FrkHumle Skrevet 1. mai 2014 #1 Skrevet 1. mai 2014 Hei! Jeg har en liten leilighet på ca 50 kvadrat. Stuen er det store problemet. Kjøkkenet er lite og det er ikke plass til annet enn bord for to personer, så jeg trenger spisebord i stuen. Har barn og ofte besøk, pluss at spisebordet brukes til lekser. Stuen har dessverre dører og vinduer på alle fire vegger. Totalt fire dører inn til stuen fordelt over tre vegger, vindu på det siste. Alle dørene brukes hele tiden, med unntak av den doble verandadøren. Der brukes kun den ene halvparten stort sett, men vil jo ha mulighet til å åpne begge. Møblene jeg allerede har er en hjørnesofa Ektorp fra Ikea 250x250cm), som jeg virkelig ikke har lyst til å kvitte meg med. Det er ikke så sjelden hele sofaen er fylt, vi er alle sånn at vi gjerne ligger i sofaen istedet for å sitte om hvelden, og da er det godt med plass til alle tre. (Meg, kjæresten, barnet) Siden det er hjørne er det også koselig med at man kan se hverandre under kaffebesøk, istedet for bare en treseter. Bordet fikk jeg billig brukt, det er Norden spisebord fra Ikea 150x90cm. Bruker krakker og noen stoler rundt. Vitrineskapet er eneste oppbevaringsplassen, så det er jeg avhengig av å ha der inne. Har prøvd totalt seks forskjellige sofaplasseringer, men etter jeg fikk det etterlengta spisebordet står jeg fast. Legger ved bilde av nåværende møblering også. Fungerer greit slik det er nå, men det er jo trangt, og virker overfylt, mye på grunn av sofaen. Veldig trangt rundt sofabordet også! Vurderer å bytte det ut med kun puffen, men redd det blir mye trøbbel siden kveldsmat spises i sofaen. Ønsker sterkt innspill på hvordan jeg kan gjøre dette, og om det er mulig å få bedre plass med sofaen jeg har. Skal den byttes ut ønsker jeg fortsatt Ektorp, da vi er veldig glad i vaskemulighet på trekk, samt sitte/liggekomfort. Kan til nød bytte i Kivik, den er mer stilren og i moduler, men ikke like god etter min mening. Kan ikke henge mye opp på veggene på grunn av at jeg leier. Legger ved plantegning med tomt rom, pluss med nåværende møblering. Ingen hensyn på kontakter/tv-uttak/ovner.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #2 Skrevet 1. mai 2014 Hva med å ta bort puffen? Og spørre om du kan henge tvn på veggen, så kan du kanskje ta bort tvbenken? Jeg ser ikke noe annen løsning enn det du allerede har gjort, bortsett fra å sette sofaen der spisebordet er, og spisebordet der spisebordet er, men da blir det jo feil vinkel til tvn, pluss at jeg liker å ha sofaen der det er mest vindu og lys (bruker en del tid i sofaen..) Eller spisebordet kan du jo sette der tvn er og så kan tvn stå der sofaen er, men da blir det igjen det at sofaen er presset inn i det mørkeste hjørnet. Anonymous poster hash: 35fef...5d1
FrkHumle Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2014 Det blir nesten på kanten for smalt med tvn der sofaen er, har bare 40" tv, men med sidehøytalere så blir det trangt. Hvis jeg gjør som du sier (og som jeg har vurdert mange ganger) så vil jeg ikke få noe sted til å ha vitrineskapet mitt. Da må jeg sette tv'n ut fra vinduet, om jeg kan forklare slik, og vitrineskapet bakom. Tv-benken tar jo ikke plass sånn sett, er avhengig av noe oppbevaring, og der har jeg kurver med pledd osv. Har tenkt å bytte den ut i en kommode, men uansett vil jeg ikke spare noe plass ved å henge den på veggen. Har du evt forslag til annen type sofa da? Jeg har lekt med tanken på annen sofa, men er redd jeg mister for mye sitteplass da. Hater alle dørene her Og ikke minst plasseringen av de. Skulle så ønske verandadøren var mer på siden mot der tv'n er nå, så jeg kunne snudd hjørnet på sofaen. (Gjorde det i vinter, da vi ikke brukte verandaen)
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #4 Skrevet 1. mai 2014 Er det mulig å flytte sofakroken helt til venstre, og flytte spisebordet opp til det hjørnet der tv-n er? Anonymous poster hash: ce7e8...53b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #5 Skrevet 1. mai 2014 Det blir nesten på kanten for smalt med tvn der sofaen er, har bare 40" tv, men med sidehøytalere så blir det trangt. Hvis jeg gjør som du sier (og som jeg har vurdert mange ganger) så vil jeg ikke få noe sted til å ha vitrineskapet mitt. Da må jeg sette tv'n ut fra vinduet, om jeg kan forklare slik, og vitrineskapet bakom. Tv-benken tar jo ikke plass sånn sett, er avhengig av noe oppbevaring, og der har jeg kurver med pledd osv. Har tenkt å bytte den ut i en kommode, men uansett vil jeg ikke spare noe plass ved å henge den på veggen. Har du evt forslag til annen type sofa da? Jeg har lekt med tanken på annen sofa, men er redd jeg mister for mye sitteplass da. Hater alle dørene her Og ikke minst plasseringen av de. Skulle så ønske verandadøren var mer på siden mot der tv'n er nå, så jeg kunne snudd hjørnet på sofaen. (Gjorde det i vinter, da vi ikke brukte verandaen) Jeg ville ikke byttet ut sofaen da det er et viktig samlingspunkt for familien. Kjedelig om der ikke er nok plass eller folk sitter vondt. Du kan ikke kvitte deg med det bordet du har på kjøkkenet da, og så ha vitrineskapet der? Anonymous poster hash: 35fef...5d1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #6 Skrevet 1. mai 2014 Jøss, vi hadde stue med tre dører. Vi stengte den ene døren. Rett og slett tok ut hele karmen, fikk saget til to plater og satt inn. Spaklet,pusset og tapeserte på begge sider, så der fikk vi også spiseplass i stuen Anonymous poster hash: c4e9a...89b 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #7 Skrevet 1. mai 2014 Jeg ville snudd sofaen slik at det hadde blitt mer åpent mot spisebordet. Altså, ha hjørnet i hjørnet om du skjønner? Anonymous poster hash: 2d0bb...85c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #8 Skrevet 1. mai 2014 Jøss, vi hadde stue med tre dører. Vi stengte den ene døren. Rett og slett tok ut hele karmen, fikk saget til to plater og satt inn. Spaklet,pusset og tapeserte på begge sider, så der fikk vi også spiseplass i stuen Anonymous poster hash: c4e9a...89b Men hva om dørene går inn til rom som brukes, og er den eneste døren som går inn til rommene? Jeg ville snudd sofaen slik at det hadde blitt mer åpent mot spisebordet. Altså, ha hjørnet i hjørnet om du skjønner? Anonymous poster hash: 2d0bb...85c Da stenger den vel for verandadøren? Anonymous poster hash: 35fef...5d1
FrkHumle Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #9 Skrevet 1. mai 2014 (endret) Er det mulig å flytte sofakroken helt til venstre, og flytte spisebordet opp til det hjørnet der tv-n er? Anonymous poster hash: ce7e8...53b Ja, men da blir det veldig trangt for tv'n, bare 120cm bred den veggen som da vil komme i riktig vinkel. Pluss 440cm fra sofa til tv (40" tv), om man skal ta med det i vurderingen også. Får ikke plass til tv-benken der da, så da må jeg kjøpe noe nytt. Bestå har vel moduler som blir 120 brede, men det blir fort mye dyrere enn bare en kommode. Pluss at vitrineskapet mitt som jeg er veldig glad i ikke får plass på stua lenger. Jeg ville ikke byttet ut sofaen da det er et viktig samlingspunkt for familien. Kjedelig om der ikke er nok plass eller folk sitter vondt. Du kan ikke kvitte deg med det bordet du har på kjøkkenet da, og så ha vitrineskapet der? Anonymous poster hash: 35fef...5d1 Jeg er enig. Vi koser oss mye i sofaen. Og det er vel en av de minste hjørnesofaene som er, hjørnesofa for meg er å få i både pose og sekk, god liggeplass pluss at man ser kaffegjester uten å sitte på rekke. Det er plass til vitrineskapet på kjøkkenet uten å flytte bord derfra. Men det er kanskje det fineste møbelet jeg har (Hemnes fra Ikea, kjøpt brukt). Hadde det ikke vært så forferdelig vanskelig å få det inn hit så hadde jeg solgt det og kjøpt det skapet som er smalere, men det var noe herk å få inn trapp med sving ferdig skrudd sammen. Jøss, vi hadde stue med tre dører. Vi stengte den ene døren. Rett og slett tok ut hele karmen, fikk saget til to plater og satt inn. Spaklet,pusset og tapeserte på begge sider, så der fikk vi også spiseplass i stuen Anonymous poster hash: c4e9a...89b Den ene døra er fra gangen, den andre er inn til badet (vet, grusomt med dør til badet fra stua), den tredje er eneste inngang til kjøkkenet. Dessuten leier jeg, så noen forandringer kan jeg ikke gjøre. Jeg ville snudd sofaen slik at det hadde blitt mer åpent mot spisebordet. Altså, ha hjørnet i hjørnet om du skjønner? Anonymous poster hash: 2d0bb...85c Da blokkerer jeg verandadøren ja. Gjorde det nå i vinter, var kjempefint, men nå i sommerhalvåret vil jeg nyte at jeg har dobbeltdører ut. Endret 1. mai 2014 av FrkHumle
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #10 Skrevet 1. mai 2014 Jeg ville byttet plass på sofaen og spisebordet. Hatt sofaen med hjørnet i hjørnet om du skjønner? Ville ikke kjøpt ny sofa. Deretter ville jeg satt det store skapet i hjørnet der tv benken nå befinner seg. Videre ville jeg kvittet meg med tv benken og kjøpt en ny, liten benk, med hjul på. Ser ut som om det kan bli plass til dette, alternativt ville jeg vurdert om det finnes annet sted i leiligheten med plass til skapet? Vet det kan bli litt styr med ledninger dersom dere skal trekke tv litt frem og tilbake altså, så dette kommer selvsagt an på hvor mye dere ser på tv. Kveldsmaten kan spises ved spisebordet der tv nå befinner seg og tv trekkes frem mot sofaen ved behov. Må legge til at jeg selv ikke ser alt for mye på tv og at jeg derfor ikke ville latt tv'en eller høyttalere styre hele møbleringen i stua. Anonymous poster hash: da702...d66
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #11 Skrevet 1. mai 2014 Hva om du setter sofaen der spisestuebordet nå står, med hjørnet mot veggene? Så flytter du tv'n dit sofaen nå står, og setter spisestuebordet litt utpå gulvet der tv'n står, eventuelt (om du MÅ ha vitrineskap til oppbevaring og ikke har mulighet til å ha tingene på kjøkkenet, i skap på soverom eller under senga eller hvor som helst) med vitrineskapet most opp mot veggen her eller bak et møbel der det står utav syne og vei. Anonymous poster hash: 3bd3c...142
FrkHumle Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 1. mai 2014 Jeg ville byttet plass på sofaen og spisebordet. Hatt sofaen med hjørnet i hjørnet om du skjønner? Ville ikke kjøpt ny sofa. Deretter ville jeg satt det store skapet i hjørnet der tv benken nå befinner seg. Videre ville jeg kvittet meg med tv benken og kjøpt en ny, liten benk, med hjul på. Ser ut som om det kan bli plass til dette, alternativt ville jeg vurdert om det finnes annet sted i leiligheten med plass til skapet? Vet det kan bli litt styr med ledninger dersom dere skal trekke tv litt frem og tilbake altså, så dette kommer selvsagt an på hvor mye dere ser på tv. Kveldsmaten kan spises ved spisebordet der tv nå befinner seg og tv trekkes frem mot sofaen ved behov. Må legge til at jeg selv ikke ser alt for mye på tv og at jeg derfor ikke ville latt tv'en eller høyttalere styre hele møbleringen i stua. Anonymous poster hash: da702...d66 Her ser vi mye tv/film, og jeg hører mye musikk via anlegget som er koblet til tvn. Så det er viktig at det er fast plassering. Ellers er jo løsningen din nevnt tidligere, men problemet er at vitrineskapet ikke får plass i det hjørnet der tvn nå står om spisebordet også skal være der. Da blir det for trangt, og det vil komme i veien for dører. Kan som tidligere nevnt sette det på kjøkkenet, men det er jo så fint Har fin-servise og sånn i det. Kjenner jeg virkelig vurderer å bytte det i det smalere i samme serie nå, siden det som er "halvt" vil få plass ved siden av sofaen om jeg bytter plass. Jeg er ganske kresen på tvbenker, vil helst ha kommode-høyde da vi som nevnt ofte ligger i sofaen om kvelden. Da trenger man litt høyde på tvn. Jeg har nå denne som tvbenk: http://jysk.no/stue/konsollbord/konsollbord-aulum-hvit Ønsker å bytte ut til noe ala denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70103349/#/50214555 evt smalere om jeg skal bytte plass. Trenger mer oppbevaring i denne lille leiligheta, så å bytte til kommode så jeg feks. kan ha sengetøy der tenkte jeg var lurt. Må bare få sagt til slutt, TUSEN TAKK til alle som kommer med forslag! Setter stor pris på at dere tar dere tid til dette.
FrkHumle Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #13 Skrevet 1. mai 2014 Hva om du setter sofaen der spisestuebordet nå står, med hjørnet mot veggene? Så flytter du tv'n dit sofaen nå står, og setter spisestuebordet litt utpå gulvet der tv'n står, eventuelt (om du MÅ ha vitrineskap til oppbevaring og ikke har mulighet til å ha tingene på kjøkkenet, i skap på soverom eller under senga eller hvor som helst) med vitrineskapet most opp mot veggen her eller bak et møbel der det står utav syne og vei.Anonymous poster hash: 3bd3c...142 Jeg er veldig glad i vitrineskapet, har alt av feks. dåpsgaver/finservise/vinglass og noen fine bokser til oppbevaring i det. Så det er kun fordi jeg ønsker å ha det framme, ikke fordi jeg må. Jeg kan sette det på kjøkkenet om jeg trenger. Kan ikke kaste det ut, da jeg ikke har noen steder å putte de tingene som er i det. Men skapet i seg selv synes jeg er veldig fint. Leiligheten er altså på ca 50 kvadrat, kjøkkenet er minimalt, badet er minimalt, gangen er 120 cm bred , soverommene er små, det ene har skyvedørsgarderobe ellers er det ingen oppbevaringsplass. Har løst det med kommoder på største soverommet og loftseng på det minste, men det er rett og slett ikke mer plass å utnytte. Vi flyttet hit fra enebolig, så det har tatt sin tid å få "plass"
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #14 Skrevet 1. mai 2014 Jeg er veldig glad i vitrineskapet, har alt av feks. dåpsgaver/finservise/vinglass og noen fine bokser til oppbevaring i det. Så det er kun fordi jeg ønsker å ha det framme, ikke fordi jeg må. Jeg kan sette det på kjøkkenet om jeg trenger. Kan ikke kaste det ut, da jeg ikke har noen steder å putte de tingene som er i det. Men skapet i seg selv synes jeg er veldig fint. Leiligheten er altså på ca 50 kvadrat, kjøkkenet er minimalt, badet er minimalt, gangen er 120 cm bred , soverommene er små, det ene har skyvedørsgarderobe ellers er det ingen oppbevaringsplass. Har løst det med kommoder på største soverommet og loftseng på det minste, men det er rett og slett ikke mer plass å utnytte. Vi flyttet hit fra enebolig, så det har tatt sin tid å få "plass" Da ville jeg valgt å prøvesette vitrineskapet på kjøkkenet. Angrer du deg så kan du jo alltid flytte det ut igjen Eventuelt så kan du sette det inn på kjøkkenet og kjøpe et smalere og mindre og ha i stuen så stter du det ved siden av sofaen der som bordet står og så flytter du bordet lenger opp mot der som vitrineskapet står nå. Noe må du nok ofre ser det ut til Anonymous poster hash: 35fef...5d1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #15 Skrevet 1. mai 2014 Jeg forstår at du kommer fra enebolig, ts. Men løse oppbevaringsmøbler er plasstyver - de hører helst ikke hjemme på 50 velmøblerte og harmoniske kvadratmeter, derfor anbefaler jeg å fjerne siden det vil være plass,essig optimalt. Men åha vitrineskapet bak spisestuebordet funker antagelig uansett, særlig dersom dere er tynne mennesker? Eventuelt ved bordenden? Altså slik: vegg - vitrineskap - kortende på bord (uten plass mellom). Pluss: en skyvedørsgarderobe går til tak. Se opp på de andre rommene, og kvadratmeter på kvadratmeter med oppbevaring åpenbarer seg. Det er sjelden plassen men fantasien som svikter først. Du har standardene: over kjøkkenskapene. Under senga. Bak døra. Over sofaen. Til tak over vaskemaskin ++ Noe så enkelt som å kjøpe en høy ramme til din seng på 60 cm vil gi 2m x hvor bred nå senga di er x 60cm i ren luksuriøs oppbevaring. Så plass har du.Anonymous poster hash: 3bd3c...142 2
FrkHumle Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #16 Skrevet 1. mai 2014 Da ville jeg valgt å prøvesette vitrineskapet på kjøkkenet. Angrer du deg så kan du jo alltid flytte det ut igjen Eventuelt så kan du sette det inn på kjøkkenet og kjøpe et smalere og mindre og ha i stuen så stter du det ved siden av sofaen der som bordet står og så flytter du bordet lenger opp mot der som vitrineskapet står nå. Noe må du nok ofre ser det ut til Anonymous poster hash: 35fef...5d1 Ja, jeg ser det jeg også. Men det med å flytte bordet lenger opp er vanskelig, stua er 440cm på langveggen, sofaen er 250 bred. Så det er igjen bare 190 cm mellom veggen og sofaen. Egentlig et umulig prosjekt å få to funksjoner inn i et så lite rom når jeg ikke vil gi slipp på sofastørrelsen, men prøver å snu om på spisebordet og sofaen, og så ser jeg hvordan det blir.
FrkHumle Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #17 Skrevet 1. mai 2014 Jeg forstår at du kommer fra enebolig, ts. Men løse oppbevaringsmøbler er plasstyver - de hører helst ikke hjemme på 50 velmøblerte og harmoniske kvadratmeter, derfor anbefaler jeg å fjerne siden det vil være plass,essig optimalt. Men åha vitrineskapet bak spisestuebordet funker antagelig uansett, særlig dersom dere er tynne mennesker? Eventuelt ved bordenden? Altså slik: vegg - vitrineskap - kortende på bord (uten plass mellom). Pluss: en skyvedørsgarderobe går til tak. Se opp på de andre rommene, og kvadratmeter på kvadratmeter med oppbevaring åpenbarer seg. Det er sjelden plassen men fantasien som svikter først. Du har standardene: over kjøkkenskapene. Under senga. Bak døra. Over sofaen. Til tak over vaskemaskin ++ Noe så enkelt som å kjøpe en høy ramme til din seng på 60 cm vil gi 2m x hvor bred nå senga di er x 60cm i ren luksuriøs oppbevaring. Så plass har du.Anonymous poster hash: 3bd3c...142 Jeg kan ikke henge opp skap oppunder taket som jeg opprinnelig ønsket. Og senga mi fikk nye bein da vi flyttet inn, og er fylt opp med bedrollers. Men jeg putter ikke finserviset mitt nedi der altså. Hehe! Kjøkkenutstyr er halvert, og jeg har lagt mye av det som ikke blir ødelagt av fukt i kjelleren. Føler ikke jeg sitter igjen med så mye annet enn det vi bruker og absolutt vil ha fremme. Ett eneste skap må jeg jo klare å få plass til. Det vil nok fungere slik du nevner med vegg-vitrineskap-bord, men jeg flyr i vitrineskapet et par ganger daglig, så da er det bedre å plassere det på kjøkkenet. Tror også det hadde blitt mye utstikkende bord da, hjørnet er jo ikke så stort når man tenker på plassen frem til dører. Må også legge til at det hadde vært utrolig mange bedre løsninger for oppbevaring, om man hadde hatt pengene til det. Det har dessverre ikke jeg, så jeg kan ikke kjøpe nye oppbevaringsløsninger ved flytting om jeg da ikke får igjen like mye for gamle møbler.
Gjest Wei Wei Skrevet 2. mai 2014 #18 Skrevet 2. mai 2014 Med en så liten stue ville jeg ikke hatt en 2,5x2,5 m sofa (?) Men om jeg skulle beholde den allikevel, så ville jeg tatt bort flest mulig andre møbler og satt inn sofa foran verandadøra. 1
FrkHumle Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #19 Skrevet 2. mai 2014 (endret) Med en så liten stue ville jeg ikke hatt en 2,5x2,5 m sofa (?) Men om jeg skulle beholde den allikevel, så ville jeg tatt bort flest mulig andre møbler og satt inn sofa foran verandadøra. Har hatt det sånn i vinter, men da får jeg ikke brukt verandaen min. Og det vil jeg gjerne gjøre i sommerhalvåret. Har ikke hatt veranda i forrige bosted, så jeg synes det er så godt å sette dørene på vidt gap og få "dobbel" stue når det er fint vær Redigert: Har du noen tips til hva slags sofa som hadde møtt mine behov? Altså, skulle jeg hatt treseter måtte jeg hatt stoler mot, men også en puff ettersom vi er litt "ligge-mennesker" i sofaen. Men det er kveldstid når vi ikke har besøk da. Kun aktuell med billige sofaer +/- 5000, siden det er det jeg hadde fått igjen for min nå. Elsker forøvrig Ektorp fra Ikea, sånn jeg har nå. Synes den er veldig god og koselig å se på. Endret 2. mai 2014 av FrkHumle
Gjest Skrevet 2. mai 2014 #20 Skrevet 2. mai 2014 Bytt ut sofaen til en treseter og ha noen matchende men flyttbare stoler i tillegg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå