Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jenter sterkere bein enn gutter?

Jeg og et par av venninnene mine har trent styrke et års tid, siden vi sluttet på videregående, og har lagt merke til at vi løfter mer enn de fleste guttene på treningsstudioet på bein-øvelser. Ser på meg selv som en rimelig normal jente, ikke spesielt muskuløs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler. Tror det har med hva mange menn som trener der mye søker av fysikken... Det er mye overkropp og lite av ben.

Skrevet

En gjennomsnittlig kvinne har betydelig mindre styrke i beina enn en gjennomsnittlig mann. Både fordi menn lettere bygger muskler enn kvinner, men også fordi gjennomsnittskvinnens vekt er lavere, dermed får beina mindre stimulus til å bygge muskler.

Forskjellen mellom kvinners og menns styrke i beina skal imidlertid visstnok ikke være så stor som forskjellen mellom styrken i overkroppen. Hvis en mann bare trener overkropp og dropper å trene beina, er det sannsynlig at en kvinne som trener beina ofte og er litt høyere og kraftigere enn gjennomsnittskvinnen bli sterkere enn ham.

• Liker 1
Gjest multibox
Skrevet

Gjennomsnittlig på gymmet er det slik at gutta trener overkropp, mens jentene trener rumpe/lår. Det er aller mest sannsynlig derfor du føler det slik.

Men som nevnt tidligere er gutter fysisk sterkere enn jenter i alle muskelgrupper gitt samme forutsetninger.

Skrevet

Menn er jo naturlige sterkere. Så tviler.

Skrevet

Hvor mye løfter du i hvilke øvelser OdaK?

Skrevet

Jeg løfter ca. 70-80kg på knebøy, og vanligvis 90-100kg i markløft (avhengig av dagsform). Venninna mi tar omtrent det samme. Trener også litt på andre apparater hvor ben beveges i ulike retninger, husker ikke helt hva de heter, men liker veldig godt å bruke beinpress (kan ta repetisjoner med nesten all vekten på den). Har sikkert en del med treningsvaner å gjøre ja, ser mange flere jenter som bruker disse apparatene.

Skrevet (endret)

Er det maks eller treningsvekt? Det er god vekt for damer, damene der jeg trener tar vanligvis ikke så mye på når de trener. Har ikke tatt min maks, men trener selv på 90-100 kg på knebøy. På markløft ligger jeg fortsatt lavt og trener teknikk på rundt 60-70 kg, det er fordi jeg synes det er en vanskelig øvelser og tør ikke presse meg helt der enda. Beinpressapparatet er nesten en vits. Der føler man seg som supermann. Bruker det kun da jeg strevde med å komme under 90 grader for å strekke muskulaturen litt.

Jeg mener at de fleste menn bør ligge over det du trener på.

Endret av pressplay
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Nei, ikke fra naturens side, men tviler ikke på at det kan ha utviklet seg til å bli slik på enkelte treningssentre. Jeg har enda til gode å se jenter ta mer enn 100 i knebøy noe som er ganske vanlig for guttene der jeg trener. Vet at det finnes har kvinner som klarer det, men jeg har ikke sett det personlig.

Gjest Ingaborga
Skrevet

Jeg mener å ha lest at jenter har lettere for å bygge muskulaturen i bein og underkropp, mens gutta har det motsatt, med lettere for å bygge overkropp..

Uansett, der jeg trener er det mange gutter, og bare et par jenter som trener styrke ordentlig og seriøst, men da virker det som om vi har cirka de samme forutsetningene. Må legge til at der jeg trener er det litt mer styrkebyggingsmiljø, og ikke plassen du drar for å sosialisere.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg mener å ha lest at jenter har lettere for å bygge muskulaturen i bein og underkropp, mens gutta har det motsatt, med lettere for å bygge overkropp..

Uansett, der jeg trener er det mange gutter, og bare et par jenter som trener styrke ordentlig og seriøst, men da virker det som om vi har cirka de samme forutsetningene. Må legge til at der jeg trener er det litt mer styrkebyggingsmiljø, og ikke plassen du drar for å sosialisere.

Jeg tror dette er en myte spunnet ut av at menns fordel angående muskelbygging først og fremst (men ikke utelukkende) gjelder overkropp.

Skrevet

TS erfaring stemmer med meg, har kanskje noe med at vi begge er unge og de fleste unge menn trener bare useriøst (altså bare fokus på det estetiske, trener bare overkropp).

Skrevet

Mest unge folk som trener der vi trener ja. Folk i slutten tenårene, starten av 20-åra. Guttene trener veldig mye overkropp ja. Har ikke sjanse til å løfte det samme som dem, f.eks. i benkpress, der klarer jeg kanskje bare 40-50kg :) Imidlertid ganske mange jenter som også trener seriøst der og pusher seg.

Svar på tidligere spørsmål: Vi pleier vanligvis å trene 3 sett med ca. 6-8 repetisjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...