Gå til innhold

Hva gjør man med et barn som nekter å bade?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår treåring nekter å bade eller dusje. Det har pågått i flere uker, får lokket henne i badekaret noen ganger men altfor sjeldent. Lett vask med klut pleier å være greit, men man blir jo ikke helt ren av det.

Noen tips? Det går jo over til slutt, men i mellomtiden er hun litt av en møkkafrans og det er pinlig. Og tvinge henne i badekaret fungerer ikke, jeg klarer ikke vaske henne når hun har raserianfall...:-/

Anonymous poster hash: 575e2...80e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er tre år forresten. Ts

Skrevet

Hva med premiering?

AnonymBruker
Skrevet

Har hun blitt skremt av noe i forbindelse med bad/dusj?

Anonymous poster hash: 0b398...033
  • Liker 1
Skrevet

Ta henne med i svømmehallen?

AnonymBruker
Skrevet

Bestemme at du skal dusje, ferdig med diskusjonen?

Anonymous poster hash: 2a160...f0a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Prøv barn og familie, tror du får flere svar der enn på graviditet og spedbarnsforumet.

Anonymous poster hash: d5a76...7ef

Gjest chiki
Skrevet

Forklar henne hvorfor hun må dusje, og forbered henne.

Nå skal vi spise middag, og etterpå må du dusje fordi du har fått så mye sand i håret i barnehagen. Og etterpå kan vi finne på noe kjekt sammen om du er flink å dusje/bade!

Ts henne med i lekebutikken og kjøp noen artige badeleker

Gjest chiki
Skrevet

Min 3 åring var også sann. Kom til slutt frem at mormor hadde vært uheldig å fått shampooci øynene hennes, og at hun var redd for at det skulle svi i øynene. Så da lovde jeg på tro og ære å være forsiktig;)

Gjest Jørild
Skrevet

Min erfaring er at det går i perioder. Her har det vært en kamp en periode nå, men så plutselig er det litt greit igjen om man får velge en spennende leke å ha med. Det må dog ikke være en badeleke, men en vanlig leke som tåler vann. ;)

Skrevet

Det er ingen barn som dør av ikke å bade i en kortere eller lengre periode.

Senk skuldrene og ikke gjør dette til noen maktkamp. Kroppsvask og hårvask kan fin gjøres ved hjelp av en klut og litt vann i en flaske eller et litersmål.

Ta henne med på stranden i sommer, kjøp et plaskebasseng å ha ute. Gjør badingen til noe gøy også løser det seg av seg selv etter en stund. Ikke stress med det...

Og som du selv sa; Hun er tre år og da er de jo i en alder hvor de gjerne vil bestemme selv :fnise: .

Skrevet

Om du ikke klarer å få en 3-åring til å bade er jeg spent på hvordan du kommer til å takle mye større problemer i fremtiden, når hun blir tenåring f.eks.

Å lære barn at det er foreldrene som bestemmer er faktisk ikke en "dårlig" ting! Og det er en stor fordel at de lærer det allerede når de er små.

Og før hylekoret kommer inn: NEI, jeg er ikke nazi-mor, og bruker ikke tvang på barna mine, men om min treåring ikke ville bade så skulle han bade alikevell.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut om hun er redd, og prøv å forklar at det ikke er noe farlig. Prøv å ta med noen leker i vannet og gjøre det kjekt å bade :)

Anonymous poster hash: a7147...372
AnonymBruker
Skrevet

Leker i badekaret. Masse skum. (Pisk det opp med dusjen). Sånne fargede papirbiter som blir til figurer når de kommer i vann. Ta det som en lek.

Anonymous poster hash: f2af5...088
Skrevet

Kan være at hun er redd ja, jeg var hysterisk som barn da min mor skulle bade meg for hun klorte meg alltid med neglene og var generelt så hardhendt at det var vondt. Husker med gru da hun holdte meg med makt med de forbanna jævla neglene som var årsaken til at jeg ikke ville bade til å begynne med. Gikk helt fint da pappa eller bestemor bada meg derimot.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke redd tror jeg, hun bare "vil ikke" bade akkurat som hun ikke vil kle på seg eller ikke vil hjem fra barnehagen. Men i andre tilfeller kan jeg være bestemt og si at hun må, og hvis hun fortsatt nekter kan jeg kle på henne mens hun hyler / bære henne hylende ut fra barnehagen... Men å bade en treåring med raserianfall fungerer ikke, da blir hun ikke ren i hvert fall... Så derfor lurer jeg på hva jeg skal gjøre.

Å lokke med leker har fungert noen ganger, feks " nå er Dora-dukken veldig skitten og skal bade, vil du være med i badekaret og vaske deg sammen med henne?" Men det fungerer ikke lenger. Har også prøvd å si at alle vennene hennes bader, at jeg og pappa bader hver dag.... En periode dro vi og til svømmehallen hver uke så hun fikk dusjet. For der er det greit, men ikke hjemme....

Skal ta henne med til stranda masse, bare det blir pent vær:)

Kanskje får jeg bare akseptere at hun er litt skitten en stund...jeg vet jo at det går over akkurat som "jeg vil ikke bæsje i do"-perioden;) hun er nemlig ikke veldig samarbeidsvillig når jeg vasker henne med klut heller, men det er lettere å gjennomføre. Hun blir så skitten hver dag pga sand og barnehageleking, og at hun øver på å gå på do selv og det kan bli litt søl:-/

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å lokke eller lure. Det du da forteller henne er (i klartekst) at "å bade er ikke noe artig, så derfor får du premie om du velger gjennomføre". Helt gal leksjon. Det du vil lære henne er "vi bader/dusjer alle sammen, det er mor/far som bestemmer når, og det er aldri noe valg". Akkurat som med leggetid. Marsj i badet, vaske seg, marsj i seng.

Samme grunn som at ingen med vett i behold sier til barn at "om du ikke spiser maten din får du ikke godteri" (oversatt: det er valgfritt å spise mat, som er ekkelt, og som belønning får vi det som egentlig er godt: godteri!). I stedet serverer man, krever at det smakes, og velger barnet å ikke spise så går det uten mat til neste måltid.

Unger har ikke vondt av regler. De protesterer jo instinktivt nettopp for å finne ut om det finnes regler, fordi faste rammer sier et barn at "noen elsker meg, for de setter rammer rundt meg".

Anonymous poster hash: 8b990...8fe
  • Liker 8
Skrevet

De gangene min på snart 3 ikke vil bade, tilbyr vi gjerne å ta med såpebobler i badekaret. Hos oss er det såpebobler kun under bad, og ungen elsker å blåse bobler, så da er det som regel greit å bade.

Skrevet

Gi henne to valg: vil du bade i kveld, eller vil du dusje i kveld.

Og dersom hun ikke svarer, så advarer du med at da kommer du til å velge for henne...

Kort og enkelt, men bestemt. Og hun får bestemme litt selv også.

Hun er tre år, og vil forstå dette.

Jeg synes ikke at 'man bare må godta skitne unger i en periode''..

Renslighet er ikke noe man kan velge bort, selv om det ikke er nødvendig å dusje HVER dag...

• Liker 5
Skrevet

Om du ikke klarer å få en 3-åring til å bade er jeg spent på hvordan du kommer til å takle mye større problemer i fremtiden, når hun blir tenåring f.eks.

Å lære barn at det er foreldrene som bestemmer er faktisk ikke en "dårlig" ting! Og det er en stor fordel at de lærer det allerede når de er små.

Og før hylekoret kommer inn: NEI, jeg er ikke nazi-mor, og bruker ikke tvang på barna mine, men om min treåring ikke ville bade så skulle han bade alikevell.

Dette er jeg helt enig i. Hvis du ikke viser 3 åringen hvem som bestemmer nå, kommer du til å få enorme utfordringer fremover.

Ei av mine jenter var ganske så trassen en periode. Det ble en kamp om mye - men uansett hvor lei jeg tidvis ble av det - ga jeg meg aldri. Hadde jeg gitt meg da og vist henne at HUN kan bestemme over meg - tør jeg ikke tenke på utfordringene fremover.

Barn skal ikke få valg i alle situasjoner. De må lære seg at enkelte ting MÅ de. Som å dusje, spise, gå på do, legge seg osv. Av samme grunn er jeg også imot premiering for de samme tingene. Det man oppnår med premiering er at barnet føler at: "det å bade er grusomt - derfor få jeg en premie hvis jeg gjør det..."

Gi ingen alternativ. Kle av barnet (hvis det trasser) og sett det opp i badekaret. Har du deilig badesåpe i vannet er det ikke krise om du ikke klarer å vaske hele barnet mens raserianfallet pågår. Prøv å vær helt rolig. Ikke vis barnet at du bryr deg om trass. (Barn som har opplevd at trassing virker - vil trasse mer). Legg artige leker i badekaret, men ikke gjør noe nummer av at barnet MÅ leke.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...