AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #1 Skrevet 1. mai 2014 Snakket med en nabo i dag som mente at hekken burde være så lav at folk kunne se inn i hagen. Han sa at folk som går forbi må jo se at det bor folk her. Men er det egentlig nødvendig? Jeg foretrekker at hekken jeg har mot veien er minst 170 høy. Jeg liker ikke at de som går fordi ser inn i hagen min. Er jeg sær? Husene våre ligger i et villastrøk med lite trafikk, men mange går forbi på vei til et friområde. Anonymous poster hash: e478d...d70
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #2 Skrevet 1. mai 2014 Enig med deg, for meg kan han gjerne bli 6.50. Har mye trafikk, så det blir litt støyskjermer. Anonymous poster hash: b65cb...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #3 Skrevet 1. mai 2014 Nei, naboen din er på bærtur ts, hehe, dagens latter! Vet ikke hva/om reglemang på dette, men mange i byggefeltet jeg bor i har hekk på ca 180 cm. Folk flest har vel 60 til 80 cm. Anonymous poster hash: 64044...449
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #4 Skrevet 1. mai 2014 " Naboloven sier at max høyde på hekk er 2 meter" Vi har vel en hekk på 1.90. At folk skal kunne se at det bor noen der er jo helt borti natta Anonymous poster hash: 1c787...378 2
absinthia Skrevet 1. mai 2014 #5 Skrevet 1. mai 2014 Man har hekk i den høyden man vil innenfor to meter. Når du vil skjerme for innsyn, så velger du en høy hekk, mens jeg som bare vil ramme inn hagen velger en som er max en meter mot veien.
LempikasPromise Skrevet 1. mai 2014 #6 Skrevet 1. mai 2014 Hekken vår er vel på 160cm nå, men vi skal ha den opp til ca 180/190 for å skjerme innsyn fra veien. Må le litt når jeg hører at han naboen mener at folk(les:han) skal kunne se at det bor folk der. Kjære vene, om man setter opp hekk for å skjerme innsyn så bør den iallefall gå opp til hodehøyde synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #7 Skrevet 2. mai 2014 Pass på frisiktsoner om det er veikryss på ene siden av tomten deres. Da skal ikke hekken være høyere enn 0,5 m, eller så må den trekkes noen meter lenger vekk. Anonymous poster hash: 19a7b...dbf
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #8 Skrevet 2. mai 2014 Vi har hekk mot veien som stadig bikker 2,2 meter. Vi beskjærer den annethvert år, og da til ca 170-180 cm høyde. Plenen vår ligger en halvmeter høyere enn veien, så 170 er minimum for meg. Mot naboeiendommene har vi bukser, små frukttær og ellers kun gjerne, så de har fint innsyn. Men biler og fremmede som går tur med bikkje trenger ikke innsyn rett inn på min terasse og inn i min stue. Anonymous poster hash: 1bc39...e38
Wildberry Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Pass på frisiktsoner om det er veikryss på ene siden av tomten deres. Da skal ikke hekken være høyere enn 0,5 m, eller så må den trekkes noen meter lenger vekk. Anonymous poster hash: 19a7b...dbf Er det virkelig så lavt det skal være ved kryss? I såfall er det MANGE som synder.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 " Naboloven sier at max høyde på hekk er 2 meter" ... Anonymous poster hash: 1c787...378 Det stemmer ikke. Vi har selv hatt en nabo som gikk rettens vei for å få kuttet hekken vår som er over 2 meter. Det kom naboen vår ingen vei med. Det loven sier er at om hekken din er under 2 meter, så har du loven helt på din side. Er hekken over 2 meter, vil en interesseavvening komme inn. Naboloven § 3 sier følgende: Er det ikkje nemndande1 om å gjera for eigaren eller for naturmangfaldet på staden, må eigaren ikkje ha tre som er til skade eller serleg ulempe for grannen, nærare hus, hage, tun eller dyrka jord på granneeigedomen enn tredjeparten av trehøgda. Kongen kan gjeva nærare føresegner om. Hekk som er lågare enn 2 meter, er ikkje ulovleg etter denne paragrafen. Hekk som lyt reknast for grannegjerde, går ikkje inn under denne lova Hva vil det si i rettspraksis? Fra http://www.advokatsylte.no/artikler-og-nyheter/busk-og-traer-til-sjenanse-for-naboen "Et eksempel Naboen krevde beskjæring av en tujahekk... Etter 3 - 4 år, hadde hekken vokst seg stor og tett. Eieren klippet den jevnlig, til mellom 2 og 2,5 meter høyde, avhengig av terrenget. Naboen krevde så lavere høyde.... Saken ble brakt inn for både tingretten og senere lagmannsretten, og naboen tapte i begge instanser. I forhold til spørsmålet om anvendelse av naboloven § 3 (høyderegelen), kom retten til at både hekken og treet lå innenfor avstandsvilkåret. Imidlertid fant retten at det var viktig for eieren å ha begge deler for å skjerme sin uteplass og sine stuer mot innsyn fra kjøkkenet og terassen til naboeiendommen.... Retten la ved interesseavveningen etter § 3, vekt på at hekken ikke hindret naboen i å se over byen, samtidig som den "skjermet" eieren mot sjenerende innsyn fra naboen.... Retten gav uttrykk for at utsiktsreduksjonen i denne saken i realiteten nesten bare var mot eierens bolig, fra stua, terassen og uteområdene til naboen. Det ble ikke ansett som særlig rimelig for retten at naboen skulle ha et slikt innsyn til eieren av hekken, sett i forhold til eierens behov for privatliv. ...Retten konluderte med at naboen ikke kunne kreve beskjæring etter høyderegelen i § 3.". Anonymous poster hash: 05a58...5ac
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2014 #11 Skrevet 4. mai 2014 Hvorfor mente naboen din at folk som går forbi har rett til å se at det bor folk der? Nei, det er ikke nødvendig. Tvert om vanligvis mener folk at man skal ha lov til å bli skjermet for innsyn. I mine øyne er det ikke du som er sær. Anonymous poster hash: 05a58...5ac
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Er det virkelig så lavt det skal være ved kryss? I såfall er det MANGE som synder. Ja, tror det er veldig mange som ikke vet dette eller ikke bryr seg. Anonymous poster hash: 19a7b...dbf
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Han naboen din er creepy. Grunnen til at han sa dette til deg er fordi han vil se ts i bikini på solsengen i hagen i sommer. Anonymous poster hash: a3ae1...242 1
Wildberry Skrevet 5. mai 2014 #14 Skrevet 5. mai 2014 Ja, tror det er veldig mange som ikke vet dette eller ikke bryr seg.Anonymous poster hash: 19a7b...dbf Tenk hvor fantastisk det hadde vært hvis dette ble overholdt da! Jeg mener jeg så et program på NRK for noen år siden hvor veivesenet eller kommunen var ute å hogg ned hekkene til folk en plass på vestlandet. Det skulle vært vanlig praksis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå