Gå til innhold

Kan man få bunadsvesker og bunadsparaplyer til alle slags bunader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller kommer det an på hvilken bunad man har? Jeg klarer ikke å finne bunadsveske til bunaden min.

Og hva med sånn cape?

Anonymous poster hash: eaace...7f6
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Min bunadsveske har broderier som hører til bunaden, så den hadde jo ikke passet til noen andre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er jo sant. Men så lurer jeg på om alle bunader "kan" bruke veske om du skjønner? Om det finnes i sortimentet til alle bunader? Må selvfølgelig få en som er laget til min bunad, men jeg vet ikke om det finnes. Det er også en trykt silkevest så jeg det er jo på en måte ikke noe mønster å ta opp igjen. Det er mønster i brystduken da, men de er i perler.

AnonymBruker
Skrevet

Ja og så har forresten min bunad forkle til, man kan kanskje ikke bruke bunad da? MÅ man alltid bruke forkle?

AnonymBruker
Skrevet

Ja og så har forresten min bunad forkle til, man kan kanskje ikke bruke bunad da? MÅ man alltid bruke forkle?

Bruke veske mente jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Google bunaden din, så ser du om det hører med veske eller ikke.

Anonymous poster hash: 3a4c3...d5f

• Liker 2
Skrevet

Eg har veske til min bunad, og den har forkle. Det er forkle på bunaden frå heimbygda mi også, og der er det veske til. Det vanlige er å sy veske i samme brokadestoff som vesten er laga i :)

AnonymBruker
Skrevet

Google bunaden din, så ser du om det hører med veske eller ikke.

Anonymous poster hash: 3a4c3...d5f

Finner veldig lite bilde av bunaden og ingen bilder med vesker..

Eg har veske til min bunad, og den har forkle. Det er forkle på bunaden frå heimbygda mi også, og der er det veske til. Det vanlige er å sy veske i samme brokadestoff som vesten er laga i :)

Men da blir det jo trykt silkestoff? Vet ikke om det blir så fint med hele vesken i brokade silkestoff.. Men hvor har du vesken i forhold til forkleet? Utenpå? Hvilken farge er det på forkleet? Er det sånn vanlig hvitt?

Skrevet

Finner veldig lite bilde av bunaden og ingen bilder med vesker..

Men da blir det jo trykt silkestoff? Vet ikke om det blir så fint med hele vesken i brokade silkestoff.. Men hvor har du vesken i forhold til forkleet? Utenpå? Hvilken farge er det på forkleet? Er det sånn vanlig hvitt?

Mi veske er i tjukt brokade silkestoff, som du kaller det :) Mamma si også (ho har samme bunad som meg. Eg har svart forkle med striper. veska heng litt på sida av beltespenna, utanpå forkledet. Bunaden i heimbygda mi har kvitt forkle, der er det vanlig med veske, men mange har ei lomme i stakken under forkle i staden :) Kanskje du kan ha lomme i staden for veske?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må i alle fall bruke forkle, og jeg bruker også da veske

nordmore-bunadrosen-blagron-01.jpg

Anonymous poster hash: 70789...69f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må i alle fall bruke forkle, og jeg bruker også da veske

nordmore-bunadrosen-blagron-01.jpg

Dette ser fint ut, men jeg føler det vil se litt rarere ut med hvitt forkle med veske utenpå?

Skrevet (endret)

Vesker utformet for spesifike bunader er vel obligatorisk for de fleste typene, cape er praktisk, så flere og flere har utformet dette i senere tid til spesifike bunader. Det er lett for deg å finne ut hvilke "godkjente" deler som finnes til din.

Praplyene begynte da noen fant på å trykke forskjellige mønstre på sorte paraplyer, og først bare de mest vanlige. Nå finns det nok sikkert flere, samt slips med samme trykk til mennene :)

PS: Og nå fant jeg ut at en faktisk kan få bunadsdeksel til mobiltelefonen også!

Endret av Kontormus
AnonymBruker
Skrevet

Dette ser fint ut, men jeg føler det vil se litt rarere ut med hvitt forkle med veske utenpå?

Sjeldent jeg ser hvitt forkle på nordmørsbunaden, men her ser du:

normore-bunadrosen-blagronn-06.jpg

Ta kontakt med en husflid der bunaden din kommer fra og spør der om det er vanlig med forkle. Eventuelt spør familie som har samme bunad :)

AnonymBruker
Skrevet

Vesker utformet for spesifike bunader er vel obligatorisk for de fleste typene, cape er praktisk, så flere og flere har utformet dette i senere tid til spesifike bunader. Det er lett for deg å finne ut hvilke "godkjente" deler for finnes til din.

Praplyene begynte da noen fant på å trykke forskjellige mønstre på sorte paraplyer, og først bare de mest vanlige. Nå finns det nok sikkert flere, samt slips med samme trykk til mennene :)

Jeg kan jo forresten bare si hvilken bunad det er, det er fanabunad. Klarer du å finne ut noe om veske på den? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo forresten bare si hvilken bunad det er, det er fanabunad. Klarer du å finne ut noe om veske på den? :)

632495-9-1305650513123.jpg

Her er det jo en type veske da :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent jeg ser hvitt forkle på nordmørsbunaden, men her ser du:

normore-bunadrosen-blagronn-06.jpg

Ta kontakt med en husflid der bunaden din kommer fra og spør der om det er vanlig med forkle. Eventuelt spør familie som har samme bunad :)

Hm. Det såg jo ikke så ille gale ut. Fant forresten et bilde av veske til hardangerbunaden her, den ligner jo en del på fanabunaden. Så da finnes det kanskje en veske til fanabunaden også :)

Når jeg googler fanabunad veske får jeg opp dette bildet. Men når jeg klikker meg inn på linken og trykker på Tilbehør kommer det ikke opp noe. Så jeg vet ikke om den veska er en ferdig bunadsveske til Fanabunaden eller om det bare er et tilfeldig bilde av en uferdig veske som kommer opp.

AnonymBruker
Skrevet

632495-9-1305650513123.jpg

Her er det jo en type veske da :)

Ja den har jeg ikke sett :) Men hun står og holder den sant? Jeg vil ha en sånn med hempe på som du kan henge på bunaden.

Skrevet

Ingen veske, men cape kan du få til den :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja den har jeg ikke sett :) Men hun står og holder den sant? Jeg vil ha en sånn med hempe på som du kan henge på bunaden.

Ser ikke ut til at det er det til din bunad dessverre :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...