Tabris Skrevet 1. mai 2014 #1 Del Skrevet 1. mai 2014 Vi bor i et leilighetskompleks i et borettslag, hvor vi har en terrasse uten gjerde eller hekk. Vår nærmeste nabo er en lekeplass som bortimot tilhører borettslaget siden det ligger innenfor deres område. En ting er at jeg synes det er irriterende at barn er så høylytte generelt sett, men det må jeg nesten tåle når vi nå bor nær en lekeplass (blir siste gang det skjer!). Men det jeg synes går over grensen er at noen av dem kommer og plager oss når vi sitter på terrassen. Jeg har da hunden min med meg ut, og har han i bånd siden han jo ikke kan gå løs på borettslagets eiendom. Det synes noen av barna er kjempestas. Noen kommer bort og spør om å få klappe, og det er jo selvsagt bare koselig. Men så er det andre, da... to kom løpende og skrikende rett opp på terrassen vår og sto rett foran hunden og ropte og ståket. Det synes han er skummelt, og jeg forsøkte å hysje på dem. Den ene gutten synes det er supergøy når hunden bjeffer, så han gjemmer seg rundt hushjørnet og stikker frem for å erte ham og få ham til å bjeffe. Det verste var da ei av jentene sto en halvmeter fra terrassen vår, vendt mot oss og skrek. Ikke gråt, men bare lagde høye lyder. Tydelig for å få reaksjon fra hunden (eller oss). Når det ikke skjedde, så skrek hun bare høyere og høyere. Jeg tok det som super miljøtrening for hunden og ga ham godbiter jevnt og trutt siden han faktisk holdt seg rolig. Jenta overså jeg 100%, siden jeg antok det var en reaksjon hun var ute etter. Jeg synes ikke dette er ok oppførsel. Det er greit nok at de leker og herjer på lekeplassen, men jeg vil kunne sitte på egen terrasse med min hund uten å bli plaget av barn på den måten. En løsning er jo selvsagt å snakke med barna, noe jeg forsøkte, Problemet er at flere av dem er innvandrerbarn, og det virket ikke som om gutten forsto norsk. Den andre løsningen er å snakke med foreldrene, men jeg vet jo ikke helt hvem foreldrene er da det bor flere innvandrere her. En tredje løsning er jo å sende det inn til styret i borettslaget som en klagesak, men den sitter litt langt inne. Jeg liker ikke å klage på den måten, men jeg kommer nok til å gjøre det hvis dette fortsetter. Er det noen her som har noen andre tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #2 Del Skrevet 1. mai 2014 Sett opp gjerde/gelender på teassen din, så høyt at det er tydelig at du ikke ønsker ubudne gjester. Det gjorde vi og vi fikk være i fred etter det.Anonymous poster hash: 87942...2b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 1. mai 2014 Sett opp gjerde/gelender på teassen din, så høyt at det er tydelig at du ikke ønsker ubudne gjester. Det gjorde vi og vi fikk være i fred etter det.Anonymous poster hash: 87942...2b2 Det er borettslag, vi får ikke lov å gjøre noe med fasaden. De som bodde i leiligheten før oss spurte styret om å få sette opp en levegg akkurat der, og fikk avslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #4 Del Skrevet 1. mai 2014 Kan du bare kontakte styreleder litt uformelt og høre hva du bør gjøre? Bare ta en samtale på det? Så kan du jo eventuelt også høre om muligheten for å sette opp en hekk eller gjerde eller noe. Skjønner godt at du blir irritert, jeg hadde flyttet! Anonymous poster hash: 08e07...082 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #5 Del Skrevet 1. mai 2014 Det er borettslag, vi får ikke lov å gjøre noe med fasaden. De som bodde i leiligheten før oss spurte styret om å få sette opp en levegg akkurat der, og fikk avslag. Det finnes ingen provisoriske løsninger som dere ikke trenger løyve til da? For eksempel høye tujaer i potter eller noe? Anonymous poster hash: 08e07...082 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 1. mai 2014 #6 Del Skrevet 1. mai 2014 Da setter du opp en flyttbar levegg, det kan ingen nekte deg! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #7 Del Skrevet 1. mai 2014 Hva med kompostgrinder på kanten av terrasen som en midlertidig løsning og nulltoleranse for at barn kommer og klapper hunden når den er der. Be de stoppe dere på tur og klappe hunden, men når den er hjemme skal den ha fred. Barn som ikke forstår norsk godt nok tar du pent og leier vekk fra terassen. Anonymous poster hash: 69035...d6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 1. mai 2014 #8 Del Skrevet 1. mai 2014 Viil si at jeg synes du håndterte situasjonen med jenten veldig godt Synes du kan ta det opp med borettslaget og be foreldrene om å si til barna at de skal holde seg vekke fra andres terrasser og at det ikke er lov å "spille opp" eller terge en hund eller et dyr på noen måte. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #9 Del Skrevet 1. mai 2014 Kan du sette opp sånne kompostgrinder som et midlertidig gjerde? Det er jo ikke å gjøre noe med fasaden siden de kan tas ned på null komma niks, og de er lave og går litt i ett med gress og busker, samtidig som de vil øke terskelen for å komme så nært dere. Anonymous poster hash: 29593...fa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 1. mai 2014 #10 Del Skrevet 1. mai 2014 Ignorering funkier definitivt ikke med bråkete unger, og det fant du jo ut. Men selv om de ikke skjønner språket holder det vel å bli sint, gestikulere og bruke enkle ord? Kan ikke skjønne annet jeg, kroppsspråk er internasjonalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #11 Del Skrevet 1. mai 2014 Stemmer i for flyttbar le-vegg. Er det ikke fastskrudd så er det ikke mer enn et møbel å regne, og er ikke endel av fasaden. Anonymous poster hash: 8ef22...330 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #12 Del Skrevet 1. mai 2014 Takk for mange gode tips - store urner med planter var en god ide! Det blir jo som en liten "vegg". Har ikke så lyst å bli sint, da blir jeg hun "sure", også løper barna og klager til foreldrene som blir sinte på meg igjen. Ser jeg for meg. Det er vel ikke alle foreldre som vil finne seg i at andre kjefter på deres barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 1. mai 2014 #13 Del Skrevet 1. mai 2014 Jeg hadde snakket med barnas foreldre om dette, slik at foreldrene kunne ta opp hvor viktig det er å ikke plage naboer og å utvise hundevett. Om de opptrer slik ovenfor andre hunder, kan de bli utsatt for å bli skadd. En del av innvandrerne er livende redd hunder, så interessen for å få en reaksjon fra hunden mens den er i betryggende avstand kan være en slags skrekkblandet fryd. Jeg har ihvertfall vært borte i at en hel husrekke med innvandrerbarn løp til dørene sine, noen gråt og andre snek i dørsprekken, da jeg kom gående med min 4 måneder gamle valp ( som riktignok var ganske stor) på 50 meters avstand. De ble også synlig redde når vi skulle gå ut fra vår leilighet og de passerte ute på veien. Dersom det fungerte å snakke med barna, ville jeg selvfølgelig latt saken stoppe der, jeg ville prøvd en gang til. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #14 Del Skrevet 1. mai 2014 Forresten, dere har ikke vurdert en fin paviliong, av den firkantede typen? Det er jo også et hagemøbel, og ikke fasade, de er store og herlige mtp mygg og sitte ute på kvelden og da kan du velge å ha trekket på den siden hvor lekeplassen er, så ser de ikke så lett at det sitter noen der å plage. Noe a la: Tror jeg ville hatt noe sånt selv, dersom jeg ikke fikk bruke rekkverk eller levegger og det var mye trafikk i området. Anonymous poster hash: 8ef22...330 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #15 Del Skrevet 1. mai 2014 Tror det blir litt for stort med et slikt telt, men takk for tipset. Tror vi i første omgang skal gå for noen store urner med planter og sette opp langs den kortveggen som vender mot lekeplassen, det vil jo skjerme for innsyn generelt også. Også prater jeg med barna igjen om de da faktisk løper rundt for å komme bort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #16 Del Skrevet 1. mai 2014 Takk for mange gode tips - store urner med planter var en god ide! Det blir jo som en liten "vegg". Har ikke så lyst å bli sint, da blir jeg hun "sure", også løper barna og klager til foreldrene som blir sinte på meg igjen. Ser jeg for meg. Det er vel ikke alle foreldre som vil finne seg i at andre kjefter på deres barn. Sånne kompostgriner såg jo litt smart ut.Visste ikke hva det var så jeg måtte google det. Ser ut som om du kan lage et eller annet slags greie for å sette de opp i, og så kan du slå de sammen og sette bort når du ikke trenger de, og så bare ta de enkelt frem når det behoves. Med noe store buskevekstgreier i store potter i tillegg kan det jo bli ganske bra. Anonymous poster hash: 08e07...082 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #17 Del Skrevet 1. mai 2014 Forresten, dere har ikke vurdert en fin paviliong, av den firkantede typen? Det er jo også et hagemøbel, og ikke fasade, de er store og herlige mtp mygg og sitte ute på kvelden og da kan du velge å ha trekket på den siden hvor lekeplassen er, så ser de ikke så lett at det sitter noen der å plage. Noe a la: Tror jeg ville hatt noe sånt selv, dersom jeg ikke fikk bruke rekkverk eller levegger og det var mye trafikk i området. Anonymous poster hash: 8ef22...330 Det som er så dumt med slike telt er at de tar utrolig mye lys slik at dersom den dekker hele eller nesten hele verandaen så blir det utrolig mørkt inne. Anonymous poster hash: 08e07...082 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #18 Del Skrevet 1. mai 2014 Om du googler etter blomsterkasser og ser på bildene da, så får du opp en god del typer som sikkert kan være til inspirasjon. Garanert mye fint dere kan ha der som blir nesten som både levegg og gjerde. Anonymous poster hash: 69035...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #19 Del Skrevet 1. mai 2014 Det som er så dumt med slike telt er at de tar utrolig mye lys slik at dersom den dekker hele eller nesten hele verandaen så blir det utrolig mørkt inne. Anonymous poster hash: 08e07...082 Ja, om de blir plassert foran vinduer, så er jeg veldig enig der. Det blir også litt feil om de spiser hele terassen, for jeg liker at ca 1/3 til 1/2 er uten "tak" og skygge. Men mange terasser dekker gjerne store deler av en husvegg og da gjerne med et område på et par meter uten vinduer. Langt fra alle. Vårt forrige hus hadde vindusrekke der, nåværende har kun verandadør på kortveggen og dermed perfekt for en slik løsning. Anonymous poster hash: 8ef22...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 1. mai 2014 #20 Del Skrevet 1. mai 2014 Du håndterte situasjonen med den skrikende jenta veldig bra! Problemet med å bli "hun sinte" er at det kanskje kan virke forsterkende (på samme måte som at en oppspilt, bjeffende hund er mye morsommere enn en som bare ligger der og sover). Jeg husker hvertfall fra min tid som pøblete drittunge, at det var veldig morsomt å erte "han sure" i gata. Nettopp fordi han ble så sur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå