AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #1 Skrevet 2. mai 2014 Jeg er en 20 år gammel jente som nettopp har flyttet sammen med kjæresten min. Dvs, jeg bor her, men har ikke folkeregistrert adresse her ennå. Jeg har slitt med å få meg jobb, og avtalen var at jeg skulle flytte inn når det gikk i orden. Og det gjorde det, for så vidt. Problemet er at jeg fikk jobb i et vikarbyrå. Fikk høre at det var så utrolig mye å gjøre, og derfor trengte de mange nye vikarer. Jeg tenkte at så lenge jeg i hvert fall fikk jobbe et par dager i uken, så skulle ting gå fint økonomisk. Men nå har jeg vært ansatt hos vikarbyrået i to måneder, og har ikke fått ett eneste oppdrag. Jeg har ringt og mast, og får til svar at det er lite å gjøre for tiden. Søker andre jobber, men får ikke napp. Går rundt og venter på oppdrag fra vikarbyrået, eller innkallelse til intervju på andre jobber. Men ingenting skjer. Og det tærer på forholdet mellom meg og kjæresten. Han tjener nok til å forsørge meg med mat og husrom, men jeg har jo ikke noe liv. Jeg har ikke penger til å ta bussen, jeg har ikke penger til å ta meg en is, jeg har ikke penger til å kjøpe en løk hvis jeg mangler det til middagen. Må tigge penger av kjæresten, og mamma. Jeg har altså ikke hatt skattbar inntekt tidligere, og har fått høre at jeg ikke har krav på noe som helst økonomisk støtte fra NAV. Men det kan vel umulig stemme? Har jeg krav på sosialhjelp? Behovprøves det basert på kjærestens inntekt, selv om jeg ikke bor her offisielt? HJELP Anonymous poster hash: 7d772...e07
Crobern Skrevet 2. mai 2014 #2 Skrevet 2. mai 2014 Ring NAV og spør.......? Jeg tror at du har krav på noe, men vet ikke hva. Spør de som har med dette gjøre.
slumkim Skrevet 2. mai 2014 #3 Skrevet 2. mai 2014 Hva med å flytte hjem igjen når du ikke klarer deg selv, men har den muligheten? 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #4 Skrevet 2. mai 2014 Flytte hjem igjen, skriver en. Foreldre skal ikke forsørge en på 20 år. Samboer har heller ikke forsørgelsesplikt overfor deg. Du får ta en tlf til nav og be om en time. Anonymous poster hash: 22027...2f3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #5 Skrevet 2. mai 2014 Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke bare kontakter NAV og spør de. Her kan jo folk skrive det utroligste, som at du har krav på 10 000 i måneden osv, skal du da gå til NAV å si at noen på KG sa ditten og datten? Det virker som folk tror KG er et slags leksikon og spør her i stedet for å spørre der man vet man får riktig svar. Her juger jo folk så det renner. Anonymous poster hash: bdeaa...6e5 5
Mulancholy Skrevet 2. mai 2014 #6 Skrevet 2. mai 2014 Har vert i samme situasjon som deg, og levde på forlovedens inntekt året etter ferdig studie. Kan hende du får hjelp og støtte om du og kjæresten din skriver leiekontrakt, altså at du sjølv skal dekke dine kostnader. Men det er eg altså usikker på. Ellers er det lurt å være meir aktiv i jobbsøkinga og ikkje berre vente på innkalling til intervju...
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #7 Skrevet 2. mai 2014 Søk sosialstønad. Du kan i hvert fall få livsopphold for en person m/samboer/bofellesskap-sats, siden samboeren din ikke har forsørgerplikt. Hvis du skriver en leiekontrakt med han, hvor dere oppgir din del av husleia som du skal betale til han vil du også kunne få denne dekket. Du bør også melde flytting til folkeregisteret samtidig som dere skriver denne kontrakten. Nav kan i tillegg hjelpe deg i gang i arbeidslivet, siden du er ung kan du ha nytte av kurs/praksisplasser for å få noe på cv'en din. Anonymous poster hash: 28880...519
Guybrush Skrevet 2. mai 2014 #8 Skrevet 2. mai 2014 Bo og sosialstøtte er vel det eneste du. Kan søke om. Men da må du endre bostedskommune.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #9 Skrevet 2. mai 2014 Bo og sosialstøtte er vel det eneste du. Kan søke om. Men da må du endre bostedskommune. Hvorfor endre bostedskommune? Mente du adresse? Anonymous poster hash: 7d772...e07
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #10 Skrevet 2. mai 2014 Du kan ha krav på sosialstønad, men da har du også plikt til å følge aktivitet i regi av nav Anonymous poster hash: 140cf...253
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #11 Skrevet 2. mai 2014 Du har vel krav på sosialstønad. Husk å skrive at dere ikke har felles økonomi, og at bare du signerer. Jeg misforsto da jeg søkte engang, samboeren min skrev også under på skjemaet. Da ble søknaden behandlet som om han var søker, og i svaret stod det at han ikke hadde krav på noe. Da troppet jeg opp der og sa at vi har separat økonomi, og at det er jeg som er søkeren. Da fikk jeg utbetalt en sum. Husk å ha klart husleiekontrakt, dokumentasjon på strømutgifter og andre utgifter, samt 3 mnds kontoutskrift. Lykke til! Håper du får jobb snart. Det sliter overraskende mye på et forhold at den ene ikke har jobb, og råd til noe som helst. Anonymous poster hash: d7ebc...2e4
Guybrush Skrevet 3. mai 2014 #12 Skrevet 3. mai 2014 Hvorfor endre bostedskommune? Mente du adresse?Anonymous poster hash: 7d772...e07 Du skal gå til det NAV kontoret du tilhører. Du får ikke støtte om du søker i en annen kommune enn du bor i. Og dokumentasjon vil vise at man bor hos foreldrene. Og da får man iallefall avslag. Flytt, vis husleiekontrakt, legg frem inntekt, osv.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #13 Skrevet 3. mai 2014 Du skal gå til det NAV kontoret du tilhører. Du får ikke støtte om du søker i en annen kommune enn du bor i. Og dokumentasjon vil vise at man bor hos foreldrene. Og da får man iallefall avslag. Flytt, vis husleiekontrakt, legg frem inntekt, osv. Du gir jo ut feilinformasjon! Det er alltid NAV-kontoret i den kommunen du oppholder deg som er ansvarlig, ikke nødvendigvis den kommunen du bor i til vanlig. Det er altså oppholdkommunne som er cluet her. Du får sosislstøtte når du bor hjemme, men en lavere sosialsats enn når du bor for deg selv. For å få bostøtte må adressen man søker bostøtte for være identisk med den folkeregistrerte adressen. Anonymous poster hash: ecdbb...d53
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #14 Skrevet 3. mai 2014 Jeg vet ikke hvor enkelt det er å få noe hjelp fra NAV sånn i praksis. Jeg har vært borti et tilfelle med en 21 år gammel gutt som ikke fikk jobb noe sted, han fikk hjelp til å skrive søknader, hjelp med CV og fikk alltid positiv tilbakemelding på de jobbintervjuene han ble innkalt til, men desverre var det alltid noen andre som trakk det lengste strået. Enden på det ble at han til slutt mistet leiligheten sin, fordi han ikke fikk betalt husleien. Han kontaktet NAV flere ganger i løpet av tiden mens han søkte jobb, men de mente at han var jo ung og frisk, så de kunne ikke skjønne at han ikke skulle få seg en jobb. Han var faktisk villig til å ta hva som helst, om det så var vaskejobb eller hva det måtte være, så han var ikke kresen heller. NAV ba han søke flere jobber og gjerne også jobber i andre byer i landet. Når han så stod på bar bakke, uten noe sted å bo, fikk han beskjed av NAV at det eneste de kunne bidra med var opphold på hospits. De mente altså at han skulle bo der midlertidig. Jeg syntes det er ganske hårreisende egentlig, at det er sånn for folk som virkelig vil jobbe og bidra i samfunnet, mens andre mennesker som bevisst går inn for å leve på stønader fra NAV uten at det strengt tatt er nødvendig, klarer å karre til seg tusenvis av kroner hver måned. Har også hørt om tilfeller der personer på 23-25 år som har vært i samme situasjon, at de rett og slett ikke får seg jobb (ofte fordi svensker er mer attraktive i servicebransjen) har fått beskjed om at samboeren får forsørge dem eller at de må flytte hjem til foreldre hvis de ikke klarer å bo for seg selv. Dette er fakta, sagt av personer som jobber i NAV systemet og på sosialkontorer. Jeg aner ikke hva man faktisk har krav på, for har aldri vært i den situasjonen heldigvis, og det er sikkert bare ekstreme enkelttilfeller dette her får vi håpe. Anonymous poster hash: 8f4e8...6ad
Guybrush Skrevet 4. mai 2014 #15 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Du gir jo ut feilinformasjon! Det er alltid NAV-kontoret i den kommunen du oppholder deg som er ansvarlig, ikke nødvendigvis den kommunen du bor i til vanlig. Det er altså oppholdkommunne som er cluet her. Du får sosislstøtte når du bor hjemme, men en lavere sosialsats enn når du bor for deg selv. For å få bostøtte må adressen man søker bostøtte for være identisk med den folkeregistrerte adressen.Anonymous poster hash: ecdbb...d53 Kommunene må ta fra kommunebudsjettet for å gi sosialstøtte, og de fleste opererer også med kommunal bostøtte. Kommuner er overhodet ikke pliktig til å gå støtte til personer som ikke skatter til (er bostedsregistrert i kommunen). At det finnes unntak her og der har ingenting med saken å gjøre - jeg kan garantere deg at et normalt NAV-kontor vil gjøre alt de kan for å unngå å betale ut kommunale midler. De blir da målt på dette og tjener overhodet ingenting på å være "greiere" enn strengt talt nødvendig. Siden du er så påståelig og aggresiv kan du jo gjerne vise til lover og vedtekter som støtter ditt utsagn. Det må jo være en enkel sak? Eller er det bare tomme påstander du kommer med? Du må også legge frem reelle utgifter samt utskrift av kontobevegelser etc for å overhodet vurderes. Da må man legge frem utgifter til bolig etc. Om man ikke er bostedsregistrert andre steder enn hos foreldrene og ikke kan vise til husleiekontrakt og flere måneders innbetaling av husleie vil man bli ansett å ikke ha utgifter til bolig og dermed ikke være godkjent mottaker uansett. Å i det heletatt forsøke å få snakket med noen på et navkontor annet enn i den delen av kommunen du er tilknyttet er vanskelig nok det også. Er det noen som er byråkratiske er det nettopp NAV. Endret 4. mai 2014 av Guybrush
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #16 Skrevet 4. mai 2014 Kommunene må ta fra kommunebudsjettet for å gi sosialstøtte, og de fleste opererer også med kommunal bostøtte. Kommuner er overhodet ikke pliktig til å gå støtte til personer som ikke skatter til (er bostedsregistrert i kommunen). At det finnes unntak her og der har ingenting med saken å gjøre - jeg kan garantere deg at et normalt NAV-kontor vil gjøre alt de kan for å unngå å betale ut kommunale midler. De blir da målt på dette og tjener overhodet ingenting på å være "greiere" enn strengt talt nødvendig. Siden du er så påståelig og aggresiv kan du jo gjerne vise til lover og vedtekter som støtter ditt utsagn. Det må jo være en enkel sak? Eller er det bare tomme påstander du kommer med? Du må også legge frem reelle utgifter samt utskrift av kontobevegelser etc for å overhodet vurderes. Da må man legge frem utgifter til bolig etc. Om man ikke er bostedsregistrert andre steder enn hos foreldrene og ikke kan vise til husleiekontrakt og flere måneders innbetaling av husleie vil man bli ansett å ikke ha utgifter til bolig og dermed ikke være godkjent mottaker uansett. Å i det heletatt forsøke å få snakket med noen på et navkontor annet enn i den delen av kommunen du er tilknyttet er vanskelig nok det også. Er det noen som er byråkratiske er det nettopp NAV. At kommunen er ansvarlig for alle som oppholder seg i kommunen følger av Lov om sosiale tjenester i NAV § 3 - kommunens ansvar. I Rundskriv nr 35. - Lov om sosiale tjenester i NAV punkt 2.3.2.1 (merknad til § 3) behandles Oppholdskommunens ansvar "Loven fastslår at NAV-kontoret skal yte tjenester etter loven til alle som oppholder seg i kommunen. NAV-kontoret har plikt til å ta imot og vurdere alle skriftlige og muntlige henvendelser som gjelder et behov for sosiale tjenester, uavhengig av hvor personen som henvender seg bor. Dette har sammenheng med at de sosiale tjenestene er samfunnets siste sikkerhetsnett, og at personen som søker hjelp ikke skal bli en kasteball mellom NAV-kontor. Behovet for tjenester skal vurderes ut fra personens situasjon her og nå" Link til rundskrivet; https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.312829.cms# Er jo morsomt at du beskylder meg for ikke å kunne rettslig forankre mine innlegg når du virkelig ikke kan forankre dine.Anonymous poster hash: ecdbb...d53 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #17 Skrevet 4. mai 2014 Kommunene må ta fra kommunebudsjettet for å gi sosialstøtte, og de fleste opererer også med kommunal bostøtte. Kommuner er overhodet ikke pliktig til å gå støtte til personer som ikke skatter til (er bostedsregistrert i kommunen). At det finnes unntak her og der har ingenting med saken å gjøre - jeg kan garantere deg at et normalt NAV-kontor vil gjøre alt de kan for å unngå å betale ut kommunale midler. De blir da målt på dette og tjener overhodet ingenting på å være "greiere" enn strengt talt nødvendig. Siden du er så påståelig og aggresiv kan du jo gjerne vise til lover og vedtekter som støtter ditt utsagn. Det må jo være en enkel sak? Eller er det bare tomme påstander du kommer med? Du må også legge frem reelle utgifter samt utskrift av kontobevegelser etc for å overhodet vurderes. Da må man legge frem utgifter til bolig etc. Om man ikke er bostedsregistrert andre steder enn hos foreldrene og ikke kan vise til husleiekontrakt og flere måneders innbetaling av husleie vil man bli ansett å ikke ha utgifter til bolig og dermed ikke være godkjent mottaker uansett. Å i det heletatt forsøke å få snakket med noen på et navkontor annet enn i den delen av kommunen du er tilknyttet er vanskelig nok det også. Er det noen som er byråkratiske er det nettopp NAV. Hun har faktisk rett.. Fra lov om sosiale tjenester : http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131 Kommunen er ansvarlig for å utføre oppgavene etter denne loven som ikke er lagt til et statlig organ, og å yte tjenester etter loven til alle som oppholder seg i kommunen. Fra rundskriv hovednummer 35, lov om sosiale tjenester i nav : http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131 Etter bestemmelsen er det oppholdskommunen som har ansvaret for å yte hjelp og tjenester til den enkelte. Oppholdskommunen er den kommunen hvor vedkommende til enhver tid oppholder seg, enten vedkommende bor der eller oppholder seg der rent midlertidig. Loven fastslår at NAV-kontoret skal yte tjenester etter loven til alle som oppholder seg i kommunen. NAV-kontoret har plikt til å ta imot og vurdere alle skriftlige og muntlige henvendelser som gjelder et behov for sosiale tjenester, uavhengig av hvor personen som henvender seg bor. Dette har sammenheng med at de sosiale tjenestene er samfunnets siste sikkerhetsnett, og at personen som søker hjelp ikke skal bli en kasteball mellom NAV-kontor. Behovet for tjenester skal vurderes ut fra personens situasjon her og nå. Anonymous poster hash: 34986...0c4
petterm Skrevet 4. mai 2014 #18 Skrevet 4. mai 2014 Spørsmålet er vel om du bør melde flytting? Du har plikt til å melde flytting innen 8 dager: https://www.skatteetaten.no/upload/skjemaer/alltid/RF-1400B.pdf Tror også du får mer omfattende hjelp hvis du bor i kommunen enn hvis du bare oppholder deg midlertidig der. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå