vil? Hvis de får ukepenger, hva gjør de for dette? Hva gjøres hvis ting ikke blir gjort? Anonymous poster hash: be17c...854
Gjest M1A Skrevet 3. mai 2014 #2 Skrevet 3. mai 2014 Jeg fikk ikke ukepenger (aldri fått), men fikk heller litt lønn for å hjelpe med større oppgaver (vaske bil, klippe plen, male hus, bar stein da de bygget mur osv). Jeg hadde oppgaveliste over ting det var påkrevd at jeg skulle gjøre, og krysse av når det var gjort. Når jeg var 11 var det sånn ca: En gang i uka: - Rydde og støvsuge rommet mitt, gang, trapp og loftstue. - Ta av sengetøyet mitt så mamma kunne vaske det og legge på nytt. - Lage 1 middag i uka (jeg var med mamma når hun laget flere av de andre dagene fordi jeg syns matlaging er gøy). Tre ganger i uka: - Gå ut med søpla Hver dag: - Re opp senga - Ta inn posten - Hjelpe til med å dekke på/ta av bordet Jeg fikk det jeg trengte innenfor rimelighetens grenser. Ønsket jeg meg noe annet brukte jeg egne penger (var trillepike/satt barnevakt fra jeg var 11). 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #3 Skrevet 3. mai 2014 Forventer av en 11 åring? Faste tider for pc og tv Rydde rommet, bære ut søppel, ha sine klær i skittentøyet, skrelle poteter, og smøre sin egen niste Anonymous poster hash: 4f64d...669
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #4 Skrevet 3. mai 2014 Når det gjelder meg selv, så var vi ungene hjemme alene siden begge foreldre jobbet. Vi gjorde husarbeide og laget middag. Passet mindre bror. Vi var 11 og 14 år. Lærte ved den harde skolen, så nr jeg flyttet på hybel etter 9 klasse så laget jeg meg middag hver dag. Jeg kunne vaske og rydde. I dag kjenner jeg unger som hverken kan smøre niste i u.skolen. de begynner p vg uten å klare å legge trekk på bøkene sine, mor har gjort det for de i alle år Vi fikk aldri ukepenger. Mine foreldre mente vi bodde 5 stk sammen og alle må bidra med sitt. Vi fikk påskjønnelser og penger til ting vi trengte, men det var ikke for at vi "hjalp" de. En påskjønnelse kunne like gjerne være et godt måltid på lørdagen, en biltur på søndag med iskjøp Anonymous poster hash: 4f64d...669
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #5 Skrevet 3. mai 2014 Da jeg var 11 år gikk jeg rett hjem fra skole og tok med hunden på en liten luftetur. Så gikk vi hjem og jeg lagde meg noe å spise - som regel ostesmørbrød. Så så jeg på tv mens jeg spiste 1 times tid. Deretter kom mamma hjem og begynte på middag mens jeg gjorde lekser. Så kom pappa hjem og vi spiste middag, deretter gjorde jeg litt til lekser eller jeg var med på fritidsaktiviteter et par ganger i uken, spilte et instrument og ridde hest. Ellers lekte jeg tidlig på kvelden fremt til kveldsmat. Jo, jeg så jo alltid barnetv, bortsett fra den ene dagen i uken jeg ridde hest. Anonymous poster hash: cf9a3...5ba
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #6 Skrevet 3. mai 2014 Meg over - jeg kunne fint lage middag. Hjalp mamma med det om jeg ikke hadde for mye lekser. Jeg kunne iallfall lage middag fra jeg var 10 år. Ellers holdt jeg orden på rommet mitt og ryddet opp etter mitt eget rot på badet og på kjøkkenet. Anonymous poster hash: cf9a3...5ba
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #7 Skrevet 3. mai 2014 Hos oss er det visst ganske strengt i forhold til hvordan kompiser har det (ifølge 11 åringen). Det er ikke lov med ipad eller tv før alle lekser og husoppgaver er gjort og max 30min ipad tid hver dag. TV kan de se på etter at lekser er gjort frem til middag også prøver vi å gjøre noe moro etter middag alle sammen hvis det ikke er fotball trening. Lekser skal være gjort før middagen er på bordet Ukepenger er fra 50-100,- alt ettersom hva som blir gjort. Vi har to gutter, på 8 og 11 og de skal sammen støvsuge leiligheten vi bor i og de har ansvaret for å gå ut med søpla hver gang noe må ut. Vi har en del uvaner som skaper trekk i ukelønn som f.eks banning, neglebiting og den slags, og blir de tatt i løgn forsvinner hele sullamitten uansett hvor flinke de har vært ellers. I tillegg forventer vi "normale" ting som å smøre sin egen niste, komme seg på treninger selv (er ikke langt unna) og at rommet holdes ryddig. Anonymous poster hash: 1b0ac...82d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #8 Skrevet 3. mai 2014 De to 11 åringene jeg kjenner må holde rommet ryddig, legge klær i skittentøyskurven, henge opp jakker og sette skoene fint fra seg, sette tallerkenen sin inn i oppvaskmaskinen etter mat, ta matboksen ut av sekken og sette i oppvaskmaskinen osv. De må ikke vaske noe som helst i huset, men de må ta ansvar for seg selv, sitt soverom og sitt rot. Driver de med noe så må de alltid rydde etter seg og det hender at de dekker på bordet, henter posten, rydder ut av oppvaskmaskinen osv. men dette er ikke faste plikter til faste tider. Vil de ha ukepenger, så må de derimot jobbe for å få det ved å støvsuge, ta ut av oppvaskmaskinen, brette klær osv. Ukepengene sparer de til noe spesielt (feks. egen ipad, laptop osv), alt av klær, kinobesøk, svømmehallbesøk, møbler til rommet osv. får de av foreldrene. Anonymous poster hash: c5145...016
Lammelåret Skrevet 3. mai 2014 #9 Skrevet 3. mai 2014 At lekser blir gjort og andre skoleting blir fulgt opp, høflighet, at hun hjelper til når hun blir bedt om det og at hun følger innetider uten påminnelser. Forventer også at hun blir med på ting vi har bestemt hun skal være med på, som handleturer.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #10 Skrevet 3. mai 2014 ...og de fleste elleveåringer gjør ikke en damn shit hjemme. Anonymous poster hash: 66d86...868 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå