AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #1 Skrevet 2. mai 2014 På skolen min er det veldig vanlig å ha russebil (altså en van). Ingen har buss (er en forholdsvis liten skole). Neste år er jeg russ, men er veldig usikker på om jeg vil ha russebil eller ikke. Jeg har fått hint om at jeg kan være med på en russebil, men vil ikke bruke altfor mye penger i russetiden. Skal jo ha billetter til treff, russeklær og drikke. Dessuten skal jeg studere høsten etterpå, om flytter dermed for meg selv. Vil derfor ikke kaste bort haugevis med penger. Likevel er jeg litt redd for å bli sett på som kjip og rar dersom jeg ikke er med på en. Så og si alle på skolen har jo en van. Så, hvor mye koster det omtrent å være med på en russebil? Var du med på en? Angrer du på at du var med/ikke var med? Anonymous poster hash: dc86e...cbb
kamillete Skrevet 2. mai 2014 #2 Skrevet 2. mai 2014 Jeg var på russebil og vi jobbet for å skaffe sponsorer + jobbet en del dugnader. Pengene gikk til reparasjoner, parkering og bensin. Solgte bilen med fortjeneste (fordi vi fiksa en del med sponsorpengene) Så jeg brukte ikke penger på bilen til syvende og sist. Det kommer jo helt an på hva de andre på bilen vil legge i det
Gjest Tekola Skrevet 2. mai 2014 #3 Skrevet 2. mai 2014 Jeg tror mange beregner en 20- 30 000 på russetiden når man er med på bil, mer på buss. Men man kan jo være flink og tjene penger på dugnader, skaffe sponsorer osv. Selv var jeg ikke på bil eller noe og hadde en veldig allright russetid for det! Var på et russetreff og tok knuter sammen med venner.
kamillete Skrevet 2. mai 2014 #4 Skrevet 2. mai 2014 Jeg var på bil og brukte kun 1500 kr på klær, alkohol, mat osv (utenom billetter til treff)
Chanchan Skrevet 2. mai 2014 #5 Skrevet 2. mai 2014 Jeg er ikke med på buss eller van, er russ i år. Det er ikke særlig vanlig å være vandreruss der jeg bor, så det nyter jeg godt av får sitte mye på med andre og feste med dem. Folk synes ikke det er så rart heller når jeg sier at det er et økonomisk valg.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #6 Skrevet 2. mai 2014 Jeg er så redd for at folk skal kikke rart på meg og si at jeg er sær.. Men jeg får se, kanskje jeg blir med på en van. Jeg har fått jobb, så har jo tenkt til å jobbe mye i sommer og ved siden av skolen i 3. klasse. Jeg får dermed tjent opp penger jeg kan bruke, men vil gjerne spare til jeg studerer. Jeg vet om en del som ikke bruker russebilen så mye, de kjører bare med den til treff, også står den og støver i noen sin innkjørsel ellers. Anonymous poster hash: dc86e...cbb
Gjest bustyvel Skrevet 2. mai 2014 #7 Skrevet 2. mai 2014 Jeg var ikke med på russebil, men storkoste meg likevel Skyss får man alltids, iallefall om man kan være sjåfør!
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2014 #8 Skrevet 2. mai 2014 Niks, jeg hadde ikke mye russetid egentlig. Jeg var med på russedåpen og da de andre drev og drakk i 14 dager tok jeg på meg avløserjobb i stedet. Gav fanden.
Chloe- Skrevet 2. mai 2014 #9 Skrevet 2. mai 2014 Min mening er at hvis ikke du vil bruke penger på van/buss, bør du aldri sitte på med andre. Ikke engang hvis du bidrar med bensinpenger. Heller ikke hvis det er de som spør deg ut av medlidenhet. Jeg ser flere her skriver at "skyss får man alltids", men det er faktisk ganske frekt å ha denne instillingen om at det er helt greit å høste uten å ha sådd.
Chloe- Skrevet 2. mai 2014 #10 Skrevet 2. mai 2014 Jeg er ikke med på buss eller van, er russ i år. Det er ikke særlig vanlig å være vandreruss der jeg bor, så det nyter jeg godt av får sitte mye på med andre og feste med dem. Folk synes ikke det er så rart heller når jeg sier at det er et økonomisk valg. Nyter godt på andres bekostning. Kroneksempel på å spare seg til fant. 1
Lila Skrevet 2. mai 2014 #11 Skrevet 2. mai 2014 Når jeg var russ var det omtrent like mange som hadde bil/buss som ikke hadde det. Jeg var ikke med på noe, men hadde en helt fantastisk russetid likevel. Å ikke være med på bil satte ikke en stopper for noen av oss som ikke var det. (Dessuten sparte jeg masse penger ) Likevel forstår jeg jo at du tenker på det hvis "alle" har bil. Du kan jo jobbe mye dugnad så du slipper å betale så alt for mye av egen lomme!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #12 Skrevet 2. mai 2014 Jeg er heldigvis fra Trondheim, så russebuss/bil var ikke aktuelt for meg. Ikke dro jeg på treff heller, klarte helt fint å feste med venner hjemme. Onkelen min er fra et annet sted i landet, og da han var russ var han med på en grønn russebil (rødruss). De fikk nemlig låne en lastebil av en bekjent, med beskjed om at hvis den skulle males måtte de gjøre det skikkelig. Det gadd de ikke, så bilen ble værende grønn. De fikk en fin russetid de også. Anonymous poster hash: 7f4c1...43d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #13 Skrevet 2. mai 2014 Var ikke med på bil eller buss, men fikk sitte på med noen innimellom. Var egentlig veldig kjipt å ikke være med på noen bil. Gjengene på bilene blir veldig sammensveiset og man drar rundt sammen. Kjipt å sitte hjemme, mens dine beste venner er ute og kjører. Enten det er å ta knuter, eller på fest. Dessuten er det den dårlige samvittigheten man får, når man får sitte på med noen. Selv om man betaler litt penger, så er det jo ikke det samme som de har betalt. Det er også veldig praktisk med russebil, for da kommer du deg alltid rundt. Jeg vil anbefale deg å få deg en jobb! Og bli med på russebil:) Anonymous poster hash: 17a1e...9fd
Chanchan Skrevet 2. mai 2014 #14 Skrevet 2. mai 2014 Nyter godt på andres bekostning. Kroneksempel på å spare seg til fant. Det er ingen som "bekostes" av at jeg sitter på, jeg bidrar til stemningen, bensinen og kjøper min egen alkohol. Ekstra plasser er det uansett. Hva du mener er for øvrig totalt irrelevant, på disse tre videregående årene har jeg spart 60 000 til startkapital for bolig og russetiden ser ikke ut til å lide hittil. Synes jeg har vært superlur og det er ingen som tar skade!
Gjest Blomst83 Skrevet 2. mai 2014 #15 Skrevet 2. mai 2014 Jeg var med på bil,men det er 12 år siden og tidene har forandret seg betraktelig. Vi skaffa sponsorer så vi fikk en del penger derfra,pluss at vi var så heldige at faren til hun en jobbet på veivesnet så vi sparte noen kroner der også. Bilen solgte vi med pluss.Ellers satt jeg i russestyret så jeg fikk gratis bukse,lue og russekort, pluss rabatter på russetreff.Så alt i alt lå jeg vel på ca 10 000
Chloe- Skrevet 2. mai 2014 #16 Skrevet 2. mai 2014 Det er ingen som "bekostes" av at jeg sitter på, jeg bidrar til stemningen, bensinen og kjøper min egen alkohol. Ekstra plasser er det uansett. Hva du mener er for øvrig totalt irrelevant, på disse tre videregående årene har jeg spart 60 000 til startkapital for bolig og russetiden ser ikke ut til å lide hittil. Synes jeg har vært superlur og det er ingen som tar skade! De bekostes naturligvis i form av dårlig samvittighet hvis de ikke hadde inkludert deg. Jeg hadde følt meg som en supersnylter om jeg bare skulle delta i van'enes festligheter, men ikke innsats og kostnad.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #17 Skrevet 2. mai 2014 Jeg var ikke på buss og det var ikke flere av vennene mine heller og jeg hadde fortsatt en bra russefeiring. Hadde ekstrajobb men sparte dem til reise. Hadde mer glede av dem på rivieraen, så fungerte fint for meg Anonymous poster hash: db8eb...77a
Chanchan Skrevet 3. mai 2014 #18 Skrevet 3. mai 2014 De bekostes naturligvis i form av dårlig samvittighet hvis de ikke hadde inkludert deg. Jeg hadde følt meg som en supersnylter om jeg bare skulle delta i van'enes festligheter, men ikke innsats og kostnad. Jammen bra at jeg ikke føler det sånn
Gjest crazycatlady Skrevet 3. mai 2014 #19 Skrevet 3. mai 2014 Var ikke på russebil og gjorde veldig lite ut av russetida egentlig. Vi var 4 jenter som holdt sammen og vi tok noen knuter, hadde våkenetter og diverse. Var ikke med på noen fester og drakk ingenting. Jeg hadde hest på den tiden (og har fortsatt hester nå) og brukte alt jeg tjente på avisjobben min på hest. Russeklærne fikk jeg av mamma. Bruke 20-30.000 på fest og tull i 2 uker er for meg det reneste idioti. Kall meg gjerne kjedelig, men jeg angrer ikke på at jeg ikke drakk meg snydens hver dag i russetida.
Chloe- Skrevet 3. mai 2014 #20 Skrevet 3. mai 2014 Jammen bra at jeg ikke føler det sånn Og jammen bra det finnes folk som foretrekker å yte for å motta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå