FrkHumle Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #21 Skrevet 2. mai 2014 Bytt ut sofaen til en treseter og ha noen matchende men flyttbare stoler i tillegg. Men hvordan skulle man da møblert? Både for å få rett vinkel til tv'n, og for at stolene ikke sperrer for dører. Har tenkt tanken selv altså, men jeg er så glad i det hjørnet
Kladd Skrevet 2. mai 2014 #22 Skrevet 2. mai 2014 Hva med å "speilvende" sofaen til hjørnet der hvor spisebordet står? (Altså med en side langs vindus-veggen og en side ut i rommet.) Også tv på veggen til venstre, spisebord der sofaen står nå (foran verandadøren) og skapet der hvor tv'en står nå?
FrkHumle Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #23 Skrevet 2. mai 2014 Hva med å "speilvende" sofaen til hjørnet der hvor spisebordet står? (Altså med en side langs vindus-veggen og en side ut i rommet.) Også tv på veggen til venstre, spisebord der sofaen står nå (foran verandadøren) og skapet der hvor tv'en står nå? Det var ikke dumt! Men det vil bli veldig, veldig trangt å få tv'n på veggen, så man vil sitte 2,5 meter fra den. Det blir da altfor nærme med en 40" tv eller? Ikke får vi noe sted til å ha dvdspiller heller, og jeg må begynne å skru i veggen. Hvis jeg drar den mer ut fra veggen vil det bli for liten plass til spisebordet, siden det allerede med sofaen helt inntil bare er igjen 190 cm til bordet (bordet er 90cm bredt, så en halvmeter frigang på hver side av det).
Kladd Skrevet 2. mai 2014 #24 Skrevet 2. mai 2014 Det var ikke dumt! Men det vil bli veldig, veldig trangt å få tv'n på veggen, så man vil sitte 2,5 meter fra den. Det blir da altfor nærme med en 40" tv eller? Ikke får vi noe sted til å ha dvdspiller heller, og jeg må begynne å skru i veggen. Hvis jeg drar den mer ut fra veggen vil det bli for liten plass til spisebordet, siden det allerede med sofaen helt inntil bare er igjen 190 cm til bordet (bordet er 90cm bredt, så en halvmeter frigang på hver side av det). 2,5 skulle være nok. Googla det og fikk opp en rekke treff, bla: http://www.dagbladet.no/2013/03/24/tema/bolig/stue/klikk/26362667/. Ang. dvd-spiller/dekoder osv, så kan jo dette plasseres over tv'en også om det er sånn at du ikke skal ha tv-møbel, men henge tv'en på veggen. Kan ha det på ei vanlig hylleplate enten over eller ved siden av tv'en. Evt. kan du trekke ledningene bort under sofaen evt. til hjørnet, hvor du kan skjule det inne i et lite skap eller noe. Har du allerede bord klart? Hvis ikke ville jeg kanskje sett etter et litt smalere bord. 50 cm til å trekke ut stoler og sette seg kan bli litt lite uansett. Evt. kan du kanskje heller ha en sittebenk langs den ene siden. (Kan bruke veggen som ryggstøtte).
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #25 Skrevet 2. mai 2014 Jøss, vi hadde stue med tre dører. Vi stengte den ene døren. Rett og slett tok ut hele karmen, fikk saget til to plater og satt inn. Spaklet,pusset og tapeserte på begge sider, så der fikk vi også spiseplass i stuenAnonymous poster hash: c4e9a...89b Hadde du lest startinnlegget så ville du sett at ts LEIER. Og alle dører er i BRUK. Jees!Anonymous poster hash: ac523...333
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #26 Skrevet 2. mai 2014 Lurer på hva som fikk deg til å flytte fra enebolig til en leilighet på 50 kvadrat?Anonymous poster hash: ac523...333
FrkHumle Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #27 Skrevet 2. mai 2014 Lurer på hva som fikk deg til å flytte fra enebolig til en leilighet på 50 kvadrat?Anonymous poster hash: ac523...333 Studere. Der jeg bodde før var leieprisen på enebolig 3000/mnd, her er det adskillig større leiepriser. Før jeg leide eide jeg med mannen, men samlivsbrudd førte til salg av bolig (uten overskudd) og en noe smalere økonomi Eneste ønsket på leilighet var to soverom (skolebarn i hus) så da måtte det gå på bekostning av mange andre ønsker.
FrkHumle Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #28 Skrevet 2. mai 2014 2,5 skulle være nok. Googla det og fikk opp en rekke treff, bla: http://www.dagbladet.no/2013/03/24/tema/bolig/stue/klikk/26362667/. Ang. dvd-spiller/dekoder osv, så kan jo dette plasseres over tv'en også om det er sånn at du ikke skal ha tv-møbel, men henge tv'en på veggen. Kan ha det på ei vanlig hylleplate enten over eller ved siden av tv'en. Evt. kan du trekke ledningene bort under sofaen evt. til hjørnet, hvor du kan skjule det inne i et lite skap eller noe. Har du allerede bord klart? Hvis ikke ville jeg kanskje sett etter et litt smalere bord. 50 cm til å trekke ut stoler og sette seg kan bli litt lite uansett. Evt. kan du kanskje heller ha en sittebenk langs den ene siden. (Kan bruke veggen som ryggstøtte). Jeg har bord. Fikk kjøpt det billig brukt, så jeg hoppet i det. Har ikke stoler enda da, annet enn billige krakker/plaststoler fra ikea, så jeg kunne jo brukt en benk feks. Jeg tviler uansett sterkt på at jeg får lov å sku tvn opp på veggen. Redd det blir mørkt og trangt rundt sofaen da også. Har hatt den plassert delvis ut i rommet før, det fungerte fint, så kanskje jeg skulle tegnet den muligheten også.
Gjest Badabing Skrevet 2. mai 2014 #29 Skrevet 2. mai 2014 (endret) Jeg ville snudd sofaen så det blir mer åpent midt på. Da vil stuen virke større. Ville også byttet plass mellom spisebord og skap, så spisebordet ikke blir en massiv greie midt i rommet. Endret 2. mai 2014 av Badabing
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #30 Skrevet 2. mai 2014 Jeg ville snudd sofaen så det blir mer åpent midt på. Da vil stuen virke større. Ville også byttet plass mellom spisebord og skap, så spisebordet ikke blir en massiv greie midt i rommet. Men da vil vel sofaen sperre for verandadøren? Anonymous poster hash: 35fef...5d1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #31 Skrevet 2. mai 2014 Kan du sette sofaen der som tvn står, men litt ut fra veggen bak slik at det går an å gå inn døren på den veggen som den vil sperre for? Og så sperrer du da den ene verandadøren med sofaen. Og så setter du tvn der sofaen står? Anonymous poster hash: 35fef...5d1
Gjest Badabing Skrevet 2. mai 2014 #32 Skrevet 2. mai 2014 Men da vil vel sofaen sperre for verandadøren? Anonymous poster hash: 35fef...5d1 Trodde det var vindu. Da blir det straks mer vrient, ja.
FrkHumle Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #33 Skrevet 2. mai 2014 Kan du sette sofaen der som tvn står, men litt ut fra veggen bak slik at det går an å gå inn døren på den veggen som den vil sperre for? Og så sperrer du da den ene verandadøren med sofaen. Og så setter du tvn der sofaen står? Anonymous poster hash: 35fef...5d1 Det er den "øverste" verandadøren som åpnes først, så den kan jeg ikke sperre for. Dessuten er veggen ikke lang nok, sofaen hadde sperret for begge verandadørene dessverre. Jeg skrev på mål på bildene, stua er altså 400 x 440 cm. Og sofaen 250x250.
FrkHumle Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #34 Skrevet 2. mai 2014 Trodde det var vindu. Da blir det straks mer vrient, ja. Vinduet er den blå på tegninga som ikke har vinkel/trekant. De med trekant er dører. Kun ett vindu, og fire dører. Veldig vanskelig med så lite veggplass, og at verandadøren er plassert midt på veggen gir mye grubling
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #35 Skrevet 2. mai 2014 Hva om du setter sofaen der spisestuebordet nå står, med hjørnet mot veggene? Så flytter du tv'n dit sofaen nå står, og setter spisestuebordet litt utpå gulvet der tv'n står, eventuelt (om du MÅ ha vitrineskap til oppbevaring og ikke har mulighet til å ha tingene på kjøkkenet, i skap på soverom eller under senga eller hvor som helst) med vitrineskapet most opp mot veggen her eller bak et møbel der det står utav syne og vei.Anonymous poster hash: 3bd3c...142 Jeg støtter denne. Hvor langt er vitrineskapet? Kan du ha det helt oppe i høyre hjørnet og i tillegg få plass til en kommode på siden av det? Regner ikke med at skapet ditt er 180 cm, så da kan du ha en liten (høy) kommode mellom skapet og døra. Dette forutsetter at du trekker spisebordet litt utpå gulvet (som nevnt i innlegget over) og at du trenger ny, smalere, tv benk som passer til veggen på 120 cm. Ser for meg at rommet blir "større" med denne løsningen i tillegg til at du beholder både sofa, skap, dører og får mer oppbevaringsplass. Anonymous poster hash: da702...d66
FrkHumle Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #36 Skrevet 2. mai 2014 Jeg støtter denne. Hvor langt er vitrineskapet? Kan du ha det helt oppe i høyre hjørnet og i tillegg få plass til en kommode på siden av det? Regner ikke med at skapet ditt er 180 cm, så da kan du ha en liten (høy) kommode mellom skapet og døra. Dette forutsetter at du trekker spisebordet litt utpå gulvet (som nevnt i innlegget over) og at du trenger ny, smalere, tv benk som passer til veggen på 120 cm. Ser for meg at rommet blir "større" med denne løsningen i tillegg til at du beholder både sofa, skap, dører og får mer oppbevaringsplass. Anonymous poster hash: da702...d66 Trekker jeg spisebordet ut på gulvet så blir det tildekket en av dørene. Kanskje ikke så ille om jeg drar det mot verandadøren? Er alene hjemme i helgen, så skal se om jeg får dratt ting litt frem og tilbake Skapet er 90 cm bredt, så det er ikke noe problem å få en kommode i tillegg. Bare redd det blir overfylt da? Ideelt sett hadde jeg kjøpt ny oppbevaringsløsning som passet sammen, men det er det ikke penger til dessverre. Men dere som har svart her nå (takk igjen!!), hvordan ville dere møblert om det ikke var møbler fra før, og alt kunne blitt kjøpt inn nytt? Mulig jeg kan få litt inspirasjon av det
Gjest Wei Wei Skrevet 3. mai 2014 #37 Skrevet 3. mai 2014 Altså, dere har en stue på 13 kvm. Da bør dere ha minst mulig møbler for å spare plass. En 3 seters sofa er nok siden dere er 3 stk. Jeg har selv bodd i en s lten leilighet og hadde jeg kaffebesøk, så satt vi ved bordet. Ikke det beste alternativet, men sånt måtte det være med plassmangel. Et annet alternativ er å ofre verandautgangen hvis du skal beholde en så stor sofa. Eller spisebordet må vekk. Altså, jeg ville ikke hatt en hjørnesofa i et rom på 13 kvm.
Rosalie Skrevet 3. mai 2014 #38 Skrevet 3. mai 2014 Jeg ville byttet ut sofaen. Men dersom det ikke er et alternativ, så ville jeg brukt løsningen fra i vinter, men dratt sofaen frem slik at man kommer ut på verandas. Man kan jo lett skyve sofaen inntil veggen/verandadøra på kveldstid, eller når dere skal se film/TV. Vi har noe større stue enn dere, men dersom vi skal være mer enn fire til middag, så må vi flytte spisestue bordet ut på gulvet. (Har noenlunde samme innredning som dere, men sofa Karlstad som er to-seter pluss sjeselongdel, samt tilhørende puff og saccosekk. Saccosekken er digg å sitteligge i, og kan lett stues unna når vi skal ha middagsgjester).
LilleSnupp Skrevet 3. mai 2014 #39 Skrevet 3. mai 2014 Hva med en slik sofa og puff/lenestol? Da får du litt hjørnefølelsen, men betydelig mindre og større muligheter?
FrkHumle Skrevet 3. mai 2014 Forfatter #40 Skrevet 3. mai 2014 Altså, dere har en stue på 13 kvm. Da bør dere ha minst mulig møbler for å spare plass. En 3 seters sofa er nok siden dere er 3 stk. Jeg har selv bodd i en s lten leilighet og hadde jeg kaffebesøk, så satt vi ved bordet. Ikke det beste alternativet, men sånt måtte det være med plassmangel. Et annet alternativ er å ofre verandautgangen hvis du skal beholde en så stor sofa. Eller spisebordet må vekk. Altså, jeg ville ikke hatt en hjørnesofa i et rom på 13 kvm. Ca 17 kvadrat. 4 x 4,4 m. Går helt fint å sitte ved bordet under kaffebesøk ja, men det er sjelden ei helg her det bare er oss, jentungen har ofte overnattingsbesøk og vi bor langt unna familie så det er ikke uvanlig med et par overnattingsgjester i helgene. Synes dette er vanskelig, sofaen brukes som sagt mer til å ligge enn sitte i, og det er der vi plasserer gjester over natten og der vi ligger som slakt når vi ser film Hvilken sofa ville du anbefalt? Treseter? Sjeselong? Evt stoler? Jeg ville byttet ut sofaen. Men dersom det ikke er et alternativ, så ville jeg brukt løsningen fra i vinter, men dratt sofaen frem slik at man kommer ut på verandas. Man kan jo lett skyve sofaen inntil veggen/verandadøra på kveldstid, eller når dere skal se film/TV. Vi har noe større stue enn dere, men dersom vi skal være mer enn fire til middag, så må vi flytte spisestue bordet ut på gulvet. (Har noenlunde samme innredning som dere, men sofa Karlstad som er to-seter pluss sjeselongdel, samt tilhørende puff og saccosekk. Saccosekken er digg å sitteligge i, og kan lett stues unna når vi skal ha middagsgjester). Hvis jeg drar sofaen fram blir det ikke plass til spisebordet. Er bare akkurat så det går, så om jeg vil ha mye bedre plass må jeg nok dessverre bytte sofa som flere her sier. Har tenkt tanken på å sette spisebordet inntil sofa eller vegg, og så dra det frem ved behov, men vil gjerne at det ser hyggelig ut, og synes egentlig det blir mer rot. Hva med en slik sofa og puff/lenestol? Da får du litt hjørnefølelsen, men betydelig mindre og større muligheter? Den har jeg sett mye på Men sparer ikke så mye plass på lengden siden den er det samme, blir kun mer romplass. Og vet ikke om jeg vil droppe en liggeplass bare for det. Håper dere ikke blir irritert på usikkerheten min, har spart så lenge til møblene mine at jeg har blitt glad i de jeg. Hehe! Må være helt sikker på hvordan jeg vil ha det før jeg kvitter meg med noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå