Gå til innhold

Plagsomme nabobarn

Tabris

Anbefalte innlegg

Du håndterte situasjonen med den skrikende jenta veldig bra! Problemet med å bli "hun sinte" er at det kanskje kan virke forsterkende (på samme måte som at en oppspilt, bjeffende hund er mye morsommere enn en som bare ligger der og sover).

Jeg husker hvertfall fra min tid som pøblete drittunge, at det var veldig morsomt å erte "han sure" i gata. Nettopp fordi han ble så sur.

Ja, det er nettopp det også. Spesielt han som skal titte frem bak hushjørnet og erte opp hunden. Hvis han da klarer å erte opp meg samtidig, så er vel det bare enda mer stas.

Drittunger, altså.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er nettopp det også. Spesielt han som skal titte frem bak hushjørnet og erte opp hunden. Hvis han da klarer å erte opp meg samtidig, så er vel det bare enda mer stas.

Drittunger, altså.

Jeg bor i et boligfelt med 80% barnefamilier (om ikke mer) og har hund.... Jeg vet utmerket godt hvordan du har det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det samme problemet i fht barn (både etnisk norske og innvandrerbarn), og det endte med at hunden ikke liker barn og snapper i enkelte situasjoner (så må holde henne helt unna barn). Så mye for den "miljøtreningen". Dette til tross for positiv forsterkning med godbiter i slike situasjoner.

Det må være lov å sette en grense for barn som kommer inn i deres hage/terrasse. De burde forstå et nei. Man må selvsagt unngå å bli "hun sinte", men man kan si fra på en ordentlig måte. Man kan snakke med en del av dem. Jeg har selv gjort dette, og det gikk faktisk ganske bra, og de sluttet å komme til porten. Barna kan ofte norsk, i motsetning til foreldrene.

Om det da ikke bedrer seg, synes jeg det er grunnlag for en klage. Det kan også gå an å prøve å snakke med foreldrene, om du finner ut hvem de er. Jeg klarte faktisk å si fra vha tegnspråk, utrolig nok.

Anonymous poster hash: 364fd...1a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det opp med barna, og hjelper ikke det så kan du ta det med foreldrene. Jeg skjønner godt at du synes det er vanskelig, men det er jo totalt respektløst at barna bare kommer over i hagen på den måten. Hagen er din, ikke disse barna sin, og det må de lære å respektere

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drittunger, altså.

Ja, du må få stoppet den atferden fra den ungen, så det ikke blir an morsom aktivitet for alle barna i nabolaget. Drittunge, unnskyld uttrykket. Kanskje man kan overføre en del av kunnskapen fra hundetrening til barna? Du kan jo mye om dette. Her snakker vi kanskje om negativ forsterkning :P

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du må få stoppet den atferden fra den ungen, så det ikke blir an morsom aktivitet for alle barna i nabolaget. Drittunge, unnskyld uttrykket. Kanskje man kan overføre en del av kunnskapen fra hundetrening til barna? Du kan jo mye om dette. Her snakker vi kanskje om negativ forsterkning :PAnonymous poster hash: 364fd...1a5

Jeg mente positiv straff, ikke negativ forsterkning. Psykologikunnskapene begynner å bli litt rustne :P Men det var mest en spøk, selv om man av og til har lyst til å ta frem bjørkeriset.

Tror de barna må lære å respektere andres eiendom og ikke plage dyr. Snakk til dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du må få stoppet den atferden fra den ungen, så det ikke blir an morsom aktivitet for alle barna i nabolaget. Drittunge, unnskyld uttrykket. Kanskje man kan overføre en del av kunnskapen fra hundetrening til barna? Du kan jo mye om dette. Her snakker vi kanskje om negativ forsterkning :P

Jeg forsøkte - jeg brukte ignorering på uønsket atferd. :P
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler med deg! Bor i borettslag selv og om sommeren kommer barna rett inn om verandadøra er åpen... Henter ting som står på verandaen for å leke med(glass ol) Hvis vi sitter ute kommer de alltid å forstyrrer. Nytter ikke å snakke til de da det bare går en dag før det er glemt. Liker egentlig barn veldig godt men blir helt dårlig bare jeg ser de nå. Er så slitsomt! Foreldrene gjør heller ikke noe med dette

Anonymous poster hash: f35e7...373

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går ut i fra at hunden din aldri bjeffer eller er til sjenanse for de rundt? ;)

Jeg har barn og dyr, og vi bor sånn til at andre barn lett kan valse inn i hagen vår. Jeg ser begge sider av problemet. Du ser ut til å se det fra hundens side, og bare det. Stakkars lille hund, slemme bråkende barn liksom.

Det er ikke greit at barn plager dyr. Det er heller ikke greit at de vimser inn hos andre uten å spørre først. Men barn tenker gjerne ikke så mye over hva de gjør. De er som valper, impulsive og lekne. men 9 av 10 ganger som jeg har fremmede unger i hagen er det pga katten. Unger elsker dyr!

Jeg har verdens mest tålmodige katt, så jeg vet at han tåler mye fra barna. Derfor kan jeg benytte anledningen til å oppdra barna litt om hvordan man behandler dyr.

På en rolig måte forklarer jeg når det er greit å kose på pus, hva de kan gjøre og når katten må få være i fred. Jeg forklarer hva katten sier med kroppsspråket og vi snakker om hvor fint det er med dyr.

Siden det er de samme barna som går igjen, fungerer denne strategien godt. Og forhåpentlig tar ungene med seg ny kunnskap videre.

Hvis jeg tar noen av dem i å direkte plage katten, er jeg selvsagt ikke like mild, men de fleste barna er gjerne bare uvitende.

Men om du kan skape en form for fysisk skille ved terrassen vildu få færre besøk. Her hadde vi unger som syklet (!!!) rundt på plenen vår før vi fikk opp et pprovisorisk gjerde...

Anonymous poster hash: 1054e...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har utrolig nok opplevd slik oppførsel fra noen 18-22 år gamle spirevipper et par ganger mens hunden satt i bilen. Vi har en godt over middels svær hund, som mener at det er hans oppgave å passe på at ingen uvedkommende nærmer seg bilen eller andre ting eller folk han mener er hans oppgave å passe på. Så han gjør seg godt synlig og hørbar ved mistenkelig oppførsel. Noen synes tydelig at det er festlig å tørre en såpass svær hund, når de er sikre på at han ikke kan få tak i dem.

Sist gang satt også vi i bilen og jeg glemmer ikke synet på den ene fyren da han plutselig opplevde at en stor mann med langt svart hår, skjegg og en streng mine, plutselig hoppet ut av bildøra og buldret: - Kan du si meg; hva er dette for slags oppførsel?!

Plutselig fikk den " dødskule" militærgutten pipestemme og stammet frem noe rimelig uforståelig og skynder seg inn i bilen til kompisen sin. Antagelig trodde han at bilen sto parkert med bare hunden i og han var ihvertfall ikke forberedt på at det skulle dukke opp en slik " fryktinngytende" streng mann.

Best å få lært ungene hunderespekt og vett før de blir så gamle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til drittunger. Forsetter de å erte hunder slik, kommer de til å bli bitt en dag. Ikke nødvendigvis av din hund da. :)

Har dessverre ingen god løsning til deg. Hvis du finner ut hvem foreldrene er, bør du absolutt snakke med dem. Vær imidlertid forberedt på at de kan gå rett i forsvarsposisjon.

En gang jeg gikk tur med en valp jeg passer av og til kom det en liten unge på ca 2 år løpende bort, mens han skrek "voff, voff!" Valpen (som holdt på å lukte på noe) ga fra seg et bjeff, og faren begynte å kjefte på meg.

"Ha kontroll på hunden din!" Jeg svarte at jeg hadde stålkontroll på hunden, og ba ham ha kontroll på ungen sin.

Ungen var for liten til å skjønne at det han gjorde var galt, så han ble jeg ikke sint på.

Når jeg tenker meg om er kanskje det beste du kan gjøre å fortsette å trene hunden til å ignorere barna.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du forklare problemene dine, og forsøke å legge frem et forslag om en levegg på bakgrunn av dette til styret. Selv om tidligere eiere fikk avslag, kan bedre argumenter/nytt styre utgjøre en forskjell..

Anonymous poster hash: 0b54f...29a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at som mor og hundeeier hadde jeg likt å få vite det hvis mine barn var til slik sjenanse. Er jo verdt et forsøk å ta det rolig opp med dem...?:) Møter du veggen, så har du i alle fall prøvd....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Kan du ikke ha hageslangen klar og spyle de vekk når de begynner slik? Klager foreldrene får du bare riste på hodet og late som du ikke forstår språket.

Jeg hadde blitt møkksur og trampet opp til foreldrene med en unge under hver arm. Hadde ikke foreldrene fått skikk på ungene hadde jeg klaget videre til borettslaget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...