Gå til innhold

Løs mage en uke nesten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fått omtrent kun hundemat, ikke spist noe dritt (mark), hva kan det være?

Det bare renner. Veterinæren er oppe idag, men kun hvis man har bestilt time på forhånd.

Hva kan jeg gi som stopper dritten?

Er det noe reseptfritt på apoteket man kan gi? Kan jeg ringe veterinæren tross at det ikke er dropp inn idag?

Anonymous poster hash: 8b993...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ringte til dem.. Joda, fiskeboller og ris.. Som om jeg får ham til å spise det. Skulle prøve zoolac eller noe.

Men er det noe annet han kan spise som stabiliserer magen? (Kan hunder få idoform)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste tipset jeg har er å faste hunden i 24 timer for å så forsøke skånekost. Fasten for å la kroppen jobbe uten mat/tømme systemet for dritt går jeg ut i fra. Vi får alltid beskjed om å faste fra vet hvis det er dårlig mage ute å går. Hvis hunden er veldig ung (valp) eller veldig gammel så ta en tlf og dobbeltsjekk med vet først. Skånekost kan være ihelkokt ris med fiskeboller eller kokt, ukrydret kylling. Om du har så kan biola, kulturmelk, yoghurt naturell eller noe lignende være en brukbar erstatning for zoolac om du ikke har dette tilgjengelig og det kan du gi litt av mens hunden faster.

Hvis det som kommer ut bare er suppe så sørg for at hunden drikker masse! Det går med mye vann for å drite suppe så hunden burde drikke mer en vanlig, tips hvis hunden ikke vil drikke er å ha bittelitt buljong i vannet.
Lykke til!

Anonymous poster hash: c3142...bd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er ung voksen. Men kresen. Han spiser nok kokt kylling, men jeg kjøper kun økologisk, så det har jeg ikke råd til. Fiskeboller har jeg selvsagt råd til, men synes å ha forsøkt det tidligere ved en annen anledning uten hell. Dvs han eter det ikke.

Han får Orijen til vanlig, så aner ikke hvorfor magen plutselig har slått seg vrang slik. Virus? Han har kastet opp også.

Skal jeg la være å fôre ham på ett døgn? Stakkar. Håper jeg får tak i det zoolacgreiene. Har en avtale jeg må holde akkurat når veterinærkontoret stenger, og vet ikke om de har det på dyrebutikken, får ringe og høre med dem...

Biola ja, men hva med idoform da? Vet noen har gitt det til kattene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om hunden blir sulten, så er det ikke "stakkar" å faste et døgn. Min faster seg selv 24 + timer med jevne mellomrom uten å ta større skade en at han forskyver bæsjetidene.

Hvis han kaster opp også ville jeg dratt til veterinær omgående. Om han både kaster opp og har tyntflytende avføring som har vart i mer en et døgn er det noe veldig galt i systemet.

Ang idoform så sier google at man tar pulveret ut av kapselen (kapselen skal ikke spises av hunden) og se an vekten på hvor mye du skal dosere. Veier hunden 40 kg kan den nok få en hel kapsel av pulveret, men hvis hunden veier 10 kg kan en kapsel bli for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han veier 6 kg, men jeg kjøpte noe som heter Canikur, erfaring med det? Er mot løs mage, 2 ml 2 x daglig i minst tre dager. Og kjøpte fiskepudding jeg skal prøve å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan ser diareen ut?
Mine hadde blodig diare for et par måneder siden, men det var slik med det samme omtrent.
Hvis hunder har diare så skal de faste 24 timer, for så å få skånekost. Du kan prøve å gi Zoolac, men min erfaring er like dårlig som IdoForm på meg selv.

Etter 3 dager uten forbedringer, men med hyppig kontakt med dyrlege tok jeg dem med til kontroll og fikk noe som het DSH (?) tabletter som fikset det nesten på dagen. Det er en kraftig kur, men til den magekatarren som gikk da så var det disse som måtte til.

Kanskje det er noe som går fortsatt som din hund har fått? Gå til dyrlege. Om din faste ikke er åpen for drop-in timer, så finn noen andre. Du må i hvert fall ikke la hunden gå med diare i over en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diareen er guloransje, geleaktig.

Er magekatarr noe som går for tiden? Skal begynne på den canikur-greia i morgen. Idag faster han. Vrker ikke som han vil ha så mye mat uansett, men er kvikk og opplagt, som vanlig. Kan jeg gi ham en yoghurt kanskje? Har bare med skogsbær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge dyrlegen min så var det noe som gikk når mine hadde det i hvert fall. Og jeg har hørt om uvanlig mange tilfeller rundt omkring Norge de siste månedene.
Men uansett burde det ikke gått en hel uke altså. Du må til dyrlege og få den antibiotikakuren jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ringte inn og de sa at jeg skulle gi sånn skånekost og tarmbakterier. Nå i tre dgaer prøver jeg det. Forbedres ikke magen, får han bli med til veterinær.

Men skjønner ikke hvordan de får det, ved å lukte på eller spise andre hunders tiss? Han har ikke hilst på noen hunder på.. Sikkert ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi toghurt eller biola! Med mindre de er laktose frie! Slår gjerne ut andre veien og du får en hund som bare fortsetter å være dårlig i magen fordi de ikke tåler melk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idag var han fin i magen. ??????

Skjønner ikke hvorfor. Han har riktignok fastet, kan han ha blitt akutt allergisk mot Orijen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du tatt tempen på hunden?
Uansett så tenker jeg at veterinær burde besøkes på mandag bare for å være på den sikre siden. Oppkast og gul diare med gele konsistens høres ikke normalt ut uansett. Guloransje avføring kan være alt i fra en overopphetet hund til bukspyttkjertelbetennelse, magekatarr og ja.. alt.

God at han er bedre i dag da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine hunder får kun Orijen Regional Red og V&H i tillegg. Det har jeg brukt i over ett år på dem uten at de har reagert. De har ikke hatt tegn på noen intoleranse verken før eller etter den magekatarren de hadde for et par mnd siden.
Det er noe som bør sjekkes av dyrlege. Hvis du begynner å gi fast mat igjen og avføringen plutselig ser helt normal ut så har det kanskje gått over av seg selv, og forhåpentligvis så har det bare vært en heftig magekatarr. Men om det fortsetter i noen som helst grad videre så må du få hunden grundig sjekket hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har begynt å gi fôr igjen, i tillegg til sånne "gode bakterier 2 gr daglig, siste dagen idag. Avføringen er tja.. Ikke helt fast. Men ikke løs lenger!

Veterinærene "våre" er megadårlige... Hva kan jeg si at de skal undersøke dersom vi drar dit? Må liksom komme med forslag og sånn hvis vi skal komme noen vei... Kan ikke bytte dyrlege heller, er ikke så mange her. Er vel bare dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hjelpemeg... Jeg hadde glatt kjørt en time og enda litt til for å komme til en dyrlege som ikke trenger å bli lært jobben sin altså!

Si at hunden har hatt løs mage så og så lenge. Spør etter DHS tabletter. Det er et kraftig antibiotikum som tar knekken på slike veldig resistente bakterier. Har hunden hatt blodig avføring forresten? Det er typisk når det har vart lenge og det har vært såpass intenst som du har beskrevet.

Og det tipset jeg fikk til skikkelig suppe: En halv tablett i første behandling til hver hund. Så en kvart morgen og kveld. Men IKKE bruk mer enn en tablett på en så liten hund! Altså skal du gi 3 ganger.

Lykke til videre. Fortsett å hold oss oppdatert. Håper det går over veldig snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...