Gå til innhold

Mat for 250.- uka - hva skal jeg handle inn(basisvarer)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og må klare meg meg på 250,- uka nå og framover. Jeg har fått med meg at det er billigere å handle inn i én eller to omganger, og lurer da på hva jeg skal handle inn. Til alle oppskrifter jeg finner på nett til en rimelig penge er det snakk om å ha "basisvarer". Hva er gode basisvarer å ha i hus? Og har du noen gode oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spørs hva du liker, og hva slags mat du har tenkt å lage. Jeg har: Salt, pepper, olje, ris (jasminris), soyasaus, havregryn, byggryn, spaghetti, poteter, løk, hvitløk, gulrøtter, epler, gulost, smør, egg, nøtter, nøttesmør, knekkebrød, kakao, kaffe, te, majones, honning, sukker, sursild, frossen fisk, kjøttdeig, kjøtt (koteletter, fileter), frosne grønnsaker (erter, bønner) og bær, tørkede erter/bønner/linser, tomat/tomatpuré, dette kommer du langt med.

Endret av Pringle
  • Liker 3
Skrevet

Godt forslag fra Pringle!

Husk å skriv liste over hva du skal lage, slik at du ikke kjøper inn ting du ikke trenger! Les reklame, mye tilbud på ulike varer i butikkene fra uke til uke. Jeg har samme budsjett som deg (og har hatt det i 3år) og trikset er rett og slett planlegging. Ikke handle på impuls! Jeg pleier ofte å lage store porsjoner når jeg handler inn og fryser ned. Brød/knekkebrød baker jeg selv når jeg trenger det.

Let godt i butikkhyllene og finn varer med god dato. På Kiwi kan du se etter varer som går ut i dag eller i morgen og få de gratis! Utrolig mye som kan fryses ned, bla ost! Sjekk kjøttdisken og meierihyllen, ofte datovarer der, spesielt i ferievikarperioder.

Skrevet

Bare gode forslag her. Selv satser jeg hardt på grønnsaker som størst del av middagen, men husk at LITT protein og fett må man jo ha også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør slekt og venner om de kan avse en bit urter på rot. Å ha friske urter i en balkongkasse på kjøkkenet er gull verdt for matlagingen.

Anonymous poster hash: a43d8...3c5
AnonymBruker
Skrevet

Bønner og grønnsaker.

Anonymous poster hash: 5598a...b72
Skrevet

pasta, brød, frosne grønnsaker, hermetiske tomater, egg, poteter og gulrøtter er billig og som kan brukes til det meste. Havregryn og melk er supert til frokost enten som grøt eller bare som frokostblanding med litt syltetøy eller banan. Mandler eller nøtter generelt er billig og metter utrolig godt. Brød med egg eller smøreost er en vinner til matpakke.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en "innvandrerbutikk" i nærheten, kan det lønne seg å kjøpe inn en del basisvarer der. F.eks. krydder, soyasaus, linser, bønner, ris og nudler. Jeg kjøper aldri instant-nudler siden de er 95 % modifisert palmeolje, men andre typer nudler bruker jeg en del av (eggnudler og bokhvetenudler f.eks.).

Grønnsaker kan også være billigere her, men ikke alltid. Men de har oftere løsvekt-grønnsaker, og det lønner seg som regel.

I vanlig butikk kan du kjøpe frosne koteletter (kan stekes hele eller skjæres opp til wok og gryter), frossen torsk og laks. Hermetiske tomater er greit å ha i skapet.

Av andre basisvarer er det greit å ha to typer oljer (en til steking, feks. raps eller kokos, og en olivenolje til salater/pastaretter o.l.), balsamicoeddik, pasta av noe slag, og fløte eller creme fraiche som kan brukes til å runde av retter. Fløte kan fryses ned i f.eks. isbitbrett eller -pose slik at du ikke risikerer at den blir sur før du får brukt den opp.

Anonymous poster hash: cb165...c83
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og må klare meg meg på 250,- uka nå og framover. Jeg har fått med meg at det er billigere å handle inn i én eller to omganger, og lurer da på hva jeg skal handle inn. Til alle oppskrifter jeg finner på nett til en rimelig penge er det snakk om å ha "basisvarer". Hva er gode basisvarer å ha i hus? Og har du noen gode oppskrifter?

Bakervarer på spar. Ferdig deig for 10 til 20 kroner.

Anonymous poster hash: b73a2...2e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke klare det,

Handlet i dag, har bare en butikk her jeg bor.

2,5 kg poteter 49,-

1 brød 23,-

gulrøtter 14,-

Kaffe 24,-

melk 13,- var vel noen ører mere

tea 14,-

makrell 2 28,-

egg 19,-'

epler 19,-

appelsi 12,-'

så her gikk nesten alt. For en uke trenger jeg mere pålegg til niste, frokost og lunc

Middag for 7 dager....for meg blir det helt umulig

neste uke trenger jeg oppvaskmiddel, vaskepulver, tre lyspærer

Skal man leve på 250 kr, blir det veldig usunn mat.

Anonymous poster hash: 06ff9...5c3
Skrevet

Jeg ville bakt brød selv eller spist knekkebrød, havregrøt som avveksling. Hvis du kjøper mel, kan du lage billig pizza og mye annet godt. Er også billig å invitere venner på mat.

Husk at hvis du deler en kyllingfilet i biter, trenger du mindre kjøtt enn om du steker en hel filet. Vær også oppmerksom på at det er prisforskjeller på pålegg, og ofte er forskjellen bare at den ene typen skinke er firkantet istedenfor rund, eller at osten har litt ulik fettprosent. Det er masse penger å spare på å undersøke slike detaljer.

Noen butikker har tilbud på ferskvarer like før stengetid. Og ofte har butikkene tilbudsvarer fordi datoen snart går ut, men varene er gode lenge etter best-før-datoen. Hvis du ikke vil bake selv, kan det være lurt å sjekke ut bakeren, som gjerne har tilbudsvarer i frysen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vil ikke klare det,Handlet i dag, har bare en butikk her jeg bor. 2,5 kg poteter 49,-1 brød 23,-gulrøtter 14,-Kaffe 24,-melk 13,- var vel noen ører meretea 14,-makrell 2 28,-egg 19,-'epler 19,-appelsi 12,-' så her gikk nesten alt. For en uke trenger jeg mere pålegg til niste, frokost og luncMiddag for 7 dager....for meg blir det helt umulig neste uke trenger jeg oppvaskmiddel, vaskepulver, tre lyspærerSkal man leve på 250 kr, blir det veldig usunn mat. Anonymous poster hash: 06ff9...5c3

Te, kaffe, poteter og gulrøtter vil jo vare en stund. Så det trenger du ikke kjøpe igjen neste uke. Ellers blir du nok etterhvert flinkere å plukke ut matvarer som er rimeligere etterhvert. Epler og appelsiner kan du muligens ikke kjøpe hver uke.

Gjest Blondie65
Skrevet

Og forresten:

Du trenger nok en storhandling for å få basisvarene på plass. Deretter er det bare å fylle på en og en vare.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hva du trenger av basisvarer er der bare du som kan svare på, for du er den som vet hva du bruker.

Basisvarer for meg er:

Kokosmel, mandelmel, sukrin, sukrinmelis,fiberhusk, egg, creme fraiche/rømme, knuste tomater, masse krydder - både ferske og tørkede, ost, diverse nøtter og frø

Samt at jeg alltid har et godt utvalg av grønnsaker og kjøtt i fryseren

Det koster mye å handle inn basisvarer, men så trenger man ikke handle så mye på en stund da.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Basisvarer her i huset er:

Mel (hvetemel, grov sammalt rug og 'Kornbrødblanding')

Havregryn

Frø (linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø og sesamfrø) i de største posene jeg finner i en innvandrerbutikk

Bakepulver

Tørrgjær

Oliven

Olivenolje

Rapsolje

Hermetiske tomater

Honning

Sukker

Kaffe

Te

Tomatpurè

Påleggshermetikk - sardiner i olje, leverpostei og makrell i tomat

Krydder

Soyasaus

I kjøleskapet:

Smør

Egg

Ost

Edit: dobbelt opp med egg.

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

For to år siden, hadde jeg uforutsette regninger som jeg valgte å betale ned fort. Det betydde at jeg måtte kutte ned på alt. Jeg hadde matbudsjett på 500 i måneden og jeg bor i Oslo.

Jeg handlet på innvandrerbutikker av basisvarer. Jeg lagde heller for mye middag og rester ble til lunsj neste dag. Sjekket ofte annonser og handlet ting på tilbud og mye om gangen. Ofte så handlet jeg for en måned om gangen og stakk bare innom butikken når jeg unnet meg noe ekstra på lørdagskvelden:)

Anonymous poster hash: 05dad...ab4
Skrevet (endret)

Hvis du er student, har du vel tilgang på flere butikker på studiestedet? Jeg pendler inn til Bergen, og følger alltid med på tilbudsavisene til butikkene som jeg ikke har i nærområdet. Har de noen gode tilbud handler jeg etter forelesning. Hvilken butikk er det du har i nærområdet?

Mine basisvarer er

-ulike varianter av mel og korn

-andre bakevarer av type gjær, bakepulver, vaniljesukker etc

-havregryn og kornblandinger

-nøtter

-rosiner og tørkede aprikoser

-suppeposer

-bokser med makrell i ulike varianter

-pasta

-ris

-haugevis av grovhakkede tomater på boks

-frosne grønnsaker, erter og kikerter

-krydder i ulike varianter

-litt ulike typer kjøtt i frysen til middager

-nøytral olje til steking og baking

-husman knekkebrød

Begynne man med tomme skap og skuffer koster det helt klart en god del å fylle opp basisvarelageret. Men får man det oppe og går blir det enklere og rimeligere å handle inn ukentlig. Og følger man med på tilbudene kan man hamstre basisvarer når det er billig. For eksempel hadde Spar 30 eller 40 % avslag på alt av mel i fjor en gang, da kjøpte jeg i store mengder siden jeg liker å bake brød selv. Dyrt der og da, men har ikke kjøpt mel siden, og har spart en del på det i lengden!

Endret av Thorn
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal man ha et balansert kosthold med frukt og grønt hver dag, så holder ikke 250 kr uken.

Vel, om man velger bønner, og bearbeidet mat hele tiden, så kan det gå. Du klarer det i en kort perioden,men ikke på lang sikt

Gjest Funky Punk
Skrevet

Skal man ha et balansert kosthold med frukt og grønt hver dag, så holder ikke 250 kr uken.

Vel, om man velger bønner, og bearbeidet mat hele tiden, så kan det gå. Du klarer det i en kort perioden,men ikke på lang sikt

Det stemmer ikke. Det er fult mulig om man bare vil.

Jeg spiser grønnsaker hver dag, spiser frukt minimum et par ganger i uka, og jeg bruker ikke all verden med penger av den grunn

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...