Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har blitt utsatt for stalking eller har stalka noen? Hvordan utartet det seg og hva gjorde du?

Anonymous poster hash: 1da71...d3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En bruker stalket meg, og jeg tok et kraftig oppgjør. Har fått fred nå.

Anonymous poster hash: 1ee95...373
  • Liker 2
Skrevet

Annet enn facebookstalking? :fnise:

Hadde noen uheldige episoder med en videregåendeelev da jeg gikk i 10. klasse, men ellers har jeg ikke blitt spesielt utsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stalker. Begynte med at jeg snakket litt med han på en festival, så flyttet han til min by som er 8 timer med bil unna der han er fra. Han kjente ingen her og hadde ingen jobb/skole han flyttet hit for. Jeg flyttet inn til sentrum (bodde 10min med bil unna før), da flyttet han i bygget nedenfor sånn at han ser rett opp til meg. Det er et mirakel om jeg er på butikken for å handle mat, og han ikke er der. Har prøvd å gå flere ganger daglig på butikken for å se om han følger etter , og han er der hver eneste gang. han følger etter meg om jeg går tur, han får andre folk i bygget til å låse seg inn så står han å ringer på hos meg i evigheter. Han sender meg bilder av meg i alle mulige situasjoner, når jeg går ut for å hente posten f.eks så står han som regel noen meter unna postkassa og bare stirrer på meg. han sier ikke så mye, bare stirrer, følger etter osv. Blir bare verre og verre. Først fulgte han bare litt etter meg, nå er det litt mer ekstremt.

Anonymous poster hash: 4da1b...223
Gjest Tris
Skrevet

Jeg har en stalker. Begynte med at jeg snakket litt med han på en festival, så flyttet han til min by som er 8 timer med bil unna der han er fra. Han kjente ingen her og hadde ingen jobb/skole han flyttet hit for. Jeg flyttet inn til sentrum (bodde 10min med bil unna før), da flyttet han i bygget nedenfor sånn at han ser rett opp til meg. Det er et mirakel om jeg er på butikken for å handle mat, og han ikke er der. Har prøvd å gå flere ganger daglig på butikken for å se om han følger etter , og han er der hver eneste gang. han følger etter meg om jeg går tur, han får andre folk i bygget til å låse seg inn så står han å ringer på hos meg i evigheter. Han sender meg bilder av meg i alle mulige situasjoner, når jeg går ut for å hente posten f.eks så står han som regel noen meter unna postkassa og bare stirrer på meg. han sier ikke så mye, bare stirrer, følger etter osv. Blir bare verre og verre. Først fulgte han bare litt etter meg, nå er det litt mer ekstremt.

Anmelde til politiet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anmelde til politiet?

Skal gjøre det, må bare bli litt tøffere først. Er livredd for at han skal "klikke" på meg om jeg gjør det.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Anonymous poster hash: 4da1b...223 [/acronyDm]

Dette bør du absolutt kontakte politiet med, du kan få besøksforbud. Og nærmer han seg deg blir han arrestert eller bøtelagt. Jeg har selv hatt voldsalarm pga en som stalket meg over tid.

De fleste er harmløse, men noen kan være farlige. Du burde få hjelp

AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du absolutt kontakte politiet med, du kan få besøksforbud. Og nærmer han seg deg blir han arrestert eller bøtelagt. Jeg har selv hatt voldsalarm pga en som stalket meg over tid.

De fleste er harmløse, men noen kan være farlige. Du burde få hjelp

Hvordan fungerer besøksforbud? Må jeg ringe politiet om han fortsetter å følge etter meg?

Gjest Heartbeat
Skrevet

Hvordan fungerer besøksforbud? Må jeg ringe politiet om han fortsetter å følge etter meg?

3.1.14.1 Hva er besøksforbud og når kan det ­ilegges?

Etter straffeprosessloven § 222 a kan påtale­myndigheten nedlegge besøksforbud dersom det er grunn til å tro at en person ellers vil a) begå en straffbar handling overfor en annen person, b) forfølge en annen person, eller c) på annet vis krenke en annens fred. Et slikt forbud kan gå ut på at den som forbudet retter seg mot enten forbys å oppholde seg på et bestemt sted eller å forfølge, besøke eller på annet vis kontakte en annen person. Dersom det er nærliggende fare for at en person ellers vil begå en straffbar handling overfor en annen, kan personen forbys å oppholde seg i sitt eget hjem, såkalt besøksforbud i eget hjem. Inngangsvilkåret er i disse tilfellene noe strengere enn i de ordinære sakene; det kreves at det er «nærliggende fare» for slik handling mens det ellers er tilstrekkelig at det er «grunn til å tro» at en person vil begå en handling som nevnt foran.

Ileggelse av besøksforbud er et forebyggende tiltak. Det behøver ikke være knyttet til en pågående straffesak. Den som besøksforbudet skal beskytte er derfor ikke automatisk «fornærmet». Overtredelse av ilagt besøksforbud er straffbart etter straffeloven § 342 første ledd bokstav c. I slik sak vil den som besøksforbudet skal beskytte være fornærmet.

Besøksforbudet gjelder for en bestemt tid, høyst ett år av gangen. Besøksforbud i eget hjem kan vare høyst tre måneder av gangen.

Du må altså gå til politiet med dette. Jeg fikk også trygghetsalarm, om han skulle dukke opp, selv etter besøksforbudet. De kan også ordne det slik at han må holde seg på 500 meters avstand hvor enn du befinner deg. Bryter han dette kan han risikere å bli arrestert!

Skrevet

Skal gjøre det, må bare bli litt tøffere først. Er livredd for at han skal "klikke" på meg om jeg gjør det.

Du skal ikke bli tøffere først, du skal anmelde nå!! Og du skal dokumentere!

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo gjort det helt bakvendt. Hadde du kontakten politiet til å begynne med så kunne du kanskje klart å kvele det med fødselen, men i stedet har du latt det eksalere. Du må kontakte politiet så fort som mulig.

Anonymous poster hash: be1ee...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Takk. Skal anmelde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke stalket eller blitt stalket. Men jeg har et par ganger merket at jeg har blitt litt besatt hvis en mann som jeg trodde likte meg, viser seg å ikke gjøre det, og han er avvisende på en unnvikende måte. Da har jeg ikke taklet det så bra, men sendt for mange meldinger. Mistet stoltheten litt. Men det har heldigvis kommet til et punkt hvor jeg har innsett dumskapen og gitt meg. Men blir jo veldig flau i ettertid. Hvordan kunne jeg synke så lavt, tenker jeg. Vanligvis pleier jeg jo å være et intelligent menneske.

Anonymous poster hash: a8c20...12d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å lure på hva det er med meg, jeg kommer visst borti mange stalkere..en eks som stalket noen mnd etter det ble slutt, og sendte brev hvor han beskrev alt jeg hadde gjort. Så en eldre fyr jeg møtte på et arrangement, som plutselig dukket opp hver gang jeg var på jobb, alltid samme tidspunkt. Og spurte hvorfor om jeg hadde vært borte fra den faste vakta..

Så en annen eks igjen. Vanskelig å forklare situasjonen, men han var bekymret for meg, da jeg var i en situasjon som gjorde meg litt urolig. Så han reiste i timevis for å være i nærheten om noe skjedde. Ga seg aldri til kjenne, men fortalte meg dette i ettertid, han hadde sett meg ved flere aledninger og kunne fortelle hva jeg hadde gjort og hva jeg hadde hatt på meg, hva klokka var osv..creepy, samtidig som jeg vet han gjorde det for å passe på..

Og nå begynner jeg å lure igjen. Akkurat i det jeg kom hjem fra et arrangement (som han av en eller annen grunn tidligere hadde spurt når begynte) fikk jeg en melding fra denne fyren om at han var håpløs, han hadde lett i timevis etter noe han skulle legge igjen hjemme hos meg som jeg skulle finne når jeg kom hjem, men nå måtte han endre planene og heller gjøre noe jeg kunne finne når jeg våkner..ikke nok med det, rett etter jeg hadde tatt bilder av en liten salamander på veggen, fikk jeg melding "ikke vær redd, for salamanderen beskytter deg". Det skal sies at han vet jeg har minst en salamander boende hos meg, men jeg tok bilde av denne fordi den var ny, og timingen..uff, creepy.

Anonymous poster hash: 2d15a...723
Skrevet

Min handlet om stalking på nettet, men det tells kanskje?

Hadde snakket med en kul fyr på en nettdatingsside. Hadde ikke navnet mitt liggende ute der, men et par bilder av meg selv. Vi snakket på kvelden bare litt med hverandre. Typ 5 mld fram og tilbake. Dagen etter våkner jeg med en MMS fra et ukjent nr. Det var fra han. Når jeg googlet nr fikk jeg opp byen han bodde i og tenkte bare: wow, det var creepy.

Ikke nok med det, han hadde funnet ut masse om meg. Felles venner, interesser, hvor jeg stod politisk osv. Og begynte å snakke til meg om det. Synes det var utrolig ubehagelig og sa i fra også, men tilga han såklart. Jeg var på jobb og han sendte meg 3 meldinger, men jeg hadde ikke tid til å svare. Da skrev han en lang sint melding som endte med "farvell for alltid!!!!"

Gjest Snuppi
Skrevet

Jeg har en stalker. Begynte med at jeg snakket litt med han på en festival, så flyttet han til min by som er 8 timer med bil unna der han er fra. Han kjente ingen her og hadde ingen jobb/skole han flyttet hit for. Jeg flyttet inn til sentrum (bodde 10min med bil unna før), da flyttet han i bygget nedenfor sånn at han ser rett opp til meg. Det er et mirakel om jeg er på butikken for å handle mat, og han ikke er der. Har prøvd å gå flere ganger daglig på butikken for å se om han følger etter , og han er der hver eneste gang. han følger etter meg om jeg går tur, han får andre folk i bygget til å låse seg inn så står han å ringer på hos meg i evigheter. Han sender meg bilder av meg i alle mulige situasjoner, når jeg går ut for å hente posten f.eks så står han som regel noen meter unna postkassa og bare stirrer på meg. han sier ikke så mye, bare stirrer, følger etter osv. Blir bare verre og verre. Først fulgte han bare litt etter meg, nå er det litt mer ekstremt. Anonymous poster hash: 4da1b...223

Så ekkelt da :/

Har du tatt dette opp med politiet?

Gjest Coolaid
Skrevet

Og det er den holdningen som gjør at du ikke vinner over dette. Har ikke mangel på medfølelse for det du opplever, men slutt å være offer. Vær smart og stram deg opp. Ta tilbake kontrollen. Ta vare på alle elektroniske spor, eventuelle andre bevis. Du vil kjenne en bra følelse når du gjør noe aktivt for å stoppe dette. Det er mulig du har nok til å skaffe besøksforbud fra politiet. Ta med bildene til politiet.

Håper det ordner seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...