Gå til innhold

Jeg klarer ikke å slutte å spise STORE mengder mat...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde egentlig bestemt meg for at nok er nok - jeg er 170 cm høy og veier 75 kg, altså lubben. Men problemet er at selv om jeg bestemmer meg for å spise kun to brødskiver + et glass melk til frokost så begynner jeg plutselig å bli desperat, det er som om hjernen vet hva som skjer og plutselig har jeg spist opp halve brødet og mer...
Jeg spiser enorme mengder med mat, og klarer ikke å spise normale porsjoner uten å få abstinenser og bli sur og irritabel. Det er som om kroppen ikke blir førnøyd før jeg har spist så mye at jeg blir så trøtt og sliten at jeg sover av utmattelse...

Hva er galt med meg, og hva kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 1a24a...6b3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spise ting du synes er skikkelig vondt en periode?

Anonymous poster hash: ca5bb...71e
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spise ting du synes er skikkelig vondt en periode?

Anonymous poster hash: ca5bb...71e

Min erfaring med det er at man får lyst på ALT når man først "får lov" til å spise normalt igjen.

TS, det ligger nok noe psykisk bak. Har du tenkt over det?

Anonymous poster hash: 49318...286

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du er sulten fordi du er feilernært. Hva med å spise andre ting som inneholder mer næring? Feks egg, nøtter, grønnsaker, frukt, fisk, kjøtt, ost.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg tror at jeg spiser mye mat fordi jeg hele livet har blitt lært opp til å tro at mat = kos og underholdning. Derfor klarer jeg ikke å verdsette mat på riktig måte føler jeg.

Kanskje du er sulten fordi du er feilernært. Hva med å spise andre ting som inneholder mer næring? Feks egg, nøtter, grønnsaker, frukt, fisk, kjøtt, ost.

Jeg har prøvd, men jeg ender opp med å spise enorme mengder av det også. Jeg går dermed ikke ned i vekt, men opp...

TS

Skrevet

Ja. Jeg tror at jeg spiser mye mat fordi jeg hele livet har blitt lært opp til å tro at mat = kos og underholdning. Derfor klarer jeg ikke å verdsette mat på riktig måte føler jeg.

Jeg har prøvd, men jeg ender opp med å spise enorme mengder av det også. Jeg går dermed ikke ned i vekt, men opp...

TS

Da er det mer følelsesmessig, ja. Har to ideer: psykolog og kaloritelling. For min egen del hjelper ikke psykologer, de bare kludrer det til :fnise: , men når jeg registrerer og ser hva jeg får i meg, er jeg trygg på at jeg har spist nok selv om jeg ikke alltid føler meg direkte mett. Jeg er også oppvokst med at mat er kos, og jo mer mat jo mer kos. Dette må avlæres, og jeg jobber med saken.

Skrevet

Uff, jeg kjenner meg igjen. Det som hjelper for meg er å planlegge måltidene på forhånd, skrive opp hva jeg skal spise og til hvilket tidspunkt, samt å telle halvtimer. Om jeg f.eks spiser frokost klokka 9, så er sjansen stor for at jeg har lyst til å spise mye mer enn det jeg egentlig har "lov" til, men jeg sier til meg selv at jeg skal vente til klokka 12, og da prøver jeg å ha noe å gjøre fram til da og telle halvtimer fram til klokka 12, lager skjemaer med fargekoder og hele greia blir litt gøy! :P

Samt hjelper det meg å ikke ha mat som trigger overspising i huset, jeg har helt sluttet å spise vanlig brød, fordi jeg vet at jeg kan spise halve brødet i ett måltid, så jeg har gått over til knekkebrød, da det ikke er noe jeg pleier å overspise :P

Det er vanskeligst de første dagene/ukene, men når du først har fått en ordentlig rutine så tror jeg nok det blir lettere. Det ble det hvertfall for meg, jeg har fortsatt dager der jeg overspiser, men det er mye mer sjeldent nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det slik med enkelte matvarer. Er jeg alene hjemme må jeg styre klar fra nybakt grovt brød f.eks. Frokostblanding kan jeg spise opp hele pakker av. Er normalt slank, men har i sin tid strevd med tilløp til bulimi, og har lært meg at enkelte ting har jeg bare ikke i huset.

Anonymous poster hash: 4b5c4...5f4

Skrevet

Sånn her også, men jeg har mye høyere BMI enn ts... *sukk*

Noen er avhengig av røyk eller alkohol - jeg av mat! Og da selvfølgelig trigger mat, som brød, pasta, ris.

AnonymBruker
Skrevet

Noe som funker for meg om jeg får søtsug, chipssug, generelt bare lyst til å spise et eller annet:

- ta en kopp te. Og enda en. Og enda en helt til du føler du har kontroll.

Anonymous poster hash: 33b93...346

Skrevet

Av ren nysgjerrighet fordi jeg lurer på om det er i hodet det sitter eller om du faktisk har en "feilkobling" i kroppen.. Hvor mye kjøtt spiser du/klarer du å spise på en gang? Jeg trøkker lett nedpå 300 gram hvis jeg er skikkelig sulten. Av og til har det med matvarene å gjøre at man kan spise så mye.

• 2 uker senere...
Gjest extra
Skrevet

Min erfaring med det er at man får lyst på ALT når man først "får lov" til å spise normalt igjen.

TS, det ligger nok noe psykisk bak. Har du tenkt over det?

Anonymous poster hash: 49318...286

Deler denne tanken. Kanskje TS trenger å få snakket om problemet med for eks. helsesøster?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...