hanni Skrevet 11. juni 2004 #1 Skrevet 11. juni 2004 Hei. Har ikke veid meg hos legen (eller hjemme) siden uke 12, og da hadde jeg ikke gått opp noe i vekt enda. Nå, i uke 21 hadde jeg gått opp 5,5 kg. Jeg bare lurer (ettersom jeg ikke fikk svar hos legen), er dette normalt? Mye? Lite? Jeg er altså akkurat halvveis nå. Leter etter lenker til steder der det står om forventa vektøkning, men finner ikke noe. Har hørt at mellom 8-15 kg er normalt. Betyr det at jeg kommer til å veie over det? For det er vel nå jeg skal begynne å legge på meg.... Magemålet ellers var normalt, litt over den røde streken på skjemaet. Håper noen av dere guruer kan svare. Hanni
MorStine Skrevet 11. juni 2004 #2 Skrevet 11. juni 2004 Som alt annet er dette veldig individuelt... Det påvirkes jo også i en grad av hvor mye eller lite du har på kroppen fra før da... Jeg er også i uke 21, jeg var kvalm i 11 uker og gikk ned 3 kilo, men kastet ikke opp, var bare veldig småspist. Jeg har fortsatt ikke gått opp ett eneste gram igjen etter jeg gikk ned. Har ikke bekymret meg i det heletatt, bare vært glad for å få masse å dra på. Men nå har folk begynt å mase om at dette er helt unormalt, at noe må være galt med babyen eller morkaka. jordmor sier at alt er perfekt og ikke noe å bekymre seg for. Vi får nok noen kilo på slutten vi også, skal du se... Jeg gikk opp 23 og 9 kilo med de andre to, så dette er uvant for meg.
Emma3 Skrevet 11. juni 2004 #4 Skrevet 11. juni 2004 Eg er også i veke 21. Er 4 kg lettare enn før eg vart gravid, og babyen har det berre bra og alt ser supert ut. Har lagt på meg 1 kg sia sist kontroll (4 veker). Legen seier at eg ikkje treng stresse med veka, det viktigaste er at eg ikkje tar av meir Trur nok det er veldig individuellt når ein legger på seg. Rekna med at det plutselig kan renne på med kg hos meg.
asterix Skrevet 11. juni 2004 #5 Skrevet 11. juni 2004 Hvor mye du veier nå sier ingenting om hvor mye du kommer til å ende opp med. Noen legger på seg lite, andre mye, noen tidlig, andre seint osv. Kanskje legger du ikke på deg mere nå, eller kanskje legger du på deg 30 kg til. Time will tell. Selv pleier jeg alltid legge på meg så godt som alt i de første to trimestrene og nesten ingenting i siste trimester, og ender hver gang opp på 12 kg som faktisk er gjennomsnittlig vektøkning for gravide.
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #6 Skrevet 14. juni 2004 Det er akkurat som meg det , og jeg håper ikke jeg er unormal...... 21+4 hadde jeg lagt på meg 5,5 kg. Tviler på at det blir 20 til....... Håper iallefall ikke det!! Ikke stress med vekten, ser ikke noe grunn til det.
hanni Skrevet 14. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2004 Takk for svar. Er ganske slank fra før, men jeg tror ikke jeg har lagt på meg noe mer enn på magen og brystene. Mammaen min la på seg 20 kg tror jeg da jeg ble født. Jeg håper at det ikke blir noe særlig mer enn 15, men jeg tror at beibien blir stor - så det spørs vel
Fibonacci Skrevet 15. juni 2004 #8 Skrevet 15. juni 2004 Hei Hanni! Jeg er 22 uker i dag og har også lagt på meg 5 kilo, tror det er ganske normalt! Hvor mye man øker i vekt tror jeg kommer litt an på hvor mye vann man får i kroppen på slutten. Og det forsvinner jo etter fødselen! En kollega av meg la på seg 17 kilo (og hun var veldig tynn fra før) og alt var borte en uke etter fødselen (vet det høres utrolig ut, men..) Så kos deg videre med magen og ikke tenk så mye på vekta. :-) Du bærer på en del ekstra vet du...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå